Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomja:

Någon som har erfarenhet utav att beställa direkt från nvidia? Hur har er erfarenhet varit? Väntetid på att få korten? RMA-erfarenheter?

Tycker att FE kortet är det enda kortet som ser acceptabelt ut.

Förbokade mitt RTX 2080 ett par dagar efter announcement och fick det hem precis dagen efter release (med DHL). Inga RMA-erfarenheter tyvärr men sett till trådar på bl.a. Reddit verkar det vara relativt smärtfritt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: Tack för infon!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Skulle inte testerna släppas idag av 3080 eller det blev förskjutet?

Edit: såg att redan svarats på, framskjutet till onsdag. Aja bara att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomja:

@Icte: Tack för infon!

Inga problem!

Skrivet av Geckod:

Skulle inte testerna släppas idag av 3080 eller det blev förskjutet?

Japp, till onsdag 15:00!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Någon som kan hjälpa mig bedöma om mitt nätaggregat räcker för att driva min dator + en 3090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Någon som kan hjälpa mig bedöma om mitt nätaggregat räcker för att driva min dator + en 3090?

Ja, recommended PSU för 3080 och 3090 är 850W.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Ja, recommended PSU för 3080 och 3090 är 850W.

Nvidia själva har 750w på sin sida för 3080-3090

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...
Klicka på jämför gpu

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eXeem:

Fyfan såg en liten ljusglimt med denhär måndagen men nu är allt bara svart.

Jösses, nog för att det blir mörkt i norrland, men inte är väl midvintern här än?!

Skrivet av Senocs:

Hittade den här videon, ser relativt äkta ut. Även om den kanske inte säger så mycket utan mer kontext.

Kanske en liten beskrivning av vad det är för video du hittat, vem som gjort den och vad den handlar om. De flesta har väl inte oändligt med tid att glutta igenom alla slumpartade youtubevideos som finns, typ...

Skrivet av pennywize:

Någon som kan hjälpa mig bedöma om mitt nätaggregat räcker för att driva min dator + en 3090?

Du ska bygga 4 datorer?

Permalänk
Inaktiv

Skulle jag köpa dag ett och vill ha kort i rimlig tid hade jag nog köpt direkt från Nvidia. Dock osäker på kylningen, de har väl aldrig gjort en bättre lösning än AIB tidigare?

Butikerna har redan låtit förboka upp helt så ser ganska kört ut. Men inväntar något 3080Ti liknande med mer än 10GB VRAM och helst 7nm så har ingen brådska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skulle jag köpa dag ett och vill ha kort i rimlig tid hade jag nog köpt direkt från Nvidia. Dock osäker på kylningen, de har väl aldrig gjort en bättre lösning än AIB tidigare?

Butikerna har redan låtit förboka upp helt så ser ganska kört ut. Men inväntar något 3080Ti liknande med mer än 10GB VRAM och helst 7nm så har ingen brådska.

Det finns väl inga butiker där det går att förboka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns väl inga butiker där det går att förboka?

Nope. Det står bara fullbokat på t.e.x inet för att man inte ska kunna klicka på knappen.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Du ska bygga 4 datorer?

Hehe nej blev en bugg i listan bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kanske en liten beskrivning av vad det är för video du hittat, vem som gjort den och vad den handlar om. De flesta har väl inte oändligt med tid att glutta igenom alla slumpartade youtubevideos som finns, typ...

Updaterat

Skrivet av Senocs:

Hittade den här videon, ser relativt äkta ut.
Även om den kanske inte säger så mycket om 3080 FE kortets prestanda och kylare utan mer kontext.
Nvidia RTX 3080 (Founder Edition) thermals

Permalänk
Medlem

Inet har valt att ta en dubbel skatt på Asus-kort. RTX 3080 TUF OC för 8400, 400 kr bara så där. Sad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Inet har valt att ta en dubbel skatt på Asus-kort. RTX 3080 TUF OC för 8400, 400 kr bara så där. Sad!

Samma med MSI. Synd.

Permalänk
Medlem

Tyckte Adored's nya video var väldigt intressant Länk. Det kommer bli en varm vinter

Spär även på med att det låter som det inte blir särskilt många FE's, då kostnaden för kylaren är alldeles för hög, och AIB's kommer ta 150-200 dollar extra för deras dugliga kylarlösningar, vilket oroar mig.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Inet har valt att ta en dubbel skatt på Asus-kort. RTX 3080 TUF OC för 8400, 400 kr bara så där. Sad!

