AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

Permalänk
Medlem

Jag är för en fri marknad, tror inte att förbud hjälper i detta fallet.

Det är trist med scalping, jag håller med om det - men att förbjuda tycker jag inte är rätt väg.

Hysterin som man sett i vissa annonser från planekonomi-maffian tycker jag är mer trist faktiskt. Köpare och säljare sköter sig jätte bra själva på marknaden, vi andra tyckare behöver inte lägga oss däremellan (i alla fall inte i säljarnas annonstrådar).

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Det är inte så att man står eller faller med en CPU eller grafikkort . Vad har konsumtionssamhället lett oss till? Att vi inte vill betala marknadspris men ändå ha varan?

Självklart kan mycket av ens liv handla om att få datorteknik snabbt innan något vettig händelse, det kan vara att man ska göra ens exjobb och man behöver ha datakraften snabbt.
Problemet är dock att dessa som säljer vidare är personer som man knappast vill ska ha rört ens datorutrustning och det skapar en så massa extra problem. Så jag tror att folk kommer se många som försöker sälja, men inte lika många som får sålt.
Det blir lite som blocketannonserna, där det ej är svårt att hitta någon med ockerpriser som aldrig får sålt.

Permalänk
Inaktiv

Känns som någon tillfällig grej då många sitter hemma och inte har något vettigare för sig än att försöka vara först ute att skaffa ny hårdvara.

Det är liksom inte direkt någon dag och natt upplevelse vare sig för gamers eller proffs att gå från en AMD 3000 serie eller ett nvidia 2000 serie till det nyaste.

Permalänk
Medlem

AMD och andra borde verkligen jobba för att stoppa detta, på riktigt. Något som oerhört kraftigt svärtar ner ett varumärke är papperslanseringar. Och nu har vi en situation där scalpers får saker att se ut som papperslanseringar fast det inte är det, vilket skadar varumärkena.

En annan sak är att det dämpar entusiasmen och glädjeyran som brukar finnas kring nya lanseringar. Det är en upplevelse som de fråntar miljontals människor "för attt ööööh fri marknad och jag vill bara tjäna pengar lite snabbt!". Det är vidrigt, avskyvärt. ***bort/mod***

Dessa människor förstår nog inte själva vilken skada de orsakar både företagen samt miljontals förväntansfulla kunder, men ännu mer relevant då att samhället trycker till dem ordentligt så att snorungarna lär sig veta hut!

Såklart vore det allra bästa om alla bara införde CAPTCHA, men det verkar ju inte vara tekniskt möjligt så då måste man ta till andra grövre metoder för att visa att det inte finns någon sympati eller acceptans för sådant här fruktansvärt omänskligt, känslokallt beteende.

§1.2 /Kent, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Självklart kan mycket av ens liv handla om att få datorteknik snabbt innan något vettig händelse, det kan vara att man ska göra ens exjobb och man behöver ha datakraften snabbt.

Då har man planerat dåligt om man är beroende av produkter som ej är lanserade eller tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

När man läser vissa kommentarer skulle man kunna tro att man helt plötsligt kan tvingas köpa något på marknaden till ett pris man inte är beredd att betala. Det är jätteenkelt: är priset för högt och prutning inte funkar, låt bli att köpa.

Nu är jag inte själv drabbad men du tycker inte det är ett problem om en person som vill ha en produkt inte lyckas köpa den från butik på grund av att någon annan som bara avser sälja vidare med vinst hinner före? Lösningen är alltså att bara finna sig i detta och sponsra denna fullständiga egoist eller bli utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta är väl inte ocker? Det känns inte som att man utnyttjar någons trångmål här.

Inte? "Swapping hardware addiction" är ju en allvarlig åkomma

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det är inte så att man står eller faller med en CPU eller grafikkort . Vad har konsumtionssamhället lett oss till? Att vi inte vill betala marknadspris men ändå ha varan?

I mitt eget fall så räknade jag med att kunna få tag i en 5900X vid release och har t.om. köpt och sålt delar för detta.
Och 5900X skulle användas för både produktivitet och spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tillgång & efterfrågan. Inget nytt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Folk får sälja och köpa vad de vill sålänge det är lagligt. Om någon vill sälja och nägon är beredd betala så funkar det.

Rådet är att inte köpa till scalper pris. Är ju oförklarligt hur det kan vara så bråttom. Är ju bara att vänta ett oar veckor...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Hoppas att botarna rycker in och bjuder några hundratusen dollar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Men herre gud vilka överpriviligerade snöflingor i den här tråden! Det är ju för sjutton bara att vänta några månader så finns de till alla till rimliga priser. Vi snackar absolut senaste tekniken och absoluta premium segmentet här....

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Köp nu, betala zen.

Permalänk
Avstängd

Skulle säga att detta problem inte går att komma ifrån och har varit en problem inom biljett och evenemangsscenen under lång tid. Finns det ett sätt att tjäna pengar och folk som är beredda att betala hutlösa överpriser för att få tag på prylen så kommer problemet alltid att finnas.

Enda sättet att lösa problemet är att tillverkarna ska ha så mycket på lager att de utan problem mättar marknaden direkt första dagen. Problemet då är ifall något inte är perfekt så kommer support och kvalitetsgängen bli halshuggna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Då har man planerat dåligt om man är beroende av produkter som ej är lanserade eller tillgängliga.

Om vi tar exjobbsexemplet så är det inget de flesta planerar de bara gör det passar in. Självklart klarar de sig flesta på nuvarande hårdvara som finns, det är bara det att när man bygger nytt så vill man ändå ha det man anser är bäst.
Så jag ser inga konstigheter i att egentligen betala 1000 till 2000kr extra för en AMD 9 5950X för att få den nu. Men att däremot betala en mindre seriös mellanhand pengarna och man vet inte riktigt vad man får, om man får det, hur det blir med garanti etc.
Ja det förstör allt.

En annan sak är spelkonsoler som snart släpps. Vissa har jullov och då har de tid att spela, så mycket mer tid på året har de inte för detta. Det är då inte konstigt att betala lite extra för att ha en spelkonsol just då man är ledig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Kanske Sweclockers kan sluta underlätta detta beteende ? Så fort någon kommenterar ockrare på marknaden rensas kommentaren och förpassas till någon gammal källartråd som ingen läser eller är intresserad av.

Är absolut inte emot en fri marknad. Om någon köper något i spekulationssyfte (kan vara fastigheter, bilar, klockor etc) och
sedan säljer när värdet går upp, så more power to you!

Men att sitta och roffa åt sig grafikkort eller CPUer man aldrig tänkt använda bara för att sekunden efter lägga ut en annons och försöka dubbla sina pengar? Inte riktigt samma sak kan jag tycka...

Ja det skulle ju bli underbart för den som betalar för en annons att se den fyllas med 30 kommentarer från puckon som ändå inte är intresserade av en affär. Låt folk göra som de vill med sina annonser, att det ska tjänas pengar på nya produkter på det här sättet är vidrigt men lösningen är att inte köpa. Sweclockers kan ju inte agera polis, skulle ju urholka hela marknaden.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Såg någon annons som körde fulingen att sälja till "inköpspris" med budgivning..

En av dom bättre affärerna jag gjort i närtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zrbit:

Köp nu, betala zen.

Sicken ryzare!

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Skulle Sweclockers kunna dra sitt strå till stacken när det gäller marknaden? Förslagvis köra en period där utsatta produkter bara får säljas vidare för inköpspris med kvitto. Tyckte det dök upp väldigt mycket scalpers kring 3080-releasen, och misstänker att det kommer hända igen med RX 5000.

Låt folk köpa och betala för vad dem vill, vi har en fri marknad ingen som tvingar dig att handla! Sluta med dessa kommunist fasoner.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Det finns kortsiktiga scalpers och långsiktiga.
Det är de förstnämnda som är riktigt fula.

Jag har dock botemedlet:
Känn ingen stress, köp när priserna är normala eller på super rea ala black friday/mellandagarna.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Vill folk betala överpriser så får de göra det, jag har ingen emot scalpers eller folk som köper av scalpers. Vill man vara arg på någon så var arg på tillverkarna/återförsäljarna för att de inte tillverkar tillräckligt många, kör idiotiska "lanseringspriser"/MSRP eller låter folk köpa mer än ett grafikkort.

