Min resa med Tech & Mech i Norrköping (techomeck.se) än så länge...

Permalänk
Medlem

Kan bara meddela att polisutredningen fortsätter. Ja inte trodde jag att det skulle behöva gå så långt som en polisanmälan för att se om man har rätt att få vad man betalat för.

Hot och liknande från företag är något jag aldrig kommer acceptera och den påstådda juristen som Techomeck säger att de har kontakt med har jag bett ringa mig, men nej där är det inget ljud ifrån.

Men jag hoppas det kan bli en rättegång snart så att rättvisa kan skapas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Kan bara meddela att polisutredningen fortsätter. Ja inte trodde jag att det skulle behöva gå så långt som en polisanmälan för att se om man har rätt att få vad man betalat för.

Hot och liknande från företag är något jag aldrig kommer acceptera och den påstådda juristen som Techomeck säger att de har kontakt med har jag bett ringa mig, men nej där är det inget ljud ifrån.

Men jag hoppas det kan bli en rättegång snart så att rättvisa kan skapas.

En möjlig väg framåt är väl att tipsa media. För Norrköping verkar det finnas: https://nt.se/nyheter/artikel/tipsa-oss-om-nyheter/4r1og93j

Frågan är dock vad som är bäst för dig medan polisutredningen (konstigt nog) inte är nedlagd, troligtvis ligga lugnt, men läggs den ned så är det väl "samhällsinfo" som man hoppas, men tvivlar, en lokaltidning skriver om.

Permalänk
Medlem

Intressant att killen ff håller igång eftersom en av de första sökträffarna leder hit, han har uppenbarligen åtminstone en polisanmälan på sig, på hemsidan är adressen till ett bostadshus inne i stan, medans firman leder ut till ett miljonprojekt enligt allabolag.se

Omsätter 0-49tkr men hemsidan antyder att de är STORA
På custombyggen.

Anlednigen till att jag hamnade här är för att han nu kör annonser på Facebook.. tyckte postadressen var märklig eftersom den ledde till samma hus där det för 20 år sen låg en (undermålig) datorbutik med en grymt dryg irakier som ägare. Så jag kollade upp denna för att se om han fostrat en avkomma till att gå i samma fotspår..

Permalänk
Medlem

Någon uppdatering i ärendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finanshajen:

Någon uppdatering i ärendet?

Hej!
Jag reggade mig precis här, enbart i syfte att delge er lite info jag snappade upp i ett annat sammanhang och som i hög grad verkar beröra den här ljusskygga verksamheten.

Jag vill tipsa om följande info som skrevs på Microsofts webbplats i förrgår (men ni har kanske redan sett den):
answers.microsoft.com 2020-09-18

Att ni känner till följande som skrevs för ett drygt år sedan är dock mer sannolikt, men jag tar den ändå:
answers.microsoft.com 2019-05-11

Den här s.k. affärsmannen (career criminal är nog betydligt närmare sanningen) kör som synes på som vanligt och upprätthållande av lagen i ett fall som detta synes alltjämt ytterst avlägset.
Det är tragiskt att behöva notera hur de rättsliga myndigheterna fallerar i att lagföra de småskurkar som bryter mot lagen och att dessa därför relativt obehindrat kan utföra sina olagliga aktiviteter i åratal utan att ansvariga myndigheter ingriper

Konsekvensen är inte bara den samhälleliga belastning som sådan brottslighet medför genom att de med kriminellt tankegods ges incitament till ökad brottslighet. Genom myndigheternas förräderi att inte heller hjälpa de personer som lider ekonomisk (och annan) skada, så drabbas enskilda dubbelt eftersom den låga risken att åka fast rimligen också ökar mängden av denna typ av brott.

Sveriges förmåga att utgöra en rättsstat håller sakta men säkert på att erodera bort.

/Thomas

Permalänk
Medlem

Trist att @Webmasters inte återkopplar hur det går i ärendet. Hoppas man inte behöver befara det värsta, senaste inloggningen var 3/7... 😱

Permalänk
Medlem

Hej på er,

ja nu tänkte jag så äntligen uppdatera. Får dessvärre inte alltid mailen av någon anledning när tråden uppdateras.

Polisen fortsätter utredningen och dessvärre verkar det ta tid, för mig så är det förstås angeläget att det utreds snabbt och där man sätter ner foten att detta ej är acceptabelt som företag att agera. Dels att man inte levererar och dels att man hittar på att jag har en skuld pgr av att jag har skrivit på det här forumet.

Men vi får se vad som händer men för mig är det viktigt att rättvisan vinner, fast det tar sin tid. Men det är saker som har fått läggas till i utredningen kring märkliga samtal som kommer från samma bostadsområde samt sms några minuter senare, men det har nog Techomeck svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webmasters:

Får dessvärre inte alltid mailen av någon anledning när tråden uppdateras.

Jag har alltid en swec tab öppen och det är denna https://www.sweclockers.com/forum/foljda
Så ser enkelt vilka trådar jag följer som uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag har alltid en swec tab öppen och det är denna https://www.sweclockers.com/forum/foljda
Så ser enkelt vilka trådar jag följer som uppdateras.

Perfekt tack för tipset

Permalänk
Medlem

@Webmasters:
Hej!

Jag tänkte bara säga en sak som du kanske redan vet och praktiserar.

Följande är dock något jag vid flera tillfällen iakttagit när jag haft det tvivelaktiga nöjet att ha anmält personer för att ha åsamkat mig diverse skador. Det har gällt allt från triviala till mycket allvarliga skador. Viljan och energin i både polisens och även åklagarens engagemang för att driva min sak har i stort sett alla gånger kickat upp till en avsevärt högre nivå om jag, polisen eller åklagaren har fått fram (genom mig eller sig själv) info om att den person som utreds inte bara är anklagad av mig för våld (eller oegentligheter) utan det framkommer att det även finns fler fall där liknande har skett och med pågående utredning och därmed kan adderas till flera händelser. Det är smaskens för en åklagare (som vill vinna...). Sådant brukar öka sannolikheten för en fällande dom rejält. En domstol arbetar i allt väsentligt efter trovärdighet och brottet ska vara "ställt utom allt rimligt tvivel".

Jag är medveten om att oidentifierade personer som kan tänkas ha råkat illa ut av den här bluff-snubben (som jag t.ex. länkade till) inte är något som Polisen kan dra nytta av. Polisen behöver anmälningar. Många har kanske riskerat mycket lägre belopp än du och låter saken vara med tanke på arbetsinsatsen i relation till det sannolika returnerade medelvärdet.

Men om du har tid och lust att försöka nosa upp fler drabbade som kanske kan förmås göra en anmälan och att ni (om ni blir några stycken) som kan samarbeta, så kan du troligen förbättra dina odds såpass att du kanske både kan få tillbaka en viss del (iaf) av dina pengar och dessutom bidra till att hjälpa många andra framtida offer genom att sätta stopp för den här samvetslöse skojaren som snor hederligt folks pengar.

Bara en tanke.
I vilket fall önskar jag dig lycka till i din kamp för rättvisa och för dina pengar!

/Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av B Thomas:

@Webmasters:
Hej!

Jag tänkte bara säga en sak som du kanske redan vet och praktiserar.

Följande är dock något jag vid flera tillfällen iakttagit när jag haft det tvivelaktiga nöjet att ha anmält personer för att ha åsamkat mig diverse skador. Det har gällt allt från triviala till mycket allvarliga skador. Viljan och energin i både polisens och även åklagarens engagemang för att driva min sak har i stort sett alla gånger kickat upp till en avsevärt högre nivå om jag, polisen eller åklagaren har fått fram (genom mig eller sig själv) info om att den person som utreds inte bara är anklagad av mig för våld (eller oegentligheter) utan det framkommer att det även finns fler fall där liknande har skett och med pågående utredning och därmed kan adderas till flera händelser. Det är smaskens för en åklagare (som vill vinna...). Sådant brukar öka sannolikheten för en fällande dom rejält. En domstol arbetar i allt väsentligt efter trovärdighet och brottet ska vara "ställt utom allt rimligt tvivel".

Jag är medveten om att oidentifierade personer som kan tänkas ha råkat illa ut av den här bluff-snubben (som jag t.ex. länkade till) inte är något som Polisen kan dra nytta av. Polisen behöver anmälningar. Många har kanske riskerat mycket lägre belopp än du och låter saken vara med tanke på arbetsinsatsen i relation till det sannolika returnerade medelvärdet.

Men om du har tid och lust att försöka nosa upp fler drabbade som kanske kan förmås göra en anmälan och att ni (om ni blir några stycken) som kan samarbeta, så kan du troligen förbättra dina odds såpass att du kanske både kan få tillbaka en viss del (iaf) av dina pengar och dessutom bidra till att hjälpa många andra framtida offer genom att sätta stopp för den här samvetslöse skojaren som snor hederligt folks pengar.

Bara en tanke.
I vilket fall önskar jag dig lycka till i din kamp för rättvisa och för dina pengar!

/Thomas

Stort tack för ditt meddelande. Ja fast det kommer ta tid så kommer jag inte ge mig i detta ärende. Rättvisan går alltid först.

Permalänk
Medlem

Första frågan är om du köpte datorn som privatperson eller som företag. Konsumentkreditlagen gäller för dig som privatperson och kreditgivaren är i det här fallet Billogram. Du bör fokusera ditt case mot Billogram. Bifoga ärendenumret från polisanmälan att du inte har fått datorn du har beställt och därför vill ha pengarna tillbaka. Du behöver inte bry dig om säljarens förklaring. Du vill bara ha dina pengar tillbaka. Krångla inte till det.

Permalänk

Tråkigt att du såg det låga priset och inte använde ditt förnuft. Men hur lät han när du pratade med honom på telefon innan själva beställningen? Inga varningstecken som kom upp då?

Permalänk
Medlem

Trist för TS såklart.

Jag undrar dock vad det är som driver människor som ägnar sig åt såna här verksamheter? Techomeck-tjommen är ändå konsekvent i sitt högtravande skrivande och sina märkliga lögner - tror han på dem själv? Majoriteten av hans tid måste ju gå till att diktera ihop ursäkter och märkliga bortförklaringar.

Detta får mig att tänka på bluffen med företaget Jusab, där en man anställde hundratals människor till ett företag som inte fanns. När de frågade honom varför så sade han att han helt enkelt började tro att företaget fanns på riktigt. Finns ett avsnitt på Rättegångspodden om det: https://open.spotify.com/episode/6jADFSZRGT7IhLms2SRykG?si=TE...

Med tanke på de låga omsättningssiffrorna som framkommit i tråden kan man väl tänka sig att säljaren helt enkelt inte haft tillräckligt med pengar att ligga ute med för komponentinköpen, och att det är detta som dragit ut på tiden? Att han helt enkelt inte haft råd att köpa in komponenterna innan han skickat fakturan?