Permalänk
Medlem

LG OLED 65" C9, B9 eller CX?

Tjenix!

Håller på att uppgradera mig inför next-gen, kikar lite på LG:s OLED, då de verkar väldigt bra.
Sitter för nuvarande på en "NanoLED" (LCD), från 2016. Väldigt nöjd med LG:s appar och system, samt bildkvalité. Lite sugen på OLED dock, då jag vill kunna köra HDR, 4K och 120hz lagom till PS5an kommer.

Var och kikade på en CX idag, den låg på 24999:-.
C9an och B9an verkar vara på väg ut, dock lite lägre pris än den nya CX.

Vad tror ni, får jag alla funktioner som låg latens osv, även i B9 och C9? Skiljer ändå runt 7-8k till CX modellen.
Någon som har en OLED från LG, hur är det med latens, gsync osv? Är ni nöjda?

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har en B7, och latens är i princip obefintlig när den är i spelläge. Min klarar inte 4K i 120hz men den klarar 1080p i 120hz och då är det ju lent som siden

En annan fördel med OLED är ju att pixelresponstiden är sinnessjukt låg.

Displaymate testade oled mot LCD och:
"OLED TV Test Result: The OLED screen shot shows no visible Motion Blur or latent images from any previous refresh cycles, so the Response Time is visually indistinguishable from zero with no visible display based Motion Blur."

Rtings.com mätte typ 0.2-1ms pixelresponstid för min B7, och det känns som att det stämmer rent subjektivt.

Jag vet inte om jag personligen hade lagt så mycket extra pengar för en CX när C9 finns. C9 går ju att köra 4K120hz (för den som nu behöver det, kanske med 3090) med VRR.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror du delvis får svar på din fråga här --> https://www.youtube.com/watch?v=FT5VK5YPTkc&t

Permalänk
Medlem

Då kan jag lika gärna köpa en C9, om jag får tag i en då.
Verkar ju vara slutsålt överallt. Annars blir det väl att hosta upp några tusen extra för CX.

Ska bli grymt skönt att ha en TV utan lagg, har jag inte haft sen gamla plasma och tjock-TV tiden.

Tack för svar

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Då kan jag lika gärna köpa en C9, om jag får tag i en då.
Verkar ju vara slutsålt överallt. Annars blir det väl att hosta upp några tusen extra för CX.

Ska bli grymt skönt att ha en TV utan lagg, har jag inte haft sen gamla plasma och tjock-TV tiden.

Tack för svar

Eller så väntar du till BF tänkte norpa en då om priset faller till runt 12-13.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

@magma86: Ja det hade väl varit det mest ekonomiska, vänta är dock inte min starka sida...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/pYMPqsyPCEA

SweClockers hade ju också en bra video !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det blir B9, 17900 på Netonnet ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en OLED B9S 65" för en vecka sedan, för det "billiga" priset är jag extremt nöjd.

Var mest ute efter g-sync och 120hz för vi skall spela med tv:n också. Givet HDMI 2.1 inte finns på grafikkorten ännu så testade jag med HDMI 2.0b i.e 1440p 120hz med HDR, det var helt magiskt. Svärtan är extremt bra och tvn är väldigt snappy i menyer etc.

Jag uppgraderade från en 65" Samsung 4K TV från 2017 som är vanlig lcd/led - bilden var verkligen natt och dag. Detta var ändå en TV jag köpte för 15 000kr under 2017.

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Jag köpte en OLED B9S 65" för en vecka sedan, för det "billiga" priset är jag extremt nöjd.

Var mest ute efter g-sync och 120hz för vi skall spela med tv:n också. Givet HDMI 2.1 inte finns på grafikkorten ännu så testade jag med HDMI 2.0b i.e 1440p 120hz med HDR, det var helt magiskt. Svärtan är extremt bra och tvn är väldigt snappy i menyer etc.

Jag uppgraderade från en 65" Samsung 4K TV från 2017 som är vanlig lcd/led - bilden var verkligen natt och dag. Detta var ändå en TV jag köpte för 15 000kr under 2017.

Ah trevligt , kollade på B9 idag men blev till sist en CX, då jag kände att jag ville ha så ny som möjligt. Förhoppningsvis ska den stå sig i många år. Så den landade på 24900:-, men får vara värt när man spelar mycket. Har sparat hårt i år för att kunna uppgradera allt till "next gen" här nu i höst.

Ska bli grymt kul o testa, spc när jag läser sånt här om hur bra LG;s tv är för spel och svärta.
Får väl återkomma när jag får hem TVn med intryck för de intresserade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Tror du delvis får svar på din fråga här --> https://www.youtube.com/watch?v=FT5VK5YPTkc&t

Är inne på samma tanke som OP, så bumpar denna tråd.
Appropå denna länk - Game of Thrones-klippet ser ju uruselt ut på C9 och BFI (black frame insertion) verkar ha en hel del flicker på C9 också. Är dessa saker något man märker av mycket när man använder TV:n? C9 @ 55" kostar lika mycket som CX @ 48" och antagligen kommer C9 att vara billigare under BF så så egentligen låter det som att det får bli en C9, men det jag nämnde tidigare gör mig osäker.

