Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Jag tyckte att det kunde vara kul att få se vad andra har gjort för några stora misstag så jag tänkte skapa en tråd där alla kan dela med sig av sina största misstag. Här kommer mitt bidrag.

Jag tänkte dela med mig av en riktigt n00big tabbe som jag gjorde för några dagar sedan:
Jag hade precis köpt mig ett nytt chassi från AOpen. Jag hade en 1 år gammal compaq dator och jag tycker att deras chassin än jätte fula. Garantin var redan ute eftersom jag bytt grafikkort och ljudkort samt satt dit en plexiglas sida på på orginal chassit. Jag tänkte därför sätta in mitt compaq moderkort och de tillhörande delarna i ett nytt chassi i väntan på mina´nya delar som ni ser i signen. Allting gick finfint tills jag kom till det momentet där man ska koppla in start knappen och power lampan o.s.v. Moderkortet hade nämligen en stor kontakt eftersom det var hempc. Chassit hade däremot som alla andra chassin flera små kontakter. Jag testade alla möjliga lösningar men fick det ändå inte att fungera. Jag tyckte att det var konstigt att datorn inte reagerade alls och tänkte kolla ström sladden så att den satt i. Jag kände på den och visst, den satt i som den skulle. När jag tog bort handen så såg jag en ström brytare under. Då kom jag på: Visst f*n jag glömde slå på nätagget. När väl det var på så var det hur lätt som helst att få igång datorn. Nu lär ialla fall garantin vara ute eftersom jag till och med bytt chassi på skiten. Det var en riktig noob tabbe som jag aldrig mer gör om. Jag tyckte den var så noobig så jag tyckte att jag kunde dela med mig så att ni andra får något att skratta åt. Hoppas att ni inte gör samma misstag som jag. /Ludde mannen

ps.jag vill inte säga att jag är någon mästare men jag är inte så noobig igentligen.

Permalänk

skulle ta bort en minnes fläns på mitt gf2ti för att lämna in det på service eftersom det pajat så var jag tvungen att ta bort flänsarna för de var inte original med dom på... självklart klöv man minnet på minnet oxå, tog limpistolen o limmade fast flänsen o hela skiten igen o skickade in det o fick mig ett gf4mx420 i retur som jag sedan sålde.

Permalänk
Medlem

rallyludde: Jaha? Det var ju.... roligt :/
Förresten finns det trådar som denna innan.

Bara för att inte vara tråkig säger jag väl en tabbe jag gjort då:
Skulle sätta i en 4pin y-kabel i en 4pinskontakt för att få en tillgänglig, mekade in den o tryckte lite för hårt, en pin hoppa ur.
Det var liksom som små ben på sidorna som stack ut för att den inte ska trilla ut, de var helt böjda så när jag böjde tillbaka dem gick de av :/
Lyckades dock sätta i kontakten o i efterhand föra upp den resterande pinnen.
Sitter bra nu för att det var tight däri men jag får passa mig när jag tar ut den nästa gång!

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Pressade på en strömkontakt till floppyn så att ett ben flö in i en annans hål = kortis och skiten börja brinna. En nätdel senare funka systemet igen!

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

glömde montera dom små hållarna som håller baksidan av moderkortet ifrån plåten i chassit och skruvade kortet direkt på plåten...
det blev en skaplig kortslutningen

allt höll dock

Permalänk
Medlem

Min senaste "tabbe" var väl när jag pulat lite med datorn och dragit ur ATX kontakten. När jag sen kopplade in allt och startade så gick det igång men väl i windows så låste sig datorn. Konstigt tänkte jag och sträckte mig för att trycka på reset knappen. Men datorn reagara inte på den..

Hmm, bryter strömmen till datorn, kopplar in den igen (har ställt in BIOS så att den ska starta av detta - men icke). Datorn reagerar inte på startknappen heller..
Då börjar man bli nervös..
Men så kommer jag åt ATX kontakten i allt felsökande och datorn startar upp direkt..
Är tydligen glapp i själva kontakten som sitter på moderkortet ..