Men va fasen. Vet du varför?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Samma med MSI. Synd.

Har Inet höjt den med?

Skrivet av Aja82:

Men va fasen. Vet du varför?

För att de (tror) att de kan, gissar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Har Inet höjt den med?

För att de (tror) att de kan, gissar jag på.

Jaha se där....
Så mycket för att dom hypade att priserna på dessa korten (TUF och TUF OC) skulle ligga på referenspris (heter det så?) första månaden....
@inet?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av quattromaniac:

Såg det precis

Har handlat från Proshop ett par gånger och även gjort RMA utan problem.
Det verkar dock vara knepigt att se sin köphistorik, så spara en kopia av ordern i fall du behöver göra t.ex RMA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Hittade den här videon, ser relativt äkta ut.
Även om den kanske inte säger så mycket om 3080 FE kortets prestanda och kylare utan mer kontext.
Nvidia RTX 3080 (Founder Edition) thermals

Om inte annat säger det att alla som hävdat att mittenbitarna på kylaren är värdelösa hade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomja:

Någon som har erfarenhet utav att beställa direkt från nvidia? Hur har er erfarenhet varit? Väntetid på att få korten? RMA-erfarenheter?

Tycker att FE kortet är det enda kortet som ser acceptabelt ut.

Det gick fort att få mitt 1080Ti, beställde på lanseringsdagen. Tror jag fick det dagen efter.

Jag saknar RMA erfarenhet.

Blir det ett köp så lär det bli FE igen. Om inte kylaren är inkompetent på alla sätt och vis men det vet vi imorgon!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Skulle jag köpa dag ett och vill ha kort i rimlig tid hade jag nog köpt direkt från Nvidia. Dock osäker på kylningen, de har väl aldrig gjort en bättre lösning än AIB tidigare?

Butikerna har redan låtit förboka upp helt så ser ganska kört ut. Men inväntar något 3080Ti liknande med mer än 10GB VRAM och helst 7nm så har ingen brådska.

Sweclocker kommer ju att testa FE-kortet innan släppet så du hinner läsa, fundera och även sova på saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Jaha se där....
Så mycket för att dom hypade att priserna på dessa korten (TUF och TUF OC) skulle ligga på referenspris (heter det så?) första månaden....
@inet?

Ja men precis. Så pinsamt. Jag är någon som alltid handlar där det billigast (och en seriös återförsäljare). Alla mina senaste grafikkort (GTX 470, 660, 970, och RTX 2060) har råkat bli på Webhallen. Det blir Webhallen eller Komplett denna gång med. Alternativt en annan seriös återförsäljare som inte tar ett prispåslag på 400 kr. Räcker det inte med skatter och påslag i detta land och denna bransch som det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har handlat från Proshop ett par gånger och även gjort RMA utan problem.
Det verkar dock vara knepigt att se sin köphistorik, så spara en kopia av ordern i fall du behöver göra t.ex RMA.

Det jag gillar med Proshop är att de är alltid tydliga om det ingår spelkuponger och liknande på köpet. Det finns ingen som gör det så klart, varje gång.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ta Webhallen först men komplett har ju bättre pris på zotac 3080.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Jag tänkte ta Webhallen först men komplett har ju bättre pris på zotac 3080.

Det finns ASUS TUF-kort för 7825 kr också. Jag rekommenderar ASUS-kort när det är samma eller ungefär samma pris. Detta då ASUS-korten kommer med 3 års garanti som standard (Zotac 2 + 3) och har ett högre ordinarie pris. Allt detta är bra vid en försäljning senare. Om nu prestandan är likvärdig förstås.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TKD_1337:

Det finns ASUS TUF-kort för 7825 kr också. Jag rekommenderar ASUS-kort när det är samma eller ungefär samma pris. Detta då ASUS-korten kommer med 3 års garanti som standard (Zotac 2 + 3) och har ett högre ordinarie pris. Allt detta är bra vid en försäljning senare. Om nu prestandan är likvärdig förstås.

Goda nyheter där.
ZOTAC Extends Warranty to 3 years in the EU.

Jo Asus har förvisso lika bra priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har handlat från Proshop ett par gånger och även gjort RMA utan problem.
Det verkar dock vara knepigt att se sin köphistorik, så spara en kopia av ordern i fall du behöver göra t.ex RMA.

Under "Min kontoöversikt" så finns all historia. Jag har handlat flera gånger av Proshop och har bara positiva erfarenheter.
(Och jag spar alltid alla köpmejl, oavsett )

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.