Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerveZ:

Titel: Design Director
Bransch: Konsult
Lön: 95000/månad, samt lite bonusar på ungefär 150k/år
Ålder: 35
Utbildning: Masters
Erfarenhet: Jobbat utomlands i ungefär 10 år och precis flyttat tebaxs till Sverige
Region: Malmö

Jisses! Vad gör man ens med så många nollor? är det Fabergé-ägg till frukost varje dag?

Mvh Statsanställd...

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Yrke: Kock
Bor: Småland
Utbildning: Restaurangskola
Lön: 37000
Erfarenhet: Det mesta inom restaurangbranschen
Övrigt: Tillgång till gym, fria måltider, gratis plåster

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tenchi:

Yrke: Kock
Bor: Småland
Utbildning: Restaurangskola
Lön: 37000
Erfarenhet: Det mesta inom restaurangbranschen
Övrigt: Tillgång till gym, fria måltider, gratis plåster

Är väl ganska bra lön som kock? Läst att kockar brukar ha jäkligt dåligt betalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Jisses! Vad gör man ens med så många nollor? är det Fabergé-ägg till frukost varje dag?

Mvh Statsanställd...

Glöm inte att det är innan skatt...

Skrivet av Tenchi:

Yrke: Kock
Bor: Småland
Utbildning: Restaurangskola
Lön: 37000
Erfarenhet: Det mesta inom restaurangbranschen
Övrigt: Tillgång till gym, fria måltider, gratis plåster

Det där är löjligt bra. Får man fråga hur du lyckades med det? Är det på Ikea?

Min tjej som jobbat 8 år inom branschen på olika restauranger och har utbildning har aldrig haft mer än 20 000Kr i månaden (innan skatt), även på white guide krogar. Och sen inte att glömma, ingen friskvård, obefintligt ob och dåliga arbetstider, lunchen dras det 95Kr per dag, löneförhöjning sker oregelbundet, ingen tjänstepension, ingen fast lön med mera. Hon är duktig, driven och ställer alltid upp men får inget för det. Är inne på att byta karriär nu då kockyrket inte går att leva på om man vill ha familj, hus, bil osv. Till en börja med kanske söka anställning på Coop eller städare då de har bättre lön och villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

kronor i timmen.. 308 alltså eftyersom jag enbart jobbar skifttid dvs 15-03 ena veckan sen fri nästa , vad jag har i månaden vetefan men brukar ha ut 35.000 efter skatt , är cnc operatör för övrigt

Nyfiken fråga som jag säkert inte har något med att göra men, hur nolltaxerar du med 35k netto i månaden?

Skrivet av westrandy:

Hade inte Netonnet haft resursbank hade jag lagt en order där med... blir ej betrodd där som nolltaxerare =( 270 före i kön låter inte som jättemånga trots allt

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Glöm inte att det är innan skatt...

yes blir en del skatt, har ut ungefär 56k efter skatt vilket givetvis fortfarande är en hel del. Dock inte riktigt tillräckligt för Faberge ägg varje dag, bara på helgen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SiD:

Nyfiken fråga som jag säkert inte har något med att göra men, hur nolltaxerar du med 35k netto i månaden?

I tidigare inlägg skrev han att han tjänar xx norska kr i timmen. Så antar att han bara tjänar pengar i Norge då och inte Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Yrke: Renhållningsarbetare (Sopbilschaufför)
Lön: 33 000:-/månad + ca 60000 extra per år pga inkörningar vid röda dagar.
Erfarenhet: strax över 1 år inom renhållning / 8 år som yrkeschaufför totalt
Förmåner: Fullstort gym på jobbet, friskvård 2000kr per år, bra privat sjukvård via jobbet, väldigt fria arbetstider
Ålder: 36
Ort: Gävle

60000kr extra per år för inkörningar vid röda dagar?! Vi gör det för om vi ska få vara ledig dom röda dagarna, vi får inge betalt för att göra det 😅

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Två lönerevisioner senare sitter jag på 43k i månadslön. Fick 3% förra året och 4% i år. Fick även en gratifikation i julas på 20tkr för extra bra insatser men det blir det nog inget av i år. Känns som det är dags att söka nytt jobb, det är lätt att bli bekväm måste jag säga... Har inte direkt behov av mer pengar då mina hobbies är typ kaffe och nörderier, men det är ju dumt att inte passa på medan man är ung.

En årlig lönerevision + en extra höjning i våras utanför årliga lönerevisionen, senare:

Yrke: Financial controller
Utbildning: Magister företagsekonomi (inriktning redovisning)
Bruttolön: 47 000:-/månaden
Erfarenhet: 6 år
Förmåner: 3000:-/år friskvård, 30 dagar semester + 58 timmars fritt disponerbar arbetstidsförkortning
Ålder: 35
Plats: Lund/Malmö-regionen

Är fortfarande rätt billig i drift och väljer att leva som om jag tjänar 30k ungefär och sparar resten.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Byte av arbetsgivare till nytt jobb med liknande arbetsuppgifter.
Går från 31 700kr till 38 500kr i månadslön.

Yrke: Supply planner
Utbildning: Arbetslivserfarenhet och pluggade en kurs på distans under vårterminen 2020
Bruttolön: 38 500:-/månaden
Erfarenhet: 10 år
Förmåner: 32 dagar semester
Ålder: 47 år
Plats: Stockholm

Stor skillnad i lön hos olika arbetsgivare, till stor del vilka företag som dom konkurrerar med om arbetstagarna.
Bättre lön, förmåner och resor samt att det ser ut som den nya jobbet har ett helt annat och bättre tänk om kontinuerlig utveckling av arbetskraften.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Skrivet av Bewise:

60000kr extra per år för inkörningar vid röda dagar?! Vi gör det för om vi ska få vara ledig dom röda dagarna, vi får inge betalt för att göra det 😅

Vi kör också in för att vara ledig vid röda dagar, men all tid över normal arbetstid ger kvalificerad övertid och det ger ruskigt med pengar, eller om man väljer att ta det i komptid så får man ännu mer. Så förra året när det var 5 dagar som skulle köras in nästan på rad så blev det galet med extrapengar i december och januarilönen

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem

Urmakare. 34500:- i månaden, + årlig rörlig bonus på någon månadslön. 3 års utbildning 10 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Vi kör också in för att vara ledig vid röda dagar, men all tid över normal arbetstid ger kvalificerad övertid och det ger ruskigt med pengar, eller om man väljer att ta det i komptid så får man ännu mer. Så förra året när det var 5 dagar som skulle köras in nästan på rad så blev det galet med extrapengar i december och januarilönen

Kul för er, då är det värt! 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Yrke: Stödassistent inom LSS
Lön: 32.000
Erfarenhet: 4 år
Förmåner: Gym, bastu på jobbet. Fritt arbete där jag kan göra lite som jag vill, spela tv spel, fika, gå på bio, åka utomlands ihop med de brukare jag arbetar med.
Ålder: 30
Ort: Skövde

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_H:

Urmakare. 34500:- i månaden, + årlig rörlig bonus på någon månadslön. 3 års utbildning 10 års erfarenhet.

Spännande, hur är det att jobba som urmakare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Yrke: Stödassistent inom LSS
Lön: 32.000
Erfarenhet: 4 år
Förmåner: Gym, bastu på jobbet. Fritt arbete där jag kan göra lite som jag vill, spela tv spel, fika, gå på bio, åka utomlands ihop med de brukare jag arbetar med.
Ålder: 30
Ort: Skövde

Har du en grundlön på 32.000 kr, eller är det inräknat eventuella nätter man jobbar osv? 32000 kr i månaden för vanliga 40 timmars veckor låter extremt bra för den branschen, eller är jag ute och cyklar helt nu?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

Forskare inom ett naturvetenskapligt fält, statsanställd, doktorerad, med 19 års erfarenhet.
Inköpsansvar, budgetansvar, arbetsledning, forskning & utveckling.

34500/månad, inga bonusar eller förmåner. Eller jo förresten, vi har gratis kaffemaskin.

Misstänker statsanställda och folk inom detaljhandel har Sveriges sämsta löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Projektkoordinator / Adminstratör inom IT och fiber.
29 000:- / mån brutto.

Började för 2 år sedan som montör/installatör.
Hade då 21 000:- / mån brutto.

Innan dess var jag yrkesmilitär.
18 800:- / mån brutto.

Titel:
Projektledare / Projektör inom IT och fiber.
Lön:
31 000:- /mån brutto utan övertid m.m.

Utbildning:
3 års erfarenhet och småkurser hit och dit

Övrigt:
25 dagar semester (detta för att kunna ta ut pengar eller ledighet när jag jobbar övertid)
44 timmar ATK per år
4000:- friskvård per år
Betalda sjukhus/tandläkarbesök samt receptbelagd medicin. Upp till 5000:- per år.
Hälsoundersökning 1 ggr/år betalt av företaget
Flex / fria arbetstider
Möjlighet till att byta telefon 1ggr/år, surfplatta, tjänstebil m.m..

