Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Stämmer era siffror på avanza idag?

Tycker inte %-ökningen på konton stämmer överens med när jag räknar själv. Brukar oftast inte vara några problem med deras sajt.

Tydligen fel hos Nasdaq, som de jobbar med att få fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Stämmer era siffror på avanza idag?

Tycker inte %-ökningen på konton stämmer överens med när jag räknar själv. Brukar oftast inte vara några problem med deras sajt.

Fick en popup om att det inte stämmer pga problem hos nasdaq

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fick en popup om att det inte stämmer pga problem hos nasdaq

Såg det precis
Satt och räknade och fick det inte att stämma alls i portföljen:)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nu förutsätter jag att bufferten är på plats redan och att det inte är inkluderat i de 500kkr men det finns en till faktor att väga innan det.
Vill du investera alla dina 500kkr i en klump och sedan 15 kkr i månaden eller sprida det över tid tex 65(50+15)kkr i månaden i 10 månader sedan 15kkr i månaden?
Enklast och mest potentiell avkastning får du av att investera allt i en klump men det är nog väldigt stor mental påfrestning att idag investera 500kkr och nästa vecka kraschar ekonomin så din investering är värd 200kkr(vilket är okay så länge du inte säljer!).

Jag skulle rekommendera:
80% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige
10% Swedbank Robur Ny teknik

Jag skulle nog lägga upp det typ så här till mig själv:
50% Swedbank Robur Access Global
20% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige
10% Swedbank Robur Ny teknik
10% Swedbank Robur Global Em Mkts
Men detta har en högre risk!

Nyfiken fråga bara, varför just Swedbank? Frågan är genuint undrad.

Jag som är nybörjare på detta har lagt upp följande:

Avanza World tech by tin: 25%
Avanza Zero: 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%

Sedan köper jag lite aktier vid sidan, fast på samma isk-konto lite på känsla bara.

Spar även en liten del på ett räntekonto via Avanza hos Resurs bank till 0.6% obundet.

Eller ska jag kanske skaffa en bättre struktur, och öppna ett till Isk-konto dedikerat för pension, och ha kvar detta till övrigt sparande?

Ang barnspar, hur ska man tänka där? Är Isk bäst, eller ska man spara i försäkring? Ska man spara åt båda gemensamt eller separat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Stämmer era siffror på avanza idag?

Tycker inte %-ökningen på konton stämmer överens med när jag räknar själv. Brukar oftast inte vara några problem med deras sajt.

I appen har de nå problem skriver de.

EDIT: Mycket bra Sverige jag prata.
De skriver i appen att de har något problem med gårdagens stängningskurser.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Stämmer era siffror på avanza idag?

Tycker inte %-ökningen på konton stämmer överens med när jag räknar själv. Brukar oftast inte vara några problem med deras sajt.

Jag får också konstiga aktiekurser från Nordea och aktieappen på IOS som båda är utan fördröjning. Kanske är det något större problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Nyfiken fråga bara, varför just Swedbank? Frågan är genuint undrad.

Jag som är nybörjare på detta har lagt upp följande:

Avanza World tech by tin: 25%
Avanza Zero: 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%

Sedan köper jag lite aktier vid sidan, fast på samma isk-konto lite på känsla bara.

Spar även en liten del på ett räntekonto via Avanza hos Resurs bank till 0.6% obundet.

Eller ska jag kanske skaffa en bättre struktur, och öppna ett till Isk-konto dedikerat för pension, och ha kvar detta till övrigt sparande?

Ang barnspar, hur ska man tänka där? Är Isk bäst, eller ska man spara i försäkring? Ska man spara åt båda gemensamt eller separat?

Antagligen för den han kommenterade sagt att han har sitt sparande hos swedbank.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nu förutsätter jag att bufferten är på plats redan och att det inte är inkluderat i de 500kkr men det finns en till faktor att väga innan det.
Vill du investera alla dina 500kkr i en klump och sedan 15 kkr i månaden eller sprida det över tid tex 65(50+15)kkr i månaden i 10 månader sedan 15kkr i månaden?
Enklast och mest potentiell avkastning får du av att investera allt i en klump men det är nog väldigt stor mental påfrestning att idag investera 500kkr och nästa vecka kraschar ekonomin så din investering är värd 200kkr(vilket är okay så länge du inte säljer!).

Jag skulle rekommendera:
80% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige
10% Swedbank Robur Ny teknik

Jag skulle nog lägga upp det typ så här till mig själv:
50% Swedbank Robur Access Global
20% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige
10% Swedbank Robur Ny teknik
10% Swedbank Robur Global Em Mkts
Men detta har en högre risk!

Tack för ett välskrivet svar!

När du säger att ekonomin ska krascha tänker på på en till corona-smäll då eller? Jag är väldigt rädd om mina pengar så visst skulle det kännas surt att investera så mycket i ett svep..

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Tack för ett välskrivet svar!

När du säger att ekonomin ska krascha tänker på på en till corona-smäll då eller? Jag är väldigt rädd om mina pengar så visst skulle det kännas surt att investera så mycket i ett svep..

Risken för krascher finns alltid. Även om du investerar allt på en gång eller pytsar in det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Nyfiken fråga bara, varför just Swedbank? Frågan är genuint undrad.

Jag som är nybörjare på detta har lagt upp följande:

Avanza World tech by tin: 25%
Avanza Zero: 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%

Sedan köper jag lite aktier vid sidan, fast på samma isk-konto lite på känsla bara.

Spar även en liten del på ett räntekonto via Avanza hos Resurs bank till 0.6% obundet.

Eller ska jag kanske skaffa en bättre struktur, och öppna ett till Isk-konto dedikerat för pension, och ha kvar detta till övrigt sparande?

Ang barnspar, hur ska man tänka där? Är Isk bäst, eller ska man spara i försäkring? Ska man spara åt båda gemensamt eller separat?

Legitim fråga

Jag har faktiskt ev planera på att flytta mitt sparande till avanza där jag har lite aktier.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Nyfiken fråga bara, varför just Swedbank? Frågan är genuint undrad.

Jag som är nybörjare på detta har lagt upp följande:

Avanza World tech by tin: 25%
Avanza Zero: 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%

Sedan köper jag lite aktier vid sidan, fast på samma isk-konto lite på känsla bara.

Spar även en liten del på ett räntekonto via Avanza hos Resurs bank till 0.6% obundet.

Eller ska jag kanske skaffa en bättre struktur, och öppna ett till Isk-konto dedikerat för pension, och ha kvar detta till övrigt sparande?

Ang barnspar, hur ska man tänka där? Är Isk bäst, eller ska man spara i försäkring? Ska man spara åt båda gemensamt eller separat?

Sen tror jag också att du har större möjlighet att förhandla till dig en bättre ränta om du har dina värdepapper hos din bank.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Inaktiv

Avanza Global verkar ha kraschat totalt i år. Finns några bra kandidater att snegla närmare på som ersättare? Antar att jag inte lär vara den första som börjar känna av behovet av att byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Avanza Global verkar ha kraschat totalt i år. Finns några bra kandidater att snegla närmare på som ersättare? Antar att jag inte lär vara den första som börjar känna av behovet av att byta ut den.

Jag tittar på att gå över helt till länsförsäklringar indexnära eller spp aktiefond usa. äger alla och de ligger väldigt nära varandra med väldigt lika innehåll.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Avanza Global verkar ha kraschat totalt i år. Finns några bra kandidater att snegla närmare på som ersättare? Antar att jag inte lär vara den första som börjar känna av behovet av att byta ut den.

Eh? Vill du byta Avanza Global mot en annan globalfond eller vill du ha en annan inriktning? Om du är missnöjd med utvecklingen så kommer du knappast bli gladare av att byta till en annan global indexfond, de har alla gått ungefär lika dåligt (vilket är rätt märkligt med tanke på hur tungt de investerar på den amerikanska börsen som gått som tåget sen i mars).

Om du vill öka dina chanser till högre avkastning får du också gå upp i risknivå.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Eh? Vill du byta Avanza Global mot en annan globalfond eller vill du ha en annan inriktning? Om du är missnöjd med utvecklingen så kommer du knappast bli gladare av att byta till en annan global indexfond, de har alla gått ungefär lika dåligt (vilket är rätt märkligt med tanke på hur tungt de investerar på den amerikanska börsen som gått som tåget sen i mars).

Om du vill öka dina chanser till högre avkastning får du också gå upp i risknivå.

Finns en liten detalj där och det är att Avanza Global underpresterar motsvarande indexfonder i Sverige av den enkla anledningen att Avanza Global har sitt säte i Luxemburg som betalar 30% i skatt på aktieutdelning från USA jämfört med Sveriges 15%. Det gör skillnad men den är inte så stor motsvarar väl ungefär 0,2% högre förvaltningsavgift.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nu förutsätter jag att bufferten är på plats redan och att det inte är inkluderat i de 500kkr men det finns en till faktor att väga innan det.
Vill du investera alla dina 500kkr i en klump och sedan 15 kkr i månaden eller sprida det över tid tex 65(50+15)kkr i månaden i 10 månader sedan 15kkr i månaden?
Enklast och mest potentiell avkastning får du av att investera allt i en klump men det är nog väldigt stor mental påfrestning att idag investera 500kkr och nästa vecka kraschar ekonomin så din investering är värd 200kkr(vilket är okay så länge du inte säljer!).

