Permalänk
Webhallen

Leveransen har landat, har hintat till vårt lager att snegla på den så hoppas på inleverans till systemet under morgondagen

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

I7 10700K.
Kunde köra 5.2@1.350 men tyckte 82 va lite för varmt så nöjer mig med 5.0@1.200V

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Ser att TVB(Thermal Velocity Boost) har dykt upp på mitt Z490-F efter den senaste biosen.
Kör med en 10600k och kan ändra TVB så att den boostar högre.
Verkar som Intel har släppt denna feature till de andra modellerna som inte är I9 med senaste microcode uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ser att TVB(Thermal Velocity Boost) har dykt upp på mitt Z490-F efter den senaste biosen.
Kör med en 10600k och kan ändra TVB så att den boostar högre.
Verkar som Intel har släppt denna feature till de andra modellerna som inte är I9 med senaste microcode uppdateringen.

Hm det låter intressant. Har du provat?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hm det låter intressant. Har du provat?

Ja jag har testat det, som det ser ut så boostar den upp till 5 GHz på 3 kärnor, 4 kärnor på 4,9 och alla 6 kärnor på 4,7.
Denna inställningen ligger under AI Tweaker-->Thermal Velocity Boost

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Ja jag har testat det, som det ser ut så boostar den upp till 5 GHz på 3 kärnor, 4 kärnor på 4,9 och alla 6 kärnor på 4,7.
Denna inställningen ligger under AI Tweaker-->Thermal Velocity Boost

Undra om den ens är värd att använda om man har en all-core boost på 5,1ghz. Vilka inställningar finns det under den fliken?
Vore intressant om det går att använda TVB utöver all core boost för att nå 5,2ghz på vissa kärnor.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Undra om den ens är värd att använda om man har en all-core boost på 5,1ghz. Vilka inställningar finns det under den fliken?
Vore intressant om det går att använda TVB utöver all core boost för att nå 5,2ghz på vissa kärnor.

Det som finns där är.
TVB Voltage Optimizations(auto, enabled och disabled)
Jag kör på Enabled

V-Max Stress(auto, enabled och disabled)
Jag kör på Auto

Overclocking TVB(auto, enabled, disabled, +1 Boost Profile och +2 Boost Profile)
Jag kör på +2 Boost Profile

Permalänk
Inaktiv

Vad har ni för SP på eran 10900k? Jag har 75 på min undra om det är bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Såg det! Riktigt grymt!

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat mitt BIOS och nu finns inte längre Adaptive Vcore. Någon som liknande bekymmer?
Fattar inget av Offset Voltage. Går upp till 1.37v och blir jävligt varm.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har precis satt ihop nytt modermodem, 10900k kyld av noctua u12a. Moderkortet ett msi gaming carbon wifi, ram 3200 gskill ripjaws i cl14 XMP. Allt fungerar stabilt MEN tycker 75-82 grader är lite väl varmt för stock efter 5 rundor cinebench r20.

Annars är chassit meshify 2 xl med 4st noctua insug fram, 2st utsug bakom/ovan kylaren kopplat i pwm-hubben.

Tips på hur man undervoltar ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamsurn:

Har precis satt ihop nytt modermodem, 10900k kyld av noctua u12a. Moderkortet ett msi gaming carbon wifi, ram 3200 gskill ripjaws i cl14 XMP. Allt fungerar stabilt MEN tycker 75-82 grader är lite väl varmt för stock efter 5 rundor cinebench r20.

Annars är chassit meshify 2 xl med 4st noctua insug fram, 2st utsug bakom/ovan kylaren kopplat i pwm-hubben.

Tips på hur man undervoltar ?

Say what? Du vet att den klarar av upp till 105c?
Det du kan göra istället är att köra din 10900k så som intel vill att man ska köra den.

P1 125w
P2 250w
56sec för turbo

Stäng av Enhanced Turbo samt MCE osv osv.

P.S Ni som uppdaterar BIOS ni kommer få en ny microkod så rek är att ni uppdaterar Intel ME med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Say what? Du vet att den klarar av upp till 105c?
Det du kan göra istället är att köra din 10900k så som intel vill att man ska köra den.

P1 125w
P2 250w
56sec för turbo

Stäng av Enhanced Turbo samt MCE osv osv.

P.S Ni som uppdaterar BIOS ni kommer få en ny microkod så rek är att ni uppdaterar Intel ME med.

Förstår mig inte riktigt på MSI bios. Får stock ~6000poäng i c20 men temperaturen går direkt i 75-80 grader på alla kärnor. med XMP aktiverat 14-14-14-34 får jag 6308poäng . Om jag däremot ställer in rekommenderade Intel-inställningar så får jag 5300 poäng och cpu boostar knappt till 4,9ghz, men tempen ligger runt 50-60 ?!

