IP kamera som klarar lokal lagring (NAS)

Permalänk
Medlem

IP kamera som klarar lokal lagring (NAS)

Har kollat lite trådar men inget passar riktigt.
Någon som gett sig in i träsket?
Finns ju hur mycket som helst. från <500:- till >15.000:-
Känner väl att <1000:- per kamera borde vara rimligt?

Jag vill att den skall ha bra bild, dag och nattseende, möjlighet att lagra på sin lokala NAS via WiFI. (räcker det att den stödjer ONVIF då?)
kanske Google Home möjlighet om det nu ger nåt.

Tankar?

Permalänk
Medlem

Stödjer de ONVIF så kan du installera programvara på din NAS som spelar in videon.

Se till att du har tillräckligt med bandbredd på ditt Wifi om du ska använda många kameror (eller andra enheter på ditt wifi).
Bra bild gör kameran dyrare, nattseende gör den ännu dyrare.
Ibland sätter man upp en IR-strålkastare i närheten av kameran som lyser upp området kameran se.

Hikvision har många bra kameror i flera prisklasser, tror dock inte de har wifi. Är dock kinesiskt företag, så rekommenderar att inte låta de ha internetaccess (vilket ingen kamera bör ha iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Stödjer de ONVIF så kan du installera programvara på din NAS som spelar in videon.

Se till att du har tillräckligt med bandbredd på ditt Wifi om du ska använda många kameror (eller andra enheter på ditt wifi).
Bra bild gör kameran dyrare, nattseende gör den ännu dyrare.
Ibland sätter man upp en IR-strålkastare i närheten av kameran som lyser upp området kameran se.

Hikvision har många bra kameror i flera prisklasser, tror dock inte de har wifi. Är dock kinesiskt företag, så rekommenderar att inte låta de ha internetaccess (vilket ingen kamera bör ha iaf).

Ok, tack.
Bandbredd på Wifi är ju alltid ett aber med gamerkidz i huset
Jaja, jag får forska vidare och se om man skall skaffa en kamera så man får ännu lite mer användning för NAS.

Permalänk
Medlem

En kamera är inga problem och spel tar ofta inte så mycket brandbredd mer svarstid som är viktigt, är värre om du har en familj som samtidigt kollar på Netflix/youtube och bor i lägenhet (Då delar du ofta bandbredd med grannarna).

Du kan alltid börja med en webcam eller liknande bara för att testa.
Eller se om du kan få tag på en begagnad nätverkskamera på blocket/tradera/ebay.
Rekommenderar dock kamera med nätverkskabel, wifi är enkelt att störa ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

En kamera är inga problem och spel tar ofta inte så mycket brandbredd mer svarstid som är viktigt, är värre om du har en familj som samtidigt kollar på Netflix/youtube och bor i lägenhet (Då delar du ofta bandbredd med grannarna).

Du kan alltid börja med en webcam eller liknande bara för att testa.
Eller se om du kan få tag på en begagnad nätverkskamera på blocket/tradera/ebay.
Rekommenderar dock kamera med nätverkskabel, wifi är enkelt att störa ut.

Ja ok.
Nej jag bor i hus, och närmaste grannarnas Wi-Fi räcker inte till mig.
Problemet med nätverkskablar är all dragning och då blir det helt plötsligt ett annat projekt.
Wi-Fi kommer få vara bra nog.
Tror inte begagnat blir ett alternativ.
Skalll för söka hitta nåt prisvärt nytt.
Netonnet/Elgiganten/Kjell osv spyr ju ut dessa tingestar. Nån måste ju vara helt ok kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Måste du inte ha ström till kamerorna ändå ?

De finns väl massa kameror som kan drivas med PoE ?

Då får du både ström och data i samma kabel.

ethernet i sladd kopplar inte ner eller behöver ändra lösenord eller krånglar som wifi kan göra, men jag är sladdtokig också .)

