Tips på billiga hobbies helst tekniska

Permalänk
Medlem

Tips på billiga hobbies helst tekniska

Letar någon hobby som är teknisk. Något man pillar med.
Bygga rc bilar och flyg hade varit roligt men det är nog för dyrt för mig djup dyka ner i.
Jag har mycket tid och lite pengar. Finns det något som passar?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Inaktiv

Airsoft kan vara jävligt kul och kan bli tekniskt. Köp billiga vapen/utrustning på andrahandsmarknaden, uppgradera och mecka hör till hobbyn.

Permalänk

lär dig byta bromsar, olja, tändstift, och diverse filter osv på bilar?

kan du sen serva bilen själv när den är så gammal att service är dyrare än bilen är värd om man lämnar in den.

glömde. kamrem... är typ inte värt det att lämna in längre när bilen börjar närma sig 10+ nånting år eller så och de vill på vissa modeller ha typ 10-20k för bytet där remen kostar typ 1000:- av totalpriset och värdet på bilen är nedåt 30k eller så...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Inget att fysiskt pilla med, men lär dig programmera?

Permalänk
Lego Master

Håller med båda föregående.
Jag har sparat många pengar på att kunna (hjälpa till) att mecka med gamla XC70n vi hade. Bara reservdelskostnad i praktiken, den höll betydligt längre än om jag hade lämnat in den för varenda fel, eftersom det inte blev så dyrt.

Airsoft höll jag på med i många år, och älskade att mecka bössor. Shimsa om, trimma upp/ner, byta furniture, lägga till sikten, laser...you name it. Men det är till slut ingen billig hobby. Billiga bössor är generellt on the crappy side, och till slut hamnar man (iaf jag) i real steel-träsket och vill ha riktiga grejjor på bössan. Då springer det fort iväg, det var en av anledningarna till att jag slutade. Det blev ohållbart ekonomiskt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tänk på att ett intresse inte klassas som hobby om det inte kostar en massa pengar...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Om du har plats och är båt eller intresserad av båtliv så är det kul med utombordare / båtmotorer. Säljs billigt i behov av reparation och/eller service. Köp en skruttig 80 talare från ett välkänt märke typ Yahama/Evinrude i 10-30hk och serva, reparera och fräscha upp innan du säljer vidare. Delar finns det gott om och billigt, mängder av dokument och videos online att götta ner sig i, och med tiden kan du gå plus på din hobby. Det är kul att lära sig om motorer och det finns def en marknad för det i sverige när många gamla meckare börjar kasta in handuken.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Kombinera förslaget om programmering med enkortsdatorer, finns massor av projekt till raspberry pi o.s.v. som du kan bygga på utan att du behöver krossa spargrisen.

Signa upp dig på en gratismånad "Readly" och ladda ner lite tidingar om rpi, finns ett gäng med fräcka projekttips.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Jag har mycket tid och lite pengar.

Jag anar ett samband 😉

Något med Raspberry Pi? Fixa en emulator eller liknande kanske?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Renovera gamla datorer/konsoler och samla på program spel - finns även delar av demoscenen kvar - demos o nya släpp av spel till Atari 2600/amiga/xbox old crap belt enkelt :). Allt från samlande till löda och felsöka elektronik. Samma här går att göra billigt till hur dyrt som helst. Tricket är att titta på vad som är billigt istället för det du tror du vill ha.