Permalänk
Medlem

PSU till 3080

kabel bild
Hej! Jag vill uppgradera till 3080 och har en fractal design 750watt psu. Som ni ser på bilden är det en kabel med 3 x 6 +2 pin, kommer den fungera som det ska eller blir det sämre ström? Känns ovärt att behöva köpa ett helt nytt PSU pga det här.

Permalänk
Medlem

Tror det följer med en 2x8 till 12 pins kontakt till FE enligt någon bild jag såg någonstans. Så det borde funka bra med din PSU.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Tror det följer med en 2x8 till 12 pins kontakt till FE enligt någon bild jag såg någonstans. Så det borde funka bra med din PSU.

Tänkte köpa asus eller msi, får man inte med kabel där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didde95:

Tänkte köpa asus eller msi, får man inte med kabel där?

Det är bara Founders Edition som använder den nya strömkontakten. Alla de andra använder vanliga 8-pin (2 eller 3 stycken) så där behövs inga adaptrar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär finnas kontaktadaptrar och det ryktas ju även om att nätdelstillverkarna kommer att erbjuda nya kabelvarianter för en del modulära nätdelar för de som inte vill använda adaptrar.
Det lär i vart fall inte bli nått större verkligt problem att koppla ihop det mer än möjligen innan det finns några verkliga delar att koppla ihop. I värsta fall behöver du själv köpa en adapter eller en ny kabel till nätdelen om den inte följer med från början men nått verkligt svårlöst problem lär det inte innebära.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär finnas kontaktadaptrar och det ryktas ju även om att nätdelstillverkarna kommer att erbjuda nya kabelvarianter för en del modulära nätdelar för de som inte vill använda adaptrar.
Det lär i vart fall inte bli nått större verkligt problem att koppla ihop det mer än möjligen innan det finns några verkliga delar att koppla ihop. I värsta fall behöver du själv köpa en adapter eller en ny kabel till nätdelen om den inte följer med från början men nått verkligt svårlöst problem lär det inte innebära.

Så jag kan inte använda kabeln jag visade på bilden på en 2x 8 pin asus t.ex? Går det köpa en 8 pin kabel som funkar till alla nätaggregat, läste att man behöver tillverkarens egna.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om det ger samma effekt att använda kabeln som jag visade på bilden på en gpu som kräver 2x 8 pin, eller om jag behöver 2 separata 8 pin kablar från ett modulärt nätaggregat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Didde95:

Så jag kan inte använda kabeln jag visade på bilden på en 2x 8 pin asus t.ex? Går det köpa en 8 pin kabel som funkar till alla nätaggregat, läste att man behöver tillverkarens egna.

Det finns ingen standard för hur kontakter i nätdelar kopplas så skifta aldrig någonsin kablar mellan olika modeller, endera byter man till en modellspecifik kabel, använder en adapter i "förbrukaränden" eller testar att kontakten man ansluter i grafikkortet eller en annan strömförbrukare får rätt spänning till rätt kontakt genom, att mäta att så är fallet innan man koppla in lasten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Didde95: Nej det spelar ingen roll om du har en eller två kablar mellan PSUn och GPUn.
Då det är AWG18 trådar så klarar de utan problem 10A / styck, vilket är mer än dubbelt per pinne än vad som kan levereras i den kontakten enligt PCI-e standarden, så två kontakter på en kabel är helt OK.