Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem

Jag skrattade faktiskt högt när jag såg priserna de kräver för alla telefonerna Det är skrattretande vad mycket pengar dom ska ha jämfört med vad man kan köpa bland årets mindre svindyra Android-telefoner. För 6300 kr fick jag följande för en månad sen (då var jag miljöfarlig nog att få både laddare och hörlurar inkluderat!):

  • Android 10

  • 5G

  • 6,4" 1080x2400 Super-AMOLED med 90Hz och HDR+

  • Snapdragon 865

  • Flera GB RAM (8), 128 GB lagring

  • 4 st OK bakre kameror, videoinspelning i 4K@60Hz

  • 2 st OK selfie-kameror

  • WiFi 6 & BT 5.1

  • 4200 mAh batteri med 65W snabbladdare (100% på en halvtimme kompis)

  • Trådlösa hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Att de spenderar så enormt mycket tid till kameran och foton men det är så oerhört långt bort från kvaliteten av en systemkamera, till och med en äldre systemkamera från 10-15år sedan kommer ta så mycket bättre bilder.
Känns lite hopplöst med dessa kameror, bilderna med min 11 Pro är väl enbart för att tittas på i en telefon.
Computational Photography lägger för mycket fokus på att rätta till bilden på folks ansikten etc. men det fungerar mindre bra med bakgrunder i skog, hav etc. då detaljerna bara blir "crap".
Men men, det tilltalar väl alltid någon...

Tilltalar bl a oss som inte alltid tar med sig sin systemkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag saknar stenåldern. Man satt runt sitt byte runt elden och var glad eller ledsen! Ingen behövde ett Megacorp som matade barnen med nya skärmar för att känna lycka!

Man behöver ingenting förrän man vet att det existerar Jag lever hellre idag, med 2,5 gånger längre livslängd

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tilltalar bl a oss som inte alltid tar med sig sin systemkamera.

Vilket de flesta av oss inte gör. När man använder systemkameran är det till 99.99999% av tillfällena helt planerat och förberett. Med en bra kameramobil får man korten som man aldrig får med en systemkamera. De helt oplanerade galna Framförallt, som du säger, har man alltid den med sig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bra optik väger.

En extra sensor + optik samt LIDAR-systemet, samt rostfritt stål istället för aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Laddare går sönder? Sen när då? Låter du hunden ha dom som tuggleksaker?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vilket de flesta av oss inte gör. När man använder systemkameran är det till 99.99999% av tillfällena helt planerat och förberett. Med en bra kameramobil får man korten som man aldrig får med en systemkamera. De helt oplanerade galna Framförallt, som du säger, har man alltid den med sig.

Eller så ser man till att alltid ha systemkameran i ryggsäcken också.
På med ett pannkaksobjektiv så tar den heller inte plats.

Jag håller med delvis att man har med sig mobilen, problemet är att bilderna man tar är mest ett minne för stunden i telefonen.
Det är hemskt tråkigt att ha kvar över tid och ser riktigt tråkiga ut på en skärm/papper etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tilltalar bl a oss som inte alltid tar med sig sin systemkamera.

Vilket inte ens borde behöva sägas. Och eftersom telefonen ändå alltid är med, så blir det kameran som är till hands när man inte från början haft för avsikt att fotografera. ”F 1.6 and be there.”

Vad telefonanvändarna börjar upptäcka är skärpedjupseffekter som inte beräknas. Med växande sensorstorlek, och ljusstarkare telefonlinser, är skärpedjupet inte längre i praktiken oändligt (i kombination med att diffraktionen minskade den effektiva upplösningen i fokusplanet.)

Synd att de inte använder sensorstabiliseringen till ett högupplösningsläge. En missad chans.

Permalänk
Medlem

Tänker på CPUn, är det verkligen så att man behöver så mycket prestanda i dagens läge?
Om man tittar på alla vuxna användare hur många av dom sitter och spelar eller använder appar som drar så mycket prestanda?
Mitt egna behov är i alla fall inte så stort på prestanda fronten, fick hem en pixel 4a igår för 3700 kr och bortsett 60 Hz skärm (hade velat testa en 90+) så kommer jag nog att vara nöjd i 3 år med den.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken tid det är i morgon som de går att förboka? Eller är det vid midnatt?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skottskadad:

8600kr för en telefon utan snabbladdare och 64GB lagring, samt 60hz skärm. Jo tjena.

Med tanke på att förra årets modell var den bäst säljande telefonen så gör dom något rätt.
Kan det vara så att stora massan varken bryr sig om snabbladdare, 60+Hz eller stor lagring?

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd

Skryträtt 12-serien har skeppats ser jag! (för den som undrar varför du alltid får så få praktiska egenskaper för så hög prislapp från Apple)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Av alla laddare jag har haft är det ytterst få, om ens någon, (åtminstone från Apple) som gått sönder. Sladden ger ju dock ofta med sig, men en sladd medföljer ju och kan annars inhandlas väldigt billigt.

För egen del tycker jag bara att det är bra att det inte medföljer. Jag har gott om gamla laddare som det är. Naturligtvis gör Apple det för att spara in på utgifter, men miljöaspekten går ju heller inte att förneka.

Om apple brydde sig om miljön hade man gått över till usb-c

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Med tanke på att förra årets modell var den bäst säljande telefonen så gör dom något rätt.
Kan det vara så att stora massan varken bryr sig om snabbladdare, 60+Hz eller stor lagring?

Dom skulle kunna göra vad de vill med sina telefoner men folk skulle ändå köpa. Skulle säga att de flesta företagen inom alla områden har sina skara anhängare som köper allt som produceras av företaget.

Apples skara råkar vara extremt stor, då många bara vill att saker ska fungera(då är ios helt klart smidigare än Android iaf). Detta plus "statusen" att äga en ny iPhone är nog anledningen till att iPhones säljer så bra, snarare än att de faktiskt gör superior phones

Om Apple visade mer lagring, 60+hz eller snabbladdning så skulle det helt plötsligt vara det bästa och viktigaste sedan skivat bröd, eller hur? Men nu när det inte finns, så klassas det som "onödigt" av Apples anhängare.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Otroliga hastigheter som påstås för 5G. Länge sedan jag blev så här taggad på något inom teknik. Jag kommer tappa hakan rakt ner i bordet om jag ens får 1/4 av den påstådda 4 Gbit/s hastigheten när jag vandrar runt i stan under riktiga förhållanden.

Tror du snabbt kommer plocka upp hakan igen när du inser att du inte har någon som helst nytta av den bandbredden

Men visst, klart det är coolt. Bara...meningslöst. Är väl mer att 5G möjliggör fler uppkopplade enheter som egentligen spelar roll för oss konsumenter. Så jag uppfattar det iaf

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Njuter av varenda inlägg där vissa personer känner att de är med i en underground rörelse bara för att de använder en sketen telefon subventionerad av kinesiska staten, mot ja, privatliv. Underground, hmm...

Jo, och iPhone är tillverkad, vart exakt?

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Tänker på CPUn, är det verkligen så att man behöver så mycket prestanda i dagens läge?
Om man tittar på alla vuxna användare hur många av dom sitter och spelar eller använder appar som drar så mycket prestanda?
Mitt egna behov är i alla fall inte så stort på prestanda fronten, fick hem en pixel 4a igår för 3700 kr och bortsett 60 Hz skärm (hade velat testa en 90+) så kommer jag nog att vara nöjd i 3 år med den.

De utvecklar samma cpu till annat som iPad och kommande macbooks. Det kostar då inte så mycket extra för dem att stoppa i en riktig snabb cpu i mobilerna och det blir ett säljargument.
Problemet är att 60hz display ger att i praktiken så kommer få uppleva gränssnittet som supersnabbt, snarare kommer vissa känna av ett lagg. Det finns självklart mjukvaror som nyttjar denna snabba cpu, men få personer behöver det.
Jag själv köpte en mobil med för slö cpu& gpu vilket jag dagligen känner av i saker som spel och jag vill påstå att min spelvinst statistik påverkas negativt av detta, men jag hade då fått gå upp så många 1000 lappar i pris så jag är ändå nöjd. Efter 2 år så byter jag ändå mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Om apple brydde sig om miljön hade man gått över till usb-c

Om EU brydde sig om miljön hade de krävt att alla telefoner skulle haft en strömkontakt som var gjord för att leverera ström (och kunde vara liten, underlätta för vattentät konstruktion och så vidare) istället för att man använder en datakommunikationskontakt/port för ändamålet.
De hade lika gärna kunnat förorda Power over Ethernet.