Antar att long duration power limit är den som ska vara 125w, short duration power limit 250w, long duration maintained 56s, cpu current limit 245a ?

stock var 4095w, 4095w, 26 sek och 255a

http://www.bilddump.se/bilder/20210102093507-31.208.4.64.jpg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamsurn:

Förstår mig inte riktigt på MSI bios. Får stock ~6000poäng i c20 men temperaturen går direkt i 75-80 grader på alla kärnor. med XMP aktiverat 14-14-14-34 får jag 6308poäng . Om jag däremot ställer in rekommenderade Intel-inställningar så får jag 5300 poäng och cpu boostar knappt till 4,9ghz, men tempen ligger runt 50-60 ?!

Antar att long duration power limit är den som ska vara 125w, short duration power limit 250w, long duration maintained 56s, cpu current limit 245a ?

stock var 4095w, 4095w, 26 sek och 255a

http://www.bilddump.se/bilder/20210102093507-31.208.4.64.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20210102093507-31.208.4.64.jpg

Du ska ställa in följande i bilden du har framme:
Enchanced Turbo: Disabled
Long Duration Power Limit(W) -Change to 125w
Long Duration Maintained - Change to 56s
Short Duration Power Limit(W) - Change to 250w

Du har slängt om 250 och 125 bakofram det du har gjort nu är att den inte kommer TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Du ska ställa in följande i bilden du har framme:
Enchanced Turbo: Disabled
Long Duration Power Limit(W) -Change to 125w
Long Duration Maintained - Change to 56s
Short Duration Power Limit(W) - Change to 250w

Du har slängt om 250 och 125 bakofram det du har gjort nu är att den inte kommer TB.

Ah! Sense make sense, tack ska testa! Hur sätter man ett spänningstak och samtidigt gör så den voltar ner vid idle?

Annars satte jag multipliern på 48 utan att röra nånting annat och får 6200poäng i cinebench med temperatur under 70 grader, så det finns ju lite där att trolla med. Skönt att kunna ställa ner fläktkurvorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamsurn:

Ah! Sense make sense, tack ska testa! Hur sätter man ett spänningstak och samtidigt gör så den voltar ner vid idle?

Annars satte jag multipliern på 48 utan att röra nånting annat och får 6200poäng i cinebench med temperatur under 70 grader, så det finns ju lite där att trolla med. Skönt att kunna ställa ner fläktkurvorna.

Rör inget annat, ha allt default förutom de där ska du se att allt blir bra

Permalänk
Medlem

Hm, körde r20 3ggr i rad och innan renderingen är klar så togglar processorn ner under 3ghz och 6000poäng. Om jag låter default-inställningarna vara kvar på 4000w så händer det aldrig. Antar man skulle hållit sig till Asus-moderkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamsurn:

Hm, körde r20 3ggr i rad och innan renderingen är klar så togglar processorn ner under 3ghz och 6000poäng. Om jag låter default-inställningarna vara kvar på 4000w så händer det aldrig. Antar man skulle hållit sig till Asus-moderkort.

Hmm, om du har intel default så kör den turboboost 4,9-5.3GHz och sen när det är klart beroende på olika variablar går den ner. Min lägger sig aldrig under 3.7GHz.

Om du vill kan jag kolla senare ikväll, jag kör dock asus moderkort (bytte från MSI då mitt MSI var defekt från början men oavsett det föredrar jag asus numera efter jag har prövat båda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Nice! Jag "fastnade" för stunden på 5,1Ghz All-core och 1,38V... 86 grader men får inte mer än ~6200 i Cinebench R20. LL 5 tror jag att jag kör. (Sitter på jobbet så kan inte kolla nu) Men ska mecka lite och se hur lågt jag kan få ner volten. Tror inte jag direkt har vunnit på silikonlotteriet då det krävs så mkt volt för 5,1Ghz. (Custom-loop med 2x240mm EK Coolstream PE rads som även kyler ett klockat 2080 ti kort, så inte de bästa radsen direkt)

Däremot så ÄLSKAR mina minnen Z490 plattformen och mitt MSI MEG Z490-i Unify moderkot! Ett par G.Skill Trident Z 3600Mhz CL 16 kör jag nu i 4000Mhz CL 14! Inte alls illa får jag nog säga!

Du som kör MSI, kan du förklara vad man bör ställa in i bios för en rimlig 24/7 användning med 10900k? Mitt msi gaming carbon klockar direkt ur kartong och går rätt upp i 75-80 grader med en noctua U12a kylare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gamsurn:

Du som kör MSI, kan du förklara vad man bör ställa in i bios för en rimlig 24/7 användning med 10900k? Mitt msi gaming carbon klockar direkt ur kartong och går rätt upp i 75-80 grader med en noctua U12a kylare.

Jag har ju skrivit det ovan till dig hur man gör - gör som jag skrev och stäng av MCE på första sidan.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ASUS gjort men i de senaste 2 biosen finns inte adaptiv vcore. Det förstörde min överklockning. Kan knappt få stabilt 5.0ghz all core utan skyhög manual vcore och en processor som går varm.

Gick tillbaka till 0707 (tror jag) och nu går den stabilt i 5.1ghz med adaptive. Samt betydligt svalare (69c) som max i spelande.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Vet inte vad ASUS gjort men i de senaste 2 biosen finns inte adaptiv vcore. Det förstörde min överklockning. Kan knappt få stabilt 5.0ghz all core utan skyhög manual vcore och en processor som går varm.

Gick tillbaka till 0707 (tror jag) och nu går den stabilt i 5.1ghz med adaptive. Samt betydligt svalare (69c) som max i spelande.

Tror de har med microkoden att göra. Jag fick ostabilt från version 0901 och jag överklockar inte ens hehe.

Men skapa en tråd i deras egna forum så kommer dom snappa upp de. Deras ingenjörer för bios är med där och läser

Permalänk
Medlem

BuildZoid 10700K+Z490 Transient Response

"min m" är "min mouse" (röra mus medans hög belastning körs)

Die är Die reading:

Testat med:

Streamen i sig som försvinner snart:

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Tror de har med microkoden att göra. Jag fick ostabilt från version 0901 och jag överklockar inte ens hehe.

Men skapa en tråd i deras egna forum så kommer dom snappa upp de. Deras ingenjörer för bios är med där och läser

Äh jag är nöjd nu. Datorn är stabil. Visst vore det kul med "SAM" men just nu ger det mig inget.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har hållt på fram och tillbaka med min 10600KF ett tag nu och kan inte få den att köra över 4.9ghz och fortfarande på 4.9ghz behöver jag en väldigt hög volt enligt mitt tycke.

Det jag hittar stabilt är:
CPU: 10600KF
MHz: 4900 @ All cores
Ringbus: 45x
VCore: 1.38
Voltage mode: Override
AVX Offset: 0
LLC: Level 4
Maxtemp: 88c
Moderkort: msi mpg z490 carbon
Kylare: NZXT x63
Minnen kör jag på XMP profil

När jag försöker dra ner volten (tex 1.375) på CPU så så får jag cache lo error i HWinfo när jag kör cinebench.
Och att försöka köra den med 5ghz krashar den vid windows inlogget redan, då har jag tryckt in 1.42v.

Är det något jag borde ändra eller kan tänkas ändra? Eller har jag bara haft otur..

Permalänk
Medlem

Det jag fått stabilt är följande

CPU: 10600K
MHz: 4900 @ All cores
Ringbus: 48x
VCore: 1.33
Voltage mode: Override
AVX Offset: 0
LLC: Level 4
Maxtemp: 87c (prime95) men ca 65 vid spelande
Moderkort: Asus z490-P
Kylare: Noctua DH15

Minnen 3200Mhz 17-18-18-36 2T 1.35V @ 3400Mhz 16-17-17-30 1T 1.36V

Permalänk
Medlem

Cpu: 10600K
MHz: 5100 @ all cores
Ringbus:48x
Vcore: 1.385 (1.4 satt manual mode)
Avx: 49
LLC: 4
Max Temp: 74°C occt heat test
Normal temp: ~60°C vid spel
Moderkort: Asus Prime Z490-P
Kylare: Corsair H115i platinum (AIO)

Minnen:
Corsair Vengeance 3000MHz 16-17-17-36 @ 3400Mhz 14-17-17-34 @ 1.4V

Skulle kunna klämma ur lite mer kanske men mängden jobb för att tuna mer känns inte värt det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Vad kör ni för stresstest?
Såg någon tidigare ang att realbech är mest krävande (WHEA errors) något som är mitt fall
Prime95 small utan avx är lättare att passera än realbech även då det blir varmare och dram mer watt än realbech.
AIDA64 stress cpu/fpu/cache och system memory är extremt lätt att passera.
Även AIDA64 enbart fpu som är mest krävande är betydligt lättare än realbech.

Permalänk
Avstängd

Lyckas inte sätta adaptive vcore tyvärr.

Sync all core 4.9ghz
LLC 4
Best case scenario
IA AC Load Line: 0.01
IA DC Load Line: 0.01
Adaptive vcore testat upp till 1.35v men ligger ändå runt 1.17v i load (vill ha 1.208v i stresstest).
Det ända som fungerar är att höja LLC till runt 6 vilket jag inte vill.

Ska man pilla på IA AC Load Line och IA DC Load Line kanske?