RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellis4711:

Det är inte så att du kör med HDMI-kabel?

Testa att köra med Displayport istället.

Du kommer dock inte kunna nyttja G-sync med AMD-kortet då din skärm enbart fungerar med nVidia-kort och deras proprietära G-sync-lösning.

Jajamen, jag vet hur det fungerar.

Jag såg någon info om att det var något med panelen och samarbete med Nvidia, kan vara bs också who knows.

Fakta är att den är låst till 120 och testar jag att överklocka själv 140-144hz så tappar den signal

Även testat andra DP portar

EDIT: Hittade en gammal recension på skärmen där de använde sig av Radeon 7xxxx series, där nämnde de att de sett liknande på Asus motsvarande skärm med samma problem vilket tydligen var vanligt med just AMD kort. Dock så funkade det på Acer skärmen med 144Hz.. så ja, verkar vara någon form av lotteri tyvärr.

Skönt ändå att det är 2nd monitor och vad jag inte märkt av än, är att den skärmen bromsar ner Main skärmen vilket är ett problem för Nvidia (om man kör högre refresh rate på Main skärm och sedan har t.ex 60hz 2nd så bromsar den ner när man har Youtube, twitch o dyl på)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flexern:

same payed with swish aswell at 15:01, got no card on inet. powercolor 6800xt. Might be a common problem with all the swish payments? Wonder if any swish payments succeded.

Not sure if Inet received it but for sore I do not have this money right now. Ok, lesson learned. Will not pay for real next time.

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Tredjepartsleverantörer skall ha ca 5-7 gånger så många kort till den 25e som Nvidia har släppt av 3000-serien hitintills. Rykte från tredjepartstillverkare, men lät trovärdigt.
Så, bör vara lugnt om man har is i magen och inte känner att RT lockar. Å andra sidan bör väl ett 5700XT funka bra med, om man ändå inte tänkt spela med RT.

Tack för svar. Gick tydligen snabbare än de skrev. Kommer imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schmelge:

Grattis! Hur lång tid tog dig innan du var klar med hela processen?

Kanske ropade hej för tidigt. Fick en bekräftelse på mailen "ons 18 nov. 15:02 (för 1 dag sedan)"
Ser inget på klarna. Någon tilldelning fick jag inte från webbhallen eller inet men det kanske kommer om någon vecka.

Permalänk
Skrivet av xze-:

Jajamen, jag vet hur det fungerar.

Jag såg någon info om att det var något med panelen och samarbete med Nvidia, kan vara bs också who knows.

Fakta är att den är låst till 120 och testar jag att överklocka själv 140-144hz så tappar den signal

Även testat andra DP portar

Tjena!
Håll er gärna till ämnet. Ni kan ju ta off topic-diskussioner på PM eller skapa en ny tråd.

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Jag har en teori.
Inet tar bort de kunder som väljer att betala mot faktura först av alla. Om det är så kan de dra ut H-E.

Förutsatt att du inte har belägg eller källa för att backa upp din teori önskar jag att vi avstår från liknande utspel framöver.

Ps. Många är handlarna som inte tar kontanter idag. Det kan man tycka vad man vill om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Förutsatt att du inte har belägg eller källa för att backa upp din teori önskar jag att vi avstår från liknande utspel framöver.

Ps. Många är handlarna som inte tar kontanter idag. Det kan man tycka vad man vill om.

Nu är forumpolisen/like-jagaren igång igen.... Jag tror det finns belägg för detta, fakturaköp = risk, kort/swish etc = säker kund

EDIT: Förutsatt att du inte är moderator eller har polisbricka önskar jag att du avstår från liknande utspel mot folks inlägg framöver.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Grön bock på Gigabyte 6800 XT hos webbis. Ni sa tidigare att jag var först i kön på kort med order ***9146 @webhallen, betyder detta att något är på g eller är det ett sorgligt systemfel som trollar mig? Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Nu är forumpolisen/like-jagaren igång igen.... Jag tror det finns belägg för detta, fakturaköp = risk, kort/swish etc = säker kund

EDIT: Förutsatt att du inte är moderator eller har polisbricka önskar jag att du avstår från liknande utspel mot folks inlägg framöver.

Fakturaköp är ingen risk för återförsäljarna, dom får betalt det är klarna eller qliro som står för risken

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag har en teori.
Inet tar bort de kunder som väljer att betala mot faktura först av alla. Om det är så kan de dra ut H-E.
Är mycket besviken på Inet. Deras "grattis till ditt köp!" gjorde att jag inte gick vidare med någon av andra leverantörerna.

Funderar på att bojkotta Inet. De tar heller inte Cash i sina butiker.

Kan också bekräfta att jag fick tag på ett 6800 powercolor från Inet mot faktura qliro eller vad det nu heter.

Har dock inte riktigt bestämt mig än om jag vill behålla kortet eller lämna tillbaka den eller sälja till intresserad.