EDIT:
Det finns möjlighet till bonus på företaget. Alla har pratat om det sen jag började här för nästan 4 år sedan men har aldrig sett den delas ut, så tror inte det finns. Eller så går det inte så bra rent ekonomiskt för företaget

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Forskare inom ett naturvetenskapligt fält, statsanställd, doktorerad, med 19 års erfarenhet.
Inköpsansvar, budgetansvar, arbetsledning, forskning & utveckling.

34500/månad, inga bonusar eller förmåner. Eller jo förresten, vi har gratis kaffemaskin.

Misstänker statsanställda och folk inom detaljhandel har Sveriges sämsta löner.

Beror nog på var man jobbar och hur väl man kan argumentera för sin lön. Men jag gissar att det är svårare att höja sin lön som statligt anställd.

Jag är själv statligt anställd och har ändå (enligt mig) ganska hyffsad lön.

Skrivet av Calsoe:

Jag bytte jobb i början av året till Systemutvecklare inom en av Sveriges större statliga myndigheter.

Ny lön är 41 000kr.
Så lönen blir ungefär detsamma som den jag hade på gamla jobbet (om man räknade in beredskapen), men det finns många andra fördelar, bland annat:

31 dagars semester (och betald semester redan från första året).
En friskvårdstimme i veckan.
Friskvårdsbidrag på 75% upp till 3500kr/år.
Bättre pension.
Ingen beredskap.

Årets lönerevision är uppskjuten i och med omständigheterna, så vi får se när det blir ny lön.

Bakgrund:
Eftergymnasial utbildning på Chalmers inom Informationsteknik
snart 7 års erfarenhet inom systemutveckling (6 år när jag sökte tjänsten, tog ett tag med rekryteringen) främst Fullstack i C#/.NET och SQL.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

Yrke: Producent inom vfx/animation
Lön: 41500:-/mån.
Utb: 2år YH till 3d-grafiker.
Erfarenhet: 14 år i branschen. ~10år som 3d grafiker/motion graphics-designer vilket ledde till den här tjänsten för 4 år sedan.
Förmåner: 2000:-/år friskvård
Ålder: 39
Ort: Stockholm

Edit: strukturerade upp lite enligt samma format som andra.
Permalänk

Kanske off-topic, men är det någon som har koll på hur det går för facken med årets förhandlingar? De flesta jag har pratat med säger att de inte fått någon info gällande årets lönerevision.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hej, enligt Unionen så är avtalsrörelsen igång igen efter en paus sedan i våras.
Pausades i slutet på mars och kom igång igen nu i mitten på september.
Förhandlingarna är igång men avståndet är ganska långt mellan parterna.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Har du en grundlön på 32.000 kr, eller är det inräknat eventuella nätter man jobbar osv? 32000 kr i månaden för vanliga 40 timmars veckor låter extremt bra för den branschen, eller är jag ute och cyklar helt nu?

Nej, det är vad min faktiskta bruttolön är varje månad med nätter osv..

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Yrke: Blandning av Inköp, Logistik och Försäljning.
Lön: 33.813:- (24.000:- för 5 år sedan när jag blev anställd)
Erfarenhet: 5 år
Förmåner: Telefon/Abbonemang
Ålder: 31
Ort: Gävle

Tjänsten är ganska förvirrande då jag först blev anställd som Inköp/Logistik för ett producerande företag med 15st anställda. Nu idag är jag ensam kvar och produktion är flyttad till Finland. Jag gör i princip allt. Det är väl lite som en svensk säljenhet för det finska bolaget men med ett eget lager.

Jag kommer dock få en mer tydlig roll och uppdaterad anställningsavtal snart Får se vad det blir!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Forskare inom ett naturvetenskapligt fält, statsanställd, doktorerad, med 19 års erfarenhet.
Inköpsansvar, budgetansvar, arbetsledning, forskning & utveckling.

34500/månad, inga bonusar eller förmåner. Eller jo förresten, vi har gratis kaffemaskin.

Misstänker statsanställda och folk inom detaljhandel har Sveriges sämsta löner.

Jodå jag har en liknande situation, Magisterexamen i biologi, doktorandutbildning (inte disputerat dock). Sen 5 års 50/50 forskning-arbete, där forskningen var ofinansieriad, sen 12 års heltidsarbete på fast tjänst. Jag har 33500/månad, fast 1700 kr/mån av bruttolönen går av till studieskulden.

Eftersom jag studerat såpass länge är pensionsprognosen usel, jag har inte kommit förbi garantipensionsnivån än. Nåja, studieskulden skrivs åtminstone av när jag fyller 65.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Forskare inom ett naturvetenskapligt fält, statsanställd, doktorerad, med 19 års erfarenhet.
Inköpsansvar, budgetansvar, arbetsledning, forskning & utveckling.

34500/månad, inga bonusar eller förmåner. Eller jo förresten, vi har gratis kaffemaskin.

Misstänker statsanställda och folk inom detaljhandel har Sveriges sämsta löner.

Skrivet av Bakwetu:

Jodå jag har en liknande situation, Magisterexamen i biologi, doktorandutbildning (inte disputerat dock). Sen 5 års 50/50 forskning-arbete, där forskningen var ofinansieriad, sen 12 års heltidsarbete på fast tjänst. Jag har 33500/månad, fast 1700 kr/mån av bruttolönen går av till studieskulden.

Eftersom jag studerat såpass länge är pensionsprognosen usel, jag har inte kommit förbi garantipensionsnivån än. Nåja, studieskulden skrivs åtminstone av när jag fyller 65.

Men det måste väl ändå variera en hel del beroende på fält? Vet doktorandutbildningar som jag funderat på att söka som har 30k+ från start. Det va dock inom reglerteknik (dvs framför allt civilingenjörer som söker) så är säkert i det högre delen av spannet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Forskare inom ett naturvetenskapligt fält, statsanställd, doktorerad, med 19 års erfarenhet.
Inköpsansvar, budgetansvar, arbetsledning, forskning & utveckling.

34500/månad, inga bonusar eller förmåner. Eller jo förresten, vi har gratis kaffemaskin.

Misstänker statsanställda och folk inom detaljhandel har Sveriges sämsta löner.

Det där låter ju galet. Statsanställda forskare på universitet har ju betydligt bättre än sådär ?
Fick precis höra av morsan att en av hennes anställda blivit erbjuden ~58k för ett projektjobb hos landstinget för att undersöka hur man kan korta ner vårdköerna.. Gäller nog bara att hitta rätt plats för tillfället som skattepengar ska ösas ut på.

Till ämnet;
Forskningsingenjör inom material/process på ett internationellt företag inom bilindustri, norrort.
5 års erfarenhet
34800/månad
Behöver aldrig jobba övertid, tyvärr, alltid lätt att ta ledigt med kort varsel så länge semesterdagar finns kvar.

Började här direkt efter studierna med 28k i ingångslön, vill man ha något vettigt lönelyft så är det ju som alltid.. byta jobb som gäller. Då måste jag nog söka mig söderut om jag ska hitta någon mer intressant arbetsplats dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Kanske off-topic, men är det någon som har koll på hur det går för facken med årets förhandlingar? De flesta jag har pratat med säger att de inte fått någon info gällande årets lönerevision.

Beror nog på fackförbund, Saco-S som jag går under har revisionstidpunkt 1a Oktober och min lönerevision är flyttad till April, dock med retroaktiv utbetalning from Oktober.

Så förhoppningsvis får jag en trevlig klumpsumma till våren.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av MaxieTheHatter:

Beror nog på fackförbund, Saco-S som jag går under har revisionstidpunkt 1a Oktober och min lönerevision är flyttad till April, dock med retroaktiv utbetalning from Oktober.

Så förhoppningsvis får jag en trevlig klumpsumma till våren.

Kan det vara Sveriges ingenjörer? Hörde att en på jobbet hade fått sin nya lön. Just pga SI hade ett längre avtal som inte hann löpa ut.till skillnad från exempelvis unionen och vision.
Är främst intressed ifall de lyckas få till retroaktiv lön. Har ju gått några månader sedan april nu. Som jag förstått så är det de bråket handlar om.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Det där låter ju galet. Statsanställda forskare på universitet har ju betydligt bättre än sådär ?
Fick precis höra av morsan att en av hennes anställda blivit erbjuden ~58k för ett projektjobb hos landstinget för att undersöka hur man kan korta ner vårdköerna.. Gäller nog bara att hitta rätt plats för tillfället som skattepengar ska ösas ut på.

Japp, misstänker att personen du citerade är ex.vis lektor på en icke-toptier institution och då är lönen såklart sådär. Statsanställda kan ha väldigt bra löner även om de såklart hade haft bättre om de jobbat inom privat sektor. Jag har en kompis som har steget över instegstjänst på ett departement och har en bit över 40k i månaden, och en släkting jobbar som projektledare på en halvobskyr myndighet och har ~70k i månanden.

@Awakeruad: Jag misstänker dock att du gör det för att du tycker det är roligt och givande med din forskning? Annars är det väl bara att byta till R&D på ett privat företag istället och troligtvis i alla fall få 50% högre lön och en massa bra förmåner.