Värt att köpa Radeon referenskort?

Permalänk
Avstängd

Värt att köpa Radeon referenskort?

Historiskt har AMDs referenskort varit svindåliga med massa oljud och höga temperaturer. RX 5000 throttlade och lät som fan och höll på att bli avskydda av gamers innan andra tillverkare kom ut med bättre kyldesigner.

Såg en kommentar här på forumet om att RX 6000 designades av Sapphire istället, men vad jag hitta så är det bullshit, och referenskortet designades återigen av AMD.

Korten som släpps den 18e November via ALLA tillverkare är tydligen bara AMDs referensdesign, alltså identiska. Så oavsett ASUS, MSI, AMD, etc så är korten identiska?

Det känns rätt dåligt att de bara släpper referensdesign först. Helst av allt vill jag ha MSI Radeon 6800XT Gaming X Trio:

https://www.nordichardware.se/nyheter/rx-6800-xt-asus-msi.htm...

Tror ni att man kommer ångra sig om man köper referens? Det tror jag... Specialdesignade kort har normalt lägre temp och lägre ljud och bättre komponenter, för bara typ 500-1000kr extra... Vad ska man göra...?

Permalänk
Medlem

Denna ser bättre ut än tidigare, mycket bättre.

Men den som lever får se, referens har alltid fördelen med att eftermarknadskylare/vattenblock är lättare att hitta och billigare om man vill gå den vägen eller sälja vidare.

Personligen köper jag aldrig något när det släpps, finns ingen poäng med att dras med barnsjukdomar.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu så köper man inte blint när det släpps så är det månader av väntan som gäller... Grisen ska köpas i säcken!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Denna ser bättre ut än tidigare, mycket bättre.

Sant allt du säger. Speciellt håller jag med om att denna Referensdesign ser mer korrekt ut och borde kunna vara ganska tyst och bra temperaturer.

Intressant det där med att vattenkylning är mer kompatibelt på referenskort. Fast det är en liten skara folk som håller på med sånt.

Vad gäller barnsjukdomar får jag hålla med... Att vänta på andra tillverkare ger dem tid att hitta problem och fixa dem.

Hmmmmmm.

Permalänk
Medlem

De har velat ge lite vibbar att refkylaren ska bli OK denna gång. Har jag inte missat något så ska recensionerna komma en dag före korten släpps, så vi slipper gissa

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Som det ser ut nu så köper man inte blint när det släpps så är det månader av väntan som gäller... Grisen ska köpas i säcken!

Aa du har ju rätt där. Antingen köper man direkt och hoppas på att det är bra. Eller så väntar man flera månader på partnerkortens fysiska tillverkning, och att AMD ska ha tillräckligt med chip (som i första hand kommer gå till alla som har bokat referenskort), och att få dem i lager etc. Fan också... Det blir säkert April för de som vill ha tredjepartskort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

De har velat ge lite vibbar att refkylaren ska bli OK denna gång. Har jag inte missat något så ska recensionerna komma en dag före korten släpps, så vi slipper gissa

Åfasen det vore grymt med recension dagen före. Ska försöka hitta det där om att kylaren ska vara ok denna gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Åfasen det vore grymt med recension dagen före. Ska försöka hitta det där om att kylaren ska vara ok denna gång!

Det jag kallar vibbar är att de vågar prata om kylaren på reddit. Så ja.. vibbar. Inget explicit "de kommer bli så bra" men väl "we're excited for you guys to see them"

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Jubileumsmästare

Såg nånstans prat på att NDA släpps samma dag som release, om det nu blir samma tid som grafikkorten släpps får det väl bli att beställa och sen läsa recensioner. I om man nu skulle hinna knipa ett får man i värsta fall avbeställa/skicka tillbaka det om det visar sig vara dålig kylning/högljutt...

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem

Brukar referens vara billigare hos AMD? Om man nu ska sätta på ett vattenblock.

Permalänk
Medlem

blir referens och vattenblock 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Det kan ha varit jag som sa nåt om Sapphire och referenskorten. Det rör sig alltså inte om att Sapphire designat korten, de producerar dem åt AMD (källa https://videocardz.com/newz/no-sapphire-did-not-just-confirm-... - "Sapphire, a premium AMD board partner, who is responsible for AMD Radeon RX 6000 series reference design production").

Permalänk
Medlem

Referens och vattenblock för min del, AMD har historiskt sett alltid överdesignat sina referenskort (Dvs. bra sströmförsörjning och generellt sett bra PCB design). Luftkylning har jag aldrig brytt mig om.

Och referenskorten har alltid gjorts av Sapphire, möjligen inte just kylarna men det själva PCBn iaf.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Brukar referens säljas hos vanliga återförsäljare eller är det bara från AMDs hemsida? Tänker var man ska försöka få tag i ett.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av wessmen:

Brukar referens säljas hos vanliga återförsäljare eller är det bara från AMDs hemsida? Tänker var man ska försöka få tag i ett.

Vanliga återförsäljare. Det är kort tillverkare får från AMD som sedan ASUS, Sapphire mm. lägger i egna lådor och säljer.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Avstängd

Det felaktiga ryktet var att Sapphire hade DESIGNAT korten. Det är fel. AMD själva har designat korten.

Sapphire tillverkar dock korten fysiskt i sina fabriker, vilket de har gjort åt AMD i många år.

Anyway jag tror nog att det vore bäst att boka ett referens och sen avboka det om recensionerna (som kommer ut samma dag) säger att de har dåliga temperaturer.