3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Webhallen
Skrivet av anon5930:

Förstår det!
Får hoppas du får tag i sista komponenterna med. Corona gör ju sitt men känns verkligen hur komponentmarknaden verkar ha dammsugits ren på delar.

Såg att Webhallen ökade priset från 1690 till 1790kr. Men lite saksamma för min del då nätdelar används länge. Samtidigt börjar utgifterna dra iväg hehe. Men ett år som detta så får det kosta vad det kostar för min del, även om jag vägrar betala mer för ett dyrt 3080, speciellt så nära AMDs presentation av kommande kort.

Tycker själv att 750W känns riktigt brutalt i ett ITX-system men så har vi grafikkort en bit över 300W TDP idag. Och höga rekommendationer. 850W är rejält, speciellt för ett system med max ett grafikkort. Går ju alltid dra iväg i energiförbrukning med high-end CPUer också förstås.

Tar lite höjd ifall jag snubblar på fler hos våra kära tyskar som älskar att höja priser på bristvaror, dessa jag har på ingång är det i princip inget kött på alls

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattemaz:

Sitter i exakt samma tankar:D
Vad siktar du på för kylare?

Känns lätt som ett av de intressantaste byggena man kan göra just nu. Nu är jag partisk, älskar SFF-system men NR200P är så galet modulär, finns många intressanta möjligheter trots storleken. Kör en Ncase M1 sedan tidigare vilket varit ett av mina absoluta favoritchassin men NR200P tog utan bekymmer förstaplatsen.

Inte bestämt mig för kylare. Blir troligen något tillfälligt tills jag bestämt mig. Kör en Noctua D9L i min Noctua men den känns på tok för klen för att kyla min 3900X: https://noctua.at/en/nh-d9l
Har en urgammal Noctua NH-U12P LGA1336 utgåvan (släpptes för 11-12 år sedan) men osäker på hur denna passar. Tänkte göra ett försök iallafall. Nyare NH-U12A ska fungera riktigt bra men endast med plåtsida. Kylaren jag kommer använda bör fungera med glassidan också.

Noctuas NH-C14S känns intressant men då är det bara att glömma glassidan då den behöver ta in luft genom sidan:

Inte så mycket för vattenkylning, föredrar luft, men har en Coolermaster MasterLiquid ML240L liggandes jag funderar på att prova också: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4523423

Sedan har Cooler Master en uppdaterad 212 Evo på gång, förhoppningen är att den fungerar fint med NR200P.

Jag är inte jättepåläst med chassit, jag tänkte invänta både ett nytt grafikkort (3080 TUF OC, eller något från AMD) och eventuellt 5900X men fick hem min NR200P i helgen och... kliar rejält i fingrarna. Får moderkort imorrn, blir eventuellt att montera ihop allt med en Corsair SF450 och ett 1070 istället för 1080Ti för att inte tokbelasta nätdelen i väntan på leverans. Men inte sugen på att tappa typ 50% av prestandan så får se.

Permalänk
Inaktiv

Har länkat i CM NR200P-tråden men klippet är nog aktuellt även här, kombinationen 3080FE och NR200 tas upp. Har inte kollat mer än ett par minuter än dock:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Kan ju alltid hoppas på avhopp 😊har 38st påväg så kan ju vara någon som missar att hämta ut.

/Patrik

Fingers crossed!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns lätt som ett av de intressantaste byggena man kan göra just nu. Nu är jag partisk, älskar SFF-system men NR200P är så galet modulär, finns många intressanta möjligheter trots storleken. Kör en Ncase M1 sedan tidigare vilket varit ett av mina absoluta favoritchassin men NR200P tog utan bekymmer förstaplatsen.

Inte bestämt mig för kylare. Blir troligen något tillfälligt tills jag bestämt mig. Kör en Noctua D9L i min Noctua men den känns på tok för klen för att kyla min 3900X: https://noctua.at/en/nh-d9l
Har en urgammal Noctua NH-U12P LGA1336 utgåvan (släpptes för 11-12 år sedan) men osäker på hur denna passar. Tänkte göra ett försök iallafall. Nyare NH-U12A ska fungera riktigt bra men endast med plåtsida. Kylaren jag kommer använda bör fungera med glassidan också.

Noctuas NH-C14S känns intressant men då är det bara att glömma glassidan då den behöver ta in luft genom sidan:
https://www.youtube.com/watch?v=nSUK7p9qQnU

Inte så mycket för vattenkylning, föredrar luft, men har en Coolermaster MasterLiquid ML240L liggandes jag funderar på att prova också: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4523423

Sedan har Cooler Master en uppdaterad 212 Evo på gång, förhoppningen är att den fungerar fint med NR200P.

Jag är inte jättepåläst med chassit, jag tänkte invänta både ett nytt grafikkort (3080 TUF OC, eller något från AMD) och eventuellt 5900X men fick hem min NR200P i helgen och... kliar rejält i fingrarna. Får moderkort imorrn, blir eventuellt att montera ihop allt med en Corsair SF450 och ett 1070 istället för 1080Ti för att inte tokbelasta nätdelen i väntan på leverans. Men inte sugen på att tappa typ 50% av prestandan så får se.

Jag kommer köra en custom loop längre fram men inleder med Artic Freezer 240 AIO. Kommer ge mig på att invertera moderkort/psu sidan också för att ha radiatorn där uppe (mest för att det är kul att göra det). Jag va länge inne på Ncase M1 men NR200P är ju odiskutabelt mer prisvärt tycker jag.

Som sagt, lär väl ta ett kvartal innan man fått alla grejerna

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också. Tar mellan 1-2 veckor från fabrik tills nordisk mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också.

Tack för uppdateringen. Det känns rätt surt att icke-OC är så otroligt nedprioriterat, hur skulle man kunna ha vetat det i förväg? Och nu är det ju för sent att ändra sig, så då sitter man här utan fungerande grafikkort. Men det är som du säger ändå positivt att det rör på sig på något sätt.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också. Tar mellan 1-2 veckor från fabrik tills nordisk mark.

Når inga TUF 3080 (ej OC) nordisk mark innan detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Warder:

Tack för uppdateringen. Det känns rätt surt att icke-OC är så otroligt nedprioriterat, hur skulle man kunna ha vetat det i förväg? Och nu är det ju för sent att ändra sig, så då sitter man här utan fungerande grafikkort. Men det är som du säger ändå positivt att det rör på sig på något sätt.

förstår det, kanske går att kolla med butik om dem kan ändra bokningen till OC med någon form av bibehållen köplats :/, vet inte om det går, jag bara tänker högt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoskildeKille:

Når inga TUF 3080 (ej OC) nordisk mark innan detta?

jodå det har skeppats mindre leveranser sen release

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

jodå det har skeppats mindre leveranser sen release

Topp! Tack för dina återkopplingar, det uppskattas! 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

förstår det, kanske går att kolla med butik om dem kan ändra bokningen till OC med någon form av bibehållen köplats :/, vet inte om det går, jag bara tänker högt.

Tack för tipset, tror dock inte att det är något som Komplett sysslar med. Det är nog bara att bita ihop och vänta, tyvärr. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också. Tar mellan 1-2 veckor från fabrik tills nordisk mark.

Vilka volymer snackar vi om på ett ungefär?

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Kan ju alltid hoppas på avhopp 😊har 38st påväg så kan ju vara någon som missar att hämta ut.

/Patrik

Vet du möjligen när de förväntas komma in i lager hos er?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Ddroid:

Vet du möjligen när de förväntas komma in i lager hos er?

Typ början på nästa vecka om jag får gissa

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkigt att 3080 TUF icke oc tyvärr inte är lika prioriterat som OC. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och invänta sig sitt kort. Lite lustigt att mailet från Inet har en beräknad leverans 21/10 men som det ser ut så lär en få vänta till åtminstone november då ordersidan har 4/1 som status. (beställning lagd på release med orderbekräftelse 15:23)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Webhallen:

Tar lite höjd ifall jag snubblar på fler hos våra kära tyskar som älskar att höja priser på bristvaror, dessa jag har på ingång är det i princip inget kött på alls

/Patrik

Inte orimligt, kan jag ju tycka, men får hoppas att SF 750-proppen släpper framöver. Samt även 600-modellerna, som även de verkar vara svåra att få tag i.

Skrivet av mastrovious:

Jag kommer köra en custom loop längre fram men inleder med Artic Freezer 240 AIO. Kommer ge mig på att invertera moderkort/psu sidan också för att ha radiatorn där uppe (mest för att det är kul att göra det). Jag va länge inne på Ncase M1 men NR200P är ju odiskutabelt mer prisvärt tycker jag.

Som sagt, lär väl ta ett kvartal innan man fått alla grejerna

Låter vettigt! Och något jag själv troligen behöver prova, om jag tänker köra vatten tills jag hittat rätt kylare.

Jag gillar fortfarande Ncase M1 men den känns svår att motivera för någon nu. CM slår undan fötterna, men Ghost S1 står sig bra då det är en betydligt mindre lösning. Och galet läcker med. Storleken motiverar också priset där kan jag tycka.

Kan nog bli läge att fynda Ncase M1 framöver, ifall någon är på jakt efter ett billigt ex.

Skrivet av Asus.David:

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också. Tar mellan 1-2 veckor från fabrik tills nordisk mark.

Spännande! Tvivlar på att det räcker till mig som beställde mitt ASUS TUF OC 21 september. Men bara bra om köerna börjar kortas av oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

1000+ av blandade modeller

Riktigt trevliga nyheter

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

fyfan vad surt alltså väntat i över 1 månad nu på 3080 strix non OC trots att man ligger längst fram i kön på kortet , kommer nog aldrig mera beställa asus efter detta. Första och sista gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micho89:

fyfan vad surt alltså väntat i över 1 månad nu på 3080 strix non OC trots att man ligger längst fram i kön på kortet , kommer nog aldrig mera beställa asus efter detta. Första och sista gången.