Jag skulle rekommendera:
80% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige
10% Swedbank Robur Ny teknik

Jag skulle nog lägga upp det typ så här till mig själv:
50% Swedbank Robur Access Global
20% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Småbolag Sverige
10% Swedbank Robur Ny teknik
10% Swedbank Robur Global Em Mkts
Men detta har en högre risk!

Nu är jag igång igen

Om vi säger att jag istället ska investera i avanza, hur skulle pyramiden se ut då? Antar att det inte bara blir swedbank fonder i så fall

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Finns en liten detalj där och det är att Avanza Global underpresterar motsvarande indexfonder i Sverige av den enkla anledningen att Avanza Global har sitt säte i Luxemburg som betalar 30% i skatt på aktieutdelning från USA jämfört med Sveriges 15%. Det gör skillnad men den är inte så stor motsvarar väl ungefär 0,2% högre förvaltningsavgift.

0,2 %-enheters skillnad är väl knappast att "krascha totalt"? Inte ens de 2-3 %-enheter som det skiljer mellan Avanza Global och bästa globalindexfond hos Avanza sett över 1-12 månader är att "krascha totalt". Hade det skiljt 20-30 %-enheter hade det varit värt att diskutera krasch, nu är det så enkelt att globala börsindex inte gått bättre. Skillnaden mellan olika fonder beror till 95% på att de följer olika globala index, inte att marknaden kraschat eller något högre skattesatser.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hur nyttjar man teckningsrätter hos Swedbank? Har ett ISK med värdepapperstjänsten Bas och har nyligen fått en bunt teckningsrätter av ESEN eSports. Kurserna som anges vid köp/sälj ligger runt 0,27 kr, vilket får mig att tro att det är för att sälja själva rätten. Hittar inga andra alternativ, måste jag verkligen kontakta banken manuellt? Hur hänger det ihop med ESEN eSports BTU (betalda tecknade units)?

Se citatet nedan:

Citat:

Teckningskurs per unit

Teckningskursen uppgår till 0,60 SEK per unit. Courtage utgår ej.

...

Om du har dina uniträtter förvaltarregistrerade

I det fall innehavaren har sina uniträtter i en depå, på ett investeringssparkonto eller kapitalförsäkring (förvaltarregistrerat ägande) ska teckning och betalning ske till respektive förvaltare som instruerar om vidare instruktioner avseende tillvägagångssätt för att nyttja sina uniträtter.

För mer information och för vidare instruktioner avseende hur du går tillväga för att nyttja dina teckningsoptioner, vänligen kontakta din förvaltare i god tid. Notera att banken/förvaltaren behöver din anmälan om nyttjande av uniträtter i god tid innan teckningstiden avslutas.

https://esenstudio.com/?page_id=493

Edit dagen efter:

Swedbank skickade ett dokument om teckningsrätterna och ett schysst interface benämnt "Bolagshändelser" synliggjordes precis under "Dina ordrar" i ISKn i appen. Bra info om någon annan googlar samma fråga.

Lösning
Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Hur nyttjar man teckningsrätter hos Swedbank? Har ett ISK med värdepapperstjänsten Bas och har nyligen fått en bunt teckningsrätter av ESEN eSports. Kurserna som anges vid köp/sälj ligger runt 0,27 kr, vilket får mig att tro att det är för att sälja själva rätten. Hittar inga andra alternativ, måste jag verkligen kontakta banken manuellt? Hur hänger det ihop med ESEN eSports BTU (betalda tecknade units)?

Se citatet nedan:
https://esenstudio.com/?page_id=493

Finns det inget "svara på erbjudanden" eller liknande, som på Avanza?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Finns en liten detalj där och det är att Avanza Global underpresterar motsvarande indexfonder i Sverige av den enkla anledningen att Avanza Global har sitt säte i Luxemburg som betalar 30% i skatt på aktieutdelning från USA jämfört med Sveriges 15%. Det gör skillnad men den är inte så stor motsvarar väl ungefär 0,2% högre förvaltningsavgift.

