Apples smarta klockor utökas med billigare modellen Watch SE

Permalänk
Medlem

Hade velat se en helt ny design i linje med den nya iPad-designen (och i samma anda som iPhone 4). Förstår att de inte vill köra med den ostiga runda designen som andra testat men bort med de rundade kanterna, den relativt stora ramen runt displayen och gör den lite mer modern. Har noll och inget köpsug efter den nuvarande designen, ser ut som en klumpig förstagenerationsprodukt.

Testade en snabb redigering baserat på iPhone 4, likt traditionella klockor hade såklart baksidan (med alla sensorer) varit mer rund och stuckit ut lite men jag föredrar ändå en mer platt front på den:

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Verkligen inte lönt att uppgradera från 5:an. Nej, fixa batteritiden så uppgraderar jag.

Permalänk
Medlem

Tycker folk är lite väl negativa.

Mitt främsta användningsområde är under träningspass/gymmet.
Med 4G-uppkoppling så kör man musikstream till BT-hörlurar, kan ta emot samtal samt få notiser.
Apple Pay gör att man har betalkortet i mobilen.
Mao kan man lämna både plånka & mobil hemma.

Det som vore nice är om "alla" inblandade kan få till så man kan ha "taggar" i klockan, då skulle man kunna lämna nycklarna hemma också.

Visst suger batteritiden, men eftersom man inte sover med klockan på är det ett mindre problem. Däremot så är det störande dom dagar man lyckats glömma lägga den på laddaren på innan kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Väntar fortfarande på Spotify Offline-läge innan jag köper en Apple Watch. Hopplöst att det inte ännu finns :/

Den bollen ligger väl hos Spotify nu, tror jag? Vet att Apple inte tillät dem att lagra data lokalt tidigare, men vill minnas att denna policy ändrats.

Spotify är ju som känt dock inte helt glada på Apple för tillfället.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tycker folk är lite väl negativa.

Mitt främsta användningsområde är under träningspass/gymmet.
Med 4G-uppkoppling så kör man musikstream till BT-hörlurar, kan ta emot samtal samt få notiser.
Apple Pay gör att man har betalkortet i mobilen.
Mao kan man lämna både plånka & mobil hemma.

Det som vore nice är om "alla" inblandade kan få till så man kan ha "taggar" i klockan, då skulle man kunna lämna nycklarna hemma också.

Visst suger batteritiden, men eftersom man inte sover med klockan på är det ett mindre problem. Däremot så är det störande dom dagar man lyckats glömma lägga den på laddaren på innan kvällen.

Jag trodde att folk med Apple Watch även sov med dom, för att mäta sömnen osv. När jag körde med Fitbit så var det en av top tre funktioner med den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag trodde att folk med Apple Watch även sov med dom, för att mäta sömnen osv. När jag körde med Fitbit så var det en av top tre funktioner med den.

Jag gör det iaf, den får ligga på laddning en stund när jag vaknat istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag trodde att folk med Apple Watch även sov med dom, för att mäta sömnen osv. När jag körde med Fitbit så var det en av top tre funktioner med den.

Har inte funnits några sådana funktioner, kanske via 3:e part.

Verkar komma i watchOS 7 nu:
https://9to5mac.com/2020/09/15/apple-releasing-watchos-7/
https://9to5mac.com/2020/06/25/watchos-7-apple-watch-sleep-tr...

Citat:

To view the sleep data tracked by your Apple Watch, you can go to the Sleep app on Apple Watch or the Health app on iPhone. The actual data here is limited. Apple simply shows you your time asleep, as well as a range for your heart rate. Whereas many third-party apps offer details on sleep stages and restfulness.

Vekar ju inte vara några jätteavancerade data precis.

Hur fungerade fitbit:en? Fick du ut någon data som du kunde "agera" på?

ONTOPIC:
Tycker att alla instegsmodeller alltid är så himla icke prisvärda.
Vi snackar alltså så som jag förstår det:
- Ingen syremättnad
- Ingen always-on skärm
- Inte senaste generation chip

Och för att få denna versionen av klockan betalar man alltså 3195:- istället för 4495:-? Känns som en nobrainer att lägga till dom 1300:- i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har inte funnits några sådana funktioner, kanske via 3:e part.

Verkar komma i watchOS 7 nu:
https://9to5mac.com/2020/09/15/apple-releasing-watchos-7/
https://9to5mac.com/2020/06/25/watchos-7-apple-watch-sleep-tr...

Vekar ju inte vara några jätteavancerade data precis.

Hur fungerade fitbit:en? Fick du ut någon data som du kunde "agera" på?