Bör dock räkna med att "custom" överbyggda modeller såsom Strix inte brukar finnas tillverkade och i butik samma dag som en GPU lanseras. Minst några veckors väntan är snarare rimligt. Men förstår dig. Det som gör att det känns fult är just att OC-Strix hunnit leta sig ur fabrik vid det här laget samt att ASUS USA kommenterade att icke-OC inte var i produktion ens.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av micho89:

fyfan vad surt alltså väntat i över 1 månad nu på 3080 strix non OC trots att man ligger längst fram i kön på kortet , kommer nog aldrig mera beställa asus efter detta. Första och sista gången.

Det har väl vart samma för alla tillverkare dock. Gjorde också misstaget att beställa Non-OC.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av RunRookieRun:

Tror nog inte det är någon fara för dom ekonomiskt.

Jag tror detta bunnar ner i en svaghet i deras system när lagerstatus baseras på fjärrlager eller saldo hos leverantör. Vet hur systemet fungerar annars och det är inte logiskt att det visas som detta om det är varor på väg inn til deras egna lager.

Att det inte är fixat eller justerat enn är dock lite pinsamt.

Mjaa, när jag köpte ett tangentbord som dom hade en riktigt bra drive på i våras, har jag bestämt för mig att det tydligt var 0 i lager och tydlig kommunikation om väntetid(ca 2 månader), vilket stämde nästan på dagen med när det sedan levererades. Det dom håller på med nu är bara lurendrejeri. Jag skulle behållt min tidiga bokning på MSI gaming x trio webbis i stället, men nu ligger pengarna på Elgigantens konto i stället😤.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micho89:

fyfan vad surt alltså väntat i över 1 månad nu på 3080 strix non OC trots att man ligger längst fram i kön på kortet , kommer nog aldrig mera beställa asus efter detta. Första och sista gången.

Ja verkligen, jävla ASUS att de inte fick nå kort av Nvidia. Fan va dumma dom är...

Känns som hälften av denna tråd är allmänt whine bara, tipsa gärna om vilka ostar som passar till.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Själv knep man legendkortet när man satt på toaletten efter lunch:)

https://www.youtube.com/watch?v=vgnEGgnueg4&feature=emb_logo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

bara för att sprida lite positiva vibbar...nästa veckas leverans från fabrik ser ut att bli den största hittills iaf så förhoppningsvis börjar det lossna lite inför November. Majoriteten är 3080/3090 OC modeller men även några 3080 icke-OC också. Tar mellan 1-2 veckor från fabrik tills nordisk mark.

Har du någon insyn på det företag som beställer till Elgiganten. Kan du svara på om Elgiganten fått/får in några Asus kort? Förstår om du inte kan svara men skadar inte att fråga! Eller väntar de på större batcher?

Permalänk

Jag har, som de flesta andra som beställt från fuskmedlagersaldo-giganten, fått ett sms om att det är januari som gäller för leverans. Dessvärre nämner de inte om det är januari 2021 eller 2022, men det får väl tiden utvisa.

Det jag tycker är lite extra trist är att de redan har dragit hela beloppet och tänker behålla det ända fram till leverans sker. Jag kan tycka att de borde kunna släppa tillbaka pengarna eftersom de skjutit upp leveransen med nästan ett halvår, när jag beställt saker från andra butiker som har ett långt senare leveransdatum har de släppt reservationen och dragit pengarna på riktigt vid den riktiga leveransen. Inte så kul att ligga ute med dessa pengar resten av året.

Jag blir extra irriterad när de skriver "Som kommunicerat vid köpet så har den en beräknad leverans i januari". Tyvärr har jag inget screenshot på produktsidan från beställning, men jag är rätt säker på att det stod att leveranstiden kunde vara uppåt två månader i vissa fall. Inte nästa år. Är mycket nära att avbeställa av ren princip om inte felgiganten kan erbjuda någon typ av kompensation för att de vilselett oss alla, men det är nog föga troligt att det kommer ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Själv knep man legendkortet när man satt på toaletten efter lunch:)

https://www.youtube.com/watch?v=vgnEGgnueg4&feature=emb_logo

Kära nån! Det kortet är verkligen speciellt.....

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Viking
Skrivet av Hondaxl:

Själv knep man legendkortet när man satt på toaletten efter lunch:)

https://www.youtube.com/watch?v=vgnEGgnueg4&feature=emb_logo

Hoppas att du också köper 4 st Trident Z Royal minnen nu.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Ja verkligen, jävla ASUS att de inte fick nå kort av Nvidia. Fan va dumma dom är...

Känns som hälften av denna tråd är allmänt whine bara, tipsa gärna om vilka ostar som passar till.

Låt folk ventilera, de som valde icke OC var körda från början. Inget Asus specifikt, är bara mer påkostade kort som levererats. Få hade hållit minen av att vänta i över en månad på leverans av ett kort som inte verkar levereras alls.

Förhoppningsvis börjar det ju röra sig snart nog.

Permalänk
Medlem

Undrar hur fördelningen är bland de nordiska länderna på dessa 1000+ kort som Asus skeppar nästa vecka.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |