Testpilot: AOC C32G2ZE – snabb men inte alltid med värdighet

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC C32G2ZE – snabb men inte alltid med värdighet

Testpiloten Daniel "Dinoman" Ördén tar sig an AOC:s ovanliga kombination av spelskärm på 32 tum och 240 Hz i 1080p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett ganska humant pris på en mer udda skärm.
Tickar alla boxar för mig förutom att den "bara" är 16:9, kör 3 skärmar i surround nu och skillnaden skulle vara för stor

Permalänk
Medlem

1080p på 32 tum? Känns inte direkt lockande.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

1080p på 32 tum? Känns inte direkt lockande.

Det är en enda stor pixelerad smörja

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av effe0p:

Det är en enda stor pixelerad smörja

Inte alls men det är helt klart så att det är synbart i vissa fall. Beror helt på vad man sysslar med rent generellt vid datorn men att det skulle vara en pixelerad smörja håller jag inte med om.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Inte alls men det är helt klart så att det är synbart i vissa fall. Beror helt på vad man sysslar med rent generellt vid datorn men att det skulle vara en pixelerad smörja håller jag inte med om.

Klart det beror på vad man gör, men enlig mig är det pixligt (så man ser pixlarna utan att egentligen kolla efter dem) redan vid 27 tum när det är 1080p. Vi lever i ju trots allt i 2020, 1080p borde vara utdött. (enligt mig igen)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av effe0p:

Klart det beror på vad man gör, men enlig mig är det pixligt (så man ser pixlarna utan att egentligen kolla efter dem) redan vid 27 tum när det är 1080p. Vi lever i ju trots allt i 2020, 1080p borde vara utdött. (enligt mig igen)

Jag är inte heller ett stort fan av 1080p men det har sina användingsområden. Till exempel är det ett bra budgetalternativ samt att det är lättdrivet vilket gör det lockande för de som inte sitter på high-end grafikkort. Jag kan tycka att denna produkten har en plats och en funktion på marknaden det jag tycker denna främst faller på är hur mycket eftersläp den lider av snarare än upplösningen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Problemet med VA är att det inte känns som en skärm med hög uppdatering av bilden då man får eftersläp.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av effe0p:

Klart det beror på vad man gör, men enlig mig är det pixligt (så man ser pixlarna utan att egentligen kolla efter dem) redan vid 27 tum när det är 1080p. Vi lever i ju trots allt i 2020, 1080p borde vara utdött. (enligt mig igen)

1920x1080 är pixligt på ett skrivbord oavsett vad. 24 tum, 27 tum eller 32 tum – allt är bara en fråga om vilket avstånd du har till skärmen. Sedan kan subpixelstrukturen förstärka detta intryck ytterligare.

Och ja, 1080p på en modern skärm borde ha gått samma väg som det gått på TV – till de allra enklaste produkterna ingen bryr sig om. Egentligen borde vi köra 4K-skärmar eller rent av 8K-skärmar och bara skala till FPS som vi vill utan att längre tänka på pixelstrukturer.

Men som branschen ( inklusive köparna) fungerar är man fast i det som ansågs nydanande år 2005. Då får man ta det som kommer.

Permalänk
Medlem

hmm, sitter med 144hz versionen av skärmen, och jodå, det är overdrive på max för att undvika eftersläp, något som är extremt tydligt utan overdrive när man scrollar websidor etc etc. Med overdrive så är det ok dock, men jag kör som sagt 144hz versionen, så det spelar nog in här.

Andra nackdelar som inte nämnts i recensionen är dot pitch och subpixlar.
Strukturen på pixlarna är väldigt tydliga då avståndet mellan varje pixel är ganska stort. subjektivt så upplevs det som ett ganska tydligt rutmönster när man sitter när skärmen. Är man känslig för det så ska man nog undvika denna skärm och titta lite mer på 1440p varianten. Eller vara beredd på att denna skärm gör sig bäst på ett större avstånd än vanligt.
Ett annat problem är subpixlarna, vars struktur blir tydliga i skarpa kontraster, tex stor svart text på vit bakgrund. Det ser ut som om kanten hamnar en halv pixel för högt,, lite svårt att förklara, men tänk att varje pixel består av 2 subpixlar, vid utan beskriven kontrast så blir det en svart linje en halv pixel för tidigt vid gränsen. Rent subjektivt så är det endast synligt vid feta rubriker, på websidor eller i videor, men är man känslig för det så ska man nog titta på högre upplösningar.

Annars så funkar 1080p på 32tum finfint. Inget problem med själva upplösningen. Även om det kändes som att skärmen var monströst stor när jag fick den, så vänjer man sig snabbt. Upplösningen i sig är inget problem, men just pixelstrukturen, dot pitch och subpixlar ställer till det. så om man inte kan montera skärmen lite djupare, så skulle jag rekommendera att man snarare tittar på 1440p varianten istället.

Personligen så är uppdateringen av största vikt. varför jag stannade på 1080p då detta blir enklare att nå full fps med. Men rent subjektivt,, så funkar 1080p utmärkt. Det känns nästan som att jag äntligen nått perfekt storlek på skärmen. Dock så är dotpitch väldigt störande vid ljusa bakgrunder. (i spel och sånt är det inget problem.) Så jag skulle nog rekommendera en 1440p variant av den anledningen, om man sitter på "vanligt" monitor avstånd.

240hz kanske kan vara lite mer än vad tekniken förmår att visa. Jag sitter som sagt i 144hz och det funkar med overdrive på högsta, så jag är tveksam till att det funkar så bra i 240hz.
Som CubaCola säger ovanför, så känns det inte som en skärm med hög uppdatering utan overdrive. Jag skulle nog vilja se skärmen först innan jag bestämmer mig, då detta var väldigt tydligt innan jag hittade overdrive funktionen. Det funkar som sagt bra i 144hz, men frågan är om det räcker till i 240hz.

Edit: Ser man till priset, så kan det vara värt det, om man prompt måste ha 240hz. Är nästan sugen på att testa själv, men det är en kompromiss man får leva med.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lordsqueak: Det kan vara ganska olika paneler och beteenden när det är "samma skärm–olika frekvens". Har lärt mig den hårda vägen att undvika detta med extrapolera produktegenskaper baserat på vad som till beteckningen är "Samma–bara-nästan-lika" eftersom det kan vara som helt olika produkter när man väl ser dem. Eller extremt lika. Man vet inte.

Permalänk

@Laxpudding: offtopic men hade varit skoj att se en SWEC recension på nya asus 360hz skärmen pg259QN då den är den första 360hz skärmen på marknaden !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Bra recension @dinoman, gillar videon för att testa overdrive! Tar med mig den till mina skärmtester i framtiden.

Ingen skärm för mig, men tror den hade passat grabbarna hemma väl. (De har inte GPUer till att köra högre upplösning, men 1080p kan de lätt driva. Välvda 30"+ vill de så klart ha...) Kanske något för dem att spara till. Men jag får nog ta en titt på prisjämförelser, fanns trots allt anledning till att den inte fick en rekommendation.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Är det bara jag som inte förstod ordvitsen? Snälla, kan någon förklara!

Citat:

Adderar vi därtill in 240 Hz blir det utan tvekan något av en våt dröm för den prismedvetne storspelaren (ordvits!).

Är det att pixlarna bli stora?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kelthar:

Bra recension!

Är det bara jag som inte förstod ordvitsen? Snälla, kan någon förklara!

Är det att pixlarna bli stora?

Tack!

Precis. Bildskärmen är stor och pixelantalet lågt så pixlarna blir stora för spelaren.. Långsökt kanske.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Deriveh:

Bra recension @dinoman, gillar videon för att testa overdrive! Tar med mig den till mina skärmtester i framtiden.

Ingen skärm för mig, men tror den hade passat grabbarna hemma väl. (De har inte GPUer till att köra högre upplösning, men 1080p kan de lätt driva. Välvda 30"+ vill de så klart ha...) Kanske något för dem att spara till. Men jag får nog ta en titt på prisjämförelser, fanns trots allt anledning till att den inte fick en rekommendation.

Tack kära Testpilot-kollega!

Jag tror trots allt att de yngre förmågorna kanske inte riktigt delar min känslighet kring hur pixelresponsen är i mörka partier. Om jag hade bortsett från det faktumet så hade jag kunnat rekommendera denna skärmen. 240 Hz och 32" är ju riktigt trevligt och skall man lira Fortnite till exempel så är det inte dumt med 1080p och stor skärm.

Gällande konkurrensen så hittade jag ingen på marknaden idag. 32" 1080p240 är unikt just nu vad jag förstår.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lordsqueak: Det kan vara ganska olika paneler och beteenden när det är "samma skärm–olika frekvens". Har lärt mig den hårda vägen att undvika detta med extrapolera produktegenskaper baserat på vad som till beteckningen är "Samma–bara-nästan-lika" eftersom det kan vara som helt olika produkter när man väl ser dem. Eller extremt lika. Man vet inte.

Hmmm, bra poäng. Det bästa är nog att titta på en skärm i butik först.

Permalänk
Medlem

Lite mystiskt att lyfta denna skärm till framsidan igen när den inte ens fick en utmärkelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite mystiskt att lyfta denna skärm till framsidan igen när den inte ens fick en utmärkelse

Min gissning är för att det är ett test/testpilot. Med ditt resonemang så skulle inte testet av 3070 FE heller legat på förstasidan.

Mvh T-Fork
Edit: la till FE

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

27 tum är väl max för 1080p, text ser inte bra ut på 32 tum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kvarnis:

27 tum är väl max för 1080p, text ser inte bra ut på 32 tum.

1080p/full HD är lite sak samma om det är på 24, 27 eller 32 tum. Ifall man är van med något som är mer högupplöst och något som utnyttjar den högre upplösningen kommer alla full HD-skärmar i skrivbordsstorlek ge sämre text än vad man är van med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1080p/full HD är lite sak samma om det är på 24, 27 eller 32 tum. Ifall man är van med något som är mer högupplöst och något som utnyttjar den högre upplösningen kommer alla full HD-skärmar i skrivbordsstorlek ge sämre text än vad man är van med.

Är man van vid 24" 1080p 60 hz och aldrig upplevt 1440P kommer väl en 27" 1080p se lite "bättre" ut och texten se mer krispig ut än 32" PGA det är bättre PPI? Självklart förutsätter jag att man sitter från optimalt avstånd sett till skärmens tum.

Permalänk
Bildexpert 📺

Full HD är ungefär lika pixligt oavsett på de här storlekarna. Inte så att de extra tummen gör någon större skillnad i sig självt. Hur man sedan upplever och reagerar på skillnaden är väldigt individuellt. Typexempel på där man kan peka på objektiva skillnader, likt olika PPI. Men aldrig med säkerhet säga att det blir bättre eller sämre för användaren.