Permalänk
Föredetting

Jag röstar för att återförsäljarna själva får auktionera ut korten de får in vid lansering. Mest för underhållningens skull.

Sedan, jag sitter själv i en sits där jag förmodligen behöver sälja av det mesta i mitt liv, inklusive mitt 3080. Om jag nu har köpt *ett* kort och mina planer har hunnit ändras sedan lanseringsdagen, ska jag behöva utstå ett gross med inlägg som anklagar mig för att vara en scalper för att eventuellt tjäna någon hundring för arbetet att packa och skicka det till näste brukare?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ser personligen inga större problem med "scalping" sålänge det inte gäller något med begränsad upplaga. För allt man behöver göra är att avvakta lite tills det finns i lager. Det är sällan lönsamt att köpa på release. Bättre att ha lite is i magen och hinna tänka över sitt köp. En ny produkt kan ha lite barnsjukdomar och buggar som hinner upptäckas och åtgärdas och även priset kan sjunka lite om man avvaktar lite.

Skrivet av ChaosClocker:

Det finns kortsiktiga scalpers och långsiktiga.
Det är de förstnämnda som är riktigt fula.

Jag har dock botemedlet:
Känn ingen stress, köp när priserna är normala eller på super rea ala black friday/mellandagarna.

Vad innebär begreppet "långsiktig scalper"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Låt folk köpa och betala för vad dem vill, vi har en fri marknad ingen som tvingar dig att handla! Sluta med dessa kommunist fasoner.

Håller med.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Låt dem köpa på sig ett lager, kul för dem. Men strunta i att köpa av dem. Bara och vänta tills det kommer ett nytt parti till butikerna. Ni spelar dem rätt i händerna genom att svepas med av "hypen" kring produkt X.

Permalänk
Medlem

Problemet är som många andra säger inte de som säljer utan att det finns folk som är beredda på att betala dessa priser för prylarna.

Det är samma personer som skriver "First" i kommentarsfält, folk som egentligen inte behöver något men intalar sig själva att de vinner något på riktigt genom att vara först.

Bara vänta på bättre tillgång, inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Jag personligen avskyr denna typ av annonser även om det inte är något konstigt i sig. Supply $ Demand..

Däremot får man inte glömma bort tillverkarnas usla releaser med så lite tillverkade produkter. Det är pinsamt och det är dom som borde få en riktig brasklapp då det är dom som skapar hela problemet från start..

Permalänk
Medlem

Tycker scalpare kan åtminstone vara ärliga. Flesta drar nån snyfthistoria. Bäst är dom som inte vet hur man skickar tillbaka på öppet köp

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Ansvaret för detta ligger helt och hållet på företaget (i detta fall AMD) att ha en tillräcklig lagerhållning för att möta efterfrågan så att MSRP kan hållas om det känns viktigt för dem. Vilket ur en recensionssynvinkel är A och O just så att en spekulant kan hitta X-vara för Y-pris annars faller alla jämförelser platt.

Att artificiellt försöka begränsa detta likt AMD gjort här är i min syn bara för att avleda och "save face" från att de inte byggt upp ett tillräckligt stort lager innan de tryckt på lanseringsknappen.

Förstår förstås frustrationen över scalpers men de är bara symtomen och inte orsaken till att det blir så här, de är helt enkelt en effekt av den fria marknadens tillgång / efterfrågan.

Problemet kommer inte försvinna för att ni insatta bojkottar, så länge utbudet är begränsat så kommer det alltid finnas de som värderar e-peen högre än pris/prestanda och tycker det är värt den extra pengen att köpa i andrahand för att kunna visa upp den "fetaste / nyaste" konfigurationen.

(Inte ett försvarstal, skulle inte för mitt liv betala mer för något begagnat än vad det kostar nytt. Då kan jag gott vänta, länge.)

Däremot kan det diskuteras om scalpers / begagnat-ockrare borde få existera / marknadsföra sig på SweC som i stort är ett hyggligt community där vi hjälper varandra. Där tycker jag det hör hemma att råda andra köpare om det så är i försäljningstrådar eller forumet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Duger inte priset - köp inte, kommentera inte. Svårare än så är det inte kan jag tycka.

Att gråta över att folk vill tjäna pengar blir man inte gladare av.