Electronic Arts släpper källkoden till Command & Conquered Remastered

Permalänk
Melding Plague

Electronic Arts släpper källkoden till Command & Conquered Remastered

Spelutgivaren håller sitt löfte och släpper källkoden till strategispelspaketet inför lanseringen under juni månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tycker det är lite dyrt, men eftersom de släpper källkoden så kanske det kommer massa extra roligt som gör att det är värt pengarna

Permalänk
Medlem

Oj! Den biten av kakan hade jag missat! Blir ett lätt köp nu! Nästan så jag kan tänka mig att ge en extra liten peng till dem. Tror inte jag tidigare hört talas om att källkoden släppts på en remastered version ifrån någon utgivare?

Permalänk
Medlem

Intressant, och kul initiativ!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har EA blivit sjuka?
Endast 199kr ?
Tillkommer det extra delar av källkoden som dlc för 20kr styck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

tycker det är lite dyrt, men eftersom de släpper källkoden så kanske det kommer massa extra roligt som gör att det är värt pengarna

Tycker det låter lite väl billigt för att vara EA

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Oj, låter billigt för att vara EA. Tänker invänta recensioner men troligtvis blir det köp.

Permalänk
Medlem

Ett av mina första datorspel som jag har minnen ifrån, kul!

Minns när jag var liten(5~7 kanske?) och satt hemma hoss farmor. CD skivan för spelet låg under tangentbordet och fodralet i fönstret. Det var den äldre kusinen som spelade det. Eller kanske farfar också innan han gick bort. Jag listade ut hur man fick igång det och tyckte det var ganska lattjo att samla ihop 'guld' med grävarna och slåss lite. Har ibland undrat om någon gick online och spelade det, då jag vet att det fanns ett modem med lösenordet skrivet på skärmen på datorn..
En vacker dag så kanske jag ska fråga!
Tror det var någon form av multipack, för jag kan minnas att det fanns två knappar när man startade som startade "olika" spel men ändå samma.

Kortfattat,
Det blir nog ett köp.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@Zeedarn: Jag gick online och spelade RA1 tillsammans med en polare när det släpptes.
Var roliga tider där man ringde upp varandra med modemen.

Permalänk
Medlem

Toppar bästsäljarlistan på Steam just nu.

Peace Through Power, och allt det där!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kane lives!

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Brukar aldrig förbeställa spel, men har gjort ett undantag denna gången.

Permalänk
Medlem

Förbeställt och Inväntar med stort smile

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Bläddrade lite i projektet. ser ju i alla fall extremt välkommenterat ut. Kul, hade varit mer het på red alert 2 men likväl, kanske blir att skaffa det här endå.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Ska bli kul o köra igenom allt de igen
C&C framförallt.

Permalänk
Inaktiv

Hade varit kul om fler företag kunde ta efter EA här!

Blir ett köp när det dyker upp på GOG.

Skrivet av ZalZeRoz:

@Zeedarn: Jag gick online och spelade RA1 tillsammans med en polare när det släpptes.
Var roliga tider där man ringde upp varandra med modemen.

Dyra tider med, dagens unga undslapp dyra telefonräkningar innan ADSL slog igenom.
Men jäklar vad gott spenderad tid online också var. Inte riktigt samma sak när man alltid har någon form av anslutning tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte är komplett källkod till hela spelet. Utan vissa delar för att underlätta för moddare.

Annars hade man bara kunnat tanka ner källkoden och kompilera istället för att köpa spelet.
Vilket jag antar inte är vad EA vill.
Hade varit kul med portningar till andra plattformar än Windows också.

Men antar att det finns begränsningar och att EA inte är lika generösa som artikeln antyder.

Men om EA är ”halv öppna” är ändå bättre än att helt försöka stänga för moddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade varit kul om fler företag kunde ta efter EA här!

Blir ett köp när det dyker upp på GOG.

Dyra tider med, dagens unga undslapp dyra telefonräkningar innan ADSL slog igenom.
Men jäklar vad gott spenderad tid online också var. Inte riktigt samma sak när man alltid har någon form av anslutning tillgänglig.

Jo helt sant. Hade en veckopeng på 5:-/vecka när jag som först fick internet vilket gav mig 5 minuter per vecka och BBS. När RA1 kom så var ju priset nere på ca 40-50öre per minut så då hade jag råd med lite mer tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Kane lives!

In death!

Vet vad jag gör till helgen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag antar att det inte är komplett källkod till hela spelet. Utan vissa delar för att underlätta för moddare.

Annars hade man bara kunnat tanka ner källkoden och kompilera istället för att köpa spelet.
Vilket jag antar inte är vad EA vill.
Hade varit kul med portningar till andra plattformar än Windows också.

Men antar att det finns begränsningar och att EA inte är lika generösa som artikeln antyder.

Men om EA är ”halv öppna” är ändå bättre än att helt försöka stänga för moddare.

Nu gissar jag bara, men skulle anta att det handlar om den kompletta källkoden, men inte datafilerna. Utan datafilerna kan du i praktiken inte spela spelen, åtminstone inte kampanjerna. Ev. kanske man tom. kan droppa in datafilerna från orginalutgåvorna.

Permalänk
Medlem

Vad skamligt att släppa det nu när protesterna pågår i USA /s

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att spela igenom både C&C och Red Alert i nostalgisk anda. Det kommer förmodligen gå ganska snabbt men ger helt klart valuta för pengarna.

Hoppas jag får tillfället att köra det på något LAN med. I annat fall får jag tröstlyssna på den episka musiken.

Edit: Oj... ja såklart superbra med öppen källkod också (<- så jag är on topic)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kommer köpa det, av nostalgiska skäl samt att de släpper källkoden.
Trodde jag inte skulle säga det här men:
Bra jobbat EA!

Permalänk
Medlem

Trevligt att de underlättar för moddare så pass.

Har redan fått Steam-koden, men kan få vänta på fysiska utgåven till hösten

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Trevligt att de underlättar för moddare så pass.

Har redan fått Steam-koden, men kan få vänta på fysiska utgåven till hösten

COllectors edition och sådant var bara under en begränsad tid man kunde beställa va? Hade inte pengar när jag fick höra om det tyvärr. Annars hade jag köpt största boxen direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

COllectors edition och sådant var bara under en begränsad tid man kunde beställa va? Hade inte pengar när jag fick höra om det tyvärr. Annars hade jag köpt största boxen direkt

Det var en begränsad upplaga (Limited Run Games).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord93:

Vad skamligt att släppa det nu när protesterna pågår i USA /s

Nu skojar du eller?

Back to topic:

Vi är nog många som har underbara minnen ifrån barndomen när man spelade detta spelet. Det var mitt absolut första RTS spel och det banade vägen till tusentals timmar RTS lir i olika former och spel. Det blir definitivt ett köp!

Permalänk
Medlem

Jaha då är väl bara frågan om det kommer funka på en MBP från 2011 (med gpu på logikkortet)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Jaha då är väl bara frågan om det kommer funka på en MBP från 2011 (med gpu på logikkortet)..

Finns system req att kolla. DX11 kompatibelt grafikkort var väl kravet tror jag.