Nvidia preciserar prestandanivån för Geforce RTX 3070

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dinkefing:

Egentligen är RTX 3080 endast 30% snabbare över ett RTX 2080 Ti då det måste dra 20% mer ström.

Egentligen är en Ferrari bara 10% snabbare än min bil då den måste dra 80% mer soppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Läser du bara första två inlägg?

För att svara på din fråga:
Jag har läst alla inlägg i tråden.

Men jag tycker fortfarande inte att det tydligt framgår vad dina intentioner är.
Varför ska RTX 2080Ti ägare specifikt se fram emot lansering av RTX 3070 om de ska köpa något annat än RTX 3070 ?

Det är lite som om jag hade skrivit
"När det blir fullmåne ska jag äta blåbärmuffins"

Då hade nog folk ifrågasatt mitt uttalande.
De flesta har troligtvis inga starka känslor emot blåbärsmuffins. Men vad har det med fullmåne att göra?

Samma i detta fallet.
Varför ska RTX 2080Ti ägare längta efter RTX 3070 lanseringen om de inte ska köpa något 3070 ?

Föresten...
"sälja sina 2080 Ti. Igen"

Igen??
Så folk ska köpa 2080Ti, sälja dem, köpa 2080Ti igen och sälja dem igen och ?

Ska de köpa tillbaka samma 2080Ti som de redan har sålt eller köpa nya?
Hur många gånger ska de sälja och köpa 2080Ti ?
Varför?!?

Det handlar inte bara om hur MÅNGA inlägg man skriver.
Det handlar också om att skriva på ett sätt så att man får fram poängen med det man vill ha sagt.
Så att andra slipper gissa vad man menar.

...
Men det är ändå imponerande hur många (följd)frågor du kan skapa med så lite text.
Det är en bedrift i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Då jag själv sitter med ett 1070, samt tror att det bör finnas fler som går från 1070 till 3070, än från 2000-serien, så slängde jag ihop denhär bara för att få en visuell hum om hur mkt bättre 3070 är jämfört med 1070.

Utgick ifrån 2070-tester på swec där även 1070-data fanns, och plockade ut ett medelvärde (från 9 speltester @ 1440p) på 75% prestanda hos 1070 jämfört med 2070. Ingen rocketscience utan grovt hugget.

Satte stapeln brevid 3070 för det såg ju bara sorgligt ut att se den lilla skillnaden mellan 1070 och 2070 när de var brevid varandra..

https://i.imgur.com/RGi0CGb.png

Snyggt!
Om ditt diagram stämmer på ett ungefär så ser det verkligen ut som att det finns anledning att uppgradera om man sitter på ett GTX 1070 eller sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Mellan 150% och 300% känns rimligt. Hålla på och köpa nya kort varje år för orimligt låg prestandaskjuts orkar jag inte med. Det ska släpas fram dator, öppnas dator kopplas ur sladdar, just fan, ddu, i med alla sladdar på med datorn. Ungarna vaknar. Datorn funkar inte alls och en massa löst datorbråte ligger på golvet. Osv. För en dubblering eller mer kan det kännas värt besväret.

Känner igen de där med att ungarna vaknar mitt i och man lär jäklas med välling. Sen vaknar den större och är rädd osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Egentligen är en ferrari bara 50% snabbare än en toyota rav4 då den måste dra 40% mer bensin.

Skrivet av Zpnk:

Egentligen är en Ferrari bara 10% snabbare än min bil då den måste dra 80% mer soppa.

Om vi talar om motorfordon så är det extremt svårt att göra något som är "dubbelt så snabbt".

Jag har en bil med 2 liters sugmotor på 150 hästkrafter.
Inte jätte dåligt, men inget anmärkningsvärt.
Min bil väger under 1200kg, vilket gör det lite bättre mot många bilar som väger 1400-1500kg eller mer.
Så den blir lite bättre per hästkraft så att säga mot tyngre bilar.
Min bil är också lite sänkt vilket generellt ger bättre väghållning mot högre bilar.
(även om markfrigången inte är det enda som påverkar väghållning)

Nordschleife lap times

Production/street-legal
1) 6:44.97 - Lamborghini Aventador SVJ LP770-4 (2018) - Marco Mapelli (Förare) - Lamborghini conducted test, full roll cage, Pirelli P Zero Trofeo R

6.44.97 X2 ~= 13.30

Jag kör Nordschleife på under 13 minuter med min gamla Fiesta.
En Lamborghini Aventador SVJ med Pirelli P Zero Trofeo R däck, körd av en Lamborghini anställd professionell förare är inte ens dubbelt så snabb som en gammal fiesta på halvsportiga gatdäck körd av en glad amatör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om vi talar om motorfordon så är det extremt svårt att göra något som är "dubbelt så snabbt".

Jag har en bil med 2 liters sugmotor på 150 hästkrafter.
Inte jätte dåligt, men inget anmärkningsvärt.
Min bil väger under 1200kg, vilket gör det lite bättre mot många bilar som väger 1400-1500kg eller mer.
Så den blir lite bättre per hästkraft så att säga mot tyngre bilar.
Min bil är också lite sänkt vilket generellt ger bättre väghållning mot högre bilar.
(även om markfrigången inte är det enda som påverkar väghållning)

Nordschleife lap times

Production/street-legal
1) 6:44.97 - Lamborghini Aventador SVJ LP770-4 (2018) - Marco Mapelli (Förare) - Lamborghini conducted test, full roll cage, Pirelli P Zero Trofeo R

6.44.97 X2 ~= 13.30

Jag kör Nordschleife på under 13 minuter med min gamla Fiesta.
En Lamborghini Aventador SVJ med Pirelli P Zero Trofeo R däck, körd av en Lamborghini anställd professionell förare är inte ens dubbelt så snabb som en gammal fiesta på halvsportiga gatdäck körd av en glad amatör!

Ingen av dom skrev dubbelt så snabbt heller...snabbare grafikkort = drar mer kräm, snabbare bil = drar mer soppa.

Känns som det blir ett 3070 för att uppgradera 2070, typ 2080ti prestanda för under halva priset, det hade jag inte förväntat mig på next gen när RTX-korten släpptes.

Permalänk
Medlem

För mig är det 3070 eller Navi som gäller. Den kommande månaden kommer uröna vad det blir. Allt annat är för dyrt. Tycker smärtgränsen går runt 5k för en gpu. Egentligen kanske ännu längre. Men så är jag gammal också och har upplevt andra priser genom åren. Bättre priser.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Känner igen de där med att ungarna vaknar mitt i och man lär jäklas med välling. Sen vaknar den större och är rädd osv.

I copy that.

Visa signatur

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

gött. då lär begagnat priserna rasa som förväntat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

För att svara på din fråga:
Jag har läst alla inlägg i tråden.

Men jag tycker fortfarande inte att det tydligt framgår vad dina intentioner är.
Varför ska RTX 2080Ti ägare specifikt se fram emot lansering av RTX 3070 om de ska köpa något annat än RTX 3070 ?

Det är lite som om jag hade skrivit
"När det blir fullmåne ska jag äta blåbärmuffins"

Då hade nog folk ifrågasatt mitt uttalande.
De flesta har troligtvis inga starka känslor emot blåbärsmuffins. Men vad har det med fullmåne att göra?

Samma i detta fallet.
Varför ska RTX 2080Ti ägare längta efter RTX 3070 lanseringen om de inte ska köpa något 3070 ?

Föresten...
"sälja sina 2080 Ti. Igen"

Igen??
Så folk ska köpa 2080Ti, sälja dem, köpa 2080Ti igen och sälja dem igen och ?

Ska de köpa tillbaka samma 2080Ti som de redan har sålt eller köpa nya?
Hur många gånger ska de sälja och köpa 2080Ti ?
Varför?!?

