SweClockers drop!

Förstärkare, konsoler/pc och nyare tv måste man ha ARC/EARC?

Permalänk
Medlem

Förstärkare, konsoler/pc och nyare tv måste man ha ARC/EARC?

Så just nu kopplas mitt 5.1 system till förstärkare.
PS4 och dator till förstärkaren.
Förstärkaren till tvn.
Jag styr ljudet med min förstärkare men bilden via tvn.
Funkar inte detta med nya 4k system?

Måste man ha PS4/PC/Xbox direkt till tvn för att funktioner ska stödjas och därför är ARC/EARC viktigt?
Eller är det folk som måste ha en kontroll som klagar extremt mycket?
Vad har jag missat :S

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snyft:

Så just nu kopplas mitt 5.1 system till förstärkare.
PS4 och dator till förstärkaren.
Förstärkaren till tvn.
Jag styr ljudet med min förstärkare men bilden via tvn.
Funkar inte detta med nya 4k system?

Måste man ha PS4/PC/Xbox direkt till tvn för att funktioner ska stödjas och därför är ARC/EARC viktigt?
Eller är det folk som måste ha en kontroll som klagar extremt mycket?
Vad har jag missat :S

Jo det funkar att koppla via en hembioreceiver förutsatt att den kan hantera formaten. Jag gissar att många som kopplar signalkällor i tvn inte har en hembio eller har äldre prylar som inte kan hantera formaten så att de måste ansluta bildkällan direkt i tvn för att få bild, då blir man ju tvungen att ta ut ljudet via arc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det funkar att koppla via en hembioreceiver förutsatt att den kan hantera formaten. Jag gissar att många som kopplar signalkällor i tvn inte har en hembio eller har äldre prylar som inte kan hantera formaten så att de måste ansluta bildkällan direkt i tvn för att få bild, då blir man ju tvungen att ta ut ljudet via arc.

Aha då kan jag andas ut med andra ord. Tack så mycket

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.