På Avanzas beskrivning av Avanza Global står det:
Legalt säte - Sverige

Menar du att de har falsk marknadsinformation? Eller är det en bakomliggande konstruktion som är baserad i Luxemburg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Källa på det? På Avanzas beskrivning av Avanza Global står det:
Legalt säte - Sverige

Menar du att de har falsk marknadsinformation? Eller är det en bakomliggande konstruktion som är baserad i Luxemburg?

Avanza global är en matarfond som investerar i Amundi Index MSCI World.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Avanza Global verkar ha kraschat totalt i år. Finns några bra kandidater att snegla närmare på som ersättare? Antar att jag inte lär vara den första som börjar känna av behovet av att byta ut den.

Ehh va?

Vad jämför du med?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns det inget "svara på erbjudanden" eller liknande, som på Avanza?

Inte vad jag kan se i varken mobilappen eller webbsidan. Har inte heller fått ett dokument (vilket skett vid all annan försäljning/liknande), plötsligt låg teckningsrätterna bara där i ISKn. Avvaktar nån dag sen ringer jag mitt kontor.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Läste här om att Nordea tar två månader på sig att ge tillbaks utländsk källskatt, dubbelskattad del, och såg samma hos Nordea. Som jag skrev innan så har Investor ett....diskutabelt utseende, men jag tänkte att lågt courtage och hur svårt kan det vara att öppna en KF. Well det gjorde jag igår, knapparna saknades men bara ett samtal till supporten löste det. Idag försökte jag handla aktier och ..kanske har nåt hänt imorron efter att en knapp försvann och ca trekvarts bråkande med vad jag upplever som tre olika gränssnitt (nya och gamla internetbanken samt investor). "Andra kan väl handla här, hur svårt ska det vara?"

https://enpassivinkomst.se/204-att-oppna-en-kapitalforsakring...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av griid:

Stämmer era siffror på avanza idag?

Tycker inte %-ökningen på konton stämmer överens med när jag räknar själv. Brukar oftast inte vara några problem med deras sajt.

Nej, det har varit något fel på avanza i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns det inget "svara på erbjudanden" eller liknande, som på Avanza?

Får uppdatera med att det idag redde ut sig, Swedbank skickade ett dokument om teckningsrätterna och ett schysst interface benämnt "Bolagshändelser" synliggjordes precis under "Dina ordrar" i ISKn i appen. Bra info om någon annan googlar samma fråga.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Nu är jag igång igen

Om vi säger att jag istället ska investera i avanza, hur skulle pyramiden se ut då? Antar att det inte bara blir swedbank fonder i så fall

Alltså det blir nog så stor skillnad egentligen.
De är en hårt konkurrensutsatt branch och det är ganska "vanliga" fonder. Tex Swedbank robur access global presterar något över medel för globala indexfonder.
Samma med Swedbank Robur Ny Teknik har det senaste året presterat bättre än sin närmaste konkurrent TIN Ny Teknik.
Småbolagsfonder har jag lite svårare att svara på då jag har dålig koll men samma där, Swedbank presterar över medel.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för en fråga som antagligen ställts och besvarats åtskilliga gånger tidigare i den här tråden, men jag vill börja investera så smått och har absolut ingen aning om hur jag gör, min tanke är att skaffa någonting i stil med Avanza auto och bara sätta in pengar där lite smått, då jag känner att jag inte riktigt har intresset eller framför allt förkunskaperna för att läsa på om vad jag ska investera och hur jag ska fördela, vore då det enklaste (och kanske bästa) alternativet för mig någon form av investeringsrobot? Är det i så fall stor skillnad mellan olika alternativ, och vilken är bättre?
Tack för all potentiell hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Ber om ursäkt för en fråga som antagligen ställts och besvarats åtskilliga gånger tidigare i den här tråden, men jag vill börja investera så smått och har absolut ingen aning om hur jag gör, min tanke är att skaffa någonting i stil med Avanza auto och bara sätta in pengar där lite smått, då jag känner att jag inte riktigt har intresset eller framför allt förkunskaperna för att läsa på om vad jag ska investera och hur jag ska fördela, vore då det enklaste (och kanske bästa) alternativet för mig någon form av investeringsrobot? Är det i så fall stor skillnad mellan olika alternativ, och vilken är bättre?
Tack för all potentiell hjälp

Jag skulle rekommendera lysas fondrobot. Det finns flera andra alternativ, men lysa är väl den som jag tycker ser bäst ut. Använder inte den själv, men har kollat en del på den och känner folk som investerar där.
lysa.se

Permalänk

Till er som pratar globalfonder så finns det flera alternativ.
Men jag själv bytte ut Avanza Global mot AMF Aktiefond Global.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand