Överklockat från 2,66 till 3,0Ghz antagligen??

Permalänk
Medlem

Överklockat från 2,66 till 3,0Ghz antagligen??

Tjenare, det är första gången jag har klockat någonsin;). Vänder nu mig till er överklocknings proffs som kan hjälpa mig om jag gjort detta rätt!

Som ni ser tidigare så har jag frågat om ett bra program som kollar temp på CPU:n. Jag ladda ner MBM5, installera det och har precis överklockat från 2,66 GHZ till 3,0 GHZ.

Nu undrar fan jag om ja har gjort rätt.

Stack in på BIOS och multippelklocka, bara det. Rörde inte Vcore lr nåt.

Hade från början 20x133 = 2,66

Nya inställningar 20x150 = 3,0

Statade om datorn, allt funkar utmärkt!

Alla 3 sensorerna visar på 35.

Några frågor nu!

1. Har jag klockat rätt??
2. Visar dom här 3 sensorerna temperaturen på CPU??
3. Måste jag ändra på Vcore eller nåt annat??
4. Vad har jag tjänat på denna klockning?? Är det som att jag bytt en CPU från 2,66 till 3,0??
5. Jag har ju ändrat från 133 till 150 som ni, för mig är det ganska mycket..är datorn mer instabil efter att jag ändrat så??

Mkt tacksam för svar!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Denna klockning du har gjort fungerar nog utmärkt men du har klockat den med FSB:n och inte multippel

Jag klockade min p4 2.6ghz till 3.57ghz utan att höja vcore men ja höjde däremot spänningen till minnet från 2.5 till 2.8 för att de skulle funka 100% stabilt.. ja kör dock vattenkylning utan peltier och min ligger på 37grader stabilt i 3.57ghz

Dessa inställningar hade jag då

Multi: 13
FSB:275
Vcore: 1.525v
Minne: 2.8v

1. Du har klockat den rätt om du ville klocka med FSB
2. Jag litar inte på sensorerna itegreade utan köp en riktig termometer och montera den för riktiga temps.
3. Går datorn helt stabilt så bör du inte ändra vcore
4. Du har nog tjänat mer på denna klockning än att köpa en 3.06 p4 då du har högre fsb och de gör att hela systemet blir snabbare.
5. 133-150fsb är en ganska liten ökning på bara 17mhz, iaf om man gämför med min överklockning på 75mhzfsb

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Aha..fattar nu!!

jag ändrade spännigen på minnet från 2.5 till 2.6V, måste ja öka mer eller räcker det??? Jag vill ha spänningen på bästa inställningen så jag kan ha så stabil dator som möjligt!

Ligger nu på 20x151 = 3019 Mhz

En fråga till..ja har bara 1 CPU:fläkt och 2 Chassi fläktar som kyler ner datorn..kanske 1 till om man fick mer den när man köpte CPU:n (Boxed with CPU cooler)..är inte säker om den är installerad, men frågan lyder..duger denna kylning???

Tacksam för svaren

Visa signatur

Permalänk

Jag vill också klocka min processor, men när jag går in i BIOS så är det låst och jag kan inte ändra FSB:n eller Multiplyern.

Har en Intel P4 1500 Mhz (Köpdator från Dell)

Multiply: 15
FSB: 100

Permalänk
Medlem

du kan inte överklocka en märkesdator från t.ex. dell, det går helt enkelt inte så glöm det

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

aja som sagt

ja ligger på 20x151 = 3019 ghz med kylning som består av 2 chassifläktar och 1 CPU:fläkt. DDR V på minnen är 2.7.

Felet är nu att när jag spelar cs så kan jag bara spela i 1 minut..sen kommer ett felmedelande:

"PM_HullPointContents: Bad node number"

och spelet stängs av..va är det för fel??

hände aldrig så för när CPU:n va oclockad. Felmedelandet har kommit 2 ggr utav 3. Den 3:e gången hackade spelet bara upp..

Va e det för fel?!?!

Tacksam för svar

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaDMaXz
aja som sagt

ja ligger på 20x151 = 3019 ghz med kylning som består av 2 chassifläktar och 1 CPU:fläkt. DDR V på minnen är 2.7.

Felet är nu att när jag spelar cs så kan jag bara spela i 1 minut..sen kommer ett felmedelande:

"PM_HullPointContents: Bad node number"

och spelet stängs av..va är det för fel??

hände aldrig så för när CPU:n va oclockad. Felmedelandet har kommit 2 ggr utav 3. Den 3:e gången hackade spelet bara upp..

Va e det för fel?!?!

Tacksam för svar

Testa att klocka ner

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

testa benchmark 2001SE nyss efter mitt counterstrike problem, det är fan samma problem där!!!!

ja kan bara testa första low detail car caste, sen stängs det bara av, sensorerna visar då på 41 grader..normalt när ja inte använder nåt program eller spelar är sensorerna på 34 grader...ja blir sur nu :(..

va är felet??, hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Testa att klocka ner

men va är felet?? kan man inte ändra några inställning för att datorn ska gå stabilt i 3,02 GHZ?? Kolla min kylning..är den för klen???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mobne

Multi: 13
FSB:275
Vcore: 1.525v
Minne: 2.8v

Hur låste du upp Multi??? Min e lååstt...gåre låsa upp den??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

felet är att du har för lite spänning till processorn troligtvis. Testa höja den lite och se om den är stabil. Man kan inte låsa upp multipliern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wannabe
felet är att du har för lite spänning till processorn troligtvis. Testa höja den lite och se om den är stabil. Man kan inte låsa upp multipliern.

Vcore ligger nu på 1.525, testar och ändrar den till 1.60 ungefär..blir det bra då??

Kollade på overclockers database, där hade en snubbe clockat med samma moderkort till 3,2ghz och Vcore va på 1.67

Men nu är jag osäker om min kylning kommer inte klara av det..ökar jag den så mycket kommer CPU:n dö kanske??

Sen en sista fråga..va bör tempen vara som HÖGST för att CPU:n inte ska vara ostabil??

Hoppas ni uppskattar det jag skriver, är väldigt rädd om datorn, men vill verkligen klocka!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ingen p4 och är inte jätte bra på dem men testa med den 1.6vcore. Men du kan ju känna på kylflänsen om den är varm, är den inte det så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Du får inte gå över 1,7V vcore då dör den. Ifall datorn startar om sig och är allmännt instabil så ska du klocka ner den.

wannabe: Din sign är lite för lång.

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hentai-san
Du får inte gå över 1,7V vcore då dör den. Ifall datorn startar om sig och är allmännt instabil så ska du klocka ner den.

wannabe: Din sign är lite för lång.

tack... btw bubblornas kamp aeger!

Permalänk
Medlem

Testade benchmark 2001SE och alla test funkade nu efter att jag ändrat på Vcore..sensorerna visade på 50 grader efter att den testat alla tester, ere fan för mkt??????

Kan också notera att grafikkortets fläkt har slutat fungera..skumt ska försöka fixa den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte allt för farligt med 50°C, gå helst inte över 60 bara.

wannabe: Tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

när CPU:n stressar : 50 C
när CPU:n vilar : 35 C'

Helt okey då ;p

Kan nån nu säga mig..nu när jag överklockat processor, blire sämre kvalite på den än standard inställningen om jag forsätter ha den såhär i 2 år???

Menar alltså om en överklockad CPU har mindre livslängd än en standard inställd CPU

Vet nån det??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir väl lite kortare livstid, men jag tror inte du kommer ha kvar datorn om 20år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
du kan inte överklocka en märkesdator från t.ex. dell, det går helt enkelt inte så glöm det

Klart man kan iaf Fujitsu-Siemens bara man flashar BIOS på moderkortet

Permalänk
Medlem

Är det någon som gjort det med en dell? tror det är många som vill veta det
Har en dimesion 8250

Permalänk
Medlem

går inte med dell.. dom har egna moderkort

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"