Det handlar inte bara om hur MÅNGA inlägg man skriver.
Det handlar också om att skriva på ett sätt så att man får fram poängen med det man vill ha sagt.
Så att andra slipper gissa vad man menar.

...
Men det är ändå imponerande hur många (följd)frågor du kan skapa med så lite text.
Det är en bedrift i sig.

Erkänn att du inte fattade istället för att snacka massa goja.
(Anledningen var ju så klart att 2080 Ti kommer sjunka mer i pris.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Erkänn att du inte fattade istället för att snacka massa goja.
(Anledningen var ju så klart att 2080 Ti kommer sjunka mer i pris.)

Så om man har ett RTX 2080Ti att sälja så ska man vänta till efter RTX 3070 releasen så man får chansen att sälja kortet billigare ??
Vill man sälja billigt är det väl bara att sätta fast pris eller sälja någonstans där man själv kan välja vilket bud man accepterar, även om det inte är det högsta.

Vill man däremot få så mycket som möjligt för ett RTX 2080Ti så borde det varit bäst att sälja innan releasen av RTX 3080.
Alltså dåtid, inte framtid.

Jag tror inte att begagnat priserna för RTX 2080Ti kommer öka de närmaste månaderna eller åren.
Alltså borde man redan sålt, inte vänta ännu längre.
(Om det är viktigt hur mycket man får).

Du får gärna förklara hur man (lagligt) kan sälja något IGEN utan att köpa tillbaka det man sålt.

För det förstår jag faktiskt inte hur det går till.
(Utan att scamma eller stjäla).

Permalänk
Medlem

Tror inte begagnatpriserna kommer att sjunka sådär jättemycket, det är ändå Sverige vi pratar om.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Då jag själv sitter med ett 1070, samt tror att det bör finnas fler som går från 1070 till 3070, än från 2000-serien, så slängde jag ihop denhär bara för att få en visuell hum om hur mkt bättre 3070 är jämfört med 1070.

Utgick ifrån 2070-tester på swec där även 1070-data fanns, och plockade ut ett medelvärde (från 9 speltester @ 1440p) på 75% prestanda hos 1070 jämfört med 2070. Ingen rocketscience utan grovt hugget.

Satte stapeln brevid 3070 för det såg ju bara sorgligt ut att se den lilla skillnaden mellan 1070 och 2070 när de var brevid varandra..

https://i.imgur.com/RGi0CGb.png

Bra att jämföra med gamla kort, snyggt. Men värt att tänka på är att 3070 inte riktigt är ett nyare 1070, den har betydligt högre pris. 1070 hade ett MSRP på $379, 3070 är $499.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Bra att jämföra med gamla kort, snyggt. Men värt att tänka på är att 3070 inte riktigt är ett nyare 1070, den har betydligt högre pris. 1070 hade ett MSRP på $379, 3070 är $499.

Så kan det säkert vara. Men jag skulle chansa på att folk inte går från ett x070 till x060, även om det är en liten prisökning. Tror att många tänker 'plånboken säger x060.. men jag ha lite kräm i kortet, ska märkas att man uppgraderar', så slår de till på ett x070 istället.

Men oavsett, så skapade jag grafen mest för mig själv, men tänkte att det säkert är fler som sitter på ett 1070 med uppgraderingstankar så jag bestämde mig för att dela med mig

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Så kan det säkert vara. Men jag skulle chansa på att folk inte går från ett x070 till x060, även om det är en liten prisökning. Tror att många tänker 'plånboken säger x060.. men jag ha lite kräm i kortet, ska märkas att man uppgraderar', så slår de till på ett x070 istället.

Men oavsett, så skapade jag grafen mest för mig själv, men tänkte att det säkert är fler som sitter på ett 1070 med uppgraderingstankar så jag bestämde mig för att dela med mig

Jag tyckte du gjorde ett bra jobb med grafen
Sen får var och en välja om de är relevant för dem själva eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tyckte du gjorde ett bra jobb med grafen
Sen får var och en välja om de är relevant för dem själva eller inte.