När det bara är batteriladdning det handlar om, skjuter USB-C vida över och bredvid målet.

Permalänk
Medlem

Intresseanmält en iPhone 12 Pro Max 512GB, pacific blue. Enormt stilig telefon. Sen vet man ju hur det är med Apples ekosystem - det bara fungerar. Inget krångel och löjlig stor uppsjö av tredjepartstillverkare av tillbehör.

Dags att pensionera iPhone 8 Plus (som fortfarande efter styvt 3 år på nacken fungerar ganska ypperligt), man får liksom 3000:- för en på blocket, ser det som en schysst rabatt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Läste just att Apple sänker priset på de trådade hörlurarna (earpods) och laddare eftersom de inte följer med gratis nu.

https://appleinsider.com/articles/20/10/14/apple-reduces-pric...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De utvecklar samma cpu till annat som iPad och kommande macbooks. Det kostar då inte så mycket extra för dem att stoppa i en riktig snabb cpu i mobilerna och det blir ett säljargument.
Problemet är att 60hz display ger att i praktiken så kommer få uppleva gränssnittet som supersnabbt, snarare kommer vissa känna av ett lagg. Det finns självklart mjukvaror som nyttjar denna snabba cpu, men få personer behöver det.
Jag själv köpte en mobil med för slö cpu& gpu vilket jag dagligen känner av i saker som spel och jag vill påstå att min spelvinst statistik påverkas negativt av detta, men jag hade då fått gå upp så många 1000 lappar i pris så jag är ändå nöjd. Efter 2 år så byter jag ändå mobil.

Missförstå mig rätt, jag tycker inte att det är fel om man sätter in en bättre CPU men om priset hade kunnat justeras med en annan så är ju det trevligare för slutanvändaren. Om man nu inte behöver den kraftigare CPUn.
Att ha en 60 Hz skärm lider jag inte av just nu. Har suttit med fruns S20 Ultra och känner inte att det behövs, men det hade varit trevligt.
Jag skulle i vissa fall säga detta med slö cpu många gånger har med hur mjukvaran är. Apple är ju väldigt bra på att konfa sin mjukvara så där tror jag inte att man har problem. Däremot så gick jag ifrån en S9a till denna pixel 4a och det är som natt och dag. Det är ju inte så att pixel mobilen har en bättre CPU, så jag tror det har med mjukvaran att göra.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samsung Galaxy Z Flip. Vilken telefon har Apple att erbjuda som är högst 100mm lång? Alla telefoner Apple säljer är stora klumpar jämfört emot vad de flesta hade för mobil år 2005.
Bortsett från vikbara mindre, så är marknaden för små dyra androidmobiler så liten så fast det finns en drös tillverkare så slutar de upp med att tillverka dessa. Apple har dock en status som gör att mindre små dyra helt klart går att sälja.

Jag personligen tar enbart med min smartklocka på löparrundan då alla mobiler är för klumpiga. Självklart går det både ringa och surfa från dagens bättre smartklockor utan att ha med mobilen.

Har inte någon stor koll på varken Apple eller Android telefoner i dessa prisklasser, speciellt inte mindre då de personligen inte intresserar mig, bang for buck är min preferens och jag har en smärtgräns på 3500:- för en mobil.

Låter smart, är det ett extra simkort man beställer från sina leverantör eller hur funkar det?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror inte någon har nämnt det, men... Nya MagSafe är bara en Qi-laddare med en magnet så att telefonen lägger sig på precis rätt plats för att ladda, om man lägger den på en laddare som stödjer detta. Lägger man telefonen på en vanlig Qi-laddare funkar det som idag, dvs den laddar om man lägger den rätt själv.

Verkar också vara lite mer "drag" / ström med Magsafe vs Qi!

https://www.macrumors.com/2020/10/13/apple-magsafe-charger-15...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Om apple brydde sig om miljön hade man gått över till usb-c

Ja, verkligen för USB-C plockar minsann upp skräp och omvandlar koldioxid till små rosa moln. Att få kunderna att slänga alla lightning tillbehör de samlat på sig över åren och köpa nya USB-C måste vara mycket miljövänligare!

(sen vill jag också ha USB-C på allt, så man slipper bry sig om kablar/laddare men det har inget med miljön att göra)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag skrattade faktiskt högt när jag såg priserna de kräver för alla telefonerna Det är skrattretande vad mycket pengar dom ska ha jämfört med vad man kan köpa bland årets mindre svindyra Android-telefoner. För 6300 kr fick jag följande för en månad sen (då var jag miljöfarlig nog att få både laddare och hörlurar inkluderat!):

  • Android 10

  • 5G

  • 6,4" 1080x2400 Super-AMOLED med 90Hz och HDR+

  • Snapdragon 865

  • Flera GB RAM (8), 128 GB lagring

  • 4 st OK bakre kameror, videoinspelning i 4K@60Hz

  • 2 st OK selfie-kameror

  • WiFi 6 & BT 5.1

  • 4200 mAh batteri med 65W snabbladdare (100% på en halvtimme kompis)

  • Trådlösa hörlurar

Typ, alla delar är sämre.. "ok kamra"..
skulle väl jämföra iphone med google pixel, för mig finns det ingen annan telefon än pixel på android.. alla andra är relativt skräpiga, får inte uppdateringar osv. Sen har inte den där telefonen det som faktiskt är värt mäst för iphone-ägare: iOS, bara det kan vara värt ett premium. Någon androidlur i mellanklass duger nog inte för nån som har en iphone x i dag.

Permalänk

Jag blev faktiskt sugen på att uppgradera (nedgradera? downsiza?) från iPhone 11 Pro till iPhone 12 Mini

Gillar verkligen formatet på minin och har saknat den mindre formfaktorn och lägre vikten. Har ganska stora händer, men föredrar ändå att enkelt nå hela skärmen med en hand. Tror minin kan bli en storsäljare. Kul att de inte snålade in på prestandan i den. Även om man tappar en kamera får man, enligt mig, de två viktigaste - normalzoom och vidvinkel.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv

Vill egentligen ha en iphone...

Men min LG från 2017 har tappat så mycket färg nu så den ser ut som en fjällad fisk. Den börjar bli riktigt sexig med åren. #konstverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Typ, alla delar är sämre.. "ok kamra"..
skulle väl jämföra iphone med google pixel, för mig finns det ingen annan telefon än pixel på android.. alla andra är relativt skräpiga, får inte uppdateringar osv. Sen har inte den där telefonen det som faktiskt är värt mäst för iphone-ägare: iOS, bara det kan vara värt ett premium. Någon androidlur i mellanklass duger nog inte för nån som har en iphone x i dag.

Haha, va? Svamlar eller trollar du bara? Du kan ju inte gå från min tydliga och specifika punktlista till "typ alla delar är sämre.." och förvänta dig att det ska gå att diskutera vidare därifrån när det är uppenbart att din inledning är felaktig. Att du sen följer upp det med en massa vilda påståenden till höger och vänster utan någon källa gör inte saken bättre. Min telefon fick septembers säkerhetsuppdatering förra veckan till exempel, så vi kan ju stryka din "får inte uppdateringar" direkt.

Permalänk
Proffsmoddare

Då var det spikat. Kommer gå över från Android och skaffa en 12 mini

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eller så ser man till att alltid ha systemkameran i ryggsäcken också.
På med ett pannkaksobjektiv så tar den heller inte plats.

Jag håller med delvis att man har med sig mobilen, problemet är att bilderna man tar är mest ett minne för stunden i telefonen.
Det är hemskt tråkigt att ha kvar över tid och ser riktigt tråkiga ut på en skärm/papper etc.

Inte riktigt sant längre