Någon här som ångrar sitt köp av VR?!

Permalänk
Medlem

Någon här som ångrar sitt köp av VR?!

Hej där!
Har spelat spel nästan hela mitt liv, nu snart 30 år. Börjat tröttna på det mesta. Så tänkte att det kanske hade varit kul att testa något nytt. Och då funderade jag på VR. Jag har faktiskt aldrig provat det.

Ni som haft det ett tag - vad tycker ni? Är det fortfarande kul? Känns det som att man är "i" spelet?

Och om man skall köpa - är Oculus Quest 2 det man skall köpa?
Hur stor yta behövs ungefär? Jag har kanske 1.5 m^2 max att röra mig i mitt datorrum.
Och jag antar att man oftast kör det inkopplat till datorn med sladd emellan?

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nej jag ångrar det inte.
Jag ledsnade på FPS och 3rd person action spel som jag spelade mycket förr.
VR kändes som en helt ny spelupplevelse jag värderar ett VR köp större än en ny konsol.

Vad du ska välja för headset så är Oculus Quest 2 mest för pengarna alla kategorier både standalone och PCVR.
Som standalone är det också ENDA alternativet stort sett eller en beggade Quest 1

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Rift CV1 blev med tiden en dammsamlare för mig. Quest väckte liv i intresset igen då det går så fort att hoppa in och ur VR. Sen har jag kört konditionsträning i den vilket också ger regelbunden användning.

1.5kvm funkar då du i princip kan stå på fläcken, men mer utrymme att röra sig på är positivt för inlevelsen.

Jag har totalt sett kört mer lokala spel på Quest än kopplat mot PC (typ Beat Saber). Har du bra router funkar Virtual Desktop för trådlös överföring.

Permalänk
Medlem

Jag ångrade mitt PSVR starkt. Sedan förra veckan har jag ett fullkit Valve index. Väldigt nöjd men jag kommer sälja av den om nån-några månader.

Riktigt kul med VR men jag blir tyvärr väldigt yr / trött i ögonen efteråt så personligen fungerar det inte så bra för mig. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Har Oculus Rift, Oculus Quest och PSVR. Enda jag ångrar köpet av är PSVR. Tanken är likt ovan att sälja av ihop med en PS4 men inte blivit av ännu.

Just Quest, att den fungerar trådat och trådlöst gör den riktigt mångsidig. Ersatte i slutändan min Rift helt också.

Ska man köpa idag så är det nog egentligen Quest 2 man bör kolla på, om man inte har några specifika behov någon konkurrerande lösning skulle göra bättre. Eller en billig Rift eller Vive om man vill prova, borde inte kosta så mycket i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Räcker 64 gb varianten av quest 2 eller är 256 gb att föredra? Den är ju trots allt 27% dyrare (1000 kronor)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Hade vanlig Vive, var väl ok
Köpte Vive Pro, mycket bättre vad gäller text osv
Fixade Vive Wireless, och det var helt magiskt, om man har lite mer utrymme

Vill ha något nyare, men wireless på dator

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Räcker 64 gb varianten av quest 2 eller är 256 gb att föredra? Den är ju trots allt 27% dyrare (1000 kronor)

Det hittills största spelet är Walking Dead på 12GB, resten är i häraden 0.3-3GB/styck. Skulle möjligen vara om Quest 2-optimerade spel blir större. Tänker du spela mestadels PC-spel eller inte har något emot att avinstallera vissa spel när du är klar ska 64GB inte vara några problem.

Jag kör 64GB till Quest 1 och har aldrig behövt ta bort något, har ungefär 50 olika spel/applikationer installerade.

Hade hellre lagt 1000kr mot en Elite Strap med batteri i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det hittills största spelet är Walking Dead på 12GB, resten är i häraden 0.3-3GB/styck. Skulle möjligen vara om Quest 2-optimerade spel blir större. Tänker du spela mestadels PC-spel eller inte har något emot att avinstallera vissa spel när du är klar ska 64GB inte vara några problem.