Tack Ja givetvis.

1080 är med i väldigt många tester, men 1070 utelämnas ofta, vilket jag tycker är lite tråkigt. Även om ens kort numera ligger typ i botten av många tabeller, så är det ju kul/intressant att se hur pass med skjuts man får om man gör en uppgradering. Jag brukar försöka hålla mig med uppgraderingar tills jag får typ dubbel prestanda... vilket precis gav mig en idé.

Ska försöka lista alla grafikkort jag haft och diffa prestandan mellan dom, och se hur stora prestandakliv jag tagit genom åren

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

"Några nypor salt är också att rekommendera då samtliga testresultat är signerade Nvidia."

Ja, man kan ju lägga fetstilt på nypor salt. Nvidia använder ett fullkomligt stock 2080Ti Founders Edition för alla sina jämförelser. Hur många konsumenter sitter egentligen på ett Founders Edition som körs helt med orörda klockfrekvenser och strömbudget? Det borde ju vara en övervägande majoritet som sitter på partnerkort med bättre kylare, högre klockfrekvenser och framförallt högre strömbudget, något vi vet att Turing älskar.

Inte nog med det så har vi ju radikalt olika utgångspunkter mellan 2080Ti Founders Edition och 3080 Founders Edition. Ett 2080Ti FE har en strömbudget på 260W medans ett 3080 kan nyttja 320W. Vi vet att ett 2080Ti Founders Edition får ca 13 600 poäng i Timespy. Vi vet också att ett 2080Ti ganska enkelt når över 16 500 poäng utan exotisk kylning och utan XOC-bios (3dmark kryllar av resultat över 16500 poäng utan att ligga på frekvenser nära de man ser på LN2). Inte nog med det så är Ampere otroligt ineffektiv med strömmen den drar, allt visar ju på att man helst ska köpa ett Strix OC så att man kan dra ca 450W genom kortet för att få ut maximal prestanda. Ett 3080 är ett 2080Ti sålt 2 år senare med mindre artificiella restriktioner och några enklare, billiga justeringar för en minimal prestandaökning.

Otroligt vad mycket skada en marknadsföringsslide kan göra mot oviljan att vara källkritisk.

Permalänk
Inaktiv

Sitter på ett Geforce GTX 1080 OC kort och skulle jag uppgradera nu så tror jag nog att de blev ett 2080ti oc kort, brukar alltid uppgradera en generation bakåt och precis då nya korten släpps, brukar kunna vara bra priser på dom äldre korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Sitter på ett Geforce GTX 1080 OC kort och skulle jag uppgradera nu så tror jag nog att de blev ett 2080ti oc kort, brukar alltid uppgradera en generation bakåt och precis då nya korten släpps, brukar kunna vara bra priser på dom äldre korten.

Hej Guggen64

Sorry för OT,

Men jag gillar verkligen din signatur.
"A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."

OnT
Troligtvis är det bättre att vänta in releasen av RTX 3070 och AMDs nya kort då det kan påverka priserna på begagnade kort.
(Troligtvis prissänkningar)
(Ja det finns alltid något man kan vänta på, men om det rör sig om några veckor kan det vara värt)

Permalänk
Medlem

Jag tror benchmarken för Timespy Extreme är den som ligger närmast sanningen dvs ungefär 95% av ett 2080TI i prestanda för 4K och kanske lite lägre för lägre upplösningar. Så i praktiken lika snabb vad gäller upplevelsen men trots allt lite sämre i teorin. Tror nog begagnatpriset för ett 2080Ti kan hamna kring 4000Kr kring Jul. Kanske lägre om Big Navi får bra priser.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Apothysis:

Inte nog med det så är Ampere otroligt ineffektiv med strömmen den drar, allt visar ju på att man helst ska köpa ett Strix OC så att man kan dra ca 450W genom kortet för att få ut maximal prestanda.

Nåja, det där är ju ändå bara faktamässigt fel. Ampere är den mest strömeffektiva arkitekturen som finns. Skulle man bara sänka power limit en aning så skulle vinsten bli klart större också, omkring 25%.
Ampere drar mycket ström och är effektivare än Turing. Nvidia hade kunnat göra korten långt mer effektiva med lägre power limit, men de verkar ha kört på maximal prestanda istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ska nog försöka få tag på ett 3070 founder edition, vill ha ut varmluften u chassit och Fe verkar vara bra/kvalitet denna gång.

Nu ser ju kylaren på 3070 iofs inte exakt likadan ut som på 3080/3090, men principen verkar vara samma, ex så ser man båda fläktarna på samma sida vilket gör den "bakre" fläkten till en "push" iställer för "pull".
Kan ju hoppas på att det endast är en design sak och inte påverkar resultatet negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nåja, det där är ju ändå bara faktamässigt fel. Ampere är den mest strömeffektiva arkitekturen som finns. Skulle man bara sänka power limit en aning så skulle vinsten bli klart större också, omkring 25%.
Ampere drar mycket ström och är effektivare än Turing. Nvidia hade kunnat göra korten långt mer effektiva med lägre power limit, men de verkar ha kört på maximal prestanda istället.

Frågan är om inte GPU-arkitekturen i APU:erna i de nya konsolerna är betydligt mer "efficient" sett till vilken prestanda dessa pressar ut i förhållande till sin strömbudget (man får väl räkna av lite för cpun dessutom). Och det är ju custom RDNA2 under huven. Rätta mig gärna om jag har fel. Vi snackar PPW antar jag. Sedan kan de ju vara olika effektiva i olika scenarion och laster.

Visa signatur

I ett tidigare liv:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Hej Guggen64

Sorry för OT,

Men jag gillar verkligen din signatur.
"A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."

OnT
Troligtvis är det bättre att vänta in releasen av RTX 3070 och AMDs nya kort då det kan påverka priserna på begagnade kort.
(Troligtvis prissänkningar)
(Ja det finns alltid något man kan vänta på, men om det rör sig om några veckor kan det vara värt)

Är ett sitat av Frank Zappa.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Så du anser att testerna du har länkat har kontrollerat för kylare samt klockfrekvenser? Jag tyckte jag framförde ganska tydligt hur poänglöst jag tycker det är att jämföra mot ett 2080Ti Founders Edition. Det kan ju se väldigt olika ut i olika tester.

Till exempel:

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=xdlW5F84CbQ (ca 9:20)

Permalänk
Hedersmedlem

@Apothysis OK, fast om vi är inne på shunt mods så är det väl inte direkt jämförbart med officiella siffror, eller?
Därtill har ju Ampere (3080 vs 2080 Ti) 52% fler transistorer att driva runt, så att det blir varmare vid lägre spänning är väl knappast någon större överraskning?

I regel så skalar väl effekten linjärt med frekvens, linjärt med gate-kapacitans, linjärt med antal transistorer och kvadratisk mot spänning.
Gate-kapacitans och frekvens är ju aningen lägre för Ampere, transistorer drygt 50% högre och spänning får i slutändan också bli lägre för att uppnå samma power draw. Prestandan och därmed effektiviteten (fps/W) är ju ändå högre dock.

Detta nämner han även i videon när jag kom en bit längre in. Intressant dock att Turing-grafen ser nästan linjär ut där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

@Thomas De flesta partner-kort kommer ju med 280W som standard och upp till 320W tillgängligt i diverse överklockningsverktyg, därtill har vi ju vissa exemplar som går hela vägen upp till 380W och något enstaka exemplar som går hela vägen till 520W om jag inte missminner mig (Kingpin?). Sedan gör det ju väldigt mycket skillnad att jämföra korten i benchmark-program (Timespy drar mer än gärna upp till 500W om det är möjligt) medan de flesta spel kommer undan med 300W även på maximal spänning (1.093v) vilket också ger maximal klockfrekvens beroende lite på kylning och turbo boost givetvis.