Jag har ingen aning alltså men ..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Gamblade och köpte ett par av denna kinakamera https://shop.yooseecamera.com/cameras/outdoor/yoosee-app-outd...

Har haft i över ett år och är väldigt nöjd. Bra bild, mörkerseende, ipklassad och kör ONVIF mot en synology NAS. Spelar in 24/7 och tar kanske 100-200kb/sek per ström så har inte haft några problem med hastigheten. Kör dem dock på ett eget när för säkerhets skull.

Nackdelar? Kör du trådlöst måste nätverket vara 2,4Ghz only. Fixerad position, ej gyro eller optisk zoom. Du behöver installera dem via en kinesisk app som känns lite fishy men det går ju att blocka om man nu känner sig övervakad.

Väldigt mkt för väldigt lite pengar är min slutsats. Synologys övervakningsapp är också väldigt bra mes inbyggd rörelsedetektor, möjlighet att ställa scenarion och larm mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Måste du inte ha ström till kamerorna ändå ?

De finns väl massa kameror som kan drivas med PoE ?

Då får du både ström och data i samma kabel.

ethernet i sladd kopplar inte ner eller behöver ändra lösenord eller krånglar som wifi kan göra, men jag är sladdtokig också .)

Jag har ingen aning alltså men ..

Ja det är ju klart, men ström har jag närmare kameran, nätverk har jag sämre med och får dra från switch vid routern.
MEn POE är ju lite intressant iofs. och slippa strulet med wifilösenord osv.

Skrivet av bluetrain:

Gamblade och köpte ett par av denna kinakamera https://shop.yooseecamera.com/cameras/outdoor/yoosee-app-outd...

Har haft i över ett år och är väldigt nöjd. Bra bild, mörkerseende, ipklassad och kör ONVIF mot en synology NAS. Spelar in 24/7 och tar kanske 100-200kb/sek per ström så har inte haft några problem med hastigheten. Kör dem dock på ett eget när för säkerhets skull.

Nackdelar? Kör du trådlöst måste nätverket vara 2,4Ghz only. Fixerad position, ej gyro eller optisk zoom. Du behöver installera dem via en kinesisk app som känns lite fishy men det går ju att blocka om man nu känner sig övervakad.

Väldigt mkt för väldigt lite pengar är min slutsats. Synologys övervakningsapp är också väldigt bra mes inbyggd rörelsedetektor, möjlighet att ställa scenarion och larm mm.

Menar du att det inte får vara både 5 och 2,4 samtidigt, eller att det bara klarar av 2,4 men man kan ha 5 igång?
Intressant med Synolygyn, håller på att installera en sån nu
Skall kolla in dessa i alla fall.
Tack.

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Ja det är ju klart, men ström har jag närmare kameran, nätverk har jag sämre med och får dra från switch vid routern.
MEn POE är ju lite intressant iofs. och slippa strulet med wifilösenord osv.

Menar du att det inte får vara både 5 och 2,4 samtidigt, eller att det bara klarar av 2,4 men man kan ha 5 igång?
Intressant med Synolygyn, håller på att installera en sån nu
Skall kolla in dessa i alla fall.
Tack.

Vill minnas den var kinkig om man hade mixat 2,4/5 så kör kamerorna på ett eget ssid, då fungerar det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Gamblade och köpte ett par av denna kinakamera https://shop.yooseecamera.com/cameras/outdoor/yoosee-app-outd...

Har haft i över ett år och är väldigt nöjd. Bra bild, mörkerseende, ipklassad och kör ONVIF mot en synology NAS. Spelar in 24/7 och tar kanske 100-200kb/sek per ström så har inte haft några problem med hastigheten. Kör dem dock på ett eget när för säkerhets skull.

Nackdelar? Kör du trådlöst måste nätverket vara 2,4Ghz only. Fixerad position, ej gyro eller optisk zoom. Du behöver installera dem via en kinesisk app som känns lite fishy men det går ju att blocka om man nu känner sig övervakad.

Väldigt mkt för väldigt lite pengar är min slutsats. Synologys övervakningsapp är också väldigt bra mes inbyggd rörelsedetektor, möjlighet att ställa scenarion och larm mm.

Har läst lite mer om kamera-appen i synology.
Men stämmer det att man bara kan ha två kameror uppkopplade utmanat betala licens?

Från manualen:
”Obs: Som standard levereras en Synology NAS med två kostnadsfria licenser och beroende på det aktuella läget levereras en NVR med flera förinstallerade licenser.”

Skrivet av bluetrain:

Vill minnas den var kinkig om man hade mixat 2,4/5 så kör kamerorna på ett eget ssid, då fungerar det bra.

Yes ok, skall kolla runt lite mer, men vilken djungel alltså

Permalänk
Medlem

Lite dyrare än du tänkt dig @bowman99, men jag har två av dessa:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4056718&gclid=CjwKCAjw9...

Dels lokal lagring på microsd-kort, men sen möjlighet att skicka till nas m.m., har en vid varje entre (fram/baksida), så det är rätt smutt med att den har flood-light då också. Lite kallt (blått) ljus, så signalerar ovälkommande direkt när besökare får ljuset i plytet...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Lite dyrare än du tänkt dig @bowman99, men jag har två av dessa:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4056718&gclid=CjwKCAjw9...

Dels lokal lagring på microsd-kort, men sen möjlighet att skicka till nas m.m., har en vid varje entre (fram/baksida), så det är rätt smutt med att den har flood-light då också. Lite kallt (blått) ljus, så signalerar ovälkommande direkt när besökare får ljuset i plytet...

Ja den ser nice ut. Har kollat på den innan med.
Verkar bli dessa nu:

https://m.reolink.com/se/product/rlc-410/?attribute_pa_versio...

Verkar helt ok!

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Har läst lite mer om kamera-appen i synology.
Men stämmer det att man bara kan ha två kameror uppkopplade utmanat betala licens?

Från manualen:
”Obs: Som standard levereras en Synology NAS med två kostnadsfria licenser och beroende på det aktuella läget levereras en NVR med flera förinstallerade licenser.”

Yes ok, skall kolla runt lite mer, men vilken djungel alltså

Ja 2 ingår. Sen får man köpa till per kamera eller flerpack om man behöver fler. Runt 500kr/kamera

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Ja den ser nice ut. Har kollat på den innan med.
Verkar bli dessa nu:

https://m.reolink.com/se/product/rlc-410/?attribute_pa_versio...

Verkar helt ok!

Ja den kan nog bli bra. Återkom gärna med recension om du köper den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Ja 2 ingår. Sen får man köpa till per kamera eller flerpack om man behöver fler. Runt 500kr/kamera

Ja då får det bli två kameror, blev lite förvånad över licensgrejen, men det kanske innebär att programmet faktiskt är rätt bra, och man får ju två licenser i alla fall.

Skrivet av bluetrain:

Ja den kan nog bli bra. Återkom gärna med recension om du köper den!

Jag jag har köpt dom nu, återkommer med recension!
Jag velade lite och råkade beställa fel, men kom på det, och deras support var blixtsnabb och fixade ny betalning och ändrade i ordern.
Så det var bra än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Ja den ser nice ut. Har kollat på den innan med.
Verkar bli dessa nu:

https://m.reolink.com/se/product/rlc-410/?attribute_pa_versio...

Verkar helt ok!

Hej.
Sitter och funderar på dessa också.

Tanken själv är att köra Synology NAS + 2 av ovan kameror.
Så vore av yttersta intresse av ett utlåtande av dessa. Hur funkar bilden dagtid/Natt irl.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHummf:

Hej.
Sitter och funderar på dessa också.

Tanken själv är att köra Synology NAS + 2 av ovan kameror.
Så vore av yttersta intresse av ett utlåtande av dessa. Hur funkar bilden dagtid/Natt irl.

Tack på förhand!

Dom är i transit, så jag återkommer med reflektioner.

Dom verkar ha det mesta, men inte för mycket.
Wi-Fi med dualband.
Microfon
4mp kamera
30m mörkerseende
Lång strömsladd
Rörelsesensor
Synologykompatibel
Osv.

Jag tror (peppar peppar) att jag fick med det jag önskade utan ett allt för häftigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Dom är i transit, så jag återkommer med reflektioner.

Dom verkar ha det mesta, men inte för mycket.
Wi-Fi med dualband.
Microfon
4mp kamera
30m mörkerseende
Lång strömsladd
Rörelsesensor
Synologykompatibel
Osv.

Jag tror (peppar peppar) att jag fick med det jag önskade utan ett allt för häftigt pris.

Då har mina Reolink RCL-410w kommit.
https://reolink.com/se/product/rlc-410w/
Jag har borrat och krypit och grejat halva dagen.
Men själva installationen av kamerorna var riktigt smidigt.
Proffsiga beskrivningar, schysst mobilapp och desktopapp. Funkar väldigt bra överlag, och har riktigt bra upplösning tycker jag.

Jag kollade lite på reolinks windowsprogram, men fortsatte sen till min Synology NAS, och Surveilance Station för att sätta upp kamerorna.
Funkar riktigt smidigt och bra, med maaaaaassor av inställningar.

Där jag nu har fastnat är att, trots schemläggning när dom skall "larma" och spela in vid rörelse, så gör dom det utanför schemat ändå..
Har inte lyckats lösa detta än. Hoppas att det bara är skit bakom styret, men jag har sett indikationer på www, att andra haft problem med detta med.
Men har nån några tips så säg till.

Men överlag, jättenöjd!
Blir sugen på att köpa en till även om det kostar en survailance station licens till. (om jag får koll på rörelselarmet dvs.)

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering då.
Har kört kamerorna några dagar nu.
Tror jag hittade varför det "larmade" hela tiden via mailavisering.
Man verkar ställa in i IP-Kamera schema om när det skall larma.
Men sen när man lägger till avisering i meddelandecenter, så måste man även där lägga samma schema när det får skicka.
Inte helt självförklarande, men då funkar det i alla fall. Skumt nog.
Gör man inte det skickas det aviseringar hela tiden när meddelandecentret upptäcker rörelse.
Men inget kommer i larmhanteringens lista eftersom den skall ignorera mellan vissa tider.

Så lite kaka på kaka som sagt..

Sen är det ju ett annat aber med rörelsedetektion, gränsvärden osv.
Kamerorna larmar när kameran slår om från mörkersyn till ljus varje morgon, allmänna skuggor osv. Men det är väl det man får leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Lite uppdatering då.
Har kört kamerorna några dagar nu.
Tror jag hittade varför det "larmade" hela tiden via mailavisering.
Man verkar ställa in i IP-Kamera schema om när det skall larma.
Men sen när man lägger till avisering i meddelandecenter, så måste man även där lägga samma schema när det får skicka.
Inte helt självförklarande, men då funkar det i alla fall. Skumt nog.
Gör man inte det skickas det aviseringar hela tiden när meddelandecentret upptäcker rörelse.
Men inget kommer i larmhanteringens lista eftersom den skall ignorera mellan vissa tider.

Så lite kaka på kaka som sagt..

Sen är det ju ett annat aber med rörelsedetektion, gränsvärden osv.
Kamerorna larmar när kameran slår om från mörkersyn till ljus varje morgon, allmänna skuggor osv. Men det är väl det man får leva med.