Jag kör 64GB till Quest 1 och har aldrig behövt ta bort något, har ungefär 50 olika spel/applikationer installerade.

Hade hellre lagt 1000kr mot en Elite Strap med batteri i så fall.

Några GBs försvinner ju med os etc. Sedan som du säger så lär spelen bli större på Q2 än på Q1, och själv hade jag sparat en hel del 3d filmer på headsetet om jag hade haft Q2, då jag har en 3d kamera, och de kan ta upp mkt plats (har flera 100gb bara där). Men visst avinstallera man nästan allt man har spelat klart med òch inte har en massa filmer som jag, så bör det väl inte vara några problem med 64GB för de flesta. Men man kan inte ångra beslutet senare.

Permalänk
Medlem

Ångrar det inte. Jag är ganska entusiastisk för VR men det är sällan jag faktiskt spelar. Tyvärr är det samma med de flesta spel för mig. Även om jag har kul när jag väl gör det så är det sällan jag öppnar nya spel utan det blir mycket oftare spel jag spelat sönder redan innan.

VR är mycket roligt och jag tror det ger mest till de som gillar nya upplevelser. Det finns en hel del bra spel, även om det är få som är i Alyx klassen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ångrar det inte. Jag är ganska entusiastisk för VR men det är sällan jag faktiskt spelar. Tyvärr är det samma med de flesta spel för mig. Även om jag har kul när jag väl gör det så är det sällan jag öppnar nya spel utan det blir mycket oftare spel jag spelat sönder redan innan.

VR är mycket roligt och jag tror det ger mest till de som gillar nya upplevelser. Det finns en hel del bra spel, även om det är få som är i Alyx klassen.

Kände samma när jag hade ett WMR headset.
Gillade det men momentet att koppla in headset, göra den förbannade wmr setupen varje gång gjorde att man inte gjorde det så ofta som man egentligen ville.
Questen löste all sån "friktion". Dra på sig headsetet måla Guardian inne i headsetet (om man var på ny plats) och kör.
VR användadet mångdubblades lätt.
Och sen när man började köra virtual desktop så blev det lika lätt att spela PCVR spelen också

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kände samma när jag hade ett WMR headset.
Gillade det men momentet att koppla in headset, göra den förbannade wmr setupen varje gång gjorde att man inte gjorde det så ofta som man egentligen ville.
Questen löste all sån "friktion". Dra på sig headsetet måla Guardian inne i headsetet (om man var på ny plats) och kör.
VR användadet mångdubblades lätt.
Och sen när man började köra virtual desktop så blev det lika lätt att spela PCVR spelen också

Jag tror absolut att det är fallet och försöker sälja mitt Reverb för ett ganska optimistiskt pris och köpa en Quest istället. Vill inte göra någon stor förlust så får se om det händer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Angående lagring, så har jag 48GB ledigt på min Quest 2 64GB. Tror det räcker fram tills dess att det kommer ut en Quest 3.
Har svårt att se att de flesta spel ska bli så stora som walking dead, men jag kan ha fel precis som att Internet bara är en fluga.

Har en Samsung Oculus Gear VR med S8+ sedan innan, som jag spelat SteamVR spel trådlöst på, så jag var ändå lite skeptisk till att Quest 2 skulle se bättre ut i displayen.
Dessutom när typ 99% av alla youtubers som har en Quest 2 blivit sponsrade av Facebook med dessa enheter långt innan release, så blir det ännu mer "dont bite the hand that feeds you". Det är mer reklamkanaler än faktiska tech-youtubers numer.

I allafall, displayen ser betydligt bättre ut än min S8+. På S8an såg man pixlarna på skärmen tydligt, och på Quest2 måste man fokusera lite för att se dom. De finns där men långt ifrån lika tydliga.
Nästa sak jag märkte var att standard-strapen satt väldigt skönt på mig. Headsetet väger något mer (baserat på känsla, ej fakta) än min Samsung Gear, men sitter desto skönare. Paddingen runt ansiktet var som att bli kramad av en ängel, men samtidigt så kändes det rätt skönt i ansiktet när man äntligen fick ta av sig headsetet efter någon timma, så det är absolut inget man vill somna med sig på.
Jag är jättekänslig för tryck mot öronen, så jag kan inte ens ha onear-lurar utan att det gör fruktansvärt ont,men på mig så var öronen någon centimeter ifrån remmen så bara positivt. Blir inget köp av elite-strap för mig men allas huvuden är olika.

Högtalarna ska tydligen inte vara lika bra som på steams index, så även här var jag lite rädd att ljudet inte skulle bli bra, och hade införskaffat ett par AKG-lurar, men tycker ljudet är tillräckligt bra ärligt talat.
Även här är ju ljudkvalitet rätt känsligt beroende på var man har öronen kontra var högtalarna sitter, så blir det för udda ratio över placering av högtalare och öron kan jag tänka mig att ljudet blir riktigt dåligt. Lite som när en hörlur åkt ur örat lite.

Sedan kommer vi till trackingen, jag hade bara 2 ikea smart-lampor på lägsta ljusstyrka i rummet och trackingen fungerade perfekt.
Har testat att spela på en 1x1m yta bara för att, och det fungerade kanon även om det är irriterande att bur-mönstret dyker upp så fort man råkar ha armen lite utanför kroppen
Men när vi spelade på en ungefär 3x3 meter yta så var det inga bekymmer.
Trackingen fungerar perfekt i låg ljusnivå i allafall och även handkontrollerna är stadiga.

De spel jag har spelat nu på quest 2 ser dock mest ut som roblox-spel i grafiken vilket är lite synd, för det tar bort en stor del av känslan, men jag antar att det kommer ut bättre spel senare när utvecklarna kanske mer fokuserar på quest 2.
Annars kan man ju spela via steamvr, men har inte hunnit testa detta ännu.

Batteritiden är rätt dålig den med, men det kanske är bra att inte spela mer än 1,5timma just för att ansiktet ska få vila lite efter trycket ifrån headsetet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Beror mycket på dator vilket VR headset du kan använda. Quest har ju inbyggt chip så där vet du vad du får men datorn för att maximera potentialen hos ex reverb g2, pimax headseten eller ens index paneler existerar ej!

Fördel med trådade är bättre komfort då de väger mindre med mindre tung elektronik i hjälmen. Kan få bättre tracking med vives basstationer så länge du inte har för stort utrymme. Bättre bildkvalitet utan komprimeringsartifakter men alla vr headsets är kompromisser så väljer att välj rätt kompromisser för en själv.

Sen beror det helt på vilken typ av vr lir du kör om kabeln stör eller ej. Inte stött på något där det är helt avtändande eagle flight där fick man untangla sig då man snurrar så mycket åt ett håll är väl det som vart mest störande hittills. Men jag har ju bara 2x2 så jag står relativt stilla och trampar mest på fläcken och styr med joysticks snarare än nyttjar roomscale fullt ut tyvärr. Att gå några steg och det tar stopp är för irriterande för att hålla på men hade ju vart grymt för biljard om man hade kunnat gå runt bordet fritt men då hade man väl gjort en sullivan och störtdykt https://www.youtube.com/watch?v=adkZdd_HH9c

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kände samma när jag hade ett WMR headset.
Gillade det men momentet att koppla in headset, göra den förbannade wmr setupen varje gång gjorde att man inte gjorde det så ofta som man egentligen ville.

Nyfiken: varför koppla in den varje gång? Kan du inte lämna den inkopplad?

Men jag håller med generellt om att det mycket är alla "småhinder" som gör att man inte kör så mycket VR som man tänkt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fördel med trådade är bättre komfort då de väger mindre med mindre tung elektronik i hjälmen.

Valve Index väger 809 gram, PSVR 624 gram och Quest 2 väger 503 gram. Med det sagt skulle nog i princip vem som helst välja Index eller PSVR framför Quest 2 ur ett komfortperspektiv. Viktfördelningen har stor betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: varför koppla in den varje gång? Kan du inte lämna den inkopplad?

Men jag håller med generellt om att det mycket är alla "småhinder" som gör att man inte kör så mycket VR som man tänkt.

Nu vet jag inte om det är orsaken men det är ett återkommande problem med WMR att WMR portalen autostartar med datorn. Det har varit ett känt problem i flera år och Microsoft vägrar fixa det. Den vanligaste lösningen på Reddit är att köra ett batch-script som kopplar bort headsetet efter varje gång man använt det.

Det är inte någon liten irritationsmoment heller. När portalen startar så stjäl den allt ljud och tvingar användaren att bekräfta valet att stänga ned den, varpå datorn beter sig som om man kopplar om skärmarna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ångrar det inte men sålde det efter nån månad (quest 1). Varken tekniken eller spelen är där tycker jag. Alldeles för mycket saker jag störde mig på för att få en njutbar upplevelse.

Hoppas många köper quest 2 så det kommer fler kvalitetsspel.

Kommer vänta nån generation innan jag gör ett nytt försök.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Köpte PS VR för något årsen, men klarar verkligen inte av det pga åksjuka.
Testa först om du blir åksjuk av det innan du köper är väl mitt tips.

Riktigt trist, för annars gillar jag det...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Ja. Sålde min Quest relativt snabbt och körde nog inte mer än 20h.

Alldeles för dålig teknik överlag enligt mig hittills. Dock var det jäkligt coolt en kort stund, kan se hur stor potential det finns.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt Vive i 3 år och använt det kanske 20 ggr . Oftast när det kommit vänner på besök, sällan jag tar fram det själv.
Fick det till bra pris på BF så ångrar gör jag inte, för min del fanns det inte tillräckligt bra spel som tilltalade tillräckligt mycket för att orka ta fram det. Kvaliten är ändå helt okej och inget jag stör mig på även om dom nya är väldigt mycket bättre såklart.
Även om jag har satelliterna uppsatta hela tider så känns det lite bökigt att dra fram sladdarna även om det tar max 5 min
Jag kommer nog köpa ett nytt om någon generation då jag tror på konceptet men det ska vara trådlöst och det behövs riktigt kul spel, gärna mer i stilen av Time Crisis (kanske finns, har slutat leta )

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag tröttnat men har knappt rört min quest som jag köpte i somras. Grejjen är dock att headsetet klämmer så himla mycket om ansiktet att jag får huvudvärk av även kortare sessioner (är rätt känslig för sånt) vilket är största anledningen till att jag inte brukat det mer.

Ska försöka ge mig på någon comfort mod och se om det blir bättre. Generellt och om man bortser från mina egna problem så tror jag tyvärr det beror på. Vet att många tröttnar på sina headsets medan andra inte gör det. Finns dock mer spel nu än det gjorde förut.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Valve Index väger 809 gram, PSVR 624 gram och Quest 2 väger 503 gram. Med det sagt skulle nog i princip vem som helst välja Index eller PSVR framför Quest 2 ur ett komfortperspektiv. Viktfördelningen har stor betydelse.

Rift S pimax 5k+ är lite lättare samt reverb men som sagt det är mest viktfördelningen. Originalvive var framtung helt i onödan pga dess inbyggda kamera ingen någonsin förstod varför den fanns där

Har min setup permanent så jag finner inget direkt bök. Det är lite mer nu när man har inside out istället för sensorerna då rift s inte alltid känner igen rummet. Men det är ju en ganska snabb process mappa om så ingen större deal.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: varför koppla in den varje gång? Kan du inte lämna den inkopplad?

Men jag håller med generellt om att det mycket är alla "småhinder" som gör att man inte kör så mycket VR som man tänkt.

Nej som tidigare beskrev så blev det autostart med Windows.
Sen praktiska problem.
Varje gång jag ska köra PCVR måste jag rulla datorn 1 meter åt sidan (om kabeln är 5m) för att kunna utnyttja min "play-area" utan att kabeln ska dra i en.
Med Quest + VD är det problemet ur världen och jag kan utnyttja ett spelområde på ca 4*3m vilket är väldigt trevligt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nu vet jag inte om det är orsaken men det är ett återkommande problem med WMR att WMR portalen autostartar med datorn. Det har varit ett känt problem i flera år och Microsoft vägrar fixa det. Den vanligaste lösningen på Reddit är att köra ett batch-script som kopplar bort headsetet efter varje gång man använt det.

Det är inte någon liten irritationsmoment heller. När portalen startar så stjäl den allt ljud och tvingar användaren att bekräfta valet att stänga ned den, varpå datorn beter sig som om man kopplar om skärmarna.

Hmm ok, får se om det blir ett problem när väl min Reverb G2 dyker upp...
Låter rätt irriterande, men får se hur irriterande i praktiken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm ok, får se om det blir ett problem när väl min Reverb G2 dyker upp...
Låter rätt irriterande, men får se hur irriterande i praktiken.

För vissa är det inte ett problem alls. För mig varierar det från månad till månad av någon anledning.
Känns bara så bittert när Microsoft säkert hade kunnat lösa det på en halvtimme utan några vidare problem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem med reverb vad jag minns men hade den inkopplad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Kan tänka mig att problemet fortfarande är att det är omständigt om man inte råkar ha en dedikerat VR rum/stort tomt rum och bristen på "riktiga spel"? Det potentiella illamåendet och skavande headset efter en längre session är väl också en faktor som gör att man kanske väljer att inte starta upp det? Har själv varit sugen länge men är rädd att det kommer bli liggandes. Tror dock på tekniken, nån dag så ska det bli ett köp är jag säker på!

Permalänk
Medlem

Jag har bara 2 erfarenheter av vr. Första var ett Dvk1 demo för många år sedan. Det var en wow upplevelse. Några år senare testade jag med vr headset ihop med mobiltelefonen. Stor besvikelse. Kändes mest som en gimmick. Den var okish för se på egna 3d 360 filmer, men mer för det är meninglöst att se på de filmer utanför ett vr headset, inte för kvaliten var så hög. Jag upplevde det hela också som bökigt. Samlade mest damm.

Har förbokat reverb g2. Hoppas på att det ger samma wow effekt som dv1 gjorde. Jag kommer fortfarande använda den främst för filmer dock. Q2 har iofs wireless vilket är ett stort plus. Men de har facebook och sämre fov. Upplösningen i sig spelar kanske inte så stor roll för filmer då det måste vara väldigt hög upplösning på filmen för det ska ha någon effekt. Men får intrycket av att reverb g2 har bättre linser och display överlag. G2 verka ha betydligt bättre bild än G1 trots samma upplösning. Vilket jag hoppas återspeglar sig i filmer också.

Permalänk
Avstängd

Om du vill vara lite "fräck"(?) så kan du köpa det i butik hos Elgiganten med öppet köp och sedan prova en helg och sedan lämna tillbaka utan snack om det inte visade sig vara något för dig.

Jag misstänker att du när du kommit igenom den rätt korta, "Wow-fasen" med hela grejen med VR vilket är är en trevlig upplevelse i sig så kommer du att snabbt upptäcka som vissa andra sagt att tekniken inte riktigt är där med upplösningen såväl som det bristande spelutbudet.

Det enda spelet som verkligen visade en fantastiska potentialen med VR är HL: Alyx, oerhört mysigt och precis i den nivå jag tycker att VR-spel skall hålla. Alla övriga VR-spel som jag provat kändes mycket mer som påkostade teknikdemonstrationer (ja, även Star Wars-spelen som följde med Quest 1 för ett tag sedan och alla andra "varumärkesspel").

Potentialen finns verkligen där med högre upplösning, ännu bättre tracking (främst att kunna tracka ens händer och fingrar) utan kontroller, och sedan spelutbudet därpå. Anta 4K upplösning per öga så att screendoor-effekten minimeras till det yttersta, 120 Hz uppdatering, och så helt trådlöst(!) som ändå kan driva spel som HL: Alyx och ännu tyngre titlar utan någon dator - då snackar vi!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |