Mystiska problem hos kaffeskadad Macbook Air

Permalänk

Mystiska problem hos kaffeskadad Macbook Air

Tjenare. jag har nyligen införskaffat en gammal Macbook Air 13" 2015 som hade "dött" när den tidigare ägaren hade spillt lite kaffe på datorn. Jag listade senare ut att den inte riktigt är död utan är bara i något konstigt tillstånd.
När man slår på datorn ser skärmen helt svart ut, men inloggningssidan är där fast bara i riktigt mörk ljusstyra. Om man lyser en ficklampa genom apple loggan på baksidan kan man se användarnamn och lösenordsrutan dyka upp. Rutan blinkar som den ska så datorn har inte fryst eller liknande. Jag kan varken skriva eller använda musen då tangentbordet och trackpaden verkar vara död.

Om man kopplar in en monitor, skrivbord och mus in i datorn kan man ta sig in i den som vanligt. Fast efter cirka 15s blir skärmen svart och är kvar så i ungefär 20s då inloggningskärmen dyker upp igen. Det här mönstret fortsätter tills man lyckas stänga av datorn.

I början av mönstret kan helt plötsligt bilden försvinna från monitorn och återigen dyka upp på datorn, med fungerande tangentbord och trackpad av någon anledning. Monitorn verkar då agera som en andra skärm vilket den egentligen borde göra om allting skulle stämma. Detta håller i sig i otroliga 20 sekunder tills det återgår till monitorn igen och mönstret upprepar sig. Jag kan inte få tillbaka bilden till macbooken om jag inte stänger av datorn igen då den gör det självmant efter en liten stund.

Riktigt udda beteende anser jag och förstår inte riktigt vars problemet ligger. Batteriet verkar det inte vara något större fel på då den ligger på 100% uppe i hörnet när jag väl kan se skrivbordet. Datorns skärm och tangentbord med trackpad fungerar som de ska när de får tillåtelse från datorn att visa bilden där, annars helt dött så jag tror inte problemet ligger där heller.

Kan det vara själva "moderkortet" (om man kallar det så på Macdatorer, jag är inte särskilt kunnig inom det här området" eller är det något glapp någonstans? Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att antingen lämna in den på felsökning, med risk för att de vill ersätta en del delar, eller inte vill ta emot den pga vattenskada, eller lära dig reparera macbooks från av de kunnigaste inom området utan att det ska behöva kosta skjortan.
Men det krävs ju en del tekniska kunskaper så..

https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Det är nära till hands att tro att det finns konduktiva kafferester kvar i datorn. Det behövs ingen större ledningsförmåga för att ställa till det, då strömmarna på många ställen i datorn är väldigt små. Kan räcka med att några mikroampere slinker igenom på fel ställe.

Jag hade plockat isär datorn och gjort rent de delar man ser uppenbart kaffespill på, helst med destillerat/avjonat vatten. Marknadsförs som batterivatten på bensinmacken/Biltema/whatever. En gammal tandborste eller pensel är användbara verktyg.

Kretskort och elektronikkomponenter klarar vatten alldeles utmärkt, de måste tåla att man vaskar av flussrester från lödningen i fabrik, men du bör vara försiktig med sådant som vattnet kan krypa in och bli kvar i, och sådant som högtalare, etc. Använd det berömda sunda förnuftet.

Du kan slutskölja det hela i T-sprit, det hjälper till med att lyfta kvarvarande vatten, och snabbar därmed upp torkningen. Det bör dock ändå torkas både länge och väl, minst en vecka om du kör i rumstemp, innan du spänningssätter det igen. Vatten som krupit in under ICs kan ta evigheter på sig att dunsta bort. Det sunda förnuftet är förstås användbart även här.

Man kan också accelerera förloppet genom att torka i ugn, helst varmluft. Ett dygn eller två i 50 grader bör räcka. Använd ugnstermometer, lita inte på ugnens termostat.

Gissningsvis kommer du behöva en pentalobe-mejsel för att ta dig in i macbooken också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Knappast kostnadseffektivt att försöka laga en macbook. Du behöver troligen komponenter och verktyg för 5-6k.
Vanligast är att ladd-kretsarna är trasiga och det kan vara flera komponenter i storleken av riskorn som måste bytas. I ditt fall är det backlighten, vanligast då vatten kommer in från skärmsidan eller via högtalarna. På macbook pro dör i regel alla thunderboltportar.

Om du betalat för den är det bortkastade pengar, om du fick den gratis kan du försöka sälja den i befintligt skick till nån annan idiot på nätet, men laga den själv lär du inte göra och det finns ingen i sverige som kommer göra det åt dig, inte för 1200 kr timmen och komponentpris.

Louis köper lådvis med trasiga macar från kina för donation, men han kan inte köpa komponenter från apple själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är nära till hands att tro att det finns konduktiva kafferester kvar i datorn. Det behövs ingen större ledningsförmåga för att ställa till det, då strömmarna på många ställen i datorn är väldigt små. Kan räcka med att några mikroampere slinker igenom på fel ställe.

