Nya Chromecast når Sverige först till sommaren år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidde:

Jag provade med att skiva "Malmö, Schweden" som stad och lägga till expressfrakt som någon tipsade om tidigare. Det funkade inte, Google avbokade beställningen efter några dagar.

Ok 😔...

Skrivet av Petterk:

Andra har redan skrivit att detta inte längre fungerar tidigare i tråden.

Paketförmedlare med adress i Tyskland är det som gäller om du ska beställa från Tyskland.

Ok. Typ mailbox.de ? Hur mycket tar dom för det ungefär? Kan inte @inet bara lösa lite gråimport...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ok 😔...

Ok. Typ mailbox.de ? Hur mycket tar dom för det ungefär? Kan inte @inet bara lösa lite gråimport...

Googla reda på lämpligt bolag och titta på prislistorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ok 😔...

Ok. Typ mailbox.de ? Hur mycket tar dom för det ungefär? Kan inte @inet bara lösa lite gråimport...

Kostar nog mellan 14-19 euro för MailboxDE o skicka från Tyskland till Sverige detta baserat på ett paket som är 25x25x15 och som väger 1 KG och ska till Stockholmsområdet
Bara o räkna här https://www.mailboxde.com/shipping-calculator.html

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inet har redan lagt upp den på sin sida, verkar mycket enklare än att trassla från Tyskland
https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidde:

Inet har redan lagt upp den på sin sida, verkar mycket enklare än att trassla från Tyskland
https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv

Absolut!
Nu verkar den att gå beställa igen från Inet. Det gick inte igår (eller tidigare i veckan).

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Snusfri

Synd bara att den är nästan dubbelt så dyr på Inet som MSRP från Google.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Synd bara att den är nästan dubbelt så dyr på Inet som MSRP från Google.

Nja..49 USD blir väl ca 450-500:- ?
+ moms á 125:-
Kemikalieskatt?

Inet har väl lagt lite "extrajobb" med att gråimportera som kostar en slant också.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Nja..49 USD blir väl ca 450-500:- ?
+ moms á 125:-
Kemikalieskatt?

Inet har väl lagt lite "extrajobb" med att gråimportera som kostar en slant också.

De gråimporterar väl från ett grannland och där kostar den ca 70 Euro inkl moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De gråimporterar väl från ett grannland och där kostar den ca 70 Euro inkl moms.

70 Euro inkl Tysk moms, så mellanskillnaden till svensk moms tillkommer.
Plus kemikalieskatt.

70 Euro = 725:- + momsdiff och kemikalieskatt blir kanske typ 750:- totalt

Så Inet lägger på 150:- ungefär.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

70 Euro inkl Tysk moms, så mellanskillnaden till svensk moms tillkommer.
Plus kemikalieskatt.

70 Euro = 725:- + momsdiff och kemikalieskatt blir kanske typ 750:- totalt

Så Inet lägger på 150:- ungefär.

Frakt och hantering kostar. Kostar runt 300 kr om du själv gör det via paketförmedlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Frakt och hantering kostar. Kostar runt 300 kr om du själv gör det via paketförmedlare.

Precis. Inet är just nu det billigaste/enklaste sättet för en svensk att få tag i en enhet. Tycker man det är för dyrt så köper man inte.
Jag har inte sett enhetet hos någon annan svensk återförsäljare ännu.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats få tag på en enhet och kan berätta hur den fungerar här? Antar att exempelvis alla svenska appar saknas, såsom SVT, Cmore etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaiK:

Någon som lyckats få tag på en enhet och kan berätta hur den fungerar här? Antar att exempelvis alla svenska appar saknas, såsom SVT, Cmore etc?

Min ska komma in till Inet i veckan. Kan återkomma få.
Vad jag förstår så ska inga appar saknas. Alltså kan finnas som man kan förvänta sig.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag fick detta mail av Inet idag:
"Hej,

Tack för din beställning på nya Chromecasten med Google TV!
Vi har nyss fått informationen att dessa tyvärr inte går att konfigurera med QR-kod utan man behöva göra installationsprocessen med den medföljande fjärrkontrollen.
Tyvärr så hade vi inte denna information när du la din beställning men vi vill självklart att du ska vara medveten om detta.

Är det något du undrar över så är du varmt välkommen att återkoppla till oss via mail, telefon eller chatt på hemsidan.

Ha en bra dag!

Fredrik Bergkvist
Kundservice "

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@arowe17 Ser att inet nu ändrat datumet till 20 november. Har de redan sålt slut på första leveransen eller har det blivit försenat måntro?

Edit: Snackade med kundtjänst och dom sa att första leveransen var helt slutsåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@arowe17 Ser att inet nu ändrat datumet till 20 november. Har de redan sålt slut på första leveransen eller har det blivit försenat måntro?

Edit: Snackade med kundtjänst och dom sa att första leveransen var helt slutsåld.

Jag fick samma svar. De ursprungliga enheterna är inte försenade.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaiK:

Någon som lyckats få tag på en enhet och kan berätta hur den fungerar här? Antar att exempelvis alla svenska appar saknas, såsom SVT, Cmore etc?

Beställde min via Fnac (80 euro inkl. frakt). Fick den i Tisdags Tycker den är värd sitt pris, trots påslaget (med tanke på att en vanlig CC Ultra kostade 800 kr tidigare, utan fjärr)

Allt funkar som vanligt.

SVT, Netflix, Dplay, Cmore, Disney+, HBO, Viaplay, ViaFree, TV4, SF Anytime, YoutubeKids, Plex, Spotify, VLC etc.

Google Assistant fungerar också utan problem, Även den på Svenska.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Beställde min via Fnac (80 euro inkl. frakt). Fick den i Tisdags Tycker den är värd sitt pris, trots påslaget (med tanke på att en vanlig CC Ultra kostade 800 kr tidigare, utan fjärr)

Allt funkar som vanligt.

SVT, Netflix, Dplay, Cmore, Disney+, HBO, Viaplay, ViaFree, TV4, SF Anytime, YoutubeKids, Plex, Spotify, VLC etc.

Google Assistant fungerar också utan problem, Även den på Svenska.

Bra! Har ju varit rapporter om att viaplay, dplay och HBO Nordic måste sideloadas. Att det inte skulle vara samma store i Google TV som i Android TV låter ju osannolikt.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Beställde min via Fnac (80 euro inkl. frakt). Fick den i Tisdags Tycker den är värd sitt pris, trots påslaget (med tanke på att en vanlig CC Ultra kostade 800 kr tidigare, utan fjärr)

Allt funkar som vanligt.

SVT, Netflix, Dplay, Cmore, Disney+, HBO, Viaplay, ViaFree, TV4, SF Anytime, YoutubeKids, Plex, Spotify, VLC etc.

Google Assistant fungerar också utan problem, Även den på Svenska.

Låter grymt! Tack. Då gäller det bara att försöka få tag på en enhet också.

Permalänk
Medlem

Frågade Inet om en uppdatering precis:
"Jag ser att vi har dessa på ingång i början/mitten av november ser det ut som nu.
Vi fick inte de första inplanerade leveranserna så vi får utgå ifrån i mitten av november någon gång"

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Fick precis mail:
"Hej!

Vi kontaktar dig gällande din beställning på: https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv#...

Vi har fått ett preliminärt leveransdatum och produkten förväntas att komma in i lager den 13/11.
Observera att leveransdatumet endast är preliminärt och vi uppdaterar dig löpande.

Om du önskar att byta till en annan produkt kan du återkomma till oss i detta mailet."

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Då ligger nya chromecasten på köksbänken 😃👍
https://ibb.co/mGhXRJY
Bra jobbat Inet!!!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KingCobra:

Då ligger nya chromecasten på köksbänken 😃👍
https://ibb.co/mGhXRJY
Bra jobbat Inet!!!!

Du kan ju recensera den om du vill, ingen blir nog ledsen för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Då ligger nya chromecasten på köksbänken 😃👍
https://ibb.co/mGhXRJY
Bra jobbat Inet!!!!

Du har säkert fått min! Jag skickar min adress i PM så kan du skicka vidare. Jag förväntar mig att pingvinstången är intakt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Du har säkert fått min! Jag skickar min adress i PM så kan du skicka vidare. Jag förväntar mig att pingvinstången är intakt.

Haha näää jag släpper inte denna! Pingvinstången var med colasmak 😃 tyvärr sitter jag på landet i Dalsland denna helgen så det blir ingen installation förrän på Söndag. Jag lovar att lägga lite omdömme om den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Så är Chromecast med Google TV redo för Svenssons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så är Chromecast med Google TV redo för Svenssons?

Jag beställde den genom Inet och fick den idag. Så...ja. har inte installerat den, sitter 15 mil hemmifrån så det blir på Söndag.
Inte skickade ett mail om att det var något som inte skulle funka från start, hittar inte mailet nu men i stort sett allt skulle funka.
Återkommer på Söndag om hur allt funkar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag beställde den genom Inet och fick den idag. Så...ja. har inte installerat den, sitter 15 mil hemmifrån så det blir på Söndag.
Inte skickade ett mail om att det var något som inte skulle funka från start, hittar inte mailet nu men i stort sett allt skulle funka.
Återkommer på Söndag om hur allt funkar.

Jag skulle nog inte ha några problem, tänkte mest om den är redo som en ersättare för Mi Box S för vanligt folk. Vet att den ska klara i princip alla vanliga Android TV-appar, och att de ska gå att köra på svenska. Om upplevelsen är finslipad nog att jag kan rekommendera den till någon utan att det behövs support vore intressant att veta

Permalänk
Medlem

Jag hittade mailet till slut 😃 det var verkligen inget allvarligt, jag kommer installera som vanligt
"Tack för din beställning på nya Chromecasten med Google TV!
Vi har nyss fått informationen att dessa tyvärr inte går att konfigurera med QR-kod utan man behöva göra installationsprocessen med den medföljande fjärrkontrollen.
Tyvärr så hade vi inte denna information när du la din beställning men vi vill självklart att du ska vara medveten om detta."
Bara att köra med andra ord!....kan det inte bli söndag snart!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Beställde min via Fnac (80 euro inkl. frakt). Fick den i Tisdags Tycker den är värd sitt pris, trots påslaget (med tanke på att en vanlig CC Ultra kostade 800 kr tidigare, utan fjärr)

Allt funkar som vanligt.

SVT, Netflix, Dplay, Cmore, Disney+, HBO, Viaplay, ViaFree, TV4, SF Anytime, YoutubeKids, Plex, Spotify, VLC etc.

Google Assistant fungerar också utan problem, Även den på Svenska.

Finns alla streamingtjänster på Chromcasten du skrev? (Endast använda fjärren som medföljer)
Eller startar du streamen från din mobil/surfplatta?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |