Koppla min stationära dator till min laptop?

Permalänk
Medlem

Koppla min stationära dator till min laptop?

Som rubriken lyder, så vill jag koppa in en stationärdator jag haft liggandes hemma. Den har Windows XP i sig och jag har vill kunna spela några spel som enbart är kompatibla med Windows XP och jag vill undvika att ta upp så mycket plats med en ny dataskärm osv.

Så nu är frågan, går det att koppla in min laptop som skärm till min stationära dator?

Alternativt om det går att enbart få upp skärmen på min laptop så så kan jag använda externa tangentbord och mus till den stationära datorn.

Jag har en ganska modern laptop med USB-C uttag och en liten HDMI uttag . Funderar dock på att köpa en USB-C hub med uttag för både HDMI och VGA .

Någon som gjort detta och stött på problem?

Hur funkar det med grafikkort, upplösning m.m?

Det är inga stora stora spel jag ska spela utan de tar nästan inget utrymme på grafikkortet eller hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett en laptop som kan ta in bildsignal utifrån och visa på den interna skärmen. Kanske går att lösa med något capture-kort?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har väl en monitor till laptopen ? Det går i vart fall inte att koppla in en annan dator till laptopen utan att det innebär en ökad latens så det beror på vad det handlar om för spel , det enklaste är väl att börja med att prova via fjärrskrivbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan inte koppla ihop dom, däremot kan du ställa in så du kan visa den gamlas dator skärm på din nya vid fjärrskrivbord eller vnc. Inte super för spel, men om det inte kräver snabba reaktioner så.
Dock behöver du ha skärm och tangentbord till den gamla om inte det är uppsatt. Och nätverk....
Men bara joppla ihop går tyvärr inte bara sådär.
Lite som att lägga en motor i bakluckan och hoppas att bilen kör på den nu.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."