Jag hade plockat isär datorn och gjort rent de delar man ser uppenbart kaffespill på, helst med destillerat/avjonat vatten. Marknadsförs som batterivatten på bensinmacken/Biltema/whatever. En gammal tandborste eller pensel är användbara verktyg.

Kretskort och elektronikkomponenter klarar vatten alldeles utmärkt, de måste tåla att man vaskar av flussrester från lödningen i fabrik, men du bör vara försiktig med sådant som vattnet kan krypa in och bli kvar i, och sådant som högtalare, etc. Använd det berömda sunda förnuftet.

Du kan slutskölja det hela i T-sprit, det hjälper till med att lyfta kvarvarande vatten, och snabbar därmed upp torkningen. Det bör dock ändå torkas både länge och väl, minst en vecka om du kör i rumstemp, innan du spänningssätter det igen. Vatten som krupit in under ICs kan ta evigheter på sig att dunsta bort. Det sunda förnuftet är förstås användbart även här.

Man kan också accelerera förloppet genom att torka i ugn, helst varmluft. Ett dygn eller två i 50 grader bör räcka. Använd ugnstermometer, lita inte på ugnens termostat.

Gissningsvis kommer du behöva en pentalobe-mejsel för att ta dig in i macbooken också.

använd isopropanol för rengöring, t-röd ska du undvika helt.
jobbar själv med kretskorttillverkning.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Du kan kika på Louis Rossman, en tredjeparts-reparatör som mest jobbar med Apple-produkter.
https://www.youtube.com/watch?v=DoiByFIPgK8&ab_channel=LouisR...

Han visar bland annat hur han själv gör när han reparerar vattenskador.

En del tips kan man nog ta åt sig, men överlag verkar det finnas så många kretsar det kan gå snett på att jag själv inte skulle palla prova reparera.

Dock är ju ett starkt tips att hitta en tredjepartsreparatör med bra recensioner - det verkar som det finns en del sådana som tar väldigt låga avgifter. Så länge man håller sig borta från Apples egen support, och liknande som bara föreslår att man ska byta hela moderkortet, utan att ens ha testat om det kanske bara är en pin som är sned.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades hälla ut kaffe med mjölk i min Macbook Pro 2015.
Lämnade in den och kostnadsförslaget för att laga den blev typ 14.000:- (mer än inköpskostnaden) eftersom de räknade på att byta ut typ alla delar.

Jag tog istället tillbaka datorn, öppnade upp den och rengjorde själv med tops och "gripen kemisk ren bensin" (finns i alla mataffärer)

I slutändan behövde jag endast byta SSD:n och det kostade inte mer än ca 1500:-

Datorn fungerar fint än idag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

I slutändan behövde jag endast byta SSD:n och det kostade inte mer än ca 1500:-

Datorn fungerar fint än idag

Ja, det är för att du har en MBP från den äldre generationen, i de från 2016 och framåt sitter SSDn integrerad på moderplacentan och då är man rökt - Apple vill säkert ha 10+ papp för en sådan reservdel, i och med att CPU, RAM, T2 säkerhetsprocessor med mera alla sällskapas där - GPU + GDDR, om du har extern grafik, strömförsörjning/voltregulering, thunderboltnav osv osv. Plus att det är en hel del plock och meck med att riva ner en nyare MBP så att man får ut placentan också... Själv skulle jag aldrig våga mig på det om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfredh03:

...
Kan det vara själva "moderkortet" (om man kallar det så på Macdatorer, jag är inte särskilt kunnig inom det här området" eller är det något glapp någonstans? Tack i förhand.

Jag tycker det verkar vara så här :

1.
Fel pga vätskan har uppstått, förmodligen permanent, normal funktion åter endast om komponent(er) kan bytas ut.

2. Att det fungerar så pass länge med extern skärm indikerar att grafik och datorn i övrigt (förutom interna skärmen) fungerar.

3.
Pga ovanstående är det ganska sannolikt att största felet finns antingen kring kontakt från moderkortet till interna skärmen, eller (mindre sannolikt) i interna skärmen.

4. Att datorn hoppar tillbaka från externa skärmen efter en kort stund beror nog på att operativsystemet antar att något är fel/oönskat (kan vara enkla fallet med obesvarade frågan "Vill du använda denna skärm?" eller "Ser dessa inställningar bra ut?")...
Efter detta gör datorn det ironiska valet att växla tillbaka till den interna skärmen, "i tron om" att den är enda fungerande för användaren.

...

Förmodligen billigt att åtgärda (i materialkostnader), åtminstone ifall problemet analyseras av någon kompetent.
Då tänker jag främst på kompetens inom elektronik, inte inom området "hur man skörtar kunder som inte kan fixa själva)... (*host* 🍎 med flera *host-host*)

Bästa är väl om du känner någon elektronik-kunnig... i det här fallet är nog djupa datorkunskaper inte lika relevant.

Lycka till 🙂👍

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