Permalänk
Medlem

Hehe,

Ja ni kommer inte tro det men jag gav 500SEK. Benen är lite slitna (färgen), spärren till tilten fungerade inte (är nu fixad) och läderarmstöden var i riktigt dåligt skick men efter deciliter av läderkräm är dom helt ok. Inga skador på varken sits eller ryggstöd.

Här kommer en bild.

Permalänk
Medlem

Ni som har erfarenhet av Aeron, har ni haft vinyl eller läderarmstöd?
Om man köper Aeron classic refurbished så är det ändå 700 kr i tillägg för läder. Vet inte om det är någon risk, men får man några inrökta illaluktade läderarmstöd känns det som en dålig deal.
Har ni någon rekommendation eller erfarenhet vore det trevligt att höra.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpte precis en refurbished hos aerons.se till hustrun med läderarmstld och posture fix, tycker helt klart att det är värt den extra kostnaden. Läderarmstöden var helt nya till den stolen vi köpte, Posture fix var redan monterad och det behövde endast koppla in vajern.

En kollega har vinylarmstöd och dom fungerar alldeles utmärkt och är underhållsfri.

Från vart tänkte du köpa?

Permalänk
Medlem

@joabor:
Tack för info om att du verkade fått nya i läder från Aerons. Kanske ändå värt att lägga till om man ändå ska köpa en stol i den här prisklassen.
Har inte bestämt mig från var jag ska köpa riktigt än. Tänkte mig designcabinet.biz alt aerons.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris71:

@joabor:
Tack för info om att du verkade fått nya i läder från Aerons. Kanske ändå värt att lägga till om man ändå ska köpa en stol i den här prisklassen.
Har inte bestämt mig från var jag ska köpa riktigt än. Tänkte mig designcabinet.biz alt aerons.se

Jag skulle absolut köpa läderarmstöd som är väl värd extrakostnaden och enligt min mening passar väl till en Aeron. Jag är väldigt nöjd med stolen från aerons.se, tog 2-3 veckor då stolen skickades från Tyskland. Om du har ett trägolv eller annat hårt golv kan du fundera på att köpa hjulen som är gjorda för hårda golv. Jag får mina om någon vecka eller så och kan återkoppla om det är värt pengarna. Posture fix skulle jag absolut välja mycket bättre än den lilla lumbar bar man kan välja. Jag har lumbar bar och hustrun Posture fix och jag kommer att uppgradera min med Posture fix.

Om du har begränsad budget skulle jag välja enligt följande:
1. Posture fix
2. Läderamstöd

Hör av dig om det är något mer du vill veta.

Permalänk
Medlem

Har själv en areon, köpte den för ca en månad sedan. Kommer köpa posture fix och nackstöd

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Har själv en areon, köpte den för ca en månad sedan. Kommer köpa posture fix och nackstöd

Nackstöd har jag kollat på men inte kommit till skott, hittade en video av en kille som testade. Meddela gärna vilken variant samt vart du köpte nackstödet.

https://www.youtube.com/watch?v=SrbcvPv70VM&ab_channel=JakeHu...

Permalänk
Medlem

@joabor:
Ok, du har övertygat mig. Det får bli med läderarmstöd och Posture-fit
Tack igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris71:

@joabor:
Ok, du har övertygat mig. Det får bli med läderarmstöd och Posture-fit
Tack igen.

Nice, du kommer inte att ångra dig:)

Permalänk
Medlem

Tittade på denna för ett halvår sedan, men den är fan inte vacker. Men smaken är som baken.

Blev en KAB Controller, som jag är supernöjd med. Dyr, men kommer troligtvis hålla resten av mitt liv.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Tittade på denna för ett halvår sedan, men den är fan inte vacker. Men smaken är som baken.

Blev en KAB Controller, som jag är supernöjd med. Dyr, men kommer troligtvis hålla resten av mitt liv.

Haha, roligt skämt. Ser ut som någon tagit en stol från en gammal 740 och satt ett vanligt fotkryss på den.

Kan ju tipsa tråden att om man inte tycker om Aeron, som börjar kännas lite gammal trots sin remaster, så är Herman Miller's Cosm mycket modernare till utseendet och enligt mig mer bekväm (man känner inte längre av ramen under låren). Men lägg märke till att "dipped in color" fotkryssen faktiskt är lite annorlunda mot de med svarta hjul (de är mycket tunnare och finare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Haha, roligt skämt. Ser ut som någon tagit en stol från en gammal 740 och satt ett vanligt fotkryss på den.

Kan ju tipsa tråden att om man inte tycker om Aeron, som börjar kännas lite gammal trots sin remaster, så är Herman Miller's Cosm mycket modernare till utseendet och enligt mig mer bekväm (man känner inte längre av ramen under låren). Men lägg märke till att "dipped in color" fotkryssen faktiskt är lite annorlunda mot de med svarta hjul (de är mycket tunnare och finare).

Eller hur?

Håller med om Cosm. Klart steg upp.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Hehe,

Var inte bara jag som tyckte att stolen såg ut som en stol från ett fordon.

Hur som, så ser Cosm riktigt trevlig ut och jag gillar att ryggstödet är längre än Aeron. Gällande Aeron så är jag otroligt nöjd, jag har en storlek B och min hustru har en storlek A och den är riktigt "petite":). Det jag tycker är en av Aeron, Cosm etc. absolut största fördel är meshtyget som gör att det aldrig blir varmt och fuktigt för rumpan och ryggen. Sedan är Aeron en ikon som aldrig riktigt går ur tiden och med det sagt så finns det säkert andra stolar som är bättre beroende på personliga preferenser.

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel/fördelar med en Herman Miller Aeron framför en KAB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Finns det någon fördel/fördelar med en Herman Miller Aeron framför en KAB?

Den absolut största fördelen med Aeron är meshtyget som gör att det är svalt och skönt och aldrig blir svettigt eller klibbigt. Det största nackdelen med Aeron är att det inte finns ett original nackstöd utan man får kolla 3:e parts leverantörer. Sedan har det naturligtvis med vilken kroppsform man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Den absolut största fördelen med Aeron är meshtyget som gör att det är svalt och skönt och aldrig blir svettigt eller klibbigt. Det största nackdelen med Aeron är att det inte finns ett original nackstöd utan man får kolla 3:e parts leverantörer. Sedan har det naturligtvis med vilken kroppsform man har.

Har du haft en Kinnarps? Hur skulle du jämföra den med en Aeron isåfall vad gäller komfort?

Permalänk
Medlem

Hej, efter att haft min Aeron i ca 1 år så gav jag bort den till min dotter, orsaken var att jag fick ont i ryggen av den, prövade med kuddar m.m. men fick nog. Det positiva med stolen är att den är luftig att sitta på men som sagt inte för mig. Köpte en begagnad RH Logic c400 igen där det finns en uppblåsbar luftkudde för ryggen.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Har du haft en Kinnarps? Hur skulle du jämföra den med en Aeron isåfall vad gäller komfort?

Japp, jag har en Kinnarps på kontoret i Kista. När det gäller komfort så tycker jag Kinnarps är riktigt bra, känns som man sitter "omsluten" (typ lite mer i stolen) och jag gillar det längre ryggstödet och nackstödet, men jag blir lite lätt fuktig i rygg och rumpa (speciellt rumpan) efter ett tag. Aeron känns som man sitter lite mer "ovanpå" men fördelen är bra ventilation och nackdelen är nackstödet (det icke befintliga). Summa summarum är att båda är riktigt bra stolar.

Permalänk
Medlem

Lovade att återkomma gällande byte till hjulen för hårda golv. Har nu provat dessa i 1 månad på vårt nylagda trägolv i arbetsrummet.

Hjulen har någon typ av hårt gummi på rullytan och dom är en aningens tystare, teoretiskt bör dessa hjul vara bättre i längden för hårda golv men det är inget jag kan säga något om efter 1 månad.

Är det värt 500 SEK?
Tja jag vet inte men eftersom vi har lagt nytt golv tyckte jag att det är värt 500/stol. Hur som helst så känns det bättre med rätt hjul för vårt trägolv då en kontorsstol sliter mycket på ett hårt golv. Det jag däremot tycker är lite märkligt är att hjulen inte "klickar" in med en distinkt känsla när man monterar dessa som de hjulen som redan satt på vid leverans, dock ingen risk att dom lossnar om man lyfter stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag rekommenderar annars Mirra 2 också utöver Aeron eller Embody. Otroligt nöjd!

Varför är du nöjd? Kollar stolar och kan inte bestämma mig vilket Herman Miller som ska inhandlas!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Varför är du nöjd? Kollar stolar och kan inte bestämma mig vilket Herman Miller som ska inhandlas!:)

Jag har prövat kanske 5 stolar i mitt liv och INGEN passar min rygg verkligen. Jag köpte detta först via företag då vi fick ca 13k ex moms att välja en stol för och föll verkligen för den. Den passade min rygg, höft och armar verkligen perfekt!

Jag skulle säga att ifall du har råd med en Aeron, kör på det annars antingen Embody eller Mirra 2 givet att de är billigare självklart.
Mitt tips är att inte köpa blint utan att åka till någon butik och testa. Det fanns en butik som jag testade och var där nästan varje dag i en vecka för att testa och de hade inga problem med det. Det är trots allt mycket pengar som vi lägger på en stol.

Jag hade inte haft några problem med att köpa samma stol igen ifall jag fick välja eller en Aeron om jag hade råd.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Skrivet av segafreaktwo:

Cosm Chair, High kan jag varmt rekommendera

Visa signatur

CPU : Ryzen 5950x
GPU : Asus TUF 3090
Skärm : LG CX OLED 55"

Permalänk
Medlem

Tack för svar @Dashio
Måste se om man kan testa i Västerås nånstans!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Tack för svar @Dashio
Måste se om man kan testa i Västerås nånstans!

Ah! Hade det varit i stockholm så har de en butik på söder men västerås vet jag tyvärr inte!

Lycka till verkligen!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Köpte en sprillans ny Aeron Remastered fullutrustad i juni för ca 17k och efter att ha använt den nu sen dess kan jag ärligt säga att det var värt varenda krona. Gick från en DX Racer och skillnaden är som natt och dag. Fick ont i ryggen efter några timmar i DX Racern men kan sitta en hel dag utan problem i Aeron.

Permalänk
Medlem

jag är sugen att köpa en via www.aktivmiljo.se

är fullt justerbara armstöd värt det?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

jag är sugen att köpa en via www.aktivmiljo.se

är fullt justerbara armstöd värt det?

Tips att det är billigare att köpa den hos Nordiska Galleriet. Samma utgångspris som Aktiv miljö men man får 7% rabatt om man är ny kund.
Beställde en maxad Aeron (inkl kromat underrede som gör den mycket lättare att passa in i ett hem utan att få kontorskänsla imho) i november och får förhoppningsvis hem den nu i kommande vecka. Ska bli skönt att byta bort pinnstolen jag sitter på nu.

Permalänk
Medlem

Jag har oxå beställt en från Nordiska.
Har du fått din stol och hur många veckor fick du vänta?

Skrivet av oatp1b1:

Tips att det är billigare att köpa den hos Nordiska Galleriet. Samma utgångspris som Aktiv miljö men man får 7% rabatt om man är ny kund.
Beställde en maxad Aeron (inkl kromat underrede som gör den mycket lättare att passa in i ett hem utan att få kontorskänsla imho) i november och får förhoppningsvis hem den nu i kommande vecka. Ska bli skönt att byta bort pinnstolen jag sitter på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraman:

Jag har oxå beställt en från Nordiska.
Har du fått din stol och hur många veckor fick du vänta?

Nope, försenad två veckor än så länge. Beställde i mitten av november. Du då? Jag har varit i kontakt med kundtjänst, men tjommarna där ger mest icke-svar. Funderar på att gå till butiken och prata med dem men är inte jättesugen p.g.a. covid.