Hjälp, håret på min hjässa flyr sin kos. Vad gör ni mot att bli tunnhåriga?

Permalänk
Medlem

Hjälp, håret på min hjässa flyr sin kos. Vad gör ni mot att bli tunnhåriga?

Situationen är att jag, 36 år, som haft långt hår hela mitt liv på senare börjat bli allvarligt tunnhårig högst uppe på skalpen. Å vikarna har dragit sig upp rätt rejält också. Jämför jag med min far börjar min hårväxt nu likna hans när han var runt 40. Nu har han väldigt lite hår kvar, dock långt ifrån helt skallig, men väldigt VÄLDIGT tunnhårig.

Så ett rejält arvsanlag för denna hemska vidriga åkomma har jag ju.
Självklart kan man bara acceptera som det är, raka sig och gå vidare. Men jag är långt ifrån redo att göra mig av med mitt hår.
Ok att man inte kan få ett riktigt tjockt hår igen, förutom kanske med hårtransplantation.
Men vad finns för tips bland medlemmarna här? Vilka hjälpmedel har ni använt för att få ett avstannande håravfall t.ex. vilka speciella schampon eller vitamintabletter har funkat för er?

Mitt hår verkar trilla av lättare under en period tidig vår och tidig höst, då jag märkt att jag blir väldigt torr i hårbotten. Kan inte relateras till stress eller annat. Nu har jag börjat använda kokosolja i håret nån gång i veckan innan dusch för att se om det ger någon effekt.
Dock tar det väl några månader innan resultat ses just med håret.

Alternativt kan jag väl skapa ett betalningsmedel på internet och sedan revolutionera både bil och rymdindustrin. Det verkar ju funkat för Elon Musk...
https://i.redd.it/b5jic9uzjn921.jpg

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Det är som brorsan sa, det är bara att köpa läget och gå vidare (han är nästan helt skallig) - jag har förvisso fått behålla mitt hår men det är en rätt svårskött historia med tunna strån som egentligen mår bästa att hålla i längd motsvarande militärsnagg.

Det som däremot syns väldigt väl är fåfänga och man försöker hålla kvar något som uppenbarligen för alla andra är på väg bort - då är det bättre med Aschbergsstuket att man resolut rakar av det som är kvar om man inte får till det som är kvar på ett bra sätt.

Permalänk

Här har du medel som hjälper i många fall. Man får dock alltid hålla på med det.
https://www.apoteket.se/kategori/hud-har/haravfall/

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Situationen är att jag, 36 år, som haft långt hår hela mitt liv på senare börjat bli allvarligt tunnhårig högst uppe på skalpen. Å vikarna har dragit sig upp rätt rejält också. Jämför jag med min far börjar min hårväxt nu likna hans när han var runt 40. Nu har han väldigt lite hår kvar, dock långt ifrån helt skallig, men väldigt VÄLDIGT tunnhårig.

Låter rimligt

Permalänk
Inaktiv

Är en fråga om att acceptera mest, finns inga mirakellösningar och intresset att faktiskt hitta något som fungerar är i det närmaste icke-existerande.

Kamma över och liknande lurar ingen. Raka skallen är nog för de flesta den bästa lösningen.

Permalänk
Medlem

Toupé är väl en lösning? Dyr dock och håller kanske inte hur länge som helst. Men kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem

Googlade om rogaine för några år sen och det låter som att det i många fall kan hjälpa.

FASS håller med:
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=200006300001...

Men det är rätt dyrt att hålla på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Relik 📜

Klipp dig kort och gå vidare i livet. Kan av erfarenhet säga det ändå funkar rätt bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Men nog saknar man håret ibland. Sätta sig ner i en salong och få håret ompysslat. Nu drar man bara ett par varm med klippern, mycket tid och pengar sparat.

Men det är ju inte samma sak förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Men nog saknar man håret ibland. Sätta sig ner i en salong och få håret ompysslat. Nu drar man bara ett par varm med klippern, mycket tid och pengar sparat.

Men det är ju inte samma sak förstås.

Tips är att gå till någon barberare som rakar dig med kniv alternativt skaffar mustigt skägg som hen kan rå om.

Har du ingen skäggväxt så är det ju såklart inget att göra.

Permalänk
Medlem

Det finns inga behandlingar som räddar hår på sånt vis att du blir nöjd. Du kommer alltid vara medveten om det, och hela tiden fokusera på det.

Om du börjar kolla sajter eller forum om håravfall kommer du bli galen. De människorna är helt besatta.

Raka av det. Gör slut på tvivlet. Gör ett avslut i en jakt du aldrig kommer vinna.

Permalänk
Medlem

befinner mig i samma sitts som TS.
Finns en liten fairway runt fontanellen, och ruffen runtomkring.

sugen på transplantation. Om nån har tips på bra ingrepp/kliniker/resultat med före och efter bilder - PMa gärna.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Vad jag gjorde efter att jag slutat ignorera begynnande tunnhårigheten:
-Klippte mig kort (hårdrockshåret är nu borta), max 2-3 cm håller jag det vid numera.
-Skaffade mig ett stort naturligt rödlätt skägg så jag har något att kamma/fläta om jag saknar håret.
-Införskaffade en snygg keps som skyddar hjässan mot solen och döljer det glesa håret när jag är ute.

Kollade en del på alternativ som olika medel och transplantation men kom fram till att resultaten inte verkade speciellt imponerande (speciellt när man är ljushårig) utan fick helt enkelt lära mig att acceptera och anpassa mig till de gener man fått i detta avseende.

Permalänk
Medlem

Inget, att slita sitt hår över ett så världsligt problem gör en inte lyckligare.

Permalänk
Medlem

Finns inga medel mot tunnhårighet, men det finns vetenskapligt bevisade övningar du kan göra för att behålla ditt hår som är KVAR så länge som din kropp tillåter det.

1) Massera skalpen när du dushar, inte för hårdt och inte med spetsa naglar då det kan riva ut rötterna på ditt hår (och finns inte hårsäcken kvar, så kommer där inga nya. tyvärr). Detta gör att håret håller sig bättre då dom håller bättre på hårsäcken, allt är baserat på musklar som allt annat, bättre träning ger bättre hållbarhet.

2) Undvik att använda produkter som ger problemer med huden, detta kan medverka att du tappar håret snabbare. Använd oparfymerat shampoo etc.

3) Tvätta inte håret så ofta, huden utvecklar en naturlig olja som din kropp behöver.

4) Kamma håret istället för att använda hårtorkare. Hårtorkare sliter på håret, skalpen gillar inte den extrema värmen, måste du använda hårtork, så använd "kall" läge istället, då håller formen på håret sig bättre och du kan forma det så det täcker öppna delar av skallen.

Jag började att förlora håret i 40 års åldern, men lyckades att bromsa ner det vid att vara uppmärksam på råden ovanför. Självklart kan jag inte garantera nåt, allt betyr nåt, som genetik, kostvanor, livsstil etc. Nu är jag 50+ och har håret kvar, förlorar lite fortfarande - men absolut inte så mkt som förut.

Lycka till och hoppas det hjälp dig med.

Permalänk
Medlem

Jag hade en panikperiod för några år sedan då jag trodde att jag höll på att tappa håret. Som tur var visade det sig vara falskt larm, men av vad jag såg så verkade Minoxidil som det mest legit för att bromsa/stoppa håravfall.

Jag skulle nog spara ihop cash till en hårtransplantation dock, ifall det kändes viktigt. 20k är inte sååå hutlöst mycket, och det ser ut att bli rätt bra.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Mjo det är väl så att man får acceptera det nån gång. Men om det nu finns medel som kan hjälpa, vilket jag är ute efter lite tips på, och erfarenheter av andra tar jag den tiden och gör ett försök iaf.
Än så länge är det inte helt å helvete, å hjälper det med nåt schampo eller dylikt hade det ju varit trevligt. Duscha ska jag ju ändå göra så att säga. Så om det även kan stanna av hårtappet är det bara två flugor i smäll. Även om det kan bli lite dyrare.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

befinner mig i samma sitts som TS.
Finns en liten fairway runt fontanellen, och ruffen runtomkring.

sugen på transplantation. Om nån har tips på bra ingrepp/kliniker/resultat med före och efter bilder - PMa gärna.

Problemet är att ditt naturligt placerade hår kommer fortsätta tunnas ut. Jag har sett detta hos en man, där han är helt fri från hår på hjässan, men har två fingerbreda linjer med perfekt placerat hår framme vid pannan.

Det tål att sägas: mannen har alltid varit rakad under alla gånger jag sett honom genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Finns inga medel mot tunnhårighet, men det finns vetenskapligt bevisade övningar du kan göra för att behålla ditt hår som är KVAR så länge som din kropp tillåter det.

1) Massera skalpen när du dushar, inte för hårdt och inte med spetsa naglar då det kan riva ut rötterna på ditt hår (och finns inte hårsäcken kvar, så kommer där inga nya. tyvärr). Detta gör att håret håller sig bättre då dom håller bättre på hårsäcken, allt är baserat på musklar som allt annat, bättre träning ger bättre hållbarhet.

2) Undvik att använda produkter som ger problemer med huden, detta kan medverka att du tappar håret snabbare. Använd oparfymerat shampoo etc.

3) Tvätta inte håret så ofta, huden utvecklar en naturlig olja som din kropp behöver.

4) Kamma håret istället för att använda hårtorkare. Hårtorkare sliter på håret, skalpen gillar inte den extrema värmen, måste du använda hårtork, så använd "kall" läge istället, då håller formen på håret sig bättre och du kan forma det så det täcker öppna delar av skallen.

Jag började att förlora håret i 40 års åldern, men lyckades att bromsa ner det vid att vara uppmärksam på råden ovanför. Självklart kan jag inte garantera nåt, allt betyr nåt, som genetik, kostvanor, livsstil etc. Nu är jag 50+ och har håret kvar, förlorar lite fortfarande - men absolut inte så mkt som förut.

Lycka till och hoppas det hjälp dig med.

Tack för tipsen, det där med massagen för att stimulera blodet försöker jag med så gott det går. Å inte använda hårtork eller hårprodukter.
Skönt att höra att det stannade av för dig i alla fall. Finns det hopp om det 😄

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Du har större chans att hitta ett botemedel mot typ 1-diabetes.

Bli inte Berlusconi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Situationen är att jag, 36 år, som haft långt hår hela mitt liv på senare börjat bli allvarligt tunnhårig högst uppe på skalpen. Å vikarna har dragit sig upp rätt rejält också. Jämför jag med min far börjar min hårväxt nu likna hans när han var runt 40. Nu har han väldigt lite hår kvar, dock långt ifrån helt skallig, men väldigt VÄLDIGT tunnhårig.

Så ett rejält arvsanlag för denna hemska vidriga åkomma har jag ju.

Detta är ett vanligt missförstånd som jag har förstått det, arvsanlaget för flintskallighet (inte blanda ihop med tunnhårig, dvs tunna hårstrån) verkar ligga i x-kromosomen och kommer således från mammans sida.

https://www.svd.se/flintskallen-arvs-fran-mamma

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Har dåliga gener från båda sidor av familjen och började tappa hår redan vid 14år ålder. Hade min panik under högstadiet, klippte mig kortare och kortare fram till 17-18 då jag skaffade mig en hårtrimmer och började "klippa" mig själv.

Började raka huvudet vid 20.5år ålder, gjorde det till en hobby genom att köpa "Safetyrazors", olika rakblad, knivar, borstar, raktvålar och rakkrämer. Har inte köpt något på snart sex år och har snart gjort slut på allt jag köpt på mig i form av förbrukningsmaterial.

Du är redan skallig bara att gilla läget. Sluta bry dig och acceptera att det kommer att försvinna. Ta kontrollen och gå hela vägen. Börja bara inte försöka dölja med med dåliga lösningar som syns lång väg.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Detta är ett vanligt missförstånd som jag har förstått det, arvsanlaget för flintskallighet (inte blanda ihop med tunnhårig, dvs tunna hårstrån) verkar ligga i x-kromosomen och kommer således från mammans sida.

https://www.svd.se/flintskallen-arvs-fran-mamma

Det där är också en förenkling. Först och främst har vi inte ett uttömmande svar på varför vissa förlorar håret och vissa inte gör det. Det antas att ett flertal gener (utöver miljömässiga faktorer) spelar in, men den enda gen som bekräftats återfinns på X-kromosomen. Överlag är många typer av genetiska arv betydligt mer komplicerade än vad som antyds i lågstadieböckerna, och det är ofta åtskilliga gener som påverkar slutresultatet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bara hålla med. Började själv bli tunnhårig när jag var 20. Stretade emot i flera år (vilket bara fått till resultat att jag ser töntig ut på gamla bilder), började sedan klippa mig kortare och kortare och är nu en rakad 46-åring. Rakat är helt klart det bästa. Det ser bäst ut och är lättast att sköta. Att klippa kort är väl ok, men gör i mitt tycke att man ser äldre ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Med skallig far och två mer än tio år äldre bröder visste jag redan i övre tonåren vad som väntade, och vid 23 års ålder gick jag till frisören sista gången efter att ha konstaterat att jag aldrig skulle kunna skaffa lugg igen. Inte för att det var någon som stod på önskelistan vare sig då eller senare, men ja ...

Därefter fjantade jag runt med maskin och rakhyvel i min fåfänga i tio år innan jag till fullo tog det som en man. Nu drar jag av det varannan vecka eller så med maskin innan det blir för långt.

Dagens tips till TS: lägg ner fjanteriet med att kalla det "åkomma" först och främst. Det är lika mycket en åkomma som din ögonfärg, och du kan göra ungefär lika mycket åt det. Skaffa hatt, peruk eller plöj ner en massa pengar i att lösa ett problem du inte har, eller gör det bästa av det du har - oavsett om du tycker att det är att gå till frisören för frisyrråd eller om det är att köpa en klippmaskin. Du är inte 20 längre, ingen (vars åsikt spelar roll) bryr sig om du är tunnhårig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Raka dig och gå vidare man vänjer sig!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalasis:

Tips är att gå till någon barberare som rakar dig med kniv alternativt skaffar mustigt skägg som hen kan rå om.

Har du ingen skäggväxt så är det ju såklart inget att göra.

Inte så mycket för skägg personligen men ett bra alternativ för de i liknande situation.

Permalänk
Medlem

Minoxidil funkar bra för mig. Men som någon sa man måste hålla på med det varje dag. Hjälper dock inte det minsta om hårrötterna dött helt.

EDIT: Glömde nämna, det tar ett par månader innan man ser resultat så det gäller att hålla ut i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är också en förenkling. Först och främst har vi inte ett uttömmande svar på varför vissa förlorar håret och vissa inte gör det. Det antas att ett flertal gener (utöver miljömässiga faktorer) spelar in, men den enda gen som bekräftats återfinns på X-kromosomen. Överlag är många typer av genetiska arv betydligt mer komplicerade än vad som antyds i lågstadieböckerna, och det är ofta åtskilliga gener som påverkar slutresultatet.

Det låter helt klart sannolikt att det är så, du har ingen mer information kring arvsanlag gällande detta att dela med dig av?

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Min lösning är att gilla läget och köra kortklippt rakt av.