Chassi utan strömbrytare på toppen? (500-1000 kr)

Permalänk
Hedersmedlem

Chassi utan strömbrytare på toppen? (500-1000 kr)

Som ämnet lyder.

Finns det några vettiga chassin i prisklassen cirka 500-1000 kr som inte har strömbrytaren längst upp? Det allra mesta jag kollat på från t.ex. Fractal Design, Phanteks, NZXT, Corsair, etc har strömbrytaren i toppen.

Anledningen till frågan är att husdjur gärna kommer åt toppmonterade strömbrytare, något jag tänkte att man skulle försöka bygga bort.

Permalänk
Medlem

Ofta är resetknappen betydligt mindre lättillgänglig. Om det funkar att koppla om så den agerar powerknapp kanske problemet kan lösas utan att du ens behöver öppna plånboken.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ofta är resetknappen betydligt mindre lättillgänglig. Om det funkar att koppla om så den agerar powerknapp kanske problemet kan lösas utan att du ens behöver öppna plånboken.

Bra tips om man kan leva utan resetknapp! Men i det här fallet så är detta till en helt ny dator, så det är bra om vi bygger bort problemet från start.

Permalänk
Medlem

Den här tråden kommer följas.. kollade runt lite nu men kunde inte hitta ett enda chassi med startknappen på frontpanelen längre, vad har hänt?!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den här tråden kommer följas.. kollade runt lite nu men kunde inte hitta ett enda chassi med startknappen på frontpanelen längre, vad har hänt?!

Det är väl ganska förståeligt? Man vill kunna ta bort frontpanelen för att kunna montera fläktar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är väl ganska förståeligt? Man vill kunna ta bort frontpanelen för att kunna montera fläktar.

hade grymt luftflöde i min https://www.inet.se/produkt/6901305/cooler-master-haf-912-plu... för cirka 10 år sen även om den hade startknapparna där plockade bara väck hdd burarna och hade insug i toppen också, dammigt blev det dock.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut rätt pris i allafall! (599 kr på Komplett.) Men det känns dock rätt omodernt med sidopanel i akryl och plats för optisk läsare. Hade hellre sett ATX men mATX kan faktiskt funka för just det här bygget.

Det går klart med i listan på möjliga chassin dock.

Permalänk
Medlem

Är estetiken viktig? Annars skulle det väl gå att lösa genom att sätta nån båge eller kåpa över knappen. Stor nog för att få in ett finger för att starta, men inte så att ett husdjur kan komma åt bara genom att röra sig uppe på.

Eller så kan man göra som på västkusten på gatlampor i hamnen: sätta fullt med taggar uppåt så inte trutar och måsar kan sätta sig där och bajsa... En låda tretumsspik och en smältlimspistol bör lösa det hela på en kvart.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Är estetiken viktig? Annars skulle det väl gå att lösa genom att sätta nån båge eller kåpa över knappen. Stor nog för att få in ett finger för att starta, men inte så att ett husdjur kan komma åt bara genom att röra sig uppe på.

Eller så kan man göra som på västkusten på gatlampor i hamnen: sätta fullt med taggar uppåt så inte trutar och måsar kan sätta sig där och bajsa... En låda tretumsspik och en smältlimspistol bör lösa det hela på en kvart.

Som sagt, här ska vi bygga en ny dator, och då väljer vi gärna ett chassi som är ändamålsenligt om det finns.

Det går att göra mycket i efterhand med fel grejer (som t.ex. att köra en Ryzen 7 3800X på ett moderkort utan VRM-kylflänsar), men det är bäst att köpa rätt grejer från början istället.

Det behöver inte vinna någon skönhetstävling, men det ska ju inte vara direkt fult.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Tethis såg ju fint ut! Men tyvärr faller det bort eftersom chassit inte finns att köpa på en återförsäljare som bygger ihop PC:n (t.ex. Komplett, Webhallen, Inet). (Borde ha skrivit ut det som krav.) Det är inte jag som ska ha PC:n, och även om jag både kan och gärna bygger om det hade varit åt mig själv, vill jag inte heller vara support om det hela inte funkar. Så väl känner jag inte personen i fråga (det är en kompis kompis).

Nyfiken på bara: Var sitter resetknappen på detta chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

hade grymt luftflöde i min https://www.inet.se/produkt/6901305/cooler-master-haf-912-plu... för cirka 10 år sen även om den hade startknapparna där plockade bara väck hdd burarna och hade insug i toppen också, dammigt blev det dock.

HAF X har en plastbit som man kan dra åt sidan så den täcker knappen så man inte kommer åt den av misstag.

Ja lite tråkigt det där med damm. Min HAF X blev även rätt så dammig invändigt men luftflödet var (är) rätt så grymt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ju tillägga ett till bör-krav. Silence-fokuserade chassin är nog att föredra framför airflow-fokuserade i den här applikationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tethis såg ju fint ut! Men tyvärr faller det bort eftersom chassit inte finns att köpa på en återförsäljare som bygger ihop PC:n (t.ex. Komplett, Webhallen, Inet). (Borde ha skrivit ut det som krav.) Det är inte jag som ska ha PC:n, och jag vill inte heller vara support om det hela inte funkar. Så väl känner jag inte personen i fråga (det är en kompis kompis).

Nyfiken på bara: Var sitter resetknappen på detta chassi?

Förstår, ja då är nog det enda som är aktuellt från dem Ophion Evo, som ligger 500 kr över budget.
Vet faktiskt inte var resetknappen sitter om det finns någon.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FZL:

Förstår, ja då är nog det enda som är aktuellt från dem Ophion Evo, som ligger 500 kr över budget.
Vet faktiskt inte var resetknappen sitter om det finns någon.

Jo, dessutom mini-ITX som trissar upp budgeten en bra bit eftersom moderkortet då också blir dyrare... så det blir typ >1000 kr över budget totalt om man räknar med moderkortet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, dessutom mini-ITX som trissar upp budgeten en bra bit eftersom moderkortet då också blir dyrare... så det blir typ >1000 kr över budget totalt om man räknar med moderkortet också.

Kommer bara på ett till, Corsair Carbide 100R Silent Edition:

https://www.inet.se/produkt/6911733/corsair-carbide-100r-sile...

Inte det modernaste och ingen glassida, men absolut ett bra chassi som verkar uppfylla kraven.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FZL:

Kommer bara på ett till, Corsair Carbide 100R Silent Edition:

https://www.inet.se/produkt/6911733/corsair-carbide-100r-sile...

Inte det modernaste och ingen glassida, men absolut ett bra chassi som verkar uppfylla kraven.

Bäst hittills!

Absolut inget krav på glassida på något sätt. Däremot undviker jag aktivt akrylplast då det tenderar att se billigt ut och blir lätt repigt. Ska det vara glassida då ska det vara riktigt härdat glas, inte plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Kommer bara på ett till, Corsair Carbide 100R Silent Edition:

https://www.inet.se/produkt/6911733/corsair-carbide-100r-sile...

Inte det modernaste och ingen glassida, men absolut ett bra chassi som verkar uppfylla kraven.

Jag har ett, och det är obekvämt som fan att bygga i. Trångt i bakkanten, så till den grad att jag inte lyckades skruva i en av moderkortsskruvarna. Väldigt lite utrymme bakom moderkortsplåten också. I övrigt är det ok. Hos mig är det nu en Win10-NAS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har ett, och det är obekvämt som fan att bygga i. Trångt i bakkanten, så till den grad att jag inte lyckades skruva i en av moderkortsskruvarna. Väldigt lite utrymme bakom moderkortsplåten också. I övrigt är det ok. Hos mig är det nu en Win10-NAS.

Bra info! Men som tur är inte mitt problem då det blir butik som bygger det den här gången.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inflika ett chassiförslag som kom in på ett annat håll:

https://www.webhallen.com/se/product/317887-Cooler-Master-Box...

Det är ju också en helt okej kandidat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem

Hur svårt kan det vara ? Inte så svårt.
Bara att borra ett hål och sätta in nåt passande.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/startkn...

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/vippstr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har funderat på att göra något liknande på min egen dator. Har samma problem med katt och Fractal Design Define Mini C.

Men i det här fallet så är det inte min egen dator, utan en kompis kompis dator som vi låter en firma bygga p.g.a. vill inte vara support. Tror inte firman installerar en kill-switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra info! Men som tur är inte mitt problem då det blir butik som bygger det den här gången.

Ja, då så! Kör! När det väl är byggt är det ju inget fel på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är väl ganska förståeligt? Man vill kunna ta bort frontpanelen för att kunna montera fläktar.

Skulle strömknappen vara ett hinder för detta menar du? Konstigt utformat chassi skulle jag säga.

Haft flertalet där detta inte var något problem.

Permalänk
Medlem

Chieftec brukar ha power i fronten på sina men då slipper ni inte luckan för optiska enheter men det kanske fungerar ändå?

Permalänk
Medlem

Nu måste måste man ju inte borra i chassit, kan ju räcka att man borrar i en expansionsplåt som inte används, om man bara vill ha en knapp ur vägen. 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Har själv råkat ut för att katten har lagt sig på toppen av chassit x antal gånger och tryckt på powerknappen Min lösning var att ändra åtgärd för strömbrytaren i energialternativ

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Själv så har jag ett Carbide 270R som har knappen högt upp men på sidan av chassit. Lättbyggt och trevligt chassi med helt ok prislapp.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro