Permalänk
Medlem

Uppdatera 4-5 år gammal dator

Hej!

Jag funderar på att uppdatera min nuvarande dator för att klara av några år till (om det ens är lämpligt och inte bara är att kasta pengar i sjön) och sedan användas av dottern för lättare spel. Ska köpa en helt ny burk när rtx-3000 serien släpps, så denna uppgradering är lågbudget (2-3000kr). Datorn används enbart till spelande.

Kikade först på en ny CPU men insåg att mitt moderkort bara stödjer gen 6-7 1151 socket och det verkar svårt att hitta gamla cpu begagnat från de generationerna.

Min fråga blir därför om det finns något lämpligt grafikkort att uppdatera till, eller om det kommer bli en enorm flaskhals om jag inte byter ut moderkortet/cpu?

Datorn:
Intel i5 6600k
Asus Z170 pro gaming
Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB Tri-X OC Lite
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16
Corsair RM750x 750W
Samsung 850-Series EVO 500GB
Fractal Design Define R5 Svart

Permalänk
Medlem

Den enda uppgraderingen i processorform skulle vara till en 6700k eller 7700k, och de kostar nästan lika mycket begagnade som de gjorde nya för att andra tänker som dig och vill uppgradera enbart processorn. Inte alls värt det om du frågar mig. Går ju att få en ny 3300X med moderkort för samma kostnad som en begagnad 7700k.

4 kärnor/4 trådar räcker inte långt i dagens multiplayerspel. Jag testade nyligen en 3570k @ 4.2 GHz med ett GTX 1060 6 GB och då låg båda på omkring 90% belastning i multiplayerspel. En 6600k är omkring 20% snabbare, så ett 1660 (ej Super eller Ti) skulle nog matcha processorn rätt så bra -- med andra ord ingen större vinst jämfört med ett R9 390.

Om du säljer den nuvarande processorn, moderkortet och grafikkortet får du säkert ihop 1500-2000 kr. För de pengarna kan du nästan köpa en 3300X med ett billigt moderkort och sedan uppgradera grafikkortet (ett 5600 XT för strax över 3000 kr skulle vara ett bra alternativ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Den enda uppgraderingen i processorform skulle vara till en 6700k eller 7700k, och de kostar nästan lika mycket begagnade som de gjorde nya för att andra tänker som dig och vill uppgradera enbart processorn. Inte alls värt det om du frågar mig. Går ju att få en ny 3300X med moderkort för samma kostnad som en begagnad 7700k.

4 kärnor/4 trådar räcker inte långt i dagens multiplayerspel. Jag testade nyligen en 3570k @ 4.2 GHz med ett GTX 1060 6 GB och då låg båda på omkring 90% belastning i multiplayerspel. En 6600k är omkring 20% snabbare, så ett 1660 (ej Super eller Ti) skulle nog matcha processorn rätt så bra -- med andra ord ingen större vinst jämfört med ett R9 390.

Om du säljer den nuvarande processorn, moderkortet och grafikkortet får du säkert ihop 1500-2000 kr. För de pengarna kan du nästan köpa en 3300X med ett billigt moderkort och sedan uppgradera grafikkortet (ett 5600 XT för strax över 3000 kr skulle vara ett bra alternativ).

Till TS: Duger inte datorn som den är då till lättare spel?
Byta ett R9 390 till GTX1060 ger ca 12% bättre prestanda, till 1660 blir det +53% enligt userbenchmark.

Tittar man på denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

så har den gtx 1650 som motsvarar ungefär ett gtx 1060.

Så, jag hade inte gjort nån uppgradering i dag, kanske om 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Den enda uppgraderingen i processorform skulle vara till en 6700k eller 7700k, och de kostar nästan lika mycket begagnade som de gjorde nya för att andra tänker som dig och vill uppgradera enbart processorn. Inte alls värt det om du frågar mig. Går ju att få en ny 3300X med moderkort för samma kostnad som en begagnad 7700k.

4 kärnor/4 trådar räcker inte långt i dagens multiplayerspel. Jag testade nyligen en 3570k @ 4.2 GHz med ett GTX 1060 6 GB och då låg båda på omkring 90% belastning i multiplayerspel. En 6600k är omkring 20% snabbare, så ett 1660 (ej Super eller Ti) skulle nog matcha processorn rätt så bra -- med andra ord ingen större vinst jämfört med ett R9 390.

Om du säljer den nuvarande processorn, moderkortet och grafikkortet får du säkert ihop 1500-2000 kr. För de pengarna kan du nästan köpa en 3300X med ett billigt moderkort och sedan uppgradera grafikkortet (ett 5600 XT för strax över 3000 kr skulle vara ett bra alternativ).

Skrivet av SAFA:

Till TS: Duger inte datorn som den är då till lättare spel?
Byta ett R9 390 till GTX1060 ger ca 12% bättre prestanda, till 1660 blir det +53% enligt userbenchmark.

Tittar man på denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

så har den gtx 1650 som motsvarar ungefär ett gtx 1060.

Så, jag hade inte gjort nån uppgradering i dag, kanske om 1-2 år.

Tack för väldigt bra svar från er båda! Datorn duger fint till CS, Valorant idag. COD och battlefield V funkar med nöd och näppe på låga inställningar, men det blir ingen bra/rolig spelupplevelse i mitt tycke. Den här uppgraderingen är mest för att kunna fortsätta spela på en någorlunda rimlig nivå tills jag byter system helt med rtx 30xx och även förlänga livet på burken nåt år till efter det.

Det känns inte aktuellt att byta ut både moderkort och processor för denna burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Tack för väldigt bra svar från er båda! Datorn duger fint till CS, Valorant idag. COD och battlefield V funkar med nöd och näppe på låga inställningar, men det blir ingen bra/rolig spelupplevelse i mitt tycke. Den här uppgraderingen är mest för att kunna fortsätta spela på en någorlunda rimlig nivå tills jag byter system helt med rtx 30xx och även förlänga livet på burken nåt år till efter det.

Det känns inte aktuellt att byta ut både moderkort och processor för denna burk.

Jag vet inte hur det är med nya COD, men Battlefield 5 och 4 trådar fungerar inte bra ihop. Om du absolut inte vill byta moderkort är 7700k det bästa alternativet du har. Men som sagt, betydligt bättre att spendera 2500 kr på nytt moderkort och processor än en begagnad 7700k. Tar inte mer än 15 minuter extra att byta moderkort när du ändå har skruvat loss processorkylaren.

Permalänk
Medlem

Om du tänkt uppgradera till Ampere så skulle jag rekommendera att hålla ut och spara till du kan köpa ett nytt system. Det är helt enkelt inte prisvärt att uppgradera gamla intelprylar då priset oftast är alledeles för högt mot vad det kostar att byta till ex. ett helt nytt amd-system.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X