ONTOPIC:
Tycker att alla instegsmodeller alltid är så himla icke prisvärda.
Vi snackar alltså så som jag förstår det:
- Ingen syremättnad
- Ingen always-on skärm
- Inte senaste generation chip

Och för att få denna versionen av klockan betalar man alltså 3195:- istället för 4495:-? Känns som en nobrainer att lägga till dom 1300:- i min mening.

Inte mig du frågade, men har kört med en Xiaomi Mi band för sömnmätning och sen en AW series 3. Ja, man har behövt 3:e parts app för det, jag testade några när jag skaffade klockan och fastnade för pillow så har fortsatt med den.

Tycker datan är tillräckligt avancerad, något jag fick ut som jag inte riktigt kopplat ihop innan var att godis/socker på kvällen försämras min sömn rätt mycket. Kanske är ett uppenbart samband för en del men jag insåg det inte förrän jag började fundera på varför klockan visat att jag sovit sämre. Annars har det mer varit kända samband som man ser bekräftas, alkohol är katastrof för sömnen t ex.
Träning sent på kvällen är inte så bra för min del heller medans träning i allmänhet har väldigt positiv inverkan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Äntligen är det dags att byta ut min Series 3 och den här gången blir det nog en blå klocka (Series 6)! Ska bli skönt med always-on och större skärmyta. Batteritiden på min nuvarande börjar bli rätt dålig men förväntar mig inte att nya ska bli bättre med tanke på always-on.

För er som inte vet varför man ska ha en smartwatch så använder jag min till att kolla tid (såklart), notiser, styra musik på resande fot, nästan all form av betalning och även tracka workout när jag cyklar hem och till kontoret. Tycker själv att den gör dagarna mycket smidigare men förstår också att det inte är för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har inte funnits några sådana funktioner, kanske via 3:e part.

Verkar komma i watchOS 7 nu:
https://9to5mac.com/2020/09/15/apple-releasing-watchos-7/
https://9to5mac.com/2020/06/25/watchos-7-apple-watch-sleep-tr...

Vekar ju inte vara några jätteavancerade data precis.

Hur fungerade fitbit:en? Fick du ut någon data som du kunde "agera" på?

ONTOPIC:
Tycker att alla instegsmodeller alltid är så himla icke prisvärda.
Vi snackar alltså så som jag förstår det:
- Ingen syremättnad
- Ingen always-on skärm
- Inte senaste generation chip

Och för att få denna versionen av klockan betalar man alltså 3195:- istället för 4495:-? Känns som en nobrainer att lägga till dom 1300:- i min mening.

Cashing, Apple har fått dig att köpa det dyra alternativet!

Det är väl så strategin är, att erbjuda en billigare modell som folk får upp ögonen för, när dom sen tittar lite mer noga och ser att det bara skiljer sig 1300kr så går dom upp på den dyra modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Cashing, Apple har fått dig att köpa det dyra alternativet!

Det är väl så strategin är, att erbjuda en billigare modell som folk får upp ögonen för, när dom sen tittar lite mer noga och ser att det bara skiljer sig 1300kr så går dom upp på den dyra modellen.

Förvisso, men jag står fast vid att den vanliga modellen är bättre pris/prestanda även för köparen.
Utan always-on och syremättnad kan man likaväl köpa en Series 4 eller tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förvisso, men jag står fast vid att den vanliga modellen är bättre pris/prestanda även för köparen.
Utan always-on och syremättnad kan man likaväl köpa en Series 4 eller tidigare.

Series 3 från 2295 är nog mest prisvärd, om man kan klara sig utan funktionerna som har kommit från AW4 och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tycker folk är lite väl negativa.

Visst suger batteritiden, men eftersom man inte sover med klockan på är det ett mindre problem. Däremot så är det störande dom dagar man lyckats glömma lägga den på laddaren på innan kvällen.

+1. Lägger den på sin laddstation samtidigt som mobilen när jag går och lägger mig, så är icke problem för min del. Sova med en smartklocka, nä tack, jag föredrar min sömn så ostörd som möjligt, d.v.s. elektronikfritt i sovrummet.

Har en sån här:
https://www.apple.com/se/shop/product/HP8L2Z/A/belkin-boost%E...
Då är klocka, mobil och hörlurar laddade på morgonen.

(sen har jag laddkablar för allt i datorväskan också, så inga problem att ladda vid behov om jag skulle missat någon gång, USB-uttag finns ju i princip överallt numer)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Den bollen ligger väl hos Spotify nu, tror jag? Vet att Apple inte tillät dem att lagra data lokalt tidigare, men vill minnas att denna policy ändrats.

