Set up för en enkel billig USB-C docka för hemma kontoret (HP Elitbook 820 dator)

Permalänk
Medlem

Set up för en enkel billig USB-C docka för hemma kontoret (HP Elitbook 820 dator)

Efter att ha läst Allings utmärkta tråd om USB-C träsket är man ju redo att ge
upp men jag ger det en chans.
Har en jobbdator HP Elitebook 820 G4 som jag bär mellan hem och kontor.
I vanliga fall blir det enstaka dagar hemma och då duger laptopens 13 tum.
Under Coronatider är bilden helt annorlunda.....
På jobbet har jag HP docka men vi får inga extra dockor att ha hemma.
Vill därför hitta en docka att köpa privat som inte är knuten till HP utan
som är rätt universiell.
Skärm, tangentbord och mus ska dockas in.
Finns ju dockningsstationer för USB-C för runt 700-1000 kronor.
Frågan är om det funkar.
Inet här i Göteborg säger att det inte går att veta förrän man testat men erbjuder ju mig
öppet köp vilket i sig är juste.
HP datorn har en USB-C port men den tar inte laddning den vägen.
Displayport finns, ingen HDMI.
På lite utländska forum ser jag många olika svar som INTE är entydiga huruvida HP Elitebook
klarar en enklare docka än HPs egen som ju är rätt dyr.
Nån säger Nix. Nån säger att det går bara man strömförsörjer datorn med vanlig laddare.
Min hemmaskärm är en Dell P2314 med följande ingångar:

En omfattande uppsättning analoga och digitala anslutningsportar och kablar ingår:
VGA
DisplayPort
DVI-D (exklusive DVI-D-kablar)
USB

Måste finnas massor i samma situation som jag.
Vad rekommenderar ni som är proffs eller semi-proffs för lösning?
Att koppla in skärm och tangentbord direkt utan docka är ju en lösning men
jag är beredd att lägga en liten slant för en bättre lösning.

Permalänk
Medlem

Köp en beggad HP Ultraslim Docka från tex Inrego eller liknande företag
https://shop.inrego.se/dockningsstationer/hp-ultraslim-2013-d...

Visa signatur

if it ain't broke, don't fix it

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har en hp elitebook 840 g5 som arbetsdator.
Sitter som du på jobbet med en "vanlig" hp-docka.
Men jag köpte en begagnad usb-c docka till hemmet då det blir en del arbete därifrån i dessa dagar.
Dockan fixar laddning, internet, extra skärmen, med usb C-sladden från dockan till datorn.
Kommer inte ihåg modellnamnet på den men kan kolla när jag kommer hem senare i kväll.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Testpilot

Jag har en HP Elitebook 850 G3 via jobbet och den funkar med bild ut via en USB-C-docka från Dell så det borde vara ganska universelt. Min tar inte heller laddning via USB-porten men kör man med nätadaptern direkt i datorn så slipper man att batteriet tar slut. Jag behöver alltså köra med en nätadapter till Dell-dockan och en till HP-datorn för att bli helt stationär.

Nu är väl tyvärr Dell-dockorna också väldigt dyra så att köpa en begagnad HP-docka är nog billigare ändå men infon om att det funkar via USB-C utan HP:s grejer kanske hjälper lite.

Den här Dell-dockan är det, D6000: https://www.dell.com/sv-se/work/shop/dell-universal-dock-d600...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanosec:

Köp en beggad HP Ultraslim Docka från tex Inrego eller liknande företag
https://shop.inrego.se/dockningsstationer/hp-ultraslim-2013-d...

var inne på det men du kan ge dig fan på att HP ändrar sin standard på dockningskontakter
som de haft rätt länge så fort jag lagt den i kundkorgen (:
Sedan har jag även en privat mindre Lenovo som kunde kopplas in via USB-C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Tjena, jag har en hp elitebook 840 g5 som arbetsdator.
Sitter som du på jobbet med en "vanlig" hp-docka.
Men jag köpte en begagnad usb-c docka till hemmet då det blir en del arbete därifrån i dessa dagar.
Dockan fixar laddning, internet, extra skärmen, med usb C-sladden från dockan till datorn.
Kommer inte ihåg modellnamnet på den men kan kolla när jag kommer hem senare i kväll.

Jag väntar med spänning (inte via USB-C..den tar ingen laddning..hehe)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag har en HP Elitebook 850 G3 via jobbet och den funkar med bild ut via en USB-C-docka från Dell så det borde vara ganska universelt. Min tar inte heller laddning via USB-porten men kör man med nätadaptern direkt i datorn så slipper man att batteriet tar slut. Jag behöver alltså köra med en nätadapter till Dell-dockan och en till HP-datorn för att bli helt stationär.

Nu är väl tyvärr Dell-dockorna också väldigt dyra så att köpa en begagnad HP-docka är nog billigare ändå men infon om att det funkar via USB-C utan HP:s grejer kanske hjälper lite.

Den här Dell-dockan är det, D6000: https://www.dell.com/sv-se/work/shop/dell-universal-dock-d600...

Det var intressant. Känns lite som att dyrare dockor har bättre kompatibilitet.
Hur landade du på valet av DELL docka? En slump eller ett tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IngemarB:

Jag väntar med spänning (inte via USB-C..den tar ingen laddning..hehe)

Precis denna har jag;
https://www.dustin.se/product/5011069641/usb-c-docka-g4-3ff69...
Funkar helt klockrent men jag ser att den utgått tyvärr.
Men det borde finnas liknande som kan funka, jag är ingen expert på det här med dockningsstationer...
Annars så fanns det ett gäng på Amazon, har aldrig handlat därifrån så jag vet inte hur safe det är;
https://www.amazon.com/gp/offer-listing/B079SBBC1B/ref=dp_olp...
EDIT: Det där med Amazon kanske inte är någon vidare bra tanke, såg att det var US sidan och då riskerar man väl mer kostnader

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av IngemarB:

Det var intressant. Känns lite som att dyrare dockor har bättre kompatibilitet.
Hur landade du på valet av DELL docka? En slump eller ett tips?

Min fru har en Dell-dator på sitt jobb och fick en docka till den att ha hemma så det får väl räknas som slump, hade nog inte köpt just den om jag behövde en själv. Smidigt att slippa koppla om skärm och tangentbord när vi skiftar vem som jobbar hemma.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]