AMD slutar tillverka referenskort av Radeon RX 6800 och RX 6800 XT tidigt 2021

Permalänk
Medlem

Scalpers har redan satt vantarna i kort. Minst 1000kr över inköpspris och ett av dem säljs för 2500 över inköptspris.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?f=p&q=6800

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

nope, hoppas på att 3080 Ti kommer tidigt nästa år. RX 6800-serien var en besvikelse.

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Jag kommer att köra 6000-serien på Linux också, men Linuxanvändare tillhör inte heller skaran som korten är menat för.

(f.ö presterar Linux med AMDGPU sämre än Windows med AMDs drivrutin.)

Njä, var har du fått det ifrån?
Här är lite körsbärsplock:
https://flightlessmango.com/benchmarks/6RfJoH1N6IQ
https://flightlessmango.com/benchmarks/ytgDMgYL0eo

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tänkte faktiskt att AMD kunde ha gjort en kul grej av detta istället med begränsningen av kort.
De kunde ha sagt att de har en begränsad mängd kort som de egentligen inte tänkt släppa förrens lagrena var större, men ville ändå ge oss entusiaster något i förväg.

Och sedan haft på varje kort typ "Card no 1 of 17000" eller något, och sålt till MSRP då givetvis

Aktieägare tycker inte om "kul" grejer. De tycker om att du betalar mer än du borde.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Scalpers har redan satt vantarna i kort. Minst 1000kr över inköpspris och ett av dem säljs för 2500 över inköptspris.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?f=p&q=6800

Suck, om det ändå vore så väl. Sålde mitt 1080 ti för 300 euro och tänkte köpa ett 3080. Har väntat 2 månader på mitt Asus Tuf 3080 icke OC här i Nederländerna men fortfarande ingenting. Köplats 229 säger dem nu, var 345 när jag beställde (misstänker att de flesta positionerna är avbokningar).

så jag beställde ett RX 6800 XT igår från alternate.nl och de skickade det idag! Dock till ett pris på 1000 euro ish xD Får se om jag behåller det eller skickar tillbaka det. Är väldigt långt över 700-800 euro som jag trodde att det skulle kosta (3080't jag beställde kostade 729 då, 749 euro nu)

Men rent allmänt så är trycket enormt efter de här korten, har inte vågat vad folk vill ha för dem på vår version av blocket...

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

Det kommer kampanjer på alla kort någon gång. Bara att vänta. Enligt Gamer Nexus är det en dålig eller iallafall en medioker kylare på AMD's referenskort.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Scalpers har redan satt vantarna i kort. Minst 1000kr över inköpspris och ett av dem säljs för 2500 över inköptspris.
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?f=p&q=6800

Ser dock inte ut som att dom får det sålt. Är inte riktigt samma sak som när 3080 kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Papperslansering efter papperslansering... tur att man har siktet inställt på ett sapphire kort med eftermarknadskylare framöver.

Betyder det att 2020 var origamins återkomst år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jag kommer att köra 6000-serien på Linux också, men Linuxanvändare tillhör inte heller skaran som korten är menat för.

(f.ö presterar Linux med AMDGPU sämre än Windows med AMDs drivrutin.)

Skrivet av ClintBeastwood:

Så korten är menade för användare som kör Linux 5.9 och nya Mesa (vad det nu är?)? Det låter otroligt om det faktiskt är vad du menar.

Ja, se vilket tokigt uttalande, på samma nivå som det jag citerade.
Det är just detta jag vill belysa och något fler borde reagera på när en användare skriver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

-Kolla vad bra och prisvärt vårt nya grafikkort är!
*släpper 20 stycken på den svenska marknaden*
*väntar 3 månader*
*släpper 25 till men nu till 40% högre pris*

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

har ett 3080 xc ultra som kommer imorgon men ibland ser man 3800 betydligt bättre på vissa ställen och som i denna videon är det lika eller till amds fördel. gaah! ska man kanske vänta tills onsdag och se ifall man får tag i ett 6800xt annars sätta in 3080 i datorn istället tro??

