Google sägs samla in data även när inkognitoläget är aktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Inkognito har väl aldrig handlat om att stoppa tracking, utan enbart göra så att inget sparas lokalt?

Så har alltid jag tolkat det...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Inkognito är ju bara för att nästkommande vid samma dator inte ska se sparade hemsidor du besökt och liknande, klart Google fortfarande samlar data om användaren hade inte förväntat mig något annat. Det är liksom lite fel webbläsare att använda om man bryr sig om integritet på internet.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Man undrar ju om Firefox gör nåt liknande. Man kan ju aldrig vara säker på någon längre

Jo det kan du, i och med att källkoden är öppen.

Det räcker med Chrome nu, finns ingen anledning till att krama den som vill dig ont.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

Förvånas inte, både Google och Facebook får en o känna sig bevakad. Samtidigt är detta troligtvis bara början i vårat nya uppkopplade 24/7 liv

Du är alltid bevakad. Övervakningskameror, alla inköp, alla runt omkring dig osv osv observerar vad du gör, säger. Tankarna är fortfarande privata, men alla handlingar du gör observeras nästan alltid på något sätt.
Facebook och Google är bara två observatörer som ser vad du gör på nätet. De flesta sidor har cookies som registrerar vad du tittar på.

Det är flera år sen man kunde göra någonting en hel dag utan att man blivit registrerad på något sätt.

Om du känner dig bevakad så beror det knappast på google eller facebook. De kan du välja bort när du vill.
Du kan inte ens gå till affären och köpa ett äpple utan att filmas, registreras.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag skulle bli väldigt förvånad om Firefox samlar in något när du surfar privat. Möjligtvis i så fall telemetri, kraschraporter osv. men Firefox kan inte hindra att webbplatser samlar information. Med "Förbättrat spårningsskydd" blockerar Firefox många sociala media-spårare, cookies, trackers m.m. men det körs hela tiden och inte bara under "Privat fönster".

Mozilla har ett större fokus på integritet än Google men hur stor skillnad det gör i praktiken kan jag inte svara på. I slutändan handlar det om tillit och jag har iaf större tillit till Mozilla (ett icke vinstdrivande organisation) än Google (ett annons-företag). Användardata är liksom det som driver hela Googles vinster, oavsett om det gäller Maps, Youtube eller Google.com.

Firefox utvecklas av Mozilla Corporation vilket är ett vinstdrivande företag. Som dessutom är i beroendeställning till Google då majoriteten av Mozillas intäkter kommer från Google. Det märks då många av spårningskydden riktar sig mot sociala medier (Facebook et al) och inte Google. De kan helt enkelt inte vara allt för aggressiva mot Google, för utan Google kan mozilla inte fortsätta existera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du är alltid bevakad. Övervakningskameror, alla inköp, alla runt omkring dig osv osv observerar vad du gör, säger. Tankarna är fortfarande privata, men alla handlingar du gör observeras nästan alltid på något sätt.
Facebook och Google är bara två observatörer som ser vad du gör på nätet. De flesta sidor har cookies som registrerar vad du tittar på.

Det är flera år sen man kunde göra någonting en hel dag utan att man blivit registrerad på något sätt.

Om du känner dig bevakad så beror det knappast på google eller facebook. De kan du välja bort när du vill.
Du kan inte ens gå till affären och köpa ett äpple utan att filmas, registreras.

Problemet är inte att enskilda aktörer registrerar dig (småbutiker etc) utan när stora aktörer som Google och Facebook sammanställer data från hundratusentals källor. Enstaka datapunkter om dig säger inte så mycket, man behöver enorma mängder för att skapa representativa profiler av ditt beteende. Det är inte alls lätt att välja bort Google och Facebook, då de flesta appar och hemsidor integrerar mot dessa aktörer utan att man som användare vet om det. Google analytics och Facebook sdkt används av väldigt många tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Firefox utvecklas av Mozilla Corporation vilket är ett vinstdrivande företag. Som dessutom är i beroendeställning till Google då majoriteten av Mozillas intäkter kommer från Google. Det märks då många av spårningskydden riktar sig mot sociala medier (Facebook et al) och inte Google. De kan helt enkelt inte vara allt för aggressiva mot Google, för utan Google kan mozilla inte fortsätta existera.

