Permalänk

Trådlöst kontra trådburet

I nästa vecka anländer en ny dator och jag vill således skapa ett nätverk mellan den nya och den gamla. Frågan är dock vilket som är att föredra. Trådlöst eller trådburet. Min envise far vägrar nämligen att dra sladdar mellan datorerna så det lutar antagligen åt det trådlösa hållet.

Vad är nackdelarna och födelarna med trådlös router?
Vad är nackdelarna och fördelarna med trådburen router?

Jag har en föreställning om att du får en BÄTTRE trådburen router till samma pris som en trådlös. Är jag helt ute och cyklar?

Kan det signalerna mellan router och nätverkskort på något sätt störas?

Tacksam för svar.
MVH/Johan

Visa signatur

"A true beanie should always have a propeller on top." /Terry Pratchett

Permalänk

Trådlöst är dyrt. Tp är billigt. Ungefär..

Snabbaste WLAN idag är 54 Mbit. Med det får du en effektiv dataöverföring på kanske 15-20 Mbit (25-30 kanske utan kryptering). Men 54 kostar fortfarande mycket pengar... så 11Mbit (eller halvvarianten 22Mbit) kanske är att föredra? Det betyder drygt 5 eller 10 Mbit effektiv överföringshastighet.

Inte så kul mot kanske 60-70Mbit i ett 100Mbit trådburet nät.

Dessa värden gäller dessutom precis bredvid antennen. Överföringshastigheten droppar relativt snabbt.

Om den nya inte är en bärbar som flyttas omkring mycket skulle jag föreslå att du övertalar din pappa till att köra trådburet. Iaf om du ska köra fildelning och kanske en filserver i framtiden.

Ska du bara köra internet och inte dela stora filer mellan datorerna fungerar trådlöst klockrent.

Trådlöst störs kanske inte så lätt av vanliga tillämpningar i ett hus, men saker som mikro/tv/dammsugare kan kanske störa lite lätt men tror knappast det märks.

Permalänk

Jag föstår.

Hur blir hastigheten i spel som spelas online så som, låt säga för enkelhetens skulle, Counter-Strike?

Hur blir hastigheten när man laddar ner filer från internet? Skiljer sig den mycket från det trådburna alternativet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I mitt nätverk hemma har jag en dator med 54 Mbps trådlöst (egentligen 2 men den ena vill inte fungera), 1 med 100 Mbps trådbunden och en med 11 Mbps (trådlöst). Det fungerar bra och jag tycker egentligen inte att man behöver 100 Mbps speciellt ofta. I spel, t.ex. CS kommer du inte märka skillnad mellan trådlöst och vanligt, när du laddar ner filer från internet kommer du inte heller märka skillnad (om du inte sitter på en lina snabbare än 54 Mbps).

Du märker enbart av hastighetsminskningen om du för över filer mycket mellan datorer på nätverket, men det är sällan man gör det iaf jag, jag för bara över filer(nästan) på LAN och då kör man ändå inte trådlöst.

Permalänk

Min bror har telia adsl 0.5mbit och kör trådlöst mellan datorn och en router som han kopplat till modemet. Han har visserligen inte så långt mellan datorn och routern, ca 3m, men då får han ändå så lågt som 30ping i olika spel.

Har själv precis satt upp ett trådlöst nätverk hemma mellan en laptop och en stationär. Laptopens nätverkskort verkar inte ha lika bra signal som det som sitter i den stationära då jag endast får ~20% signalstyrkan om det är något vidare stort ivägen, men med fri sikt och ca 10m till routern så ligger signalstyrkan på ca 60%.

Den stationära har dock väldigt bra kontakt trots att den står i ett betongrum i källaren med routern i ett rum ovanför.

Har dock inte provat hur det går att föra över filer än, men det ska jag göra så snart jag orkar fixa till allt.

Permalänk

Tackar för era svar.
I mitt fall är det internettillgång, nedladdning och kanske några onlinespel som gäller. Som tur är så är det bara 5 meter till mitt rum och väggarna består endast av träbjälkar och gipsskivor. Hoppas att det löser sig

Routerna det lutar åt är ZyXEL ZyAIR (recenserat av swec) eller en DI-624 Wireless Broadband Router (http://web.pcbutiken.com/main.asp?info=12300)

Vad tror ni om dessa? Vilken är att föredra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

själv har jag massa fördommar mot d-link, nästa switch/router... jag köper kommer defenetivt INTE vara en d-link men men

http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=5400422&Switch=OnLine hitta den billigare mycket

Fördommar (kanske ingen fakta men det är så jag upplever dom)

1. jobbiga, slutar funka ibland utan andlening (generellt)
2. dålig support
3. man får inte allt dom lovar (olika firmware, olika löften)

däremot netgear

Edit: lite stav fel
Edit: massor som jag glömde

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

trådlöst: http://linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=...
trådbundet: http://linksys.com/products/group.asp?grid=34&scid=29

bara att välja och vraka.
Linksys är störst i USA när det gäller hemmanät och dom är på G in i sverige.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
trådlöst: http://linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=...
trådbundet: http://linksys.com/products/group.asp?grid=34&scid=29

bara att välja och vraka.
Linksys är störst i USA när det gäller hemmanät och dom är på G in i sverige.

Linksys verkar då vara jävligt snygga iaf ser mer ut som en leksak..

Edit: robot hund eller en rymdfarkost

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Linksys verkar då vara jävligt snygga iaf ser mer ut som en leksak..

Edit: robot hund eller en rymdfarkost

Jag har pillat på lite av deras prylar och jag är mycket nöjd med dom...

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Jag har en D-Link router (den du länka till) den är ok.

Permalänk
Medlem

OT fran helvetet, men... :-). Ar det bara jag som avskyr alla "designade" natverksprylar? Spec 3com's runda javla sidor ar hemska. Jag tycker de ska vara helt rektangulara och ha mycket blinkenlights. Inte nog med att exv 3com's prylar ar fula, forsok stapla nagra prylar av olika marken pa varandra...