Sen när jag skulle montera vattenkylning så monterade jag vattenblocken först och sen drog jag på silikonslangarna (som hade lite för liten diameter). När jag tryckte hårt för att få på slangen på processorblocket så slog det mig inte vilken idiot jag var förrns jag hörde ett *knak*. Jag befarade att jag mosat sönder processorn helt men allt fungerade finfint

Permalänk
Medlem

Eldade lite i brosans matta när jag hade glömmt två sladdar ut därifrån med 12v i som en kompis råkade trampa på så att de gick ihopa..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

Har sabbat ett 50-tal datorer i jobbet (it-nörd), switchar, routrar, kabelfel till kunder och annat pinsamt. Skulle uppskatta det till >100 h

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem

Lyckades sätta ett DDR minne på fel håll. Luktade inge vidare. Tur man va snabb på strömsladen så det inte han brännas för mycket. Fick nämligen ett nytt när jag lämnade in det

Permalänk

Hur sätter man in ett minne åt fel hål ? typ 100% våld?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattepat
Pressade på en strömkontakt till floppyn så att ett ben flö in i en annans hål = kortis och skiten börja brinna. En nätdel senare funka systemet igen!

Gjorde precis samma sak, satte på locket och allting innan jag slog på datorn. Efter några sekunders total tystnad börjar tjock rök pysa ut lite varstans...

Låg smält kabelisolering lite överallt i datorn men allting överlevde (ja, utom kabeln...).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvenJohan
Hur sätter man in ett minne åt fel hål ? typ 100% våld?

Det ska inte gå igentligen. Men det var ett budget EliteGroupe moderkort som tydligen inte hade nån vidare spärr mot det. Sen ca 60% våld på det.

Permalänk
Medlem

ajusste
kommer ihåg att jag satte "floppy-ström-kabeln" fel (uppochner) på en diskettstation. Den snurrade upp som fan
Men den pajja = en anledning att äntligen göra sig besväret att slita ut den ur datorn

Permalänk
Medlem

Humm...

Skulle testa en kompis HDD för att se ifall den funkade... gjorde allt lite för snabbt och stoppade i 4-pins kontakten i den innan datorn var helt avstängd Bzz... väntade ett tag, testade att starta, funkade ej... väntade lite till, funkade ej och fortsatte så i typ 30-45 min. Sen small nätaggregatet

Permalänk
Medlem

hehe, har oxå gjort tabben med att sätta på ström sladden till floppyn på fel håll, har även lyckats kortsluta ett gammalt nätagg när jag höll på att pilla med kablarna på atx kontakten för att få ut så mycket ström som möjligt till en stackars 60 fläkt..

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vet inte om det räknas men skulle dra ut sladden från väggen för jag skulle flytta datorn. Satt som sten och förlitade mig på våld. Gick inte så jag började pilla. Fick en jävla stöt o flög genom rummet.

Visa signatur

Desto mer man tänker förstår man att man inte kommer att förstå.

Permalänk
Medlem

Fastnade med ett finger i släden till cd-romen, det pajada visst motorn i läsaren och så var den körd. Snabbt och smidigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle fästa vattenblocket, så drog jag åt, tänkte lite mer går det, drog åt ännu mer och så SNÄPP så paja socklen, det var väl min värsta tabbe.

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jag höll på att fixa med skolans datorer och så kom en unge och switchade om, höll i några sladdar i datorn (var under bordet) och vipps kom en skön svepande känsla genom kroppen, samtidigt som jag blev lite yr/sömning och blinkade till (tänkte jag), hade svimmat av i 10 sek typ. Fan vilken folksamling det var runt mig när jag vaknade (jätte poppis u know)

det där med att svimma o vakna upp med folk runt om en som ger en bitch-slaps för att man ska vakna är fan inte kul...