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha referenskylaren på ett 6900XT för jag tycker den är snygg. Gillar hur Radeon loggan kommer lysa i mitt chassi.

Men något från Sapphire eller Powercolor med sin red devil eller något sånt är också ett alternativ om de visar sig vara avsevärt bättre. Syrran har ett Red Devil 5700XT och det är grymt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Både Ampere & RDNA2 i begränsad upplaga, då borde ju korten för ordinarie konsumenter bara kosta hälften så mycket.
Grafikkort verkar vara en ganska lukrativ marknad, inte konstigt Intel vill slå sig in. Mitt grafikkort från 2013 får nog tuffa på i 3 år till i den här takten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Skulle vilja ha referenskylaren på ett 6900XT för jag tycker den är snygg. Gillar hur Radeon loggan kommer lysa i mitt chassi.

Men något från Sapphire eller Powercolor med sin red devil eller något sånt är också ett alternativ om de visar sig vara avsevärt bättre. Syrran har ett Red Devil 5700XT och det är grymt.

Referensdesignen är riktigt läcker, tråkigt att den är lika omöjlig att få tag på som 3080 TUF Non-OC. Annars kommer nog powercolor komma med ett riktigt grymt kort, tycker om designen där också:

Även Sapphire har ett par riktigt schyssta modeller på gång men är orolig för att priserna kommer skena iochmed AMD:s MSRP-trams och tillgången vara nollexisterande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Märkligt att avsaknaden av Raytracing gjorde sig påmind. Undrar hur det kommer sig?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Papperslansering efter papperslansering... tur att man har siktet inställt på ett sapphire kort med eftermarknadskylare framöver.

Är det verkligen en papperslansering då? Det är inte så att efterfrågan bara är högre än vad den brukar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Är det verkligen en papperslansering då? Det är inte så att efterfrågan bara är högre än vad den brukar?

Återförsäljarna fick kort i 10tal...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Återförsäljarna fick kort i 10tal...

Hur många brukar det finns vid en vanlig lansering? Tänker exempelvis på denna https://www.sweclockers.com/nyhet/30824-nvidias-intakter-upp-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur många brukar det finns vid en vanlig lansering? Tänker exempelvis på denna https://www.sweclockers.com/nyhet/30824-nvidias-intakter-upp-...

100+ minst.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Återförsäljarna fick kort i 10tal...

Inet fick in ca 100 6800XT-kort från två leverantörer, var säkert 2000+ som försökte beställa 15.00.

AMD försökte lite mer än Nvidia, men långt från tillräckligt.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Inet fick in ca 100 6800XT-kort från två leverantörer, var säkert 2000+ som försökte beställa 15.00.

AMD försökte lite mer än Nvidia, men långt från tillräckligt.

Helt galet att det kan vara sånt tryck på AMD kort, jag är fortfarande beta testare av mitt RX 5700 XT när det kommer till drivrutiner, jag skulle aldrig hängt på låset och köpt en AMD GPU på lanseringsdagen, även Nvidia hade problem vid RTX 3xxx lanseringen med kort med olika barnsjukdomar och drivrutinsstrul som fortfarande inte är helt åtgärdat tror jag?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

har ett 3080 xc ultra som kommer imorgon men ibland ser man 3800 betydligt bättre på vissa ställen och som i denna videon är det lika eller till amds fördel. gaah! ska man kanske vänta tills onsdag och se ifall man får tag i ett 6800xt annars sätta in 3080 i datorn istället tro??

Många har läst en recension som bibeln med skygglappar på och bestämt att det är så det ser ut, kollar man flera recensioner så uppstår en annan bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tänkte faktiskt att AMD kunde ha gjort en kul grej av detta istället med begränsningen av kort.
De kunde ha sagt att de har en begränsad mängd kort som de egentligen inte tänkt släppa förrens lagrena var större, men ville ändå ge oss entusiaster något i förväg.

Och sedan haft på varje kort typ "Card no 1 of 17000" eller något, och sålt till MSRP då givetvis

Du borde jobba på en PR-avdelning, imo. Bra idé som fan!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite svårt då. Recensenter vill testa kort, framförallt som ska säljas till slutanvändare, då har inte tillverkarna några kort att skicka ut innan lanseringen...

Men jag kan hålla med, skulle vara trevligare om de istället presenterade 3-5 partnermodeller som lanseringsenheter. Skicka 1-3 olika till olika medier så får man spridning

Klart dem har, om man slutar med att ge partners NDA 2 veckor efter "Ordinarie" lansering så har man en massa kort att testa.

Nackdelen är att man inte kan "mätta" recencenter innan konkurrenten kan lansera sitt (genom att lansera sina egna modeller, partnersmodeller, och modeller som inte ens tillverkas än (*host*).

Både AMD och Nvidia gjorde samma sak denna lanseringen, där man visar upp sina egna kort innan partners, vilket i alla fall i Nvidias fall innebar att partners fick sina kort otroligt sent och resulterade i en massa barnsjukdomar

Fixade kass länk
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tänkte faktiskt att AMD kunde ha gjort en kul grej av detta istället med begränsningen av kort.
De kunde ha sagt att de har en begränsad mängd kort som de egentligen inte tänkt släppa förrens lagrena var större, men ville ändå ge oss entusiaster något i förväg.

Och sedan haft på varje kort typ "Card no 1 of 17000" eller något, och sålt till MSRP då givetvis

AMD: so, instead of a launch we will have a pre launch launch! Everyone else: Isn't that a badly disguised launch?
AMD: No.

Inte speciellt konstigt egentligen, vi har en pandemi som gör att folk sitter hemma och beställer fler/dyrare saker än någonsin tidigare, och som sannolikt påverkar produktionen från första till sista underleverantör oavsett vad företagen säger till sina aktieägare.

Klart som fan de kommer bli pannkaka. Personligen stör ja mig nog mest på hur båda aktörerna gör med sina priser. 650$ vs 700$... Snarare 750 vs 900 bara någon månad senare.

Nu sitter man här med ett 6800 xt och inser att man egentligen borde ha ett 3080 för att man lirar i 4k, aja man kan inte få allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur många brukar det finns vid en vanlig lansering? Tänker exempelvis på denna https://www.sweclockers.com/nyhet/30824-nvidias-intakter-upp-...

Vad jag hört från de i branschen som jobbar i olika led och har insyn var det markant färre kort som fanns i lager än vid Nvidias lansering (vissa har pratat om 10-tal kontra 100-tal). Antalet köp var också klart färre men det kan ju ha att göra med att produkterna togs bort snabbt eftersom det inte fanns några att sälja.

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på vad AMD ska tillverka istället...
Hoppas på referenskort av billigare modeller!

Till er som bitchar om dålig tillgång på kort och "papperslansering":
Hur länge tror ni Radeon-korten räckt om Nvidia hållit sin del av förväntningarna och 1) redan levererat RTX 3080 till alla hugade spekulanter och 2) nu haft fler kort ute i butik?
Det är detta scenario AMD tagit höjd för när de nu ska ta sig tillbaka från 0% marknadsandel...

Permalänk
Medlem

Hur många fixar ett blindtest om de får se en sekvens från ett spel och ska säga om Raytracing är aktivt eller inte?
Säg att man får se en sekvens från 10 olika spel, 5 körs med Ultra, 5 körs med Ultra + Raytracing.
Speciellt om man inte har nördat ner sig och vet exakt vad man ska leta efter.

Många som köper företagens säljargument om du frågar mig.
Men ser säkert jättebra ut med Raytracing på 8k skärmen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Många har läst en recension som bibeln med skygglappar på och bestämt att det är så det ser ut, kollar man flera recensioner så uppstår en annan bild.

Jag kollar random folk på youtube också men du får jättegärna hjälpa mig med svar

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Var länge inne på att skaffa ett referenskort då kylaren verkade riktigt bra. Men efter jag såg gamers nexus video om teardownen kan det nog vara bättre att vänta in partnertillverkarnas kylare.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V