AMD Ryzen 5000 går snabbare med 4 ramstickor än med 2

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 5000 går snabbare med 4 ramstickor än med 2

Hejsan redaktionen och alla andra

Det har som en del redan vet skiljt en del i prestanda mellan olika testsystem i recensioner av AMD 5000 serien cpuer, något som givetvis många recensenter blivit varse och funderat över. Gamers Nexus gjorde inledande test för att hitta en orsak och kom fram till att en orsak är två mot fyra minnesstickor, sambandet är dock inte klarlagt. Kanske något för redaktionen att titta närmare på? Fast ni är nog slitna efter er fina Ryzen recension... Men OM ni känner en översvallande arbetslust en måndagförmiddag så har ni ett potentiellt uppslag

Länk till Gamers Nexus där de tittar på två mot fyra stickor och Ryzen 5000:

https://youtu.be/-UkGu6A-6sQ

GLHF!

edit: stavning, kommatering

Permalänk
Avstängd

Läste att det var prat om detta i ett annat forum och det som nämnes där var om stickorna var Single eller Dual (eller Quad) Rank.

Ett test för SweClockers att göra? Också testa prestandan mellan olika hastigheter på minnen, CL timing, för att känna på Zen 3 och verkligen få fram korrekt klar information som SweClockers tester är så utmärkta på att göra?

Vad är skillnad mellan 2st Single Rank-stickor vs 2st Dual Rank (vs 2st Quad Rank?). Också 4 stickor vs 4. Prestanda, latency, CL, MHz minnerna kan nå beroende på konfiguration....

Skillnad mellan single chip-processor (max 5800x) vs 5900x och 5950x? (Går det att välja i en 5900 att stänga av kärnor och då vilka? Skillnad köra kärnor i ena chippet eller dela mellan chippen på processorn?)
Vad är bäst om man vill köra 16GB men uppgradera med ytterligare 16 eller 32GB i framtiden?
Vad är bäst om man vill köra 64GB med två stickor men vill maxa med 128GB i framtiden?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Hej på er!

Delade med mig av mina mätningar och tankar i detta inlägg. Tyvärr har jag inte kommit längre i processen där av tidsmässiga skäl. Hoppas kunna få mer tid att göra mindre artikelnedslag i såna här intressanta ämnen, men lanseringarna avlöser varandra nu varje vecka vilket tar upp varje sekund i testlabbet.