Jag säger inte att Ampere på något sätt presterar dåligt, men som jag skrev i mitt första inlägg så är verklighetssiffrorna väldigt annorlunda från vad t.ex. Nvidia försöker visa. Det ligger ganska mycket fulspel i att jämföra ett 2080Ti som är begränsat till 260W under en erkänt horribel kylare mot ett 3080 som får dra 320W och har en kylare som Nvidia investerat betydligt mycket mer i.

Min poäng kvarstår. När det finns källor som visar att en partnervariant av ett 2080Ti (utan shuntmods eller vattenkylning) kan ligga och sniffa tätt inpå ett 3080 och i vissa scenarion till och med ligga jämsides eller strax över (samma youtube-kanal har vissa exempel på detta) så är det ju svårt att se hur ett 3070 ska övervinna ett "vanligt" 2080Ti. Som jag sa tidigare, det är en ytterst liten mängd konsumenter som faktiskt har Founders Edition av 2080Ti i förhållandet till partnerkorten som presterar betydligt mycket bättre i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apothysis:

@Thomas De flesta partner-kort kommer ju med 280W som standard och upp till 320W tillgängligt i diverse överklockningsverktyg, därtill har vi ju vissa exemplar som går hela vägen upp till 380W och något enstaka exemplar som går hela vägen till 520W om jag inte missminner mig (Kingpin?). Sedan gör det ju väldigt mycket skillnad att jämföra korten i benchmark-program (Timespy drar mer än gärna upp till 500W om det är möjligt) medan de flesta spel kommer undan med 300W även på maximal spänning (1.093v) vilket också ger maximal klockfrekvens beroende lite på kylning och turbo boost givetvis.

Jag säger inte att Ampere på något sätt presterar dåligt, men som jag skrev i mitt första inlägg så är verklighetssiffrorna väldigt annorlunda från vad t.ex. Nvidia försöker visa. Det ligger ganska mycket fulspel i att jämföra ett 2080Ti som är begränsat till 260W under en erkänt horribel kylare mot ett 3080 som får dra 320W och har en kylare som Nvidia investerat betydligt mycket mer i.

Min poäng kvarstår. När det finns källor som visar att en partnervariant av ett 2080Ti (utan shuntmods eller vattenkylning) kan ligga och sniffa tätt inpå ett 3080 och i vissa scenarion till och med ligga jämsides eller strax över (samma youtube-kanal har vissa exempel på detta) så är det ju svårt att se hur ett 3070 ska övervinna ett "vanligt" 2080Ti. Som jag sa tidigare, det är en ytterst liten mängd konsumenter som faktiskt har Founders Edition av 2080Ti i förhållandet till partnerkorten som presterar betydligt mycket bättre i alla lägen.

Vilken YouTube kanal syftar du på?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kan man köra dubbla RTX3070 i datorn? Relevant om man vill köra BOINC.
2x3070 har då potential att leverera mer prestanda än ett 3090.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Vilken YouTube kanal syftar du på?

Samma som i inlägget innan, Frame Chasers. Han har gjort väldigt bra täckning på Ampere och jämfört mot Turing på olika sätt - både extrema (obegränsad kraft) men också mer realistiska. Sen finns det som jag skrev in inlägget på tidigare sida flera resultat på 3DMark som visar att ett 2080Ti ganska lätt kan få 16K GPU Score i TimeSpy och till och med hela vägen upp till och över 17K. En vän som körde sitt Gigabyte 2080Ti Windforce OC helt stock fick 14144 GPU Score, men enligt t.ex. TweakTown så får ett 2080Ti bara ~12.8K poäng.. Väldigt intressant med tanke på att ett 2080Ti Windforce OC har en strömbudget på 250W men ett 2080Ti Founders Edition har 260W att nyttja.

Ett spann på 5K poäng i Timespy gör ju rätt mycket skillnad i spelprestanda.