Permalänk
Medlem

Star Wars: Squadrons

Star Wars: Squadrons släpps imorgon och har fullt VR-stöd, nästan värdigt en egen tråd:

Permalänk

Ser mycket fram emot detta! Väldigt lovande recensioner, framförallt om VR-stödet. Bara så att ingen blir besviken angående "fullt VR-stöd" så bör det kanske nämnas att cutscenes visas på en svävande skärm i headsetet (https://uploadvr.com/star-wars-squadrons-vr-review/). Men allt annat verkar fungera fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bostrolicious:

Ser mycket fram emot detta! Väldigt lovande recensioner, framförallt om VR-stödet. Bara så att ingen blir besviken angående "fullt VR-stöd" så bör det kanske nämnas att cutscenes visas på en svävande skärm i headsetet (https://uploadvr.com/star-wars-squadrons-vr-review/). Men allt annat verkar fungera fint.

Låter som ett klokt val för att inte ge illamående.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om ni är osäkra på om ni kommer bli åksjuka i Squadrons i VR så kan ni testa ett underbart litet flygspel gratis.

https://store.steampowered.com/app/1073390/Aircar/

Det är långsammare, men jag tror att det är mer påfrestande med åksjuka då allting är närmare i och med att det är i en stadsmiljö. Rekommenderar starkt att pröva. Väldigt fint.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Blir ett köp för mig, men blir nog att avvakta lite. Tidsbrist mestadels.

Permalänk
Medlem

Givet köp om jag inte just sålt mitt 2080ti.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska skaffa detta dock inte VR, för kräks nästan direkt när jag får på mig ett headset tyvärr.

Avis på de som fixar VR utan problem :/

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Det är Steam version man måste köra för att få VR?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är Steam version man måste köra för att få VR?

Alla versioner ska fungera tillslut. Tror recensenter fick origin koder.

Men der verkar vara problem med Epic versioner över huvudtaget, inte bara VR och jag tror många har problem just nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Alla versioner ska fungera tillslut. Tror recensenter fick origin koder.

Men der verkar vara problem med Epic versioner över huvudtaget, inte bara VR och jag tror många har problem just nu.

Ok viste inte origin hade VR stöd.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok viste inte origin hade VR stöd.

Jag utgår givetvis från att Origin sen öppnar upp respektive platform för att faktiskt köra spelet sen. Så Oculus, steamVR eller WMR.
Kommer säkert fungera likadant med Epic sen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ett tips om någon mer har problem med hackig bild och ljud är att byta från fullskärm till windowed (påverkar inte VR). Av någon anledning funkar det mycket sämre med fullskärm, vilket är default.

I övrigt funderar jag på om jag ska refunda, det är lite för mycket prestandatapp på min burk (4670K @ 4.1Ghz, 16GB RAM, GTX 1070) och i så fall testa igen när man har nya prylar.

Permalänk
Medlem

Var detta nått att ha? Ser att det inte fått så bra recensioner på steam... Men sugen

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Var detta nått att ha? Ser att det inte fått så bra recensioner på steam... Men sugen

Klagomålen verkar mest vara från dom som har tekniska problem, testa lite och kör en refund annars.

Permalänk
Medlem

Köpte det men blev en refund. Ville spela i VR men blev refund av två anledningar, Såg inte alls bra ut i VR och det var jäkligt tungdrivet. fick gå ner på medel i grafikinställningar för att hålla 90fps och då kör jag 10900k, 3600mhz ram och ett 3090.... (Alyx ser 10 gånger bättre ut och flyter utan problem med mitt gamla 2080 super i 90 fps på ultra) Kan säkert bli mer optimerat med patcher för vr och då körper jag igen

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Ja de var ju trögdrivet. Kör du 8k pimax eller något?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja de var ju trögdrivet. Kör du 8k pimax eller något?

Jag har kört några timmar och jag har inte haft så superbra prestanda hela tiden. Försåtligt med en högsta inställningarna, en Reverb och bara ett gtx 1080. Men jag har inte känt att den dåliga uppdateringsfrekvensen har varit lika jobbig som i andra spel?

Jag kommer ha en hel del åsikter om detta spelet när jag spelat mer, men det känns förvånansvärt bra när det kommer till åksjuka? Det känns inget alls när jag flyger runt trots att jag inte alltid ligger i 90 FPS.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Finns en 1.1 nu: https://www.ea.com/games/starwars/squadrons/amp/news/release-...

Både VR-prestanda och lågupplösta stjärnor ligger bland kända problem så förhoppningsvis kommer det en patch för det också.

Permalänk
Medlem

Kört några uppdrag med WMR. Flyter på fint och ser jättefint ut. Särskilt cockpiten i xwingen är så snygg och VR tillför verkligen något då man hela tiden följer skeppen med huvudet. Märkbart jobbigare i en TIE som har väldigt dålig sikt.

Origin-versionen öppnar steamvr förresten.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

1.2 släppt: https://www.ea.com/games/starwars/squadrons/news/update-1-2-r...

VR-specifikt:

Fixed the issue where cutscenes would appear broken on the Valve Index when using Origin
Improved performance while using Steam VR
Fixed an issue where the D-pad wouldn't work in the settings menu while using Steam VR
Made the fade to black transitions a smoother experience for Oculus Rift users
Fixed an flickering helmet issue on Victory poses for Oculus Quest users

Permalänk
Medlem

Jag kör med en i5-9400F, GTX1660 samt 32Gb RAM och det flyter på i Ultra utan problem med mitt Quest 2.

Ett helt underbart spel förresten! Är det någon som vill flyga tillsammans är det bara att hojta!

Jag kör förresten Origins version och i spelet är det bara att köra "Toggle VR" för att växla mellan vanligt läge och VR. Fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Är det förresten någon som fått Oculus Quest 2s mikrofon att fungera i Squadrons? Det verkar som att den inte fungerar för mig.

Permalänk
Medlem

Någon som spelar detta?
Som vill köra squad?

Har tyvärr ingen som spelar detta med mig =(

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

25% av på Steam nu, lite lätt besviken på att ha gett fullpris när det sänktes såpass mycket på inte ens en månad.

Permalänk
Medlem

Man betalar alltid för först! Själv har man väntat på att Alyx ska gå ner

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

2.0 släppt: https://www.ea.com/games/starwars/squadrons/news/update-2-0-r...

VR:

Citat:

Fixed an issue where starfighter decals would only appear on one lens
Fixed the issue where the Kowakian Monkey Lizard hologram was not visible on PSVR
Made the player's pilot model look less unnatural when looking around
Fixed an issue where explosions could appear at a lower visual fidelity than intended on the Ultra setting
Improved cinematics to reduce or eliminate flickering for VR users who were experiencing it
Fixed an issue where New Republic pilots' radars are blank in the kill cam
Fixed an issue where sparks caused by astromechs repairing the starfighter would go in the wrong direction.

Permalänk
Medlem

Snart släpps gratis DLC med nya kartor och skepp. EA har också sagt att skyboxen med lågupplösta stjärnor kommer att åtgärdas nästa vecka.

Själv tycker jag det flyter väldigt mycket bättre än vid release (4670K / 16GB / 1070)

Permalänk
Medlem

3.0 släppt och med det är stjärnorna fixade. Även mer prestandaoptimeringar.

https://www.ea.com/games/starwars/squadrons/news/update-3-0-r...

VR:

Citat:

Skyboxes now have increased resolution for high-rez VR headsets
Added an option for PC players to adjust their VR resolution scaling
Players using high resolution headsets (such as the Valve Index) should be able to enjoy higher frame rates without requiring the most powerful GPUs
Added an option for PC users to use forward rendering, potentially improving their VR performance
The game now uses less intensive forward shading when using the "Low" lighting quality setting in the graphics options, allowing VR to be used on mid-tier and even some lower-tier PCs
Fixed an issue where black bars would appear when transitioning out of a PvP match if the player died at the same time.

Permalänk
Medlem

Köpte det, men begärde refund på Steam ganska omgående. Dels funkade det inte med den joystick jag har, dels var kontrollerna fullständigt bedrövliga med mus och tangentbord. Om man inte kan göra ett spel som är anpassat för annat än konsol-kontroll-skit, så ska man inte släppa annat än på konsol heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S