Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Värst vad du kan utläsa mycket ur en enda FPS-siffra i tre olika spel som körs på en dator med nästan helt ospecifierad hårdvara förutom CPU.

Det som kan krångla till jämförelser ännu mer är om AMD faktiskt använder något slags stor cache/mellannivåminne för att minska trycket mot minnesbussen. I så fall kommer rimligen prestanda att variera mer beroende på titel och settings än vi är vana vid när man jämför grafikkort. Recensioner kan komma välja att visa korten i positiv eller negativ dager som de (annonsörerna) vill.
Det gäller förstås i någon mån alltid.

Permalänk
Medlem

Samt att testet gjordes på en ryzen 5000...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Värst vad du kan utläsa mycket ur en enda FPS-siffra i tre olika spel som körs på en dator med nästan helt ospecifierad hårdvara förutom CPU.

Jag förstår inte varför du känner att du måste klanka ner på Aleshi för att han tror en viss sak, som möjligtvis kan vara sann. Vi vet helt enkelt inte ännu. Han har väl lika stor rätt att ha uttrycka sig som jag eller någon annan här. Han säger inte "såhär är det" utan "såhär tror och tycker jag" och det ska man absolut få göra.

RGT tror, enligt enligt de uppgifter som han fått, att de visade upp "6800XT" eller något i stil med det, då han hört att det var det kortet som skulle prestera ungefär som 3080. I vissa spel skulle det prestera bättre, i andra sämre. Och det är inte så svårt att lista ut att i vissa fall kommer infinity-cachen vara bra, och i andra inte så användbar. Han sa även att priset för 6800XT kommer att vara lägre än för 3080, men att det finns en 6900XT som kommer att vara dyrare än 3080, men ha prestanda någonstans kring 3090. Han sa även att AMD vill pusha 6800XT-kortet. Jag skulle gissa att det beror på att yielden på en bra binnad 80CU Navi är mycket lägre än för 6800 eller 6800XT.

Jag tycker det RGT säger egentligen inte är så olikt det som Aleshi säger, annat än att de verkligen har en snabbare GPU som de visar upp den 28:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Samt att testet gjordes på en ryzen 5000...

I 4k så borde det inte göra nån större skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Det beror ju ändå på hur ryzen 5000 presterar mot de cpuer som jämförs mot samt applikation. Skulle gjort testerna i 8k. Hade vart intressant om 16 gb ram eller om den högre bandbredden på 3080 är viktigare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det som kan krångla till jämförelser ännu mer är om AMD faktiskt använder något slags stor cache/mellannivåminne för att minska trycket mot minnesbussen. I så fall kommer rimligen prestanda att variera mer beroende på titel och settings än vi är vana vid när man jämför grafikkort. Recensioner kan komma välja att visa korten i positiv eller negativ dager som de (annonsörerna) vill.
Det gäller förstås i någon mån alltid.

Ja en cache hjälper ju i princip bara om du återanvänder samma data flera gånger och det i sin tur beror ju på hur spelmotorn är konstruerad och i vilken ordning sakerna beräknas och hur den läser in data. Tror dock de flesta återanvänder data många gånger, se bara hur mycket cache hjälper på CPU. Vi får se helt enkelt. Problemet är ju att cachen ska kompensera för halverad bandbredd, det känns som att det inte kommer fungera generellt, men kanske räcker det tillräckligt ofta?

Permalänk

Control kräver mest vid 4K

Enligt deras tester verkar Control kräva mest:
Techpowerup testar 3090

On nu "big Navi" har 4 ggr bättre prestanda än 5700 XT så bör FPS hamna på 42 dvs inte i närheten av 3080 och 3090.

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Enligt deras tester verkar Control kräva mest:
Techpowerup testar 3090

On nu "big Navi" har 4 ggr bättre prestanda än 5700 XT så bör FPS hamna på 42 dvs inte i närheten av 3080 och 3090.

Min miniräknare säger 4x21.1 = 84.4 fps.

Permalänk
Skrivet av Greyguy1948:

Enligt deras tester verkar Control kräva mest:
Techpowerup testar 3090

On nu "big Navi" har 4 ggr bättre prestanda än 5700 XT så bör FPS hamna på 42 dvs inte i närheten av 3080 och 3090.

Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar här... Har du lust att förklara?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar här... Har du lust att förklara?

Fel av mej. Om vi håller oss till 4K så bör vi få 4x21 dvs 84 FPS.
Men är inte 2x21=42 FPS mer troligt dvs att den slår 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Min miniräknare säger 4x21.1 = 84.4 fps.

Dvs inte i närheten

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Grabbs! Kan någon lite smidigt förklara nomenklaturen för AMD GPUer? (Jag har haft Nvidia sedan första datorn men tänkte nu vara otrogen...).
Vad innebär XT, X, x900 o.s.v.
/Hard core Gamer, inte teknonerd!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Grabbs! Kan någon lite smidigt förklara nomenklaturen för AMD GPUer? (Jag har haft Nvidia sedan första datorn men tänkte nu vara otrogen...).
Vad innebär XT, X, x900 o.s.v.
/Hard core Gamer, inte teknonerd!

korten heter RX <generation><siffra><XT eller ej>. RX är som RTX eller GTX. första siffran är generationen, nuvarande 5000-serien, det som kommer är 6000-serien. samma som på nvidia med nylanserade 3000-serien. sedan har du en siffra som visar på hur snabbt och dyrt kortet är, också som på nvidia. folk spekulerar i att dyraste och snabbaste kortet lär heta 6900 eller 6800, precis som 3080 och 3090 på nvidia. slutligen är XT som lite extra på, tänk Ti på nvidia. exempelvis skulle 6800 XT vara snabbare än 6800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

korten heter RX <generation><siffra><XT eller ej>. RX är som RTX eller GTX. första siffran är generationen, nuvarande 5000-serien, det som kommer är 6000-serien. samma som på nvidia med nylanserade 3000-serien. sedan har du en siffra som visar på hur snabbt och dyrt kortet är, också som på nvidia. folk spekulerar i att dyraste och snabbaste kortet lär heta 6900 eller 6800, precis som 3080 och 3090 på nvidia. slutligen är XT som lite extra på, tänk Ti på nvidia. exempelvis skulle 6800 XT vara snabbare än 6800.

Tack och bock!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Dvs inte i närheten

Du det beror ju på. Kikar man djupt i flaskan så kanske det blir det dubbla värdet ha ha

Permalänk

Så tror Techpowerup

Slutsatser från Techpowerup
Dvs mellan 2080 ti och 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Slutsatser från Techpowerup
Dvs mellan 2080 ti och 3080.

Så här tror video cards . Deras siffror stämmer mer med vad Sweclockers tester visar på just dom spelen . https://videocardz.com/newz/amd-teases-radeon-rx-6000-big-nav...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Slutsatser från Techpowerup
Dvs mellan 2080 ti och 3080.

Techpowerup testar med egna "testslingor" och använder inte inbyggda prestandatester, vilket de också skriver. Så deras siffror är inte jämförbara med andra tester. Förstår faktist inte varför de ens gjorde den där jämförelsen då det är olika testslingor med olika testsystem och till och med olika inställningar. Det kan bara vara missvisande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hg:

Det kan bara vara missvisande.

Luktar tyvärr clickbait om detta, man kan ju inte jämföra olika testslingor även om det är samma spel i grund och botten. Att de inte körde en snabb omtest av 3080 och/eller 90 med samma testslinga AMD använde begriper jag inte, är ju rena snurren att inte publicera jämförbara siffror. Jag blir mycket besviken på TPU av det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Luktar tyvärr clickbait om detta, man kan ju inte jämföra olika testslingor även om det är samma spel i grund och botten. Att de inte körde en snabb omtest av 3080 och/eller 90 med samma testslinga AMD använde begriper jag inte, är ju rena snurren att inte publicera jämförbara siffror. Jag blir mycket besviken på TPU av det här.

Känns lite som att dom är på god fot med Nvidia, svårt att undvika den tanken

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Känns lite som att dom är på god fot med Nvidia, svårt att undvika den tanken

Om mindre än 20 dagar kommer alla i vilket fall veta, känns ju bara dumt att frisera siffrorna.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

De här testerna som t.ex. tech powerup visar är bara tidstypisk "journalistik", man vill gärna uttala sig i frågan men har egentligen ingen aning. Precis som alla sveriges kvällsblaskor!
Dålig journalistik det är vad det är! / En man som heter Ove

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Om man kombinerar snacket som går med lite logik och rimliga uppskattningar...

Det AMD visade var sannolikt Navi 21 XT, den tänkta topp-modellen. Den ser ut att ligga 5-7% bakom 3080, och det är AMD helt nöjda med. De älskar att ligga där om de kan vara billigare, och det kan de nog med billigare minne och mindre krets (även om TSMC säkert är dyrare per mm2 än Samsung 10nm++). AMD brukar lägga priset 10% under om de är 5% bakom. Det blir $630, vilket är ojämnt så det förslår, så säg att de dra ner till $599 - speciellt som det säkert är lite mer än 5% bakom när det inte är AMD som väljer benchmarks. Kan kanske klara $549 t.o.m, vilket vore intressant eftersom det var det 290X kostade, och det här kortet ser ut att hamna i precis samma klass - som spoiler till ett av NVidias massiva toppkort.

Dock ryktas det om att AMD har något speciellt på gång - en Navi 21 XTX för att tävla med 3090, för att de ser att de kan. Speciellt binnade kort, klockfrekvensen uppvriden till max, och snabbast möjliga GDDR6 med alltihop vattenkylt. Tänk Vega 64 Liquid i repris - ingen kommer att gnälla om det kortet drar 350W när 3090 också gör det, och de kan komma undan med 375W också.

Mest intressant ändå är hur Navi 21 XL, den nedkapade varianten, klarar sig. AMD brukar göra bra kort av sina nedkapade kretsar, och de kan vara billiga också om vi har lite tur.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om man kombinerar snacket som går med lite logik och rimliga uppskattningar...

Det AMD visade var sannolikt Navi 21 XT

Av nyfikenhet, vad baserar du det på? Någon källa eller ren spekulation (som jag själv är spekulerar jag mycket omkring detta utan konkreta fakta)?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Min magkänsla säger att det kortet vi fick en sneakpeak av inte är det kortet som presterar bäst utan det minsta i nya generationen.

Skulle personligen inte röja det bästa för att dels marknaden, nVidia, innan pressmeddelande/stream är planlagd då det tar bort väldigt många faktorer.

AMD sa själva i samma video att det är det snabbaste kortet de har skapat.

Hur skulle det kunna vara det minsta? om vi utgår från att det minsta är 40 CU och det största är 80 vilket de flesta rykten talar för så skulle alltså AMD hoppat över 100% i IPC... det finns inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

AMD sa själva i samma video att det är det snabbaste kortet de har skapat.

Hur skulle det kunna vara det minsta? om vi utgår från att det minsta är 40 CU och det största är 80 vilket de flesta rykten talar för så skulle alltså AMD hoppat över 100% i IPC... det finns inte en chans.

Bara vilda spekulationer häromkring. Att de nämnde att RX 6000 var de snabbaste de gjort tolkade jag i generella termer. Antingen visade de det värsta som de får få yields på eller så förhoppningsvis navi21 som de nog vill pusha.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@JDM

De nämner det när i klippet?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

https://youtu.be/iuiO6rqYV4o?t=1353

Hon säger inte specifikt vilket kort det gäller bara att det är 6000 serien och att det är "big navi"

Min gissning är att det är toppkortet, vore mer än märkligt att inte visa det bästa om det nu skulle slå nvidia.. eller?

Permalänk
Medlem

nVidia pushar ju 3080 och inte 3090 så vore inte så underligt att de pushar det de prissätter så att vanliga dödliga kan köpa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@JDM
Det har du rätt i, dock skrev du -> AMD sa själva i samma video att det är det snabbaste kortet de har skapat vilket inte stämmer.

Fritt att spekulera, jag tror som jag skrev att det är inte deras toppkort utan att vi kommer få se 1 eller 2 kort som är "bättre".

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.