3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Ja, för annars innebär Asus har en underdimensionerad produktion kapacitet, och det ÄR mismanagement.

Asus producerar inte korten. Nvidia/Samsung gör det

Så om Nvidia ger alla tillverkare 100 kort i veckan och konsumenter bokar 10x mer Asus kort än andra märken så förstår du själv att Asus omöjligt kan leverera iom att de inte styr över produktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikakasinnes:

Kan bekräfta, amazon.se har dessa i lager ser det ut som. 8 608,12 kr & FRI frakt.

Säger inte att korten inte funkar, frågar mer för min egna skull men zotac är väl de ”sämre” korten?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Hörde från Webhallen igår att deras leverans den 11:e av ASUS TUF 3080 bestod av hela 5st kort.....

Glömde kortet.
Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Asus producerar inte korten. Nvidia/Samsung gör det

Så om Nvidia ger alla tillverkare 100 kort i veckan och konsumenter bokar 10x mer Asus kort än andra märken så förstår du själv att Asus omöjligt kan leverera iom att de inte styr över produktionen

Så kan det vara. Den fördelningen vet jag förstås inget om.
Kan dock tycka att även här bör det fördelas baserat på förväntad efterfrågan, inte samma antal till alla.

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Skrivet av Valetudo_swe:

Asus producerar inte korten. Nvidia/Samsung gör det

Så om Nvidia ger alla tillverkare 100 kort i veckan och konsumenter bokar 10x mer Asus kort än andra märken så förstår du själv att Asus omöjligt kan leverera iom att de inte styr över produktionen

Är du säker på det. En mycket bäåttre kvalificerat gissning är Nvidia ger sin bästa partner tillverkare Asus mer krets.

Permalänk
Medlem

Får ett TUF icke-OC från Proshop nu! Någon som vill byta mitt Watch Dogs och GeForce Now mot ert COD och GeForce now?

Permalänk
Medlem

Mitt Palit 3090 Gamerock OC kom förra veckan och har äntligen byggt nya riggen med 5950X.

Kan fortfarande inte riktigt förstå varför vissa väntar på Asus TUF/Strix i månader när det finns så bra kort som Palit Gamerock OC, till och med i lager. Förutom att det är rätt coolt med RGB (går iofsig stänga av) så är prestandan riktigt bra!

- Boost clock från fabrik 1845Mhz. Bra mycket högre än MSI X Trio eller ASUS TUF. Inte långt från ASUS Strix OC.
- Med manuell överklockning boostar den stabilt runt 2100Mhz
- 420W power från fabrik
- Ca 470W power limit (+12% i AB)
- Hyffsad kylning och ljudlösa fläktar upp till ca 50%. Oftast 70-72 grader vid full load.
- Ca 13600p i FireStrike Ultra innan jag ens testat maxa clocks:
http://www.3dmark.com/fs/24017317

Och ja RGB går att styra med Aura (om man kopplar medfölja de RGB kabel till moderkortet)

Jag är helnöjd. Rekommenderas varmt!

Och stort tack till @webhallen för all hjälp och snabb leverans!

Stavning + la till 3dMark score
Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Men flaskhalsen är väl ändå inte hos Asus? Tror allt de hade kunnat producera mer om de fick större leveranser av Nvidia. Halvt som halvt killgissning dock.

Skrivet av Valetudo_swe:

Asus producerar inte korten. Nvidia/Samsung gör det

Så om Nvidia ger alla tillverkare 100 kort i veckan och konsumenter bokar 10x mer Asus kort än andra märken så förstår du själv att Asus omöjligt kan leverera iom att de inte styr över produktionen

Det var väl detta @asus.david kommenterade för ett antal sidor sedan i tråden, att de inte fick tillräckligt med chip från nvidia?
Kanske viktigt att hålla isär kort/"chip"
Asus producerar korten, men måste få "chip" levererat till sig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det var väl detta @asus.david kommenterade för ett antal sidor sedan i tråden, att de inte fick tillräckligt med chip från nvidia?
Kanske viktigt att hålla isär kort/"chip"
Asus producerar korten, men måste få "chip" levererat till sig.

Ja Asus själva har ju sagt att dom har kapacitet att producera flera kort. Men att dom inte får tillräckligt med chip från Nvidia (som i sin tur inte får tillräckligt från Samsung).

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag beställde mitt EVGA 3080 FTW 3 ultra en 29 oktober, från inet. Fick kortet en vecka senare. Helnöjd med prestandan so far. Sen gillar jag RBG:n starkt också Så det är väl ett alternativ om man vill ha ett kort relativt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det var väl detta @asus.david kommenterade för ett antal sidor sedan i tråden, att de inte fick tillräckligt med chip från nvidia?
Kanske viktigt att hålla isär kort/"chip"
Asus producerar korten, men måste få "chip" levererat till sig.

