Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kommer inte iphone klaga på att det inte är original laddare och sedan ladda långsamt?

Nope. Funkar med de som har USB-C Power Delivery.

https://support.apple.com/sv-se/HT208137

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tja, de kommer inte stödja banden Europa använder/kommer använda för mmWave, känns mer som det var detta du talade om i föregående inlägg. Kommer säkert nästa år dock.

Formulerade mig slarvigt.
Auktionsstarten för frekvenser i Sverige är nu i November, och därefter kommer operatörernas kohandlande med varandra. Så det vete gudarna när allt är klart. Men det uppmuntrar inte precis til köp just nu, omm man sitter på en äldre telefon. Och det gör vi ju alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har redan ”laddstationer” i all rum jag vill ha, har till och med extraladdare som ligger och skräpar så varför skulle jag vilja ha ännu fler? Det är lite som att de inte skickar med hörlurar, bra säger jag för de har jag aldrig använt då jag har andra som är bättre.

Så för mig är det som sagt inga fördelar alls med att få med en laddare. Tycker helt enkelt det då är rimligt att inte spendera naturresurser på att tillverka laddare som inte kommer användas.

Absolut, du har inga fördelar med att få med en laddare.

Revolutionerande idé som kanske stör dig något, men tänk då om du själv fick välja om du behövde en? Inte att detta företaget bestämmer åt dig, att du inte behöver någon för dem vill justera sin leveransprocess och tjäna mer på nya laddare, utan att du faktiskt får bestämma själv, utan att behöva köpa till något som skall ingå i en produkt.

Jag förstår verkligen inte hur man kan fortsätta försvara detta som om det är helt normalt. Det finns inget annat företag i världen som hade kunnat göra det här, och komma undan med det.

Vill du inte ha en laddare - Skall du kunna välja bort det, med en avdragning på priset
Vill du ha en laddare - så skall det ingå i totalpriset för produkten

Det är inte mer komplicerat än såhär, Apple skiter fullständigt i om du har en laddare eller inte, det otroliga är att dem lyckats övertyga människor att Apple faktiskt har rätt, att "jo, men jag har ju så många laddare...", vilket gör att man helt plötsligt ökat marginalerna på en produkt med redan höga marginaler, och kunden tycker det är fantastiskt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Absolut, du har inga fördelar med att få med en laddare.

Revolutionerande idé som kanske stör dig något, men tänk då om du själv fick välja om du behövde en? Inte att detta företaget bestämmer åt dig, att du inte behöver någon för dem vill justera sin leveransprocess och tjäna mer på nya laddare, utan att du faktiskt får bestämma själv, utan att behöva köpa till något som skall ingå i en produkt.

Jag förstår verkligen inte hur man kan fortsätta försvara detta som om det är helt normalt. Det finns inget annat företag i världen som hade kunnat göra det här, och komma undan med det.

Vill du inte ha en laddare - Skall du kunna välja bort det, med en avdragning på priset
Vill du ha en laddare - så skall det ingå i totalpriset för produkten

Det är inte mer komplicerat än såhär, Apple skiter fullständigt i om du har en laddare eller inte, det otroliga är att dem lyckats övertyga människor att Apple faktiskt har rätt, att "jo, men jag har ju så många laddare...", vilket gör att man helt plötsligt ökat marginalerna på en produkt med redan höga marginaler, och kunden tycker det är fantastiskt

Man kan också se det som att användaren faktiskt får valet här... köp en trådlös laddare, köp en med sladd, använd en du redan har, etc...

Mer lagring för pengarna betyder ju att priset effektivt har gått ner lite för att kompensera

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Absolut, du har inga fördelar med att få med en laddare.

Revolutionerande idé som kanske stör dig något, men tänk då om du själv fick välja om du behövde en? Inte att detta företaget bestämmer åt dig, att du inte behöver någon för dem vill justera sin leveransprocess och tjäna mer på nya laddare, utan att du faktiskt får bestämma själv, utan att behöva köpa till något som skall ingå i en produkt.

Jag förstår verkligen inte hur man kan fortsätta försvara detta som om det är helt normalt. Det finns inget annat företag i världen som hade kunnat göra det här, och komma undan med det.

Vill du inte ha en laddare - Skall du kunna välja bort det, med en avdragning på priset
Vill du ha en laddare - så skall det ingå i totalpriset för produkten

Det är inte mer komplicerat än såhär, Apple skiter fullständigt i om du har en laddare eller inte, det otroliga är att dem lyckats övertyga människor att Apple faktiskt har rätt, att "jo, men jag har ju så många laddare...", vilket gör att man helt plötsligt ökat marginalerna på en produkt med redan höga marginaler, och kunden tycker det är fantastiskt

Man har ett val, gillar man det inte så köper man någon annan telefon, det är så enkelt. Är man okej med det så kan man köp telefonen.

Sen skiter jag fullständigt i om det är ett prisavdrag eller inte. Den lilla summan en laddare kostar faller inom volatiliteten för SEK/USD kursen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kommer inte iphone klaga på att det inte är original laddare och sedan ladda långsamt?

Nej, den kommer alltid åtminstone att ladda enligt standarden, dvs 0.5A 5V för USB 2.0. För att dra mer ström behöver den på något sätt få bekräftat att laddaren klarar det. Är det USB-C i den änden är det lätt, då räcker det att köra USB 3.0 Power Delivery. Det finns också det gamla tricket från iPad-laddaren där den lägger en resistans över två datapinnar för att visa att det kommer att fungera. Då drar den mer ström, minns inte exakt hur mycket. I praktiken fungerar det som gamla QuickCharge-versioner. I praktiken fungerar detta alltid, för Apple’s lösning är antingen standarden eller såpass simpel att den som gör laddaren kan implementera det. Inget MFI-chip där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Absolut, du har inga fördelar med att få med en laddare.

Revolutionerande idé som kanske stör dig något, men tänk då om du själv fick välja om du behövde en? Inte att detta företaget bestämmer åt dig, att du inte behöver någon för dem vill justera sin leveransprocess och tjäna mer på nya laddare, utan att du faktiskt får bestämma själv, utan att behöva köpa till något som skall ingå i en produkt.

Jag förstår verkligen inte hur man kan fortsätta försvara detta som om det är helt normalt. Det finns inget annat företag i världen som hade kunnat göra det här, och komma undan med det.

Vill du inte ha en laddare - Skall du kunna välja bort det, med en avdragning på priset
Vill du ha en laddare - så skall det ingå i totalpriset för produkten

Det är inte mer komplicerat än såhär, Apple skiter fullständigt i om du har en laddare eller inte, det otroliga är att dem lyckats övertyga människor att Apple faktiskt har rätt, att "jo, men jag har ju så många laddare...", vilket gör att man helt plötsligt ökat marginalerna på en produkt med redan höga marginaler, och kunden tycker det är fantastiskt

Jag förstår att du hatar Apple av flera anledningar men är det verkligen så svårt för dig att förstå att dina val inte passar alla? För honom, och många fler, är det en fördel att den inte följer med, för dig en nackdel.

Vi kan vända på det, vilket företag låter dig välja om du vill ha laddare eller inte? Sist jag tittade så skickade Oneplus, Samsung, Google osv med laddare utan möjlighet att välja bort laddaren.

Och återigen, du behöver lugna ner dig och inse att alla tycker olika, att alla sitter i olika situationer, att alla inte tycker som du. Jag kommer köpa iPhoner 12, det betyder inte att jag tycker det är helt fantastistk att Apple inte skickar med någon laddare. Jag kommer behöva köpa en. Men jag gör hellre det än att köpa en Android-telefon för fördelarna med Apple överväger nackdelarna för mig, hur kan det vara så svårt att förstå?

Jag antar att du älskar precis allt med din telefon och det finns absolut ingenting som skulle kunna göra den bättre/något du stör dig på? För om så är fallet så faller ju din värld med att allt är svart och vitt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som skaffade idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black_Pete:

Design som iPhone 4, samma stora notch som iPhone X och fortfarande inte USB-C.

Jag tippar på att de skippar telefonens portar helt inom ett par år. Kanske hoppar de över USB C?

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Jag förstår att du hatar Apple av flera anledningar men är det verkligen så svårt för dig att förstå att dina val inte passar alla? För honom, och många fler, är det en fördel att den inte följer med, för dig en nackdel.

Vi kan vända på det, vilket företag låter dig välja om du vill ha laddare eller inte? Sist jag tittade så skickade Oneplus, Samsung, Google osv med laddare utan möjlighet att välja bort laddaren.

Och återigen, du behöver lugna ner dig och inse att alla tycker olika, att alla sitter i olika situationer, att alla inte tycker som du. Jag kommer köpa iPhoner 12, det betyder inte att jag tycker det är helt fantastistk att Apple inte skickar med någon laddare. Jag kommer behöva köpa en. Men jag gör hellre det än att köpa en Android-telefon för fördelarna med Apple överväger nackdelarna för mig, hur kan det vara så svårt att förstå?

Jag antar att du älskar precis allt med din telefon och det finns absolut ingenting som skulle kunna göra den bättre/något du stör dig på? För om så är fallet så faller ju din värld med att allt är svart och vitt...

Nu har jag inte läst denna diskussion men hur kan det vara en fördel att man inte får med en laddare ? Telefonerna är väl dyrare mot tidigare generation ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0k0dil:

Jag tippar på att de skippar telefonens portar helt inom ett par år. Kanske hoppar de över USB C?

+1 verkar mer rimlig utveckling med tanke på nya magsafe-laddningen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Nu har jag inte läst denna diskussion men hur kan det vara en fördel att man inte får med en laddare ? Telefonerna är väl dyrare mot tidigare generation ?

Inte generellt. Pro-modellerna är $50 billigare för samma lagringsutrymme, men sedan drog de upp basnivån så att de kostar samma som tidigare men med mer lagring som bas. iPhone 12 mini kostar som en iPhone 11, men med en mycket bättre skärm. Den situation där priset gick upp är basmodellen IPhone 12 om du jämför med en iPhone 11, den gick upp med $100. Dock är skärmen så pass mycket bättre att telefonen som helhet slår en iPhone 11 Pro förutom just telefoto-linsen, och detta för $200 mindre - och vill man absolut ha en av samma storlek som iPhone 11 så går ju den telefonen att köpa fortfarande, för $100 mindre än innan lanseringen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0k0dil:

Jag tippar på att de skippar telefonens portar helt inom ett par år. Kanske hoppar de över USB C?

Jag tror att det är dit de vill, åtminstone på basmodellerna (Pro kanske får USB-C istället), men jag är inte säker på att de lyckas. Induktiv lagring är ganska ineffektivt för ett företag som säger sig bry sig så mycket om miljön som Apple gör.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Som du förhoppningsvis skulle förstå så handlar det inte om laddare.
Det har faktiskt ingenting alls att göra med laddare.

Hm, jag tycker nog allt att det har EXAKT med laddare att göra, eftersom det är just över frånvaron av laddare som hetsar upp dig något så bisarrt mycket.

Att telefonboxen inte innehåller någon laddare ser man genom att läsa på själva boxen, innehållet är listat där. Var är problemet? Att man får "mindre för pengarna" är fel, då årets telefon är kraftigt förbättrad på en rad punkter. Teknik kostar pengar och i en kapitalism måste vinstmarginalerna hållas uppe; om man då kan undvika att höja priset på produkten genom att ta bort onödiga meningslösa tillbehör så varför inte typ? Har du inte nog med laddare som det är nuförtiden typ?

Om du ska gorma över något, gör då det över Apples ständiga tendens att hitta på egna tekniska lösningar istället för att hoppa på internationella standarder och att låsa ute konkurrenter till förmån för deras egna produkter och tjänster, något som tyvärr accelererat med iPhone 12. Ett praktexempel är ju Apple Pay, som är den enda betaltjänst som får använda iPhones NFC-radio.

De vägrar också införa bluetooth 5.1 med stöd för lokalisering av andra enheter, för det är det som är den speciella grejen med deras UWB-radio som bara deras egna grejer funkar med. Konkurrenter som Tile med mera tvingas då spela på sluttande planhalva. Och sedan tidigare är det ju bara lightning istället för numera standard USB-C som gäller för trådad laddning, och man får bara snabbladdning trådlöst med Apples egen special-special trådlösa laddare (och, jag antar, utvalda tredjepartsladdare de kan suga licenspengar likt en vampyr ur.)

Detta vore ju riktiga grejer att få tokspel över (känner själv hur pulsen stiger bara jag tänker på vad de håller på med), men att bli så till den milda över en sketen 5W laddare är ju helt barockt. Som jag sagt tre gånger nu, du behöver inte en massa laddare överallt för allting. Använd istället vilket USB-uttag som helst i din omgivning! Det räcker!

Skrivet av Öltorp:

Någon som skaffade idag?

Väntar på Max, så blir inte beställt förrän 9:e nästa månad var det väl... Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Någon som skaffade idag?

Bara förbeställningar idag, men jag förbeställde en ny företagslur, preliminär leverans 23:e.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Formulerade mig slarvigt.
Auktionsstarten för frekvenser i Sverige är nu i November, och därefter kommer operatörernas kohandlande med varandra. Så det vete gudarna när allt är klart. Men det uppmuntrar inte precis til köp just nu, omm man sitter på en äldre telefon. Och det gör vi ju alla.

n258 finns kommersiellt i mindre antal länder redan och är redan valt för EU. Så ja, även om man inte köper iPhone 12 nu så blir det ju en ännu sämre affär om 6-12 månader när det finns fullt med n258 5G NR-nät. Så det är ingen stark lansering av "UWB" från Apple och det finns inget tekniskt som hade hindrat dem från att göra en "UWB-variant" för EU/resten av världen och det kan man ju inte skylla Sverige på. Dessutom omvärldsfaktorer som försenat auktionen

Permalänk
Medlem

Om jag beställer en Mini i November kommer jag också beställa MagSafe laddare så för mig kvittar det om det följer med laddare. Och om jag vill ladda med tråd kan jag köra med samma som jag har till mina vänsterhörlur-laddnings-buggiga Airpod Pro (USB-C - Lightning). Hoppas bara det är bättre kvalité på Apples mobiler än Airpod Pro och min Ipad Mini jag skickade i retur p.g.a. den usla skärmen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hoppas bara det är bättre kvalité på Apples mobiler än Airpod Pro och min Ipad Mini jag skickade i retur p.g.a. den usla skärmen.

Spoiler* det är det inte

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Nu har jag inte läst denna diskussion men hur kan det vara en fördel att man inte får med en laddare ? Telefonerna är väl dyrare mot tidigare generation ?

Att telefonen är dyrare i år har kanske inte med laddaren att göra, utan med andra uppgraderingar som OLED, Magsafe eller 5G. Det är för mycket fokus på att det inte följer med någon väggplugg i den här tråden.

En fördel skulle kunna vara miljön. Även om Apple bara använder det som en orsak för att tjäna mer pengar så ligger det ju något i det också, vad man än tycker om beslutet. Är man miljövän så är det kanske en fördel att man inte får med en laddare som ändå bara skräpar.

Skrivet av Öltorp:

Någon som skaffade idag?

En beställning på en 12 Product Red är gjord

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Att telefonen är dyrare i år har kanske inte med laddaren att göra, utan med andra uppgraderingar som OLED, Magsafe eller 5G. Det är för mycket fokus på att det inte följer med någon väggplugg i den här tråden.

En fördel skulle kunna vara miljön. Även om Apple bara använder det som en orsak för att tjäna mer pengar så ligger det ju något i det också, vad man än tycker om beslutet. Är man miljövän så är det kanske en fördel att man inte får med en laddare som ändå bara skräpar.

En beställning på en 12 Product Red är gjord

Om världen skulle stå och falla på en laddare så borde man inte ha barn i framtiden eller nu

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Fick en iPhone 12 64GB för 6000kr via Tre. Helt klart nöjd över priset.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fick en iPhone 12 64GB för 6000kr via Tre. Helt klart nöjd över priset.

Med e-sim?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Fick en iPhone 12 64GB för 6000kr via Tre. Helt klart nöjd över priset.

Ringde och gjorde deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Absolut, du har inga fördelar med att få med en laddare.

Revolutionerande idé som kanske stör dig något, men tänk då om du själv fick välja om du behövde en? Inte att detta företaget bestämmer åt dig, att du inte behöver någon för dem vill justera sin leveransprocess och tjäna mer på nya laddare, utan att du faktiskt får bestämma själv, utan att behöva köpa till något som skall ingå i en produkt.

Jag förstår verkligen inte hur man kan fortsätta försvara detta som om det är helt normalt. Det finns inget annat företag i världen som hade kunnat göra det här, och komma undan med det.

Vill du inte ha en laddare - Skall du kunna välja bort det, med en avdragning på priset
Vill du ha en laddare - så skall det ingå i totalpriset för produkten

Det är inte mer komplicerat än såhär, Apple skiter fullständigt i om du har en laddare eller inte, det otroliga är att dem lyckats övertyga människor att Apple faktiskt har rätt, att "jo, men jag har ju så många laddare...", vilket gör att man helt plötsligt ökat marginalerna på en produkt med redan höga marginaler, och kunden tycker det är fantastiskt

Det är alltså bättre att det finns två varianter, en med laddare och en utan än att laddare säljs separat för det är bättre med valfrihet?
Maken till att gå vilse i sitt hatande...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är alltså bättre att det finns två varianter, en med laddare och en utan än att laddare säljs separat för det är bättre med valfrihet?
Maken till att gå vilse i sitt hatande...

Jag håller med! Om laddaren fanns i lådan finns ju ingen valfrihet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är alltså bättre att det finns två varianter, en med laddare och en utan än att laddare säljs separat för det är bättre med valfrihet?
Maken till att gå vilse i sitt hatande...

Jag har absolut inget emot Apple som företag, det är människorna som blint försvarar besluten som egentligen inte gynnar dem jag har mindre lätt att hantera
Att man sväljer förklaringarna med hull och hår utan ett uns av kritiskt tänkande.

Absolut, du kanske tjänar på att få en ny telefon utan laddare, men tro inte för en sekund att det hjälper miljön eller klimatet. Det handlar om att maximera sina vinster (och minimera ex. fraktkostnader).

Om man nu ville bry sig så mycket om miljön, så kanske man skulle se till att inte göra sina äldre enheter medvetet långsammare, underlätta möjligheten att reparera äldre enheter, och inte göra det olagligt, och ge sina kunder möjligheten att välja. Eventuellt då inte leverera en kabel med telefonen som inte passar tidigare laddare...

Edit*

Man måste väl för guds skull kunna kritisera och ge ett annat perspektiv, utan att få en etikett på sig?
Jag måste kunna leverera en ståndpunkt som är annorlunda från din, utan att behöva stå ut med att du sätter en ettikett på mig och min åsikt?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Att telefonen är dyrare i år har kanske inte med laddaren att göra, utan med andra uppgraderingar som OLED, Magsafe eller 5G. Det är för mycket fokus på att det inte följer med någon väggplugg i den här tråden.

En fördel skulle kunna vara miljön. Även om Apple bara använder det som en orsak för att tjäna mer pengar så ligger det ju något i det också, vad man än tycker om beslutet. Är man miljövän så är det kanske en fördel att man inte får med en laddare som ändå bara skräpar.

En beställning på en 12 Product Red är gjord

Är man miljövän kanske man inte behöver köpa en ny telefon varje år? Då spelar kanske inte laddarens utsläpp så stor roll...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har absolut inget emot Apple som företag, det är människorna som blint försvarar besluten som egentligen inte gynnar dem jag har mindre lätt att hantera
Att man sväljer förklaringarna med hull och hår utan ett uns av kritiskt tänkande.

Absolut, du kanske tjänar på att få en ny telefon utan laddare, men tro inte för en sekund att det hjälper miljön eller klimatet. Det handlar om att maximera sina vinster (och minimera ex. fraktkostnader).

Om man nu ville bry sig så mycket om miljön, så kanske man skulle se till att inte göra sina äldre enheter medvetet långsammare, underlätta möjligheten att reparera äldre enheter, och inte göra det olagligt, och ge sina kunder möjligheten att välja. Eventuellt då inte leverera en kabel med telefonen som inte passar tidigare laddare...

Edit*

Man måste väl för guds skull kunna kritisera och ge ett annat perspektiv, utan att få en etikett på sig?
Jag måste kunna leverera en ståndpunkt som är annorlunda från din, utan att behöva stå ut med att du sätter en ettikett på mig och min åsikt?

Håller med dig helt!

Jag bara försöker belysa absurditeten i många argument här

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Nu har jag inte läst denna diskussion men hur kan det vara en fördel att man inte får med en laddare ? Telefonerna är väl dyrare mot tidigare generation ?

Måste inte nödvändigtvis ha betydelse. Det är mer än laddaren som skiljer sig mellan iphone 12 och en iphone av tidigare modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är man miljövän kanske man inte behöver köpa en ny telefon varje år? Då spelar kanske inte laddarens utsläpp så stor roll...

Precis. Själv sitter jag med en iphone 7 plus som fungerar utmärkt. Den är från september 2016.

Planerar att eventuellt uppgradera nästa år, får se!

Det är toppen att apple släpper telefonen med så lång hållbarhet. Ex min mor har en iphone 6s och den är fortfarande i nyskick.

Att de nu väljer att inte skicka med laddare är ytterligare ett plus i miljöhänseende.