Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem

@fretig: Nej, dels var informationen inte entydig och dels så används knappt den paragrafen i rättsfall när vi pratar om konsumentvaror. Mer finns inte att diskutera, ingen har vunnit något på att skrika avtalsbrott här och de har vunnit för att de valt att göra minsta möjliga för att bli av med er.

MTK har ingen laglig innebörd, sätter man fel MTK så begår man bara brott mot marknadsföringslagen för övrigt. Inget som ARN har något att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej!

Är det någon annan som fick en faktura från telenor trots återlämning av mobilen? Jag skickade tillbaka mobilen till elgiganten eftersom dem höll inte total kostnaden och jag orkade inte gå vidare med dem. Fick tillbaka den 200ish kr efter elgiganten fick tillbaka mobilen och jag trodde det var allt. Nu skickade ut telenor en faktura med 522kr. Konstigt är att jag har inte ens aktiverat simkortet (sätt in i telefon). Har redan skrivit till telenor om detta. Inte alls förvånad att fElgiganten inte sagt något till telenor om att ordern ska makuleras....

Skrivet av roberto99:

Även jag fick en Faktura igår på 502:- från Telenor trots att Telefonen gick i retur och ett simkort som aldrig används. Vad hände med Telenor och Elgigantens löfte för 4 månader sedan att allt är markulerat och inga fakturor ska komma i efterhand? Ringde upp dem igår och de sa att jag kunde riva fakturan och allt är fixat nu. Detta måste ju vara Nr1 clusterfu*k jag någonsin varit med om.

Samma här. Kontaktade Telenor. Gissa vad dem säger - du måste kontakta Elgiganten för det är bara dem som kan ta bort det.

Jag kontaktade Elgiganten sent i fredags, personen jag chattade med sa att hen inte kunde hjälpa eftersom det var någon annan avdelning som hade hand om det och erbjöd sig att skicka vidare ärendet dit. Jag länkade bla med .pdf-filerna för uppsägningen och länkade även till den här tråden (vilket jag uppmanar alla att göra, det är över 1 100+ inlägg här nu) så de ser att det inte är någon liten skitsak. De drar ner sitt varumärke avsevärt när de gör bort sig så här på Sveriges största teknik-forum, där många medlemmar kanske hjälper familj och vänner vid inköp av dyr teknik som TV, datorer, ljud, vitvaror osv.

Trots att det var sent i fredags jag kontaktade Elgiganten så fick jag ett SMS kl 17:20 från Elgiganten som löd:

Skrivet av Elgiganten:

Bäste kund! Vi har genomfört återtaget hos Telenor, vi ber om ursäkt för dröjsmålet! Ha en fortsatt trevlig helg! Mvh Elgiganten

Nu nästan en vecka senare ligger mitt abonnemang kvar hos Telenor om jag loggar in på deras hemsida, även fakturan är kvar (men flyttade fram den till i slutet av September i samband med första kontakten med Telenor). Imorgon ska jag kontakta dem båda för att se så det inte är något fortsatt problem.

Det är extra surt för mig, då jag tänkt teckna mobiltelefoni+bredband hos Telenor för en vecka sedan, men inte kan göra detta medans detta ligger i deras system. Eller ja, jag vill inte ha två abonnemang skrivna på mig samtidigt där iaf.

Vilken jävla huvudvärk detta har blivit till slut, jag känner verkligen inte att de 200 kronor i presentkort jag fick hos Elgiganten i april är nog med tanke på all tid som lagts ner på detta i slutändan, pga att de skrev fel MTK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@fretig: Nej, dels var informationen inte entydig och dels så används knappt den paragrafen i rättsfall när vi pratar om konsumentvaror. Mer finns inte att diskutera, ingen har vunnit något på att skrika avtalsbrott här och de har vunnit för att de valt att göra minsta möjliga för att bli av med er.

MTK har ingen laglig innebörd, sätter man fel MTK så begår man bara brott mot marknadsföringslagen för övrigt. Inget som ARN har något att göra med.

Så vitt jag minns så fanns det ingen tvetydighet vid mitt avtalsslut, inte heller har vare sig EG eller Telenor i vår dialog påstått något sådant.
Paragrafen är i allra högsta grad tillämplig, att den sällan används spelar mindre roll. Gällande MTK så avsåg det just bedömningen av ond tro. ARN har jag vare sig talat om eller vänt mig till. Min tro är att EG här gjorde klokast i att inte låta dessa fall gå upp i rätten med risk för ny praxis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

Så vitt jag minns så fanns det ingen tvetydighet vid mitt avtalsslut, inte heller har vare sig EG eller Telenor i vår dialog påstått något sådant.
Paragrafen är i allra högsta grad tillämplig, att den sällan används spelar mindre roll. Gällande MTK så avsåg det just bedömningen av ond tro. ARN har jag vare sig talat om eller vänt mig till. Min tro är att EG här gjorde klokast i att inte låta dessa fall gå upp i rätten med risk för ny praxis.

Samtidigt har Elgiganten vunnit liknande fall där kunden inte förstått priset. Dessutom oftast Telenor som tagit smällen här inte Elgiganten. Olika personer har fått olika erbjudanden.

För Elgiganten eller Telenor spelar det ingen roll om de vinner i ARN i sådana här fall, hundratals andra är beredda att ändå driva saken till ARN och det tar massor resurser från att hjälpa kunder med andra problem.

Permalänk
Medlem

@Ister: Nope jag tjorva de så mycket att jag fick den för 2171 minus 300kr i presentkort på elgiganten dvs 1871😂 men Petterk verkar ha någon form av agenda, kanske jobbar för någon av bolagen så han försöker neka i sten att något sådant har hänt.

Permalänk
Medlem

Som sagt det där med agenda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skitsnack.

Hade de dessutom gått på Elgigantens MTK hade du fått den mindre.

Alla vi som har fått telefonerna för MTK priser ljuger tydligen om det och du är den enda personen som har rätt.
Mår du bättre i själen om du tror det så får du tro det🙂

Säger det ännu en gång tummen upp för Telenor och tummen ner för Elgiganten!

Permalänk
Forumledare

*allmän uppmaning*

Tagga ner, drick något kallt och sluta kalla varandra tråkiga saker

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad USA och Googles senaste sanktion mot Huawei innebär? Kommer vi att kunna uppdatera appar i play store och få säkerhets uppdateringar framöver?

Permalänk
Medlem

Alldeles nyss ringde en trevlig kvinna från Telenor och bad om ursäkt för allt strul som varit och att jag fått tvetydiga besked kring rabatten. Hon menade att det visserligen är Elgiganten som gjort fel och borde ha löst det gentemot mig men hon skulle nu skriva av det belopp på fakturan som överstiger 1860 kr för att komma till avslut. (1860 är alltså 23x80 kr, den första månadsbetalningen gjorde jag i samband med att jag betalade för uppsägningstiden, 269 kr).

Det verkade som om hon var rätt trött på Elgigantens hantering av ärendet och konstaterade att jag inte var ensam om att ha fått motstridig information. Allt som allt kommer telefonen ha kostat mig 1920+251+2x49+269=2538 kr då Telenor passat på att ta 49 kr/st för två pappersfakturor.