Problem med Asrock X370 Taichi och R5 3600

Permalänk
Medlem

Problem med Asrock X370 Taichi och R5 3600

Hej,

Kört en R7 1700 med ett Asrock X370 Taichi moderkort och Corsair Vengeance LPX 16GB (CMK16GX4M2B3200C16W) minnen sedan R7an kom ut. Min fru kör en R5 3600 med ett Asus Prime B450M-A moderkort med samma ramminnes modell. Blev lite sugen att uppgradera till en zen 2 efter kört lite benchmarks för att jämföra min R7 1700 med fruns R5 3600. Hennes spöade skiten ur min i alla tester, inklusive kompilera linux kärnan (använder min burk mer för programmering än spelande).

Då jag har en X370, är Zen 2 max vad jag kan uppgradera till utan att behöva byta ut moderkortet. Men för att vara säker på att det ska funka så testade jag med att ploppa i fruns R5 3600. Och det funkade inte alls, utan den bara boot loopade. Dr Debug visar kod 36 innan den startar om. Vilket från vad jag kan tyda från olika sidor på nätet är något problem med minnet. Testade att ta ut en minnessticka och vips så startade datorn utan problem.

Min modell av minnen står inte med i listan av vad som X370 Taichi officiellt stödjer. Hade inga andra minnen liggandes och fruns dator kör samma modell. Så dubbelkollade vad som var kompatibelt med mitt moderkort och fanns i den lokala butiken, blev G.skill Trident Z RGB 16GB (F4-3200C13D-16GTZRX). Men liknande problem, den kom dock förbi 36 felkoden men var fortfarande inom området för minnesproblem (kommer inte ihåg exakt vilken kod det var).

Tänkte kolla om någon annan har råkat ut för något liknande? Eller kan ha ett hum om vad det kan vara för fel. Eller drog jag helt enkelt nitlotten när det kom till uppgradering av CPU?

Kanske är mer värt att satsa på ett nytt moderkort och Zen 3?

Tack på förhand.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk

har du uppdaterat bios?

För det är den vanligaste orsaken till att dom cpuerna inte funkar. brorsans x470 moderkort gjorde samma sak innan vi bytte bios(kortet köptes sent så trodde det var gjort innan men så var det inte)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

har du uppdaterat bios?

För det är den vanligaste orsaken till att dom cpuerna inte funkar. brorsans x470 moderkort gjorde samma sak innan vi bytte bios(kortet köptes sent så trodde det var gjort innan men så var det inte)

Just det, glömde nämna det. Körde v6.20 (näst senaste) först. Uppgraderade senare till senaste (v6.40) men samma sak med det.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Skrivet av PlaTFooT:

Just det, glömde nämna det. Körde v6.20 (näst senaste) först. Uppgraderade senare till senaste (v6.40) men samma sak med det.

Ajfan, det låter skumt isf! Har minnena funkat innan bör dom göra det även med nya cpun.

Du har inga andra minnen att testa med?

edit: sorry läste inte.

bioset är clearat? dragit ur batteriet och så(ibland kan det funka bättre och låta moderkortet stå helt utan ström från batteriet ett tag)

låter dock som att moderkortet spökar och det kanske är dags för nytt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Hmm, efter en del sökande så verkar det som ganska många har bekymmer med det kortet, jag hittade tyvärr inget som kunde hjälpa dig.

detta var ett mysterium

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ajfan, det låter skumt isf! Har minnena funkat innan bör dom göra det även med nya cpun.

Du har inga andra minnen att testa med?

edit: sorry läste inte.

bioset är clearat? dragit ur batteriet och så(ibland kan det funka bättre och låta moderkortet stå helt utan ström från batteriet ett tag)

låter dock som att moderkortet spökar och det kanske är dags för nytt.

Clearat bios några gånger med knappen på moderkortet. Inte dragit ut batteriet dock då enligt manualen nollställer den allt (inkl klocka och användarprofiler) ville inte gå så långt i mitt felsökande. Men knappen verkade funka, då det var så jag fick igång den med bara ett minne i.

Nåja, kanske får bli att spara lite till och hoppa till zen 3 istället.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.