Spotify är ju som känt dock inte helt glada på Apple för tillfället.

Tror det inte enbart är Spotify som bollen ligger hos, då den säkerligen måste följa många regler som Spotify vägrar.
Ja, situationen ser ju inte allt för ljus ut nu när de är lite irriterade på varandra.

Så omständligt att behöva springa med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Verkligen inte lönt att uppgradera från 5:an. Nej, fixa batteritiden så uppgraderar jag.

Enligt presentationen så drar den nya systemkretsen mycket mindre ström, så de drog upp ljusstyrkan och behöll batteritiden. Som någon som har en Series 3 som jag tycker är utmärkt ljus nog känns det konstigt. Uppenbarligen tycker de att nuvarande batteritid räcker bra.

(Jag håller egentligen med dem. Jag har som vana att lägga klockan på laddning varje kväll, vilket är en bra vana för mig. Den håller tre dagar utan laddning som jag använder den, så en kort resa är OK. Jag har dessutom en minimal powerbank som kan ladda den 2.5 gånger, vilket leder till drygt en veckas batteritid.)

Skrivet av BasseBaba:

Har inte funnits några sådana funktioner, kanske via 3:e part.

Det har dock varit rätt vanligt att folk kör sådana. Det finns gratis-appar, även om de bästa har kostat pengar.

Citat:

ONTOPIC:
Tycker att alla instegsmodeller alltid är så himla icke prisvärda.
Vi snackar alltså så som jag förstår det:
- Ingen syremättnad
- Ingen always-on skärm
- Inte senaste generation chip

Och för att få denna versionen av klockan betalar man alltså 3195:- istället för 4495:-? Känns som en nobrainer att lägga till dom 1300:- i min mening.

Jag tycker att det blir ännu värre om du tar med Series 3. Skillnaden mellan den och SE är att SE har 2 mm större skärm (och då finns det alltså "den stora" och "den lilla" med 4mm skillnad, för bägge två), fallskyddet och en kompass. Varför i hela friden skall man betala för SE? Apple duckar lite och visar funktioner för SE som bara finns om man betalar för 4G-varianten, men då blir ju priset mot Series 6 ännu mer absurt. Hade de lagt med att skärmen alltid är på (vilket inte kan kosta dem något när den väl är utvecklad) hade dealen sett mycket bättre ut.

https://www.apple.com/watch/compare/

Dock tror jag att de nästa år knuffar ner SE till den nivån som Series 3 är på idag, och då ser priset lite mer rimligt ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Kommer denna produktkategorin någonsin ta fart?

Tänker samma sak.
Har mig veterligen inte någon bekant som äger en smart klocka (iallafall inte som använder den publikt) trots att nog samtliga använder smarta telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Tror det inte enbart är Spotify som bollen ligger hos, då den säkerligen måste följa många regler som Spotify vägrar.
Ja, situationen ser ju inte allt för ljus ut nu när de är lite irriterade på varandra.

Så omständligt att behöva springa med mobilen.

Lyssnar ibland på en podcast med en person som bland annat göra podcast-spelare som har en Apple Watch-funktion. Enligt honom är det väldigt få som bryr sig om att använda funktionen att spela upp podcasts från klockan, och eftersom den var lite pillig att skriva, tycker han att det var en dålig investering.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tänker samma sak.
Har mig veterligen inte någon bekant som äger en smart klocka (iallafall inte som använder den publikt) trots att nog samtliga använder smarta telefoner.

Tycker man ser dom mest överallt, jag är tvärtom förvånad över genomslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Lyssnar ibland på en podcast med en person som bland annat göra podcast-spelare som har en Apple Watch-funktion. Enligt honom är det väldigt få som bryr sig om att använda funktionen att spela upp podcasts från klockan, och eftersom den var lite pillig att skriva, tycker han att det var en dålig investering.

Möjligtvis podcast. Men det är väldigt många som skriker om offline funktionen och har gjort det i många år nu på reddit och diverse forum. Så att det skulle vara för få som är ute efter det har jag svårt att tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Tänker samma sak.
Har mig veterligen inte någon bekant som äger en smart klocka (iallafall inte som använder den publikt) trots att nog samtliga använder smarta telefoner.

Se det som en ny klocka, inte som en ny pryl ovanpå allt annat. Har man inte vanan att ha en armbandsklocka så är det klart att det blir något annat, men för oss som vant oss vid att ha en, är detta bara en uppgradering. För min del är det en klocka som dessutom visar vilket nästa möte är och vart jag skall gå, samt vädret om jag inte är på jobbet. Allt annat är lite lustiga sido-funktioner. Man kan "fjärrstyra" vad man lyssnar på på ett mer naturligt sätt än att hålla på och knacka på hörlurarna. Man kan boarda flyg och betala utan att plocka upp telefonen. Den gnäller lite på att man skall röra sig, men det är nog bra, och det är lite kul att se små förändringar i parametrarna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Möjligtvis podcast. Men det är väldigt många som skriker om offline funktionen och har gjort det i många år nu på reddit och diverse forum. Så att det skulle vara för få som är ute efter det har jag svårt att tro.

Det var många som skrek om podcastar på klockan också. Men visst, det kanske är så att folk vill ha musik när de tränar och inte podcastar. Ur användarens synvinkel är enda problemet att det tar lång tid att skicka över dem från telefonen till klockan (eftersom klockan går ner till Bluetooth endast om man inte aktivt sitter och pillar på den), men de får väl säga att man skall starta synkningen och lägga den på laddning eller nåt. I vilket fall är det inget som hindrar Spotify från att lösa det idag, om de vill.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det var många som skrek om podcastar på klockan också. Men visst, det kanske är så att folk vill ha musik när de tränar och inte podcastar. Ur användarens synvinkel är enda problemet att det tar lång tid att skicka över dem från telefonen till klockan (eftersom klockan går ner till Bluetooth endast om man inte aktivt sitter och pillar på den), men de får väl säga att man skall starta synkningen och lägga den på laddning eller nåt. I vilket fall är det inget som hindrar Spotify från att lösa det idag, om de vill.

Problemet är att Spotify inte har stand-alone-stream över LTE heller.
Ska jag gissa så tror jag det är nått DRM och/eller avtalsrelaterat som sätter käppar i hjulen.

Känner folk som jobbar med utveckling på Spotify, trakasserar dom med frågan minst en gång i halvåret men dom tiger som muren, känsligt ämne uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Jag känner samma sak för spisar. För en som uppskattar en spis är en microvågsugn verkligen botten. <3

Bästa kommentaren!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Väntar fortfarande på Spotify Offline-läge innan jag köper en Apple Watch. Hopplöst att det inte ännu finns :/

Samma sak här. Tyvärr bromsar Apple aktivt detta (vill promota sin egen musiktjänst). Ungefär som de motarbetar Xcloud (för att promotera sin egna speltjänst/butik).

Trist, för jag hade annars gärna uppgraderat. Förutom Spotify så är jag nämnligen extremt nöjd med min Apple Watch.

Men Spotify är viktigt (för mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tycker folk är lite väl negativa.

Mitt främsta användningsområde är under träningspass/gymmet.
Med 4G-uppkoppling så kör man musikstream till BT-hörlurar, kan ta emot samtal samt få notiser.
Apple Pay gör att man har betalkortet i mobilen.
Mao kan man lämna både plånka & mobil hemma.

Det som vore nice är om "alla" inblandade kan få till så man kan ha "taggar" i klockan, då skulle man kunna lämna nycklarna hemma också.

Visst suger batteritiden, men eftersom man inte sover med klockan på är det ett mindre problem. Däremot så är det störande dom dagar man lyckats glömma lägga den på laddaren på innan kvällen.

Exakt. Tycker det är suveränt. Men en äkta Smart watch så behöver jag inte vara så beroende av mobilen.

Om Apple bara kunde sluta motarbeta alla sina konkurrenter... vill kunna köra Spotify.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

För er som inte vet varför man ska ha en smartwatch så använder jag min till att kolla tid (såklart), notiser, styra musik på resande fot, nästan all form av betalning och även tracka workout när jag cyklar hem och till kontoret. Tycker själv att den gör dagarna mycket smidigare men förstår också att det inte är för alla.

Bra sammanfattning. Älskar att ha en liten klocka på armen, och att ofta helt kunna gå ifrån mobilen. Gillar att all aktivitet loggas nästan automatiskt (förutom sömn, men som verkar äntligen komma snart).

Så befriande!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Problemet är att Spotify inte har stand-alone-stream över LTE heller.
Ska jag gissa så tror jag det är nått DRM och/eller avtalsrelaterat som sätter käppar i hjulen.

Känner folk som jobbar med utveckling på Spotify, trakasserar dom med frågan minst en gång i halvåret men dom tiger som muren, känsligt ämne uppenbarligen.

Det som jag hört från Spotify är att det är Apple som bromsar. De har utvecklat funktioner för streaming på klockor med LTE, men Apple godkänner inte appen.

Har pratat med Apple, och det enda de erbjuder mig är att gratis prova deras musiktjänst (som givetvis får lov att streama musik över LTE).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/