Bor i Kina. Vem kan se vad jag gör på nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om du är säker kan du ju alltid åka dit och engagera dig lite i himmelska fridens torg, falun gong eller uigurer från ditt hotellrum över https och se hur bra skyddad du är. Det är nog lugnt, du har helt rätt.

Det där är inget argument för att det du påstår är rätt, du har inte presenterat någon grund för dina påståenden och verkar inte förstå hur kryptering, signering etc fungerar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hjälpsam

Oavsett hur tekniskt möjligt/praktiskt det som diskuteras här är.

Om jag hade varit i Kina, då hade jag haft all respekt för statens cyberavdelning och agera som om all trafik och information från mina digitala enheter var offentlig. Att riskera böter, fängelse eller bli utsparkad för att man vill slösurfa lite på polarnas sociala media medan man är där känns inte värt det.

Om något är olagligt i ett land får man helt enkelt ta det medan man är där. Ta seden dit man kommer. Sedan att man tycker att en regims policy är katastrof är en annan femma, men är man där för att jobba eller studera så är det en del av paketet att acceptera staten, gilla läget eller låt bli att vara där i kort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Va roliga folk här är.
Många i Kina skiter fullständigt i "great firewall of China" och använder sig utav VPN för komma åt andra tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Om du är säker kan du ju alltid åka dit och engagera dig lite i himmelska fridens torg, falun gong eller uigurer från ditt hotellrum över https och se hur bra skyddad du är. Det är nog lugnt, du har helt rätt.

Med VPN (AES256) som terminerar i en VPS i Sverige jag kontrollerar? Absolut, alla dagar i veckan, vilket var precis vad jag gjorde när jag bodde i Shenzhen under 8 månader.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Har inte folk lite övertro på just VPN tjänster? tror ni inte att tex NSA och motsvarigheter har verktyg vid det här laget för att komma runt folks användande av VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Har inte folk lite övertro på just VPN tjänster? tror ni inte att tex NSA och motsvarigheter har verktyg vid det här laget för att komma runt folks användande av VPN?

Övertron är inte på hur vpn fungerar etc utan snarare att de har andra vektorer att hitta dig via. Förr kunde stater ha teknik långt framför konsumenter, idag är detta väldigt mycket svårare pga hastigheten i utveckling, forskning och kunskap. Kryptering bygger på välkända matematiska regler och problem, det är inte någon random byta ut a mot b, därav är säkerheten förutsatt att implementeringen är korrekt även den känd hur stark den är. På det är mycket av grunderna open source för det spelar ingen roll att motparten vet hur det funkar, det gör inte problemet lättare.

Om du kör via en vpn och gör något dumt, sedan tar du samma enhet med samma cookies etc och gör något öppet på nätet utan vpn så är det lätt att koppla det till dig. Sådana saker är vanligare.
När det kommer till saker som telefoner och deras implementering så ja FBI tog sig in i telefonen tillslut men Apples skydd var gott nog och de släppte inte in, skillnaden här är att den är en kryptering för hela enheten. När det kommer till kommunikation är det en annan femma, brute force är sällan praktiskt möjligt och även om du lyckas lösa ett meddelande så är nästa ett nytt problem osv.

Kan det finnas en eller två super datorer som vi inte vet om som kan ta sig igenom, kanske ja men risken att de skulle slösa den då extremt dyra och unika resursen på din vpn koppling är nog obefintlig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Har inte folk lite övertro på just VPN tjänster? tror ni inte att tex NSA och motsvarigheter har verktyg vid det här laget för att komma runt folks användande av VPN?

Varför tar det då sån tid för dem att stänga ner stora marknader på dark web? Det sker ju, de gånger jag sett, genom mänskliga misstag. Bör ju vara enkelt om de kan det.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför tar det då sån tid för dem att stänga ner stora marknader på dark web? Det sker ju, de gånger jag sett, genom mänskliga misstag. Bör ju vara enkelt om de kan det.

Men att dra en rak parallell mellan Darkweb protokollet och VPN är väll ändå lite förenklat? inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är olagligt i Kina att kringgå myndigheternas cencur, så du får dra för gardinerna när du surfar på onda västerlänska sidor som facebook och google.

Har dock hört att de ser lite mellan fingrarna när västlänningar gör det, men bättre att vara på säkra sidan

Det finns INGET förbud mot VPN i Kina. Däremot blockerar myndigheterna vissa tjänsteleverantörer aktivt. Så vad som fungerar idag, kan sluta fungera i morgon. Vi har egna VPN förbindelser som termineras i vår egna utrustning och fungerar således utan problem och med myndigheternas goda minne.
@DaXiaDu kan fortsätta använda VPN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns INGET förbud mot VPN i Kina. Däremot blockerar myndigheterna vissa tjänsteleverantörer aktivt. Så vad som fungerar idag, kan sluta fungera i morgon. Vi har egna VPN förbindelser som termineras i vår egna utrustning och fungerar således utan problem och med myndigheternas goda minne.
@DaXiaDu kan fortsätta använda VPN.

Har inte skrivit något alls om förbud mot VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Men att dra en rak parallell mellan Darkweb protokollet och VPN är väll ändå lite förenklat? inte riktigt samma sak.

Nja TOR är ju i grova slängar en annan implementation av samma sak, skillnaden är att TOR även lägger in steg för att anonymisera dig mot slutnoden. TOR är ett större "privat" nätverk bara som dessutom har egna tjänster inbyggt i systemet, bland dessa återfinns det som kallas "darkweb".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Har inte skrivit något alls om förbud mot VPN

Inser att några rader föll bort där.

Det finns inget förbud att kringgå den aktiva censuren med hjälp av VPN heller. Det är i stället dina aktiviteter på diverse sociala medier som kan komma att granskas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net