Skrivet av NodCommander:

Ju det kan du, i och med att källkoden är öppen.

Om källkoden är öppen borde väl de som förstår sig på sånt här kunna se om de är mer integritetsskyddande neutralt för alla sidor?

Permalänk
Medlem

Se också till att stänga av "Software Reporter Tool".
https://www.ghacks.net/2018/01/20/how-to-block-the-chrome-sof...

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Varför kan aldrig de brottsliga företagens ledning och chefer dömas? Det är ju enda sättet att stoppa deras brottsliga aktivitet. Även om Google skulle dömas till 100 miljarder i böter hade de för det första aldrig betalat och för det andra hade de i slutändan ändå tjänat mer på sin brottslighet än vad skadeståndet någonsin kommer kosta dem. Man skulle även behöva splittra Google (och även många andra multinationella aktiebolag) då de växt sig alldeles för stora.

Absolut ingenting i att samla in data under incognitoläget är brottsligt.

Det är ju tvärt om så väldigt självklart att det är så det fungerar. Snarare borde användandet av amerikansk domstol för att tjäna pengar på dumma stämningar vara brottsligt men det är det ju tyvärr inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har stängt av så google inte får lyssna på mig, men ändå om man pratar gräsklippare med en kollega, så får man sådan reklam dagen efter utan att ha sökt på gräsklippare en enda gång.

Använd adblock då? 😁

Jag gillar Brave, kan köra Tor i en privat flik. 😀 https://brave.com/

Permalänk
Inaktiv

Bör inte förvåna någon att Google samlar in användardata, är ju det de tjänar pengar på.

Har länge försökt undvika företaget så gott det går, saknas tyvärr en ersättare till Youtube, annars märker jag knappt av Google alls.

Permalänk
Medlem

Personligen gör det mig inget. Om de vill se att jag gillar Furygoat porr så låt dem? Däremot förstår jag att andra kanske inte är lika neutral till detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"Don't be evil"

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

@Wiggin: Insamlandet av användaruppgifter började väl vid övergången till "gratis" mjukvara där användaren är produkten. Dom vill få in pengar på reklamintäkter på dina vanor istället för intäkter på programvaran/websidan. Riktad reklam är mer kostnadseffektiv än massutskick.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Själv kör man med Brave Browser ingen bloat .. Blir nog snart och byta till linux också och köra suckless software

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nja, även om folket vinner mot google, efter advokaternas kaka får användare ansöka om $0.5 dollar 2027 eller så.

Man är fri att driva ett civilmål mot Google och betala advokaterna med egna pengar.

Inte särskilt roligt om man förlorar dock.

Permalänk
Medlem

Alltså använder man Google Chrome och förväntar sig att inte bli spårad, oavsett vilket läge man använder sig av, så har man nog inte tänkt till.

Permalänk
Sötast

Google bör, och har mest troligt världens bästa statistik på våra sjuka porrnvanor på nätet

Permalänk
Medlem

De enda jag använder chrome till är chromecast.
Men smäcker ändå på ublock, ublock extra, cookie auto delete och privacy badger

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst stämnings ansökan ( https://www.bloomberglaw.com/public/desktop/document/Browneta... ) och det är ett klassiskt exempel på "foliehatts paranoia".

Permalänk
Skrivet av riiga:

Till skillnad från Chrome är Firefox fri och öppen mjukvara, så du (eller någon annan om du inte kan läsa kod) kan kontrollera detta och om så är fallet bygga en version utan detta.

Så är det någon som har kontrollerat det på FF?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Jag får alltid när jag läser sådana här artiklar lite samma vibbar man får när man läser om "Nigeria Brev" som vissa fortfarande idag efter alla skriverier faller offer för.
Det har också skrivits rader med spaltmeter i nästan all media om detta fenomen de senaste 10 åren, men ändå så går livet vidare, på gott och på ont

Och med detta sagt, vill jag härmed passa på att tacka mina käraste vänner, VPN och UBlock Origin, och precis som google, så ingår de dagligen i mitt internet liv.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Tog en runda med moppen. Dra inte in sidospår om ideologi och politik.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Firefox utvecklas av Mozilla Corporation vilket är ett vinstdrivande företag. Som dessutom är i beroendeställning till Google då majoriteten av Mozillas intäkter kommer från Google. Det märks då många av spårningskydden riktar sig mot sociala medier (Facebook et al) och inte Google. De kan helt enkelt inte vara allt för aggressiva mot Google, för utan Google kan mozilla inte fortsätta existera.

Mozilla Corporation ägs till 100% av Mozilla Foundation och investerar allt vinst i Mozilla Foundation. Jag tror inte du har några belägg för att Mozilla skulle särbehandla Google. Firefox har tidigare haft både Bing och Yahoo som förvald sökmotor med det beror på region. I Ryssland är Yandex standard och i China Baidu. Mozilla försöker gärna sig mer oberoende av Google bl.a. genom att lansera sin egen VPN-tjänst.

Edit: Firefox fokuserar på att blockera Third Party Cookies och inte First Party Cookies. Alltså tillåta kakor på sidor användaren besöker direkt men blocka kakor från andra källor än sidan användaren besöker. Därför påverkas Google mindre än t.ex. Facebook.

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte har Google längre på telefonen
(Tog förresten upp att Google gör så i ett inlägg redan 2020-05-04).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Lustigt att EU inte hittade detta.
GDPR, EU-medborgares rätt till sekretess etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Websidor fortsätter att fungera precis som vanligt när incognitoläge är påslaget så varför skulle analytics och ads stängas av. ...

I alla fall jag har utgått från att incognitoläget ska uppfattas som en helt separat användare, skild från det vanliga användarläget. Då ska webbsidornas analysverktyg inte komma åt kakor och info som satts vid "öppen" surf.
Nu verkar Google kunna göra just detta för att koppla ihop de båda.

Skrivet av AplAy:

Lär inte det stå i avtalet som man knappt läser vid installation? ...

Det står inte rakt ut. Bara något i stil med att "tredje part fortfarande har möjlighet att spåra".
Här räknar jag knappast Google som tredje part.

Permalänk
Medlem

Vilket ramaskri det blev när det visade sig att Xiaomi gör det i sin egen webbläsare:
https://www.sweclockers.com/nyhet/29562-xiaomi-samlar-anvanda...

Läste många kommentarer om att så går det när man använder kinesiska produkter och att "riktiga/seriösa" företag som Google skulle aldrig göra det. Hah.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Olle P:

I alla fall jag har utgått från att incognitoläget ska uppfattas som en helt separat användare, skild från det vanliga användarläget. Då ska webbsidornas analysverktyg inte komma åt kakor och info som satts vid "öppen" surf.
Nu verkar Google kunna göra just detta för att koppla ihop de båda.

Och det är väl så det fungerar? Kakor stängs inte av, men det skapas nya (eller snarare att dina icke-incognito döljs) när du är i incognito. Det är väl så det fortfarande fungerar, eller har jag missuppfattat någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Absolut ingenting i att samla in data under incognitoläget är brottsligt.

Det är ju tvärt om så väldigt självklart att det är så det fungerar. Snarare borde användandet av amerikansk domstol för att tjäna pengar på dumma stämningar vara brottsligt men det är det ju tyvärr inte heller.

Men stämningen handlar väl om att informationen från google av incognitoläget är vilseledande? Som bilden i artikeln visar så nämns inte att google fortfarande samlar data även i det läget. Skriver dom ut att ISP fortfarande kan spara information etc så borde dom även skriva ut att dom också gör det.

Personligen tar jag för givet att google samlar information, alltid. Men jag kan absolut tycka att det kan finnas grund till en stämning om google använder vilseledande information.

Själv lämnade jag chrome och google för ett år sedan, deras algoritmer kring vad dom tyckte att jag borde hitta och inte borde hitta blir bara mer och mer tydliga, och reklamen blir värre och värre. Är ju i princip på den nivån att om man söker på en specifik produkt eller sida så kommer det upp konkurrerande resultat före.