Exakt, såhär har Asus.David sagt innan

Skrivet av Asus.David:

Vi har material så det räcker men vi tillverkare inte själva GPU delen, så vi måste vänta på GPU leveranser från nVidia. Det är där flaskhalsen här.

Permalänk
Inaktiv

Inet gick från leverans idag, till försenad till 20:e till försenad utan datum alls på Gigabyte 3080 Gaming OC på 2 dagar. Kuuuuuul.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Inet gick från leverans idag, till försenad till 20:e till försenad utan datum alls på Gigabyte 3080 Gaming OC på 2 dagar. Kuuuuuul.

Finner det så otroligt korkat att dom sätter upp leveransdatum för att sedan skjuta fram dom om och om igen. Känns som ett sätt att locka in köp på.
Varför ens sätta leveransdatum om så är fallet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Inet har 7st + 3st PNY.
Och sedan 46s med Blower kylare.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Towbiekun:

Finner det så otroligt korkat att dom sätter upp leveransdatum för att sedan skjuta fram dom om och om igen. Känns som ett sätt att locka in köp på.
Varför ens sätta leveransdatum om så är fallet?

Det får väl antagligen ett datum från leverantören, som leverantören sen ändrar.

Det är väl svårt antar jag, för om man inte ger datum sitter ju alla och gnäller över det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Mitt Palit 3090 Gamerock OC kom förra veckan och har äntligen byggt nya riggen med 5950X.

Kan fortfarande inte riktigt förstå varför vissa väntar på Asus TUF/Strix i månader när det finns så bra kort som Palit Gamerock OC, till och med i lager. Förutom att det är rätt coolt med RGB (går iofsig stänga av) så är prestandan riktigt bra!

- Boost clock från fabrik 1845Mhz. Bra mycket högre än MSI X Trio eller ASUS TUF. Inte långt från ASUS Strix OC.
- Med manuell överklockning boostar den stabilt runt 2100Mhz
- 420W power från fabrik
- Ca 470W power limit (+12% i AB)
- Hyffsad kylning och ljudlösa fläktar upp till ca 50%. Oftast 70-72 grader vid full load.
- Ca 13600p i FireStrike Ultra innan jag ens testat maxa clocks:
http://www.3dmark.com/fs/24017317

Och ja RGB går att styra med Aura (om man kopplar medfölja de RGB kabel till moderkortet)

Jag är helnöjd. Rekommenderas varmt!

Och stort tack till @webhallen för all hjälp och snabb leverans!

https://i.imgur.com/vbggc8y_d.webp?maxwidth=1280&shape=thumb&fidelity=high

GameRock OC verkar ändå som ett fett bra kort. Men för mig handlar det om att den kostar rakt av 2000 kr mer än den TUF OC jag beställde på release dagen.

Har sett det kortet på lager på Komplett och blev riktigt sugen på att säga fuck it och bara köpa det rakt av.

Men 2000 kr är fortfarande 2000 kr. Det är inte som att jag kommer dö av att vänta en månad till, mitt liv beror inte på hur bra grafikkort jag har. Visst det suger att vänta men vet inte om det är värt 2000 kr för att slippa vänta en månad till. Det kanske det är för vissa men för mig iaf har jag svårt att justifiera det.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Det får väl antagligen ett datum från leverantören, som leverantören sen ändrar.

Det är väl svårt antar jag, för om man inte ger datum sitter ju alla och gnäller över det med.

Det köper jag, men lite trist att sätta sagda leveranstider till kund.

EDIT: Formulerade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Towbiekun:

Det köper jag, men lite trist att sätta sagda leveranstider till kund.

EDIT: Formulerade om.

Jag har samma kort beställt, pratade precis med Inet, dom räknar med inleverans den 20:e fortfarande. men inget dom kan garantera. så verkar som att dom får bristande information med kort varsel.

Permalänk
Skrivet av Vresigg:

Jag har samma kort beställt, pratade precis med Inet, dom räknar med inleverans den 20:e fortfarande. men inget dom kan garantera. så verkar som att dom får bristande information med kort varsel.

Den som väntar på något gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brutak:

Får ett TUF icke-OC från Proshop nu! Någon som vill byta mitt Watch Dogs och GeForce Now mot ert COD och GeForce now?

När beställde du?

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vresigg:

Jag har samma kort beställt, pratade precis med Inet, dom räknar med inleverans den 20:e fortfarande. men inget dom kan garantera. så verkar som att dom får bristande information med kort varsel.

Spännande att vi får så olika svar. Jag frågade om något nytt datum fanns.

"Hej,

Tack för ditt mail!
Nej detta har vi inte ännu. Så fort vi har fått detta så kommer det att uppdateras på produktsidan samt under din ordrar som du kan se när du loggar in på din hemsidan.

Vänligen, "

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Säger inte att korten inte funkar, frågar mer för min egna skull men zotac är väl de ”sämre” korten?

Zotac Trinity är ett budget kort, ja. Men det står sig bra mot typ Ventus och Eagle, samt TUF. Kylaren verkar ganska kapabel, med en lite för snäll fläktkurva så den inte låter mycket, däremot blir den varmare och verkar inte boosta lika mycket. Så rakt ut kanske du förlorar någon FPS. De har även ganska snål power limit (läste att man kan flasha annan BIOS?). Du får även 5(3+2) års garanti där det senaste som sagts är att du kan byta kylaren och behålla garanti likt EVGA.

Sedan har de sina AMP som ska vara mycket högre kvalité och mer riktat för överklockning, typ Strix som brukar få väldigt goda omdömen.

Permalänk

lol mitt asus 3080 strix oc blev uppdaterad till 2 januari från 12 november, evga here i come

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Mitt Palit 3090 Gamerock OC kom förra veckan och har äntligen byggt nya riggen med 5950X.

Kan fortfarande inte riktigt förstå varför vissa väntar på Asus TUF/Strix i månader när det finns så bra kort som Palit Gamerock OC, till och med i lager. Förutom att det är rätt coolt med RGB (går iofsig stänga av) så är prestandan riktigt bra!

- Boost clock från fabrik 1845Mhz. Bra mycket högre än MSI X Trio eller ASUS TUF. Inte långt från ASUS Strix OC.
- Med manuell överklockning boostar den stabilt runt 2100Mhz
- 420W power från fabrik
- Ca 470W power limit (+12% i AB)
- Hyffsad kylning och ljudlösa fläktar upp till ca 50%. Oftast 70-72 grader vid full load.
- Ca 13600p i FireStrike Ultra innan jag ens testat maxa clocks:
http://www.3dmark.com/fs/24017317

Och ja RGB går att styra med Aura (om man kopplar medfölja de RGB kabel till moderkortet)

Jag är helnöjd. Rekommenderas varmt!

Och stort tack till @webhallen för all hjälp och snabb leverans!

https://i.imgur.com/vbggc8y_d.webp?maxwidth=1280&shape=thumb&fidelity=high

"Dazzling Angel" är säkert ett kanonkort. Grattis! Men att 30Mhz över Asus och MSI är "bra mycket högre" det vete fasen förstås. Sedan ligger ju alla 3080 extremt lika i prestanda ändå, trots powerlimits och eventuella Mhz. Skiljer sig 2-5 FPS i spel typ så gör ju absolut ingen skillnad. Oavsett detta är det viktiga att man blir nöjd!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Gäller inte bara TUF-korten. Tror att folk väljer ASUS för att det osar kvalite. Är fortfarande kö på 3090 strix och det är inte direkt prisvärt

900 tuf
800 tuf oc
100 strix
400 strix oc

Skulle vilja säga att det är *primärt* tuf som är problemet, även om strix också ligger högt ;). X Trio ligger på ca 300 beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

900 tuf
800 tuf oc
100 strix
400 strix oc

Skulle vilja säga att det är *primärt* tuf som är problemet, även om strix också ligger högt ;). X Trio ligger på ca 300 beställningar.

Fan den som är sist i kön av TUF non OC.
Den personen lär få sitt kort lagom till sommaren 2023 i denna takt 😅

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

När beställde du?

15.08 på releasedagen.

La till tid
Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Beställde xc3 ultra vara för det tack vare dig tror jag aldrig hade fått mitt asus oc innan nästa generation eftersom jag beställde för 1v sedan

Lugnt mannen.
Håller tummarna åt dig, förhoppningsvis så har inte så många fått upp ögonen för att EVGA har en mindre kö på sina kort. Hoppas du får det innan Cyberpunk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gird:

Jag vet inte vad som pågår men fick precis ett trackingnummer från Elgiganten i Mina paket och en uppdatering att Klarna är redo att betala för ett TUF OC, hade låtit den beställningen ligga kvar lite surt men trodde aldrig att det skulle ge något.

Beställdes typ 3 veckor efter release när jag såg deras vilseledande lagerstatus och jag i ett desperat ögonblick trodde på det. Vågar inte tro på det förrän ett paket ligger på bordet...

Skrivet av TheBlackbeard:

Beställde mina kort följande datum och har redan de på plats.

- Zotac RTX 3080 Trinity OC (Beställdes 2020-11-03 och fick det 3 dagar senare 2020-11-06 från Webhallen)
- Asus RTX 3080 TUF OC (Beställdes 2020-10-09 och det är påväg till mig nu Elgiganten)

Blir att returnera mitt Asus kort nu då

Vore riktigt bussigt om ni kunde uppdatera med bekräftelse om ni får korten levererade eller vad som pågår. Jag beställde samma modell på releasedagen och har bokstavligt talat fått höra från Elgiganten KS att jag var på plats 5 i kö på kortet efter att flera hade avbeställt den modellen.

Det är typ den enda anledningen till att jag inte försökt få tag på någon annan modell då jag i stort sett var garanterad ett kort från deras första batch. Mitt GTX 680 går jävligt tungt sedan mitt 980ti pajjade...