Permalänk

Ok, jag jobbar som tekniker och stöter på alldeles för många idioter (se kunder). I stort sett alla problem som jag är involverad i är mjukvarurelaterade. Men här har jag en goding

Kund glider in med pc, och säger att dator hänger sig när han försöker accessa dvd'n... ok efter ett snabbt test så visade det sig vara så. Jag tryckte in en ny och testade, vafan samma problem. Så jag kände att min tid är för dyr för denna stackars kund (hehe), så jag skickade iväg skiten till en löjligt dominerande servicepartner i sverige. Dagarna går tills ett majl droppar ner i min notebook. Där står följande: Vi har glädjen att erbjuda ett kostnadsföslag på 2440:- ... men inte fan stod det var det var dom skulle göra för dom kulorna... Så jag ringde upp dom och satte bullen på tvären när dom sa: Vi ska byta dvd'n... hahahaha inte nog med att dom vill ha 2440 spänn..... men hur stor e chancen att en dvd (ny i förpackning) lider av samma DOA fenomen som den 3 år gamla dvd'n... aja fick snällt bita i det sura äpplet och ta kostnaden för kostandsförslaget iallafall. 500 spänn bara det, och en ny dvd.....

Permalänk
Medlem

Jag minns så väl när jag fick min första hårddisk som jag köpt via internet.
När jag fick den blev jag så glad att jag bokstavligen tryckte fast den på plats. Sen när jag startar datorn vägrar han hitta min nya hårddisk. Jag kollar då lite noggrannare hur jag satt fast den. Självklart hade man satt in IDE kabeln uppochner, och då förstört en pigg. Vart hur lessen som helst, (Det var ju trots allt min första hdd, och jag var inte så gammal). Med gråten i halsen lyckades jag löda tillbak pinnen. Sen dess har jag alltid tagit det lite lugnare

Permalänk

Corecrush på TB1200 när man var som mest under ekonomisk kris. Ska jag berätta hur roligt det var från en skala 1 till 467?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Pajade en IDE-kabel häromdagen.. Vettefan hur det gick till, men en kontakt flög av iallafall.. Slet väl i den lite hårt eller ngt, fick iaf ut den och kunde byta den, eftersom jag hade ett gäng extra hemma..

Formaterade också d: en gång istället för c: (Windows hade automatiskt bytt diskbokstäver eller något, 40gb data försvann iaf i den kuppen..

Pajade en mus en gång när jag moddade den.

Visa signatur

P4 2.4GHz@2.6GHz | 512Mb | Ti4200 128Mb

Permalänk
Medlem

MInns mycket väl när jag pajja mitt första moderkort... Skulle sätta på flänsen till processorn. Jag tryckte och tryckte, det var rätt trögt sen slinter jag och lyckas slita bort ett motstånd på moderkortet.

NÄr jag ska sätta på skiten igen visas ingen bild. Men den startar. Får panik men skickar in det för garanti. Tillbaks får jag ett A7V333 med några extragrejer typ. Rätt schysst. Hade ett a7v333 utan extragrejer innan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm, själv är jag alltid så metodisk att jag klarat mig relativt bra. Glömde sätta i strömkontakten på moderkortet en gång och kliade huvet ett bra tag, men det var i begynnelsen.

Permalänk
Medlem

Gör ett litet överklocknings experiment på en 400 mhz dator med en plåtbalja med vatten ståendes på processorn, sitter vid datorn som bäst och klockar när jag inser att datorn ligger lite i vägen för fötterna, reser datorn upp för att få undan den...

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indigoue
Gör ett litet överklocknings experiment på en 400 mhz dator med en plåtbalja med vatten ståendes på processorn, sitter vid datorn som bäst och klockar när jag inser att datorn ligger lite i vägen för fötterna, reser datorn upp för att få undan den...

Vaknade upp ur dina dagdrömmar rätt skapligt då va?

Jag skruvade häromdan sönder en gammal HDD(210 MB Quantum ProDrive LPS) för att komma åt den borstlösa motorn som driver skivan. När jag äntligen fick isär allt så kunde jag bara konstatera att statorn satt fastlimmad med nått riktigt hårt skit i skalet på HDDn. Så jag får inte bort den.

Håller i alla fall på å bygger nått kul med nedymmagneterna från läsarmen nu. Postar en tråd om det sen!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag är mästaren på tabbar .. ingen slår mig ..

allt började när jag föddes.. och allt gick åthelvete för mina kära föräldrar.. och andra människor i min omgivning...

men det ska jag inte skriva om nu,,

Tabbe med datorlåda nr .1.

Kopplade i 12-13 fläktar på mitt k7 modekort med en prolle på 1ghz ... la la la.. jag vet inte vad som hände.. men nätagget prollen grafikortet och självklart modekortet fick bytas.. som tur är så hade jag garanti kvar 1 månad på dom delarna.. jag hade lös köpt dom från jme .. 3 månader utan dator .. SERVICE SNÄLLA ?!

Tabbe nr 2 ..
Wiie nu är det DREAMHACK Winter 28november ..(ny dator) LaLaLa. alla vet hur lycklig man är.. . min kära vän hade kört en liten snabb scarvning på några 12v fläktar som satt ovanpå mitt nätagg ... iallfall så hade jag införskaffat snygga led fläktar.. ow.. instalera snabbt. .. drog ut allt som var scarvat o placerade (idioten som jag är är är det ström i datorn) alla små sladdar i en fin liten hög på nätagregaten .. såfort skitet landade på nätaggregatet fick jag en ljusbåge på 20 cm : D in i armen .. så mycket har jag aldrig skrattat.. älskar dreamhack..

Tabbe total nr 3
har en stor jevla ventilationsfläkt som kör på 230v står bara inne i rummet o snurrar.. snabbt.. himmla tyst faktiskt .. metall : D den är sjukt dåligt scarvad för nån vecka sen fick jag känna hur den känner sig varje dag.. jag älskar jordfelsbrytare lika mycket som jag älskar dreamhack ...

tabbe total nr 4 INTE MITT FEL
mhh switch .. jord.. en idiot's lådas baksida strömförande.... capslad nätvekrsladd till switchen ... jag pelar på jorden på och rör då hans baksida igenom en nätverksladd ... pang :*] förbannad blir jag.. en kompis rycker ut elsladden ur swithcen
då skricker jag -Nu är du inte så jevla kaxig längre .. flyger på switch jäveln och får ännu en smäll.. min arm .. :*]
jag fattar absolut inte vad som har hänt.... elsaddjäveln var ju ute.. lala lanet passerar .. inte dreamhack .. men ändå lan..

slutet av lanet pelar idoten ner sin dator.. o får 1 st likadan smäll som jag från sin baksida.. och mysteriet är löst.. han gråter som en ko utan spenar.. och jag känner mig som en kung i tabbe träsket.. hurfan kan hans baksida vara strömförande (the x-files)

hehe sist men inte minst ska sätta in en ny fläkt+fläns (Zalman CNPS7000-CU, Socket 478) .. ska ha bort orginal flenset rycker lite 4%-146% våld .. och rycker av hela prollen .. vf min härliga 2.4 .. sitter som fastklistrad på mitt fläns.. jag har ryckt av det från modekortet.. lala .. jag hade tur.. det klarade sig
och det är jag glad över.. för annars hade min taskiga ekonomi blivigt sjukt elak..o börjar skricka namn eftermig i skolkorridorerna : /

Visa signatur

om 3 år är jag 2 år äldre .. kunskap slår pennan på skaftet där bladet från svärdet har smygrökt..

Permalänk
Medlem

Jag har gjort två stora misstag.

1. Försöka stoppa in radiatorn i burken (bara för att se om den passade) när datorn var PÅ! (idiot?) Lyckas självklart komma åt moderkortet och någonting kortsluts...får skicka in moderkortet på service och får som tur är ett nytt.

2. Löder mig en egen fancontroller, och när jag sätter in den kommer bena på transistorerna åt disketenheten under (den satt över disketenheten alltså...) och kontrollern börjar BRINNA!!! En lite flamma stiger upp...åker till Elfa (vilket tar typ 1,5 timmar) och sätter på en ny pott (trodde det var den som gick sönder) och samma sak händer IGEN! Har ännu inte orkat fixa det...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

satte ner näven på ett bord och såg inte att det låg en processor där, lämpligt nog med ben en uppåt.

20 böjda ben och nästa lika många hål i nävflatan.

Visa signatur

det är manligt att fela, och än mer manligt att stå för det..