Viktigt för mig är egentligen bra HDR och G-sync men givetvis också en bra bildkvalitet. Att komprimerad video ser sådär dålig ut som GoT-klippet kan jag dock inte leva med.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karate Taco:

Är inne på samma tanke som OP, så bumpar denna tråd.
Appropå denna länk - Game of Thrones-klippet ser ju uruselt ut på C9 och BFI (black frame insertion) verkar ha en hel del flicker på C9 också. Är dessa saker något man märker av mycket när man använder TV:n? C9 @ 55" kostar lika mycket som CX @ 48" och antagligen kommer C9 att vara billigare under BF så så egentligen låter det som att det får bli en C9, men det jag nämnde tidigare gör mig osäker.

Viktigt för mig är egentligen bra HDR och G-sync men givetvis också en bra bildkvalitet. Att komprimerad video ser sådär dålig ut som GoT-klippet kan jag dock inte leva med.

55" i CX har all potential att bli billigare än 48" också (den har väl redan dippat till i princip samma nivå, om inte lägre vid något tillfälle?). Det hänger lite ihop med hur panelerna skärs ut. Tydligen tas 48" från samma stora glas som 77", så där blir tillgången lägre. Plus att 48" fått en del efterfrågan som datorskärm.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Det jag störde mig mest på min med LG CX var två saker, Avsaknaden av DTS och 100mbit ehternet.

Otroligt lamt att stödet för DTS inte finns för en tv som går runt 25 - 30k.
Sen 100mbit, 4k blu-ray (plex) blir man tvingad att köra över wifi då det lite då och då kliver över gränsen på vad 100mbit klarar av.

Hade jag inte köpt min via jobbet (gav 16 tusen) så hade jag nog köpt B9 istället.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av hakd:

Det jag störde mig mest på min med LG CX var två saker, Avsaknaden av DTS och 100mbit ehternet.

Otroligt lamt att stödet för DTS inte finns för en tv som går runt 25 - 30k.
Sen 100mbit, 4k blu-ray (plex) blir man tvingad att köra över wifi då det lite då och då kliver över gränsen på vad 100mbit klarar av.

Hade jag inte köpt min via jobbet (gav 16 tusen) så hade jag nog köpt B9 istället.

Hm, DTS på tv-högtalarna? Är det ens lönt? Jag tänker väl att dom flesta som köper TV i den här prisklassen har minst en DTS-klassad ljudlimpa? Och helst ett 5.1 eller 7.1 eller atmos-system?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hm, DTS på tv-högtalarna? Är det ens lönt? Jag tänker väl att dom flesta som köper TV i den här prisklassen har minst en DTS-klassad ljudlimpa? Och helst ett 5.1 eller 7.1 eller atmos-system?

Tror det är passthrough som det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Spelar du en film via plex på tvn så kan inte CX skicka vidare ljudet till receiver så det måste kodas om.
Detta gör typ plex på tvn värdelöst då majoriteten av blueray remuxer kommer med DTS i någon form.

Skrivet av Def_Dog:

Tror det är passthrough som det handlar om.

precis

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Spelar du en film via plex på tvn så kan inte CX skicka vidare ljudet till receiver så det måste kodas om.
Detta gör typ plex på tvn värdelöst då majoriteten av blueray remuxer kommer med DTS i någon form.

precis

Inbyggda apparna klarade inte Atmos heller, den sög ju med tanke på att jag köpt Sonos Arc och tänkte att en ny LG vore på sin plats, får gå via en Shield istället.. och då faller det ännu en gång med tanke på att Arcen inte stödjer DTS.

Oh the joi. Trodde det var 2020, varför all denna kompabilitetsdjungel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

Oh the joi. Trodde det var 2020, varför all denna kompabilitetsdjungel?

För att i princip varje funktion knutet till ett varumärke av någon sort omfattas av någon modell för licenser och krav om mikrobetalning per såld hårdvara. Det börjar bli rätt många sådana funktioner och tillverkarna sållar i listan eftersom många bäckar små slår rätt högt på miljoner tillverkade TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att i princip varje funktion knutet till ett varumärke av någon sort omfattas av någon modell för licenser och krav om mikrobetalning per såld hårdvara. Det börjar bli rätt många sådana funktioner och tillverkarna sållar i listan eftersom många bäckar små slår rätt högt på miljoner tillverkade TV-apparater.

Men tänk vad marknadsandelar man skulle ta om man försåg just vissa modeller med stöd för allt. Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

Men tänk vad marknadsandelar man skulle ta om man försåg just vissa modeller med stöd för allt. Eller är jag ute och cyklar?

Varför köpa en skruvmejsel när man kan ha en Schweizisk armekniv liksom?

Skulle annars säga att LG redan är så nära "stöd för allt" som man kan komma på OLED-modellerna. Bockar nog av flest funktioner totalt jämfört med andra tillverkare, tätt följda av Samsung.

Permalänk

Skulle egentligen köpt en C9 - men Giganten hade ******* ur beställningen, och plötsligt fanns det inga att tillgå förrän i slutet av januari 2021. Härligt. Suck...

Vet inte vad jag ska ha nu...den finns ingen annanstans heller. Vill ha 55". Vad tar man istället? QLED från Samsung? Vad får jag för runt 13000-14000 hos dem? Kommer jag ångra att jag inte tog OLED igen (har det på vår andra tv).

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma