Får inte igång min Ryzen 5600x trots bios uppdatering

Permalänk

Får inte igång min Ryzen 5600x trots bios uppdatering

Godkväll gott folk,

Jag står och trampar vatten med en ny 5600x på ett Tomahawk b550.

Jag har flashat bios utan komponenter och det verkar som att jag tillslut fick till det. Ledlampan blinkar en stund och sedan startar kortet om. Allt enligt det "det perfekta scenariet" (om någon behöver hjälp med detta steget så är det bara att pm:a mig). Har testat olika stickor och olika versioner av de senaste bios-uppdateringarna. Jag misstänker dock att problemet inte ligger där med tanke på hur många gånger jag inte fick till en riktig flashning. Med andra ord, det verkar som att de flesta som fått det att fungera tillslut fick moderkortet att starta om (många fastnar på blinkande led, vilket jag också gjorde först).

Hur som helst så lyser cpu-ledlampan rött när jag startar datorn med eller utan komponenter. Jag läste nånstans att vissa har problem med 3600mhz minnen i kombination med nya Ryzen, men ledlampan lyser även med urplockade minnen.

Har dubbelkollat cpu/psu strömkablarna.

Några idéer? Kan det vara moderkortet?

Har man rätt att lämna tillbaka cpu:n? Man vill ju inte gärna köpa en ny cpu och sedan upptäcka att det var moderkortet det var fel på till exempel. Vad hade ni gjort?

Har en oöppnad 3900x hemma som jag tänkte lämna tillbaka. Är bra sugen på att stoppa in den istället...

Permalänk
Medlem

Du får ju testa och lämna tillbaka på öppet köp så egentligen är det ju ingen fara att pröva med 3900X. Får du någon bild överhuvudtaget?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Du får ju testa och lämna tillbaka på öppet köp så egentligen är det ju ingen fara att pröva med 3900X. Får du någon bild överhuvudtaget?

Nope, ingen bild.

3900x kommer från komplett och de verkar vara lite shady när det gäller öppnade förpackningar? Vet du vad det är som gäller? Hade ju varit nice att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grytlappen:

Nope, ingen bild.

3900x kommer från komplett och de verkar vara lite shady när det gäller öppnade förpackningar? Vet du vad det är som gäller? Hade ju varit nice att prova.

Hur menar du med shady? Distansköpslagen säger ju att du får pröva produkten utan något tjafs? Hade själv hemma ett 3070 från Komplett som sedan åkte tillbaka efter att jag prövat det utan några besvär alls.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jag har samma combo med moderkort och cpu, och flashade också med usb på samma sätt. Det enda jag märkte var att första booten tog ca 2-3 minuter. Har också haft mindre problem då jag fixat timings för RAM vilket krävt en CMOS reset för att alls boota.

Så, testa kanske att ta ut CMOS-batteriet en stund för att resetta biosinställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hur menar du med shady? Distansköpslagen säger ju att du får pröva produkten utan något tjafs? Hade själv hemma ett 3070 från Komplett som sedan åkte tillbaka efter att jag prövat det utan några besvär alls.

På CPU så bryter man plomberingen. Man vet direkt att den har blivit öppnad utan ny förpackning (svårt att sälja till ny kund) Vad jag vet så har grafikkort inga sådana "plomberingnar".

Det enklaste är köpa 3100-cpu för tusenlappen. Uppdatera BIOS. Sälj den på marknaden för samma pris eller -100-lapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

På CPU så bryter man plomberingen. Man vet direkt att den har blivit öppnad utan ny förpackning (svårt att sälja till ny kund) Vad jag vet så har grafikkort inga sådana "plomberingnar".

Det enklaste är köpa 3100-cpu för tusenlappen. Uppdatera BIOS. Sälj den på marknaden för samma pris eller -100-lapp.

Kolla unboxing på valfritt kort, funnits liknande på de ampere kort jag haft. Det spelar dock ingen roll för man har fortfarande öppet köp.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av Lmann:

Jag har samma combo med moderkort och cpu, och flashade också med usb på samma sätt. Det enda jag märkte var att första booten tog ca 2-3 minuter. Har också haft mindre problem då jag fixat timings för RAM vilket krävt en CMOS reset för att alls boota.

Så, testa kanske att ta ut CMOS-batteriet en stund för att resetta biosinställningarna

Det var först efter jag gjorde en reset av CMOS som jag fick till flashningen. Dock har jag inte tagit ur batteriet. Skadar ju inte att prova!

Skrivet av Lorault:

På CPU så bryter man plomberingen. Man vet direkt att den har blivit öppnad utan ny förpackning (svårt att sälja till ny kund) Vad jag vet så har grafikkort inga sådana "plomberingnar".

Det var så jag resonerade. Kanske bäst att kontakta komplett och fråga.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Kolla unboxing på valfritt kort, funnits liknande på de ampere kort jag haft. Det spelar dock ingen roll för man har fortfarande öppet köp.

Du tänker inte på ångerrätten? För då har jag för mig att man får "prova" produkten så att säga. Den är ju bara 14 dagar dock så den tiden är slut för min del.

Edit: "Butiker kan också ha bestämmelser som säger att du till exempel inte får lämna tillbaka eller byta varan om du har öppnat förpackningen. "

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/oppet-kop-och-byt...

Antar att olika återförsäljare är olika schysta med sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grytlappen:

Edit: "Butiker kan också ha bestämmelser som säger att du till exempel inte får lämna tillbaka eller byta varan om du har öppnat förpackningen. "

14 dagars ångerrätt är lagstadgad men gäller enbart distansavtal och andra avtal utanför affärslokaler, alltså inte köp i fysisk butik. Öppet köp/bytesrätt erbjuds någorlunda ofta istället då du handlar i en fysisk butik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

En liten uppdatering:

PSU:n surrar lite när datorn är avstängd. Surret försvinner när jag startar den. Tyckte att den luktade lite konstigt första gången jag slog på strömmen, nästan lite bränd plast (väldigt lite), men antog att det bara var för att den var ny. Konstigt med tanke på att det är ett rm650x. Är det nåt att oroa sig över tro?

Värt att reklamera?

Permalänk
Avstängd

Mitt gamla PSU började lukta bränt, och surrade lite konstigt som du säger/konstigt "BRISCHT" när man satte i kontakten. Första jag gjorde dagen efter var att ta ur det sen åkte jag och köpte ett nytt.

Gamla PSU var ett 1200W gold cert, högkvalité, men... Det var 12 år gammalt, dem håller inte i all evighet oavsett.

Böt ifrån mitt 3900x till min 5900x igår, första booten efter att jag uppdaterade bios med SAM uppdateringen tog runt 2 - 3min, sen satt jag vid windows login, en normal start är 10 - 12sek för mig från knapptryck till inlogg.

Sitter idag på ett HX850W platinum, mitt tips är ta ett nätagg som är högkvalité, tex seasonic. Man ska inte vara dumsnål, vad är en tusenlapp kontra mot att agget dör och man kanske får en rostad SSD/GPU/CPU/MOBO/Ram, eller något ur den listan ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Mitt gamla PSU började lukta bränt, och surrade lite konstigt som du säger/konstigt "BRISCHT" när man satte i kontakten. Första jag gjorde dagen efter var att ta ur det sen åkte jag och köpte ett nytt.

Gamla PSU var ett 1200W gold cert, högkvalité, men... Det var 12 år gammalt, dem håller inte i all evighet oavsett.

Böt ifrån mitt 3900x till min 5900x igår, första booten efter att jag uppdaterade bios med SAM uppdateringen tog runt 2 - 3min, sen satt jag vid windows login, en normal start är 10 - 12sek för mig från knapptryck till inlogg.

Sitter idag på ett HX850W platinum, mitt tips är ta ett nätagg som är högkvalité, tex seasonic. Man ska inte vara dumsnål, vad är en tusenlapp kontra mot att agget dör och man kanske får en rostad SSD/GPU/CPU/MOBO/Ram, eller något ur den listan ^^

Japp, jag har blivit av med ett par komponenter genom åren tack vare utslitna PSU:s. Det jag köpte nu är ju hyfsat high end, men inte fan ska det väl surra så det hörs (när lådan är öppen) när datorn är avstängd? Det har jag aldrig varit med om, eller så har jag aldrig tänkt på det innan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grytlappen:

Japp, jag har blivit av med ett par komponenter genom åren tack vare utslitna PSU:s. Det jag köpte nu är ju hyfsat high end, men inte fan ska det väl surra så det hörs (när lådan är öppen) när datorn är avstängd? Det har jag aldrig varit med om, eller så har jag aldrig tänkt på det innan...

Ja jag får lite vietnam flashbacks av det... Hade fan inte kunnat sova om jag inte kopplat ur agget om det låter som du säger, för mig är det en stor varningsflagga att det är på sin dödsbädd, när ett agg låter mer en bara fläkten är det aldrig bra... ouf, hoppas det löser sig och att resten av din rigg inte tar skada bara!.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grytlappen:

En liten uppdatering:

PSU:n surrar lite när datorn är avstängd. Surret försvinner när jag startar den. Tyckte att den luktade lite konstigt första gången jag slog på strömmen, nästan lite bränd plast (väldigt lite), men antog att det bara var för att den var ny. Konstigt med tanke på att det är ett rm650x. Är det nåt att oroa sig över tro?

Värt att reklamera?

Flamskyddsmedlet i PSUn brukar lukta lite i början, Corsair RM650X är ju ett bra agg. Har du fått liv i cpun ännu?

Permalänk
Avstängd

Hm... Glömde fråga TS, hur gammalt är ditt nuvarande aggregat och ja, funkar det nu eller får du något felkod/ljud?

Läste att du får CPU lampan lyser rött, är det en vid CPU som lyser så är det nog bios korrupt, du måste reflasha för att lösa det. Fick samma problem med mitt Asus X570 system. Lilla röda dioden precis vid CPU lyser till, datorn stänger av ett par sek efter.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grytlappen:

Du tänker inte på ångerrätten? För då har jag för mig att man får "prova" produkten så att säga. Den är ju bara 14 dagar dock så den tiden är slut för min del.

Edit: "Butiker kan också ha bestämmelser som säger att du till exempel inte får lämna tillbaka eller byta varan om du har öppnat förpackningen. "

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/oppet-kop-och-byt...

Antar att olika återförsäljare är olika schysta med sånt här.

Komplett är schyssta med det iaf, de kör ju typ 60 dagar. Har bekanta som har använt det och det har som sagt var inte blivit något krångel. Är du osäker och vill eliminera moderkortet som felkälla kan du ju annars ringa deras support och fråga exakt vad som gäller för processorer.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

En till uppdatering:

Jag har efter tre helvetesdagar fått igång den!

Kommer snart skriva en liten guide. Det är många små petitess-fallgropar man lätt kan råka ut för.

Det enda som oroar mig just nu är nätagget. Lutar åt att skapa en ny tråd för det. Vissa menar på att det är helt normalt att ett nätagg drar lite ström och småsurrar när allt är avstängt men när switchen är på. För mig är det knappt hörbart, men är locket av på lådan så här man det när man sitter bredvid.

Hörde att en kille bytte tre gånger och att det vara samma på alla. Men det känns fan inte rätt.

Nån som vet om man får ett nytt på en gång när man lämnar tillbaka det eller blir man tvungen att köpa ett nytt och hoppas på att de hittar nåt fel på det? Eller ska man utnyttja ångerrätten? Har några dagar kvar.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Ja jag får lite vietnam flashbacks av det... Hade fan inte kunnat sova om jag inte kopplat ur agget om det låter som du säger, för mig är det en stor varningsflagga att det är på sin dödsbädd, när ett agg låter mer en bara fläkten är det aldrig bra... ouf, hoppas det löser sig och att resten av din rigg inte tar skada bara!.

Precis. Lite så jag känner med. Dock är surret knappt hörbart, så jag vet inte...

Skrivet av teanox:

Hm... Glömde fråga TS, hur gammalt är ditt nuvarande aggregat och ja, funkar det nu eller får du något felkod/ljud?

Läste att du får CPU lampan lyser rött, är det en vid CPU som lyser så är det nog bios korrupt, du måste reflasha för att lösa det. Fick samma problem med mitt Asus X570 system. Lilla röda dioden precis vid CPU lyser till, datorn stänger av ett par sek efter.

Nätagget är sprillans nytt!

Japp, fick prova några olika versioner innan den ville acceptera min stackars cpu.

Skrivet av firstofmay:

Komplett är schyssta med det iaf, de kör ju typ 60 dagar. Har bekanta som har använt det och det har som sagt var inte blivit något krångel. Är du osäker och vill eliminera moderkortet som felkälla kan du ju annars ringa deras support och fråga exakt vad som gäller för processorer.

Okej, gött att veta i alla fall

Permalänk
Skrivet av grytlappen:

En till uppdatering:

Jag har efter tre helvetesdagar fått igång den!

Kommer snart skriva en liten guide. Det är många små petitess-fallgropar man lätt kan råka ut för.

Det enda som oroar mig just nu är nätagget. Lutar åt att skapa en ny tråd för det. Vissa menar på att det är helt normalt att ett nätagg drar lite ström och småsurrar när allt är avstängt men när switchen är på. För mig är det knappt hörbart, men är locket av på lådan så här man det när man sitter bredvid.

Hörde att en kille bytte tre gånger och att det vara samma på alla. Men det känns fan inte rätt.

Nån som vet om man får ett nytt på en gång när man lämnar tillbaka det eller blir man tvungen att köpa ett nytt och hoppas på att de hittar nåt fel på det? Eller ska man utnyttja ångerrätten? Har några dagar kvar.

Var hittar jag guiden?

Permalänk
Skrivet av Steveo1234:

Var hittar jag guiden?

En snabb (icke-editerad) liten guide. Kommer nog göra en mer djupgående senare när jag får tid

Så här gjorde jag. Kan hända att alla steg inte är nödvändiga för alla:

Mina prylar:
Ryzen 5600x
Tomahawk b550
Corsair Vengeance LPX 3600mhz

1. Flasha en sticka ordentligt. Den ska alltså vara helt tom. Fat32. Behövs göras i terminalen om man formaterar från macOS. Pm:a mig för detaljer/kommandon. Detta steget är lätt att missa. Vissa moderkort är väldigt kräsna tydligen.

2. Ladda ner bios. Jag körde näst-senaste. Det senaste funkade inte. Prova även betan i värsta fall.

3. För MSI så gäller det att döpa om filen (i mappen man fick ner) till MSI.ROM

4. Kopiera filen till root på stickan.

3. Resetta CMOS på moderkortet, (antingen genom pinsen på mb:n eller ta ur batteriet).

4. Dags att flasha om bios. Moderkortet ska vara urplockat och det enda som ska vara inkopplat är 24pin ATX. Vissa verkar köra med CPU strömmen i men jag gjorde inte det iaf. Alltså inget ram, ingen cpu, ingenting! Tänk på att inte ha strömmen på vid montering och allt det där.

5. Sätt in stickan i rätt port (står i manualen vilken port som tar q-flash). På tomahawk b550 så har den en vit strip och det står ganska tydligt.

6. Sätt på strömmen och tryck sedan på flashknappen (en liten knapp intill usb-porten).

7. Lampan ska blinka och sedan tänds vissa leds på kortet. Sedan ska datan skrivas över och lampan ska fortsätta blinka.

8. Efter ungefär 3-5 min STARTAR MODERKORTET OM SIG. Om det startar om så har du troligtvis lyckats. Står den och tuggar med blinkande lampa i mer än 10 min så behöver du antagligen gå tillbaka och göra steg 1-5 rätt.

9. Be till hårdvarugudarna i minst 5 min. Det är viktigt att be genuint och att stå på knäna med huvudet sänkt.

10. Testa att sätta in CPU:n och en ramsticka. Det är lika bra att starta upp kortet igen med enbart dessa inkopplade. Här ska CPU-ledlampan helst slockna eller växla mellan ram-leden. Det kan gå att boota till bios även om båda lyser. Kom ihåg att koppla in CPU-strömmen om du inte gjort det.
(Här hade jag varit försiktig och inte haft på allt mer än kanske 10-20 sec utan kylare. Vet att det finns mekanismer som stänger av system om tempsen blir för höga men jag hade ändå undvikit det)

11. Montera GPU och testa om du får någon bild. (Samma sak här, processorn kan bli varm snabbt bara i bios utan kylare så det kan vara värt att stänga av snabbt i så fall)

12. Får du bild? Grats! Bara att tuta och köra (i bios )

** Jag hade lite strul med minnen men det gick tillslut i en slot, så testa med en sticka först och sedan olika slots om du får enbart ram-error.

** Mina SSD:s syntes inte i bios-listan, men syntes i "explore board" så prova att installera os och se om de blir detectade då.

Permalänk

Tack för guiden! Sparar den tills jag ska flasha.

Permalänk
Medlem

Skönt att du fick till det!
Jag har aldrig varit med om att ett nätagg surrar när datorn är av det låter konstigt att den beter sig så! Är det en fläkt som låter eller typ coilwhine?

Permalänk
Hedersmedlem

Detta med att flasha direkt från USB verkar bra struligt! Jag uppgraderade två burkar till 5800X i helgen, min och en kompis. Hans var först ut, med ett MSI B550M Mortar (Wi-Fi) och flashningen misslyckades där, utan att jag insåg det. Det gick oväntat fort, men inte 5 sekunder eller nåt sånt. Den POSTade utan problem sen, men jag fick den aldrig att boota något. Windows-installern, Kubuntu från USB, memtest... Inget funkade.

Efter nån timme eller två såg jag att den fortfarande körde bios daterat tredje Augusti! När jag märkte det flashade jag via UEFI, vilket tog typ 7-8 minuter, och sen funkade allt felfritt på en gång!
Intressant också att det BIOSet som låg på kortet ur lådan inte verkade ha AGESA 1.0.8.0, så jag vet inte riktigt hur den lyckades starta överhuvudtaget.

Några timmar senare blev det dags för min (Asus B550M-Plus (Wi-Fi)). Där insåg jag direkt att det inte funkade eftersom den slutade blinka efter 3 sek (och USB-minnet bara blinkade en gång). Det tog över en timme, 10+ formateringar med olika klusterstorlekar på filsystemet, GPT och MBR, och 4-5 olika USB-minnen innan det äntligen fungerade. När det väl funkade var det med det enda (tror jag) USB 3-minnet jag hade testat med.
Tror att det var formaterat med MBR, standard klusterstorlek på FAT32-partitionen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200