Permalänk
Medlem

Esd-döda komponenter föra över esd?

Hej.
Har försökt hitta i esd-tråden angående detta. Men tldr lite grann.

Bytte kylpasta flertalet gånger på min bärbara, tillslut antar jag att jag esdade sönder den.
Nu ska jag köpa en ny, men är rädd att sätta i mina minnen från den förra, om de är esd-skadade, kan de förstöra nya datorn då, genom att ge den en esd kyss?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Krt:
ESD är skillnaden i elektrisk potential mellan två objekt som jämnas ut väldigt snabbt. Står du och gnunnar fötterna mot en fluffig matta eller en ballong mot håret laddar du upp både dig själv och objektet med, nummer tagna från ingenstans. Kanske upp till 25 000 volt med nonexistent ampere.

Om du då vidrör ett annat objekt med lägre potential, säg ett kretskort på den bärbara datorn med exposerade paddar/kontaktpunkter som har en laddning på säg 50 till 1000 volt, utjämnas potentialen mellan dig och bärbara extremt snabbt och en "stöt" uppstår. Vilket är tillräckligt för att förstöra elektronik. Statisk elektricitet avleds av allt i princip i olika hastigheter, från fuktighet i luften till din omgivning.

I andra ord, det är inget som "finns kvar". Men är en komponent så trasig att den matar felaktig ström till andra komponenter kan den döda den på så sätt. Dock bör nog inte en ESD skada orsaka sådana felaktigheter, det skulle snarare vara om laddaren hade exploderat och skickat en kraftig stöt till datorn.

Permalänk
Medlem

ESD är som att blixten slagit ner i mikroskopisk skala, ibland förstör det komponenten direkt och ibland blir det bara en skada som med tiden kan förvärras. Men det är alltså inte som att en laddning ligger kvar och kan hoppa över till andra komponenter senare, urladdningen sker omedelbart.

Det är väl teoretiskt möjligt att en komponent skulle kunna bli skadad på ett sätt som gör att den senare går sönder och orsakar t.ex. en kortslutning i någon annan komponent, men för t.ex. minnen får det ses som extremt osannolikt.

Permalänk
Medlem

Har du någon anledning att tro att det var just statiska elektriciteten som tog död på den? Jag tänker om du arbetade på en matta eller gnuggade frigolit i håret innan. Annars tror jag mer på att det kan vara någon lödanslutning som har spruckit eller liknande vid alla återmontage. De flesta elektriska komponenter med undantag för OP-AMPs och några fler är rätt så ESD-tåliga. Jag tycker främst att det är ljudkretsarna som går sönder om man är oförsiktig med den statiska elektriciteten.

Angående frågan: Minnet måste verkligen vara förstört för att det skulle kunna permanent skada andra delar av datorn. Jag tänker kortslutningar eller liknande. Jag har själv aldrig stött på ett minne som är såpass skadat. De brukar bara gå sönder och förhindra datorn från att starta eller ibland ge minnesfel.

Permalänk
Medlem

Svarar på alla i ett och samma svar. Först och främst, tusen tack.

Jag tror att den dog av esd, absolut inte helt 100. Har monterat datorer i 20 år, både stationära och bärbara. Aldrig varit med om det förut. Alltid varit försiktig.
Men, då provar jag sätta i dessa minnen i den nya då, de är av högre prestanda, därav bytet.

Tusen tack för supersnabba svar.

Permalänk
Medlem

ESD skada är förenklat och förstorande detta.
Om vi tar en kabel som exempel så slår en strömspik/blixt ner i den och den får en ESD skada.
Det handlar då i dom flesta fall om en skada som ej helt dödade produkten/kabeln, men kan givetvis vara att kabeln/produkten dog direkt med men är ovanligt.

ESD skada på kabeln skulle då vara att en eller flera av dom fina koppar kardelerna (dvs dom fina trådarna i varje kabel) brändes sönder.
Var det en ESD skada som visar sig först efter månader (vilket är väldigt vanligt att dom gör) så handlar det om att så pass många trådar gick av att kabeln börjar få problem att flytta strömmen i kabeln utan att bli varmare/ge för högt motstånd så lägre volt kommer ut ur kabeln.

När det är kretskort/chip så är det koppar banor heller MYCKET finare koppar trådar inne i chipet det handlar om.
Och det kan då vara så pass litet att elektron migration kan spela roll dvs förenklat koppar elektroner slits helt enkelt bort och flyttas vilket gör att det aktuella stället får mindre o mindre koppar och till slut så blir det för mycket volt drop heller för varmt och kopparn brinner av=död produkt.

Tex vanliga cpuér idag som är helt oskadade lider av elektron migration särskilt dom snabbare och om det överklockas/inte kyls ordentligt.
Dvs värme och högre volt är vad som får elektron migration att gå fortare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!