Optimera ray tracing-prestanda med DLSS 2.0

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chromatic: om du läser inlägger igen ser du att han skrev artiklar vi lagt mycket tid på och som kan vara av intresse för den som kanske missat den första gången den publicerades. Den här artikeln råkar vara sponsrad, men vi har också lagt ned mycket tid på den och den förklarar ingående hur DLSS 2.0 fungerar, och ger praktiska jämförelser mellan vanlig skalning och DLSS 2.0-skalning. Mer ingående artikel + besökare som kan ha missat den tidigare = den bumpas på förstasidan. Så har vi gjort ett bra tag nu, och det är det som sker här.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chromatic: om du läser inlägger igen ser du att han skrev artiklar vi lagt mycket tid på och som kan vara av intresse för den som kanske missat den första gången den publicerades. Den här artikeln råkar vara sponsrad, men vi har också lagt ned mycket tid på den och den förklarar ingående hur DLSS 2.0 fungerar, och ger praktiska jämförelser mellan vanlig skalning och DLSS 2.0-skalning. Mer ingående artikel + besökare som kan ha missat den tidigare = den bumpas på förstasidan. Så har vi gjort ett bra tag nu, och det är det som sker här.

Japp, jag läste hela inlägget!

Permalänk

Det tar sig snabbt, hoppas på en liknande förbättring till 3.0 så lär det vara värt för i princip alla att använda.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Synd att prestandan var så mycket sämmre än dlss 1, jag kan inte längre köra 4k stabilt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Synd att prestandan var så mycket sämmre än dlss 1, jag kan inte längre köra 4k stabilt.

Men DLSS (1) var väl egentligen ingenting att ha vad jag förstått? Så det kan ju vara värt att detta presterar sämre om den iaf ger en förbättring.

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad av bildkvaliteten på de uppskalade dlss dumparna.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Fel - alla artiklar som ger något även en tid efter publicering (alltså i stort sett allt bortsett från nyheter) lyfts på framsidan, sponsrat eller ej. De större artiklarna är nämligen sådana där redaktionen lagt ned lite extra tid för att skapa bra material, material som alla läsare inte nödvändigtvis hunnit med att läsa. Långt ifrån alla besöker SweClockers dagligen eller flera gånger dagligen, som de mest inbitna besökarna gör. Att lyfta artiklar på det här viset är inte heller särskilt nytt, och har diskuterats i både feedback-trådar och i tråden tillhörande läsarundersökningen

Här är ett inlägg från sistnämnda tråd om ämnet, från chefredaktören Anton Nilsson, och ett tillägg från mig. Här finns ett par feedback-trådar om ämnet också: Tråd 1 Tråd 2

Ah då är jag med. Märkligt att jag inte lagt märkte till det tidigare kanske inte är så inbiten som jag tror

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Dum fråga - kanske, men eftersom grabben inte spelat detta sen han fick det, så hur vet man om det är DLSS 2.0, hittar ingen info?

Edit: Vilken missräkning, trodde absolut på att få att svar - av någon:( Kanske ingen som har ett svar? Kan möjligen redaktören (@Loevet) svara, är det så att uppdateringen till DLSS 2.0 ligger inbakat i de induttade uppdateringarna som kommit till Controls grundversion? Finns ingen info i Epics programbibliotek, i spelet eller för den delen hos utvecklaren.

Permalänk
Inaktiv

Man blir ju mer taggad på ny GPU när man ser hur bra dlss faktiskt kan fungera!
Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen kommande år!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NutCracker:

Dum fråga - kanske, men eftersom grabben inte spelat detta sen han fick det, så hur vet man om det är DLSS 2.0, hittar ingen info?

Edit: Vilken missräkning, trodde absolut på att få att svar - av någon:( Kanske ingen som har ett svar? Kan möjligen redaktören (@Loevet) svara, är det så att uppdateringen till DLSS 2.0 ligger inbakat i de induttade uppdateringarna som kommit till Controls grundversion? Finns ingen info i Epics programbibliotek, i spelet eller för den delen hos utvecklaren.

Här kommer ett väldigt försenat svar, ledsen för det!

DLSS 2.0 bakades in i mars-patchen av Control.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Här kommer ett väldigt försenat svar, ledsen för det!

DLSS 2.0 bakades in i mars-patchen av Control.

Tack hur som, anade att det var så.