Fortsätt att rapportera in vad som ev kan fela. Kommer framöver sätta upp mitt system också. Dock endast en RLC-410-5MP samt en synology nas. Vilket är tanken att den ska spela in vid rörelse endast. Så väldigt intressant å höra om att den sätter igång vid skuggor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHummf:

Fortsätt att rapportera in vad som ev kan fela. Kommer framöver sätta upp mitt system också. Dock endast en RLC-410-5MP samt en synology nas. Vilket är tanken att den ska spela in vid rörelse endast. Så väldigt intressant å höra om att den sätter igång vid skuggor.

Yes jag skall rapportera om det dyker upp nåt.
Ja man inser ju kanske inte riktigt vad rörelseaktivering är innan man har en sån kamera. Jag hade inte funderat på det innan i alla fall.
Den känner ju av förändringar i pixlarna typ,vad människor uppfattar som rörelse är inte helt lätt att förklara för en kamera tydligen.
Sen verkar det finnas algoritmer på vissa kameror för människoavkänning, eller om den kombinerar olika sensorer eller nåt. Typ, men inte på dessa.
Men det är coolt ändå. Och funkar hyfsat antar jag om man ställer in scheman, rörelsezoner och känslighetsnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Yes jag skall rapportera om det dyker upp nåt.
Ja man inser ju kanske inte riktigt vad rörelseaktivering är innan man har en sån kamera. Jag hade inte funderat på det innan i alla fall.
Den känner ju av förändringar i pixlarna typ,vad människor uppfattar som rörelse är inte helt lätt att förklara för en kamera tydligen.
Sen verkar det finnas algoritmer på vissa kameror för människoavkänning, eller om den kombinerar olika sensorer eller nåt. Typ, men inte på dessa.
Men det är coolt ändå. Och funkar hyfsat antar jag om man ställer in scheman, rörelsezoner och känslighetsnivåer.

Antar att även du har en lite kabel som måste hanteras. Kablage med nätverkr/ljud/reset. Finns ju inge utrymme vid själva kameran för att pressa tillbaks dessa kablar.
Funderar själv på att sätta en kopplingsdosa vid sidan om kameran för att dra in kablarna där i så de är skyddade mot väder/vind.
Så hur har du löst den biten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHummf:

Antar att även du har en lite kabel som måste hanteras. Kablage med nätverkr/ljud/reset. Finns ju inge utrymme vid själva kameran för att pressa tillbaks dessa kablar.
Funderar själv på att sätta en kopplingsdosa vid sidan om kameran för att dra in kablarna där i så de är skyddade mot väder/vind.
Så hur har du löst den biten?

Det är en ok bit med kablarna kanske uppåt 20-30cm dessa drog jag upp i ett hål i taket, sen kopplade jag på mig där och drog lite ny el på vinden och kopplade in mig. Det var även 4-5m extra elkabel med i mina paket. Klockrent.

Permalänk
Skrivet av Bowman99:

Lite uppdatering då.
Har kört kamerorna några dagar nu.
Tror jag hittade varför det "larmade" hela tiden via mailavisering.
Man verkar ställa in i IP-Kamera schema om när det skall larma.
Men sen när man lägger till avisering i meddelandecenter, så måste man även där lägga samma schema när det får skicka.
Inte helt självförklarande, men då funkar det i alla fall. Skumt nog.
Gör man inte det skickas det aviseringar hela tiden när meddelandecentret upptäcker rörelse.
Men inget kommer i larmhanteringens lista eftersom den skall ignorera mellan vissa tider.

Så lite kaka på kaka som sagt..

Sen är det ju ett annat aber med rörelsedetektion, gränsvärden osv.
Kamerorna larmar när kameran slår om från mörkersyn till ljus varje morgon, allmänna skuggor osv. Men det är väl det man får leva med.

Labbade själv en del med att få till "bra" rörelseigenkänning men kom fram till att det är rätt svårt utan någon form av AI/maskininlärning. Har du en kamera uppsatt i ett mörkt rum kanske det funkar men som du säger, skuggor, ljuset osv är väldigt svårt att få till. Gav upp och låter nu det spela in 24/7. Har dock rörelsedetektering påslagen så den visar ju om något hänt en viss tid men jag litar inte på den då den är rätt ibland men men inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Labbade själv en del med att få till "bra" rörelseigenkänning men kom fram till att det är rätt svårt utan någon form av AI/maskininlärning. Har du en kamera uppsatt i ett mörkt rum kanske det funkar men som du säger, skuggor, ljuset osv är väldigt svårt att få till. Gav upp och låter nu det spela in 24/7. Har dock rörelsedetektering påslagen så den visar ju om något hänt en viss tid men jag litar inte på den då den är rätt ibland men men inte alltid.

Jag fick Reseta kamerorna och koppla in dom igen.
Köpte en ny router och kopplade bort allt osv och fick inte till det utan fick återställa båda kamerorna och ställa in allt igen..

Men men nu börjar man få koll på inställningarna överlag..

Men som du säger, rörelsedetektion vet jag inte om man får till.
Det är för många variabler.

Sen börjar det strula med larmpanelen som spelar in så fort nåt rör sig, även om schemat i både inspelningsinställningar är på ”upptäckt: ingen”
Och meddelandecenter har ” tillåter inte meddelande”

Fattar inte hur jag fick till det senast?
Nästan så det tog ett tag innan det slog igenom eller nåt, för jag gjorde inget annat sist.

Tips från nån som lyckats förstå logiken?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det tämligen omöjligt att få till det så jag trodde det skulle fungera. Dvs inspelning bara vid rörelser.
Inte dåliga kameror eller system skulle jag tro utan att det är för många variablar bara.
Går över på ständig inspelning som skrivs över efter ett gäng dagar. Verkar ta ca 30gb per dag och kamera om jag förstått det rätt (kan det stämma?)

Skall köra så ett tag och se om det kan vara bättre.
Då får man med "händelseregistrering" i tidslinjen med som man kan söka fram, men även allt annat med.
Känns som en bättre lösning.

Frågan är hur mycket det segar ner mitt nätverk..
Har en ny tp link router och kör kamerorna på 2,4bandet.
Och alla andra enheter lite blandat.
Time Will tell antar jag.

Hur har ni andra gjort?

Permalänk
Expertgissare

Jo det är lite klurigt, om inte omöjligt att få till med rörelseigenkänning när man använder sig av kamerans egna mjukvara som analyserar förändring av pixlarna i bild, särskilt utomhus när mycket kan "röra på sig".

Jag har inte testat själv än men det finns en del intressanta projekt till Home Assistant som jag läst om lite lite som hastigast, tex detta : Local realtime person detection for RTSP cameras

Jag har ett projekt där jag ska bygga om hela nätverket hemma och när det är klart ska jag köpa några Reolink kameror som jag ska integrera i mitt Home Assistant, just nu har jag en äldre D-link kamera som jag använder med Motioneye.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jo det är lite klurigt, om inte omöjligt att få till med rörelseigenkänning när man använder sig av kamerans egna mjukvara som analyserar förändring av pixlarna i bild, särskilt utomhus när mycket kan "röra på sig".

Jag har inte testat själv än men det finns en del intressanta projekt till Home Assistant som jag läst om lite lite som hastigast, tex detta : Local realtime person detection for RTSP cameras

Jag har ett projekt där jag ska bygga om hela nätverket hemma och när det är klart ska jag köpa några Reolink kameror som jag ska integrera i mitt Home Assistant, just nu har jag en äldre D-link kamera som jag använder med Motioneye.

Det såg avancerat ut..
Vart kör man igenkännigen då? i homeassistant? Vattar inte riktigt vart infon processas?

Coolt dock!

Permalänk

Här är lite inspiration från linus: https://www.youtube.com/watch?v=NkjD4xIhfTw

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinkingToby:

Här är lite inspiration från linus: https://www.youtube.com/watch?v=NkjD4xIhfTw

Ganska roligt