Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus bekräftar klen Radeon RX 6000-tillgång vid lansering

Permalänk
Medlem

Många företagen som tar efter Nintendos affärsstrategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Det är år 2020. Människor orkar inte vänta.

Fan vad gammal & bitter jag vart & känna mig

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Försökt beställa en bokhylla i flera veckor men leverantören beklagar att de inte fått in den i lager p.g.a. omständigheterna från tidigare under året vilket påverkat deras produktion. Samma sak gäller mina kunder som jag säljer elanläggningar till, vissa elmaterial och apparater är omöjligt att få tag på eller mycket långa leveranstider, kunderna får acceptera det eller trolla fram eget. Så långt har alla haft förståelse men inte när det kommer till datorkomponenter. Varför undrar jag? Förstår att man gärna vill ha en produkt vid lansering av något man verkligen är intresserad av men det känns ju väldigt märkligt att kritisera varför det är stora förseningar i produktion just nu? Om de anställdas säkerhet/hälsa på diverse fabriker ställs mot kundens förväntningar och hur nöjd denne är med produkten så är det ju ganska lätt att välja. Är det verkligen jordens undergång om man inte får ett nytt grafikkort innan julafton?

Det är ju inte företagens eller säljarnas fel att det säljs kort i andra hand för absurda summor. Det är köparnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Inte oväntat men tråkigt att AMD gick ut och kritiserade Nvidia för att de hade brist på produkter vid lansering och kallade det för en paper launch när de själva visste att de skulle hamna i samma sits.

Asus säger att det kommer vara skralt med deras kort. Är väl inte samma som att det kommer vara skralt med AMD referens?

Permalänk
Medlem

Det spelar mindre roll så länge man lyckas fylla luckorna veckorna efter release. Är det som med 3080 där man inte ens fyllt leveranser för de som köpte på launch blir det ju dock katastrof igen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

klart de kommer bli utsålt till en början. Det intressanta är hur snabbt, hur ofta de kan fylla på med nya leveranser.

Permalänk
Avstängd

kanske bara Asus som har "dåligt" med kort efter dem senaste årens dåliga kylare så kanske AMD gav fler till Sapphire o XfX eftersom dem oftare har betydligt bättre kylare än Asus.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av voffen1:

Det är år 2020. Människor orkar inte vänta.

det + alla satans avbetalningsmöjligheter , varenda valp köper allt på avbetalning och äter ravioli och ärtsoppa 14 månader efter , då folk är väldigt mkt hemma nu iom covid så klart det blir enormt tryck och detta då World Wide ...... se bara på byggvaruhusen mm som haft ett tryck utan dess like nu då alla renoverar hemma när dom inte kan gå till jobbet

man måste ta in lite gubbgnäll med , det piggar upp

sen är väl inte asus ensamma heller , avvaktar tills man vet bättre innan man får upp pulsen ang AMD

Permalänk
Medlem

Åtgången kommer initialt vara stor, men tror ändå kortbristen kommer vara Nvidia-illa till början av nästa år.
Eller rentutav till våren. Om nu inte ALLA 3080-konsumenter tröttnar och försöker köpa AMD istället. Då kan det ju såklart bli kaos.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon322047:

det + alla satans avbetalningsmöjligheter , varenda valp köper allt på avbetalning och äter ravioli och ärtsoppa 14 månader efter , då folk är väldigt mkt hemma nu iom covid så klart det blir enormt tryck och detta då World Wide ...... se bara på byggvaruhusen mm som haft ett tryck utan dess like nu då alla renoverar hemma när dom inte kan gå till jobbet

man måste ta in lite gubbgnäll med , det piggar upp

sen är väl inte asus ensamma heller , avvaktar tills man vet bättre innan man får upp pulsen ang AMD

Jag håller med dig. Det är helt sanslöst att ta konsumtionsvaror på avbetalning. Detta lärs ut väldigt tydligt i samhällskunskapen men minnet är kort antar jag.

Det är en dessutom en väldigt skön känsla att betala TV/datordelar helt kontant och inte vara skyldig någon något efter.

Jag har kompisar som tar MAT på avbetalning på Klarna när de beställer foodora, jag finner inte ens ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vissa kan nog ha skjutit sig själva lite i foten, om man legat hyfsat bra till i kö på ett 3080, hoppar av för att tävla om en kö till ett 6800XT och sedan hamnar man långt bak i kön där istället.

Leveranserna på 3080 och 3090 har ju ökat ganska rejält senaste veckorna. Och är man inte kräsen på modell kan man få tag på ett inom någon dag.

Exakt så tänker jag med. AMD riskerar ju att vara en bit bakom i sitt flöde.
Ser man på processorerna verkar ju inte dom ha mer tillgång än någon annan vid lansering.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Jobbigt det blev nu... har ett 3070 som kan hämtas upp nu men vet inte om man ska vänta istället. Har tills på fredag nästa vecka att bestämma mig xD

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Har inget med hypen att göra. Det handlar om tillgången. Den är låg. Men det är säkert taktik bakom det.

Jodå det är säkert en bra taktik att reta upp kunder

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Haha jag är också inne på spåret att ASUS nog har sämst tilldelning, nedprioriterar norden eller något. Det verkar ju fortfarande som att webhallen bearbetar kön på 3080 TUF OC med folk som beställde 6 MINUTER efter kl 15. Under tiden kan man få tag på andra märken relativt fort om man ställer sig i kö på dem idag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Gick inte AMD ut med "papperslansering" meme för Nvidia.
Sen verkar dom själva inte ha gott om kort?

LOL AMD.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar att ASUS är ärliga med detta så det sänker förväntningarna en del.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Gick inte AMD ut med "papperslansering" meme för Nvidia.
Sen verkar dom själva inte ha gott om kort?

LOL AMD.

räcker om dom i motsats till nvidia informerar kunder/butiker ..... tror inte du riktigt förstår hur jävla uruselt nvidia skött denna lansering på precis varenda möjlig del .

Permalänk
Medlem

Problemet är hysterin, har väl börjat med Black Friday för länge sen, då handlade om att tjäna några tior på en produkt och hysteriskt trängas i någon butik för att komma åt någon av de 2-3 exemplaren som finns på hyllan utan att man ens behöver produkten.

Nu har det vänt till vara först som det vore någon vinst att ha en produkt 2-3 veckor innan någon annan, bara för att ha den, inte för att man behöver den.

Nu är det ju hyfsat bra produkter som släppts, men generellt är det bara dumt att köpa prylar innan de testats och recenserats, idag går det sälja koskit bara den har en brand på sig, ångra sig kan man göra efter köpet.

Asus är ett prima exempel på detta, de har i princip sålt defekta AMD-kort sedan R9, folk fortsätter köpa produkterna för överpris bara för att det står "Strix" på dem och glömmer bort felen till nästa generation av kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suuulan:

Vid det här laget så tycker jag att både Nvidia och AMD borde dra långt åt helvete.

För att dom gör en bra produkt som alla vill köpa?
nVidia är ju tveksamt, men pressarna går nog för fullt hos AMD.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta hur många grafikkort ASUS kan producera per dag/vecka och hur många grafikkretsar nvidia kan producera per dag/vecka.
Mest intresserad av ASUS siffror då dom har de 2 populäraste korten i 3080-serien, TUF och TUF OC.
Fick reda på igår att jag låg på plats 238 i kön för att få ett 3080 TUF hos inet. #rip

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

räcker om dom i motsats till nvidia informerar kunder/butiker ..... tror inte du riktigt förstår hur jävla uruselt nvidia skött denna lansering på precis varenda möjlig del .

Din vinkel delar jag inte.

Butiker/tillverkare innan 3080 lanseras: "Det kommer bli brist."
Direkt från Jensens mun efter 3080 lanserades: "De kommer fortsätta vara svåra att få tag på."

Butiker/tillverkare innan RX 6000 lanseras: "Det kommer bli brist."
Lisa Su's uttalande efter lansering: TBA

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För att dom gör en bra produkt som alla vill köpa?
nVidia är ju tveksamt, men pressarna går nog för fullt hos AMD.

För att dem ger konsumenterna falska förhoppningar. Har man siktat in sig på ett lanseringsdatum men kan inte möta efterfrågan, då borde man vänta vid ett senare tillfälle så att produkterna kan nås ut till så många kunder som möjligt.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Din vinkel delar jag inte.

Butiker/tillverkare innan 3080 lanseras: "Det kommer bli brist."
Direkt från Jensens mun efter 3080 lanserades: "De kommer fortsätta vara svåra att få tag på."

Butiker/tillverkare innan RX 6000 lanseras: "Det kommer bli brist."
Lisa Su's uttalande efter lansering: TBA

absolut köper argumenten och går inte in på pajkastning

butiker/tillverkare har väl inget med nvidias fiasko att göra ? se bara nvidias hemsida och tillgång mm .... under sandlådenivå

jensjens mun "efter" lansering , ja vilka val fanns utom detta och som sagt efter ?

butiker/tillverkare innan 6000 , har bara sett asus personligen så kan ej svara

ang lisas uttalande hoppas jag som sagt hon informerar kunder och butiker , tror dom flesta är ok bara man "vet" .... nvidia "skiten" har väl varit att absolut ingen vet vilket gjort både konsumenter + medarbetare på butiker mm helt galna ....i onödan och än idag är 3080 kortens lev datum rent ut sagt pinsamma ang infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

räcker om dom i motsats till nvidia informerar kunder/butiker ..... tror inte du riktigt förstår hur jävla uruselt nvidia skött denna lansering på precis varenda möjlig del .

Vad är det inte Nvidia har meddelat? Vad jag sett har de ju gått ut med det mesta angående 3000-serien, så gärna, säg vad de varit dåliga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

räcker om dom i motsats till nvidia informerar kunder/butiker ..... tror inte du riktigt förstår hur jävla uruselt nvidia skött denna lansering på precis varenda möjlig del .

Då hånar man väl inte andra företag och säger att de kommer ha gott om kort mer eller mindre. Sen totalt misslyckas med det.
Så jo, de är precis lika jävla dåliga då.

Om AMD inte gått ut med det mot Nvidia så hade jag hållit med dig, men nu verkligen inte.

Båda pisskassa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Då hånar man väl inte andra företag och säger att de kommer ha gott om kort mer eller mindre. Sen totalt misslyckas med det.
Så jo, de är precis lika jävla dåliga då.

Om AMD inte gått ut med det mot Nvidia så hade jag hållit med dig, men nu verkligen inte.

Båda pisskassa.

håller absolut med om det visar sig så bli men nu har väl bara asus sagt det samt inte skett än ?

om så sker har du 100% rätt , jag tror dock inte man kan misslyckas mer än vad Nvidia gjorde ...... har ingen personligt intresse i vem eller hur då jag knappat spelar i min ålder men nvidias lansering var och är bland det sämsta jag sett någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suuulan:

För att dem ger konsumenterna falska förhoppningar. Har man siktat in sig på ett lanseringsdatum men kan inte möta efterfrågan, då borde man vänta vid ett senare tillfälle så att produkterna kan nås ut till så många kunder som möjligt.

Det gör väl ingen skillnad om de börjar sälja CPUerna nu och du får en säg i Januari, jämfört med om de hade hållt på alla cpuer fram till Januari?

Enda skillnaden är ju mycket högre lagringskostnader vilket i slutändan påverkar att priset blir högre.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Redgamingtech pratar om sweclockers och denna nyhet:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BennyZ:

Jag tolkade Frank Azors kommentarer veckan efter 3080 releasen att deras produkter inte kommer vara en paper launch som att han menade "unlike other companies", alltså en pik, hint hint nudge nudge hehe
Jag kanske överanalyserar hans ord men när någon kommer ut med ett påstående som "Vi kommer inte ha en paper launch" när ingen har anklagat dem för att de skulle ha det så tolkar jag det en subtil kritik mot Nvidia som inte kunde möta behovet.

Jag vet att folk frågade om det kommer vara en "paper launch" och minns att de svarade nej, men såg inte att någon skrev det du nämner. Är det så så ja, då har iaf en person sagt något som de får försöka leva upp till. Frågan är om det var ett litet uttalande som inte stöddes av någon egentligen men vi får se helt enkelt. Tack för infon.

Permalänk
Medlem

ASUS har ju gjort riktigt kassa kylare till AMDs kort senaste generationerna. Kan vara så att AMD medvetet gett dem mindre utdelning än andra tillverkare för att undvika att Big Navi får dåligt rykte. Speciellt i och med att ASUS var tveklöst mest populära korten i Ampere så kan man kanske anta att många oinsatta går efter hur bra Ampere korten är. Ser inte bra ut om majoriteten kunder har problem med korten de köpt på release.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB