Permalänk
Medlem

Asus vs Acer laptop

Tjenare alla, det var längesen jag var runt dator kretsen så jag är lite rostig. Jag tänkte köpa en dator till dottern som ska använda den mest till netflix och sims spel.
Jag funderar på nån av de här och undrar vilken ni skulle rekommendera? all hjälp uppskattas verkligen.

Asus vs Acer Aspire:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem

@TheCup:
Det blir lite lättare att se skillnaderna på dem om man jämför dem.
ASUS vs Acer

Båda har sina plus & minus te.x har Asus'en TN skärm medans Acer'n IPS, så det beror på vad man prioterar, Acer'n har också större disk på 512GB mot ASUS'en 256GB.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Elgiganten säljer acern....Det är en 4 år gammal processor, när intel äntligen tagit steget till quad core i U segmentet så är en 6000 serie väldigt tråkig.
Asusen har en 3500U som är en väldigt kompetent krets ligger och slåss med intel quad core chip och har en mer kompetent grafikkrets för att vara integrerad grafik. Brukar vara något sämre batteritid på 3000U ryzen än intels 82xxU och står sig med 102xxU också men för det priset så är Asusen bra.
Det är kanske bättre skärm och mer diskutrymme i Acern men jag kan verkligen inte rekommendera en så utdaterad processor 2020.
Kollade snabbt på Elgiganten och för 5000 hittar jag inget bättre än Asusen
Edit: Finns datorer som kan va bättre men då får man lägga iallafall 7k

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@TheCup: notera att Asus kör med ANSI-baserad tgb-layout, med det "normala" i Sverige (och Europa) är ISO-baserat. Det gör att det kan kännas stökigt att hoppa mellan olika datorer och deras tangentbord. Hur Acer gör vet jag inte. Sen är ju smaken som baken hur man vill ha det.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det är kanske bättre skärm och mer diskutrymme i Acern men jag kan verkligen inte rekommendera en så utdaterad processor 2020.

Skulle precis lägga till att CPU'n var bättre i ASUS'en innan du postade ditt inlägg.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@TheCup : som de andra dock påpekat så är ju proppen i Acern något gammal. Även om den initialt ska köra Netflix och Sims, så kan det vara trevligt med något som håller om ett halvår - år när intresset ändras till andra workloads och då inte behöva köpa 'nytt' igen.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

ok, tack allihopa. Då kör jag på Asus då.