Köpte mest för jag blir hype men kommer i efterhand på att jag spelar inte krävande spel.

Bildbevis:

https://cdn.discordapp.com/attachments/643246388418838529/779...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag har en teori.
Inet tar bort de kunder som väljer att betala mot faktura först av alla. Om det är så kan de dra ut H-E.
Är mycket besviken på Inet. Deras "grattis till ditt köp!" gjorde att jag inte gick vidare med någon av andra leverantörerna.

Funderar på att bojkotta Inet. De tar heller inte Cash i sina butiker.

Jag utesluter inte att man har en nackdel vid fakturaköp men just din teori tycker jag låter som rent hittepå.

Det jag tycker känns som en möjlighet (ingen aning om det faktiskt är just så) är i så fall att man tappar position i kön vid fakturaköp OM det fungerar så att butiken behandlar köpet först efter att betalningen faktiskt godkänts.

Och man får väl räkna med att Klarna/Qliro/vem som nu hanterar fakturaköp kommer göra kreditupplysning vid större belopp, vilket ju lär leda till en fördröjning innan godkännandet kommer.

Skrivet av Larsgustavarvid:

Förutsatt att du inte har belägg eller källa för att backa upp din teori önskar jag att vi avstår från liknande utspel framöver.

Ps. Många är handlarna som inte tar kontanter idag. Det kan man tycka vad man vill om.

Skrivet av mastrovious:

Nu är forumpolisen/like-jagaren igång igen.... Jag tror det finns belägg för detta, fakturaköp = risk, kort/swish etc = säker kund

EDIT: Förutsatt att du inte är moderator eller har polisbricka önskar jag att du avstår från liknande utspel mot folks inlägg framöver.

Jag kan ju förstå Larsgustavarvids reaktion med tanke på hur det hela formulerades...
Och just att endast moderator får tycka till om folks konspiratoriska åsikter tycker jag känns lätt bisarrt.

Skrivet av Grane:

Fakturaköp är ingen risk för återförsäljarna, dom får betalt det är klarna eller qliro som står för risken

Nej, rimligen är det ju ingen nackdel för butiken när de inte själva står för krediten (exvis alla butiker som använder Klarna/Qliro/...). Kanske till och med är en fördel, jag vet inte vad man har för villkor som butik som tar betalt genom dessa betalningslösningar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Förutsatt att du inte har belägg eller källa för att backa upp din teori önskar jag att vi avstår från liknande utspel framöver.

Ps. Många är handlarna som inte tar kontanter idag. Det kan man tycka vad man vill om.

Och jag önskar att du håller lite mer koll på vad som skrivs.
Vi har redan vaskat den "teorin" på förra sidan.

P.S men du har som sagt rätt till utrycka ändå.

Puss och kram

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Såååå nu när allt börjar vara utrett kring förra lanseringen så får vi som blev utan blicka framåt mot partnerkorten. Någon som har några rekommendationer/hört några rykten? Antar att även denna release blir kl 15 den 25e

Visa signatur

Ryzen 5950x | Gigabyte B550 Aorus Elit | Gigabyte GeForce RTX 3090 | 32GB Corsiair 3600MHz CL18 Vengeance | Corsair RM750X | Samsung 970 EVO Plus 1TB

Permalänk
Medlem

Spontan känsla är att de flesta som ville ha ett kort faktiskt fick tag på ett, förutsatt att man nöjer sig med RX 6800 och inte tvunget måste ha XT?

6800 var ändå hyfsat god tillgång överlag (min åsikt).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grane:

Såååå nu när allt börjar vara utrett kring förra lanseringen så får vi som blev utan blicka framåt mot partnerkorten. Någon som har några rekommendationer/hört några rykten? Antar att även denna release blir kl 15 den 25e

Pulse och Nitro korten från Sapphire är alltid bra, säkert kort (Haha!)

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inväntar partnerkort och nu när en del fått sina rx 6800 så slipper man köa med dom så att säga hehe
Scalpers har redan fått sin del av kakan: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=rx%206800

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Spontan känsla är att de flesta som ville ha ett kort faktiskt fick tag på ett, förutsatt att man nöjer sig med RX 6800 och inte tvunget måste ha XT?

6800 var ändå hyfsat god tillgång överlag (min åsikt).

Mvh

Tror jag inte. Alla korten var slutsålda innan jag ens kunde se korten på sidorna, förutom på komplett, men fick inte kortet i slutänden ändå.

Jag hade ändå avbeställt efter recensionerna, men det ändrar inte saken.

Man hör helt enkelt mest av de som fick ett kort här på forumet, och det är dessutom väldigt många här som gick in väldigt dedikerat för att få ett här, jämfört med de flesta som ville köpa ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Tror jag inte. Alla korten var slutsålda innan jag ens kunde se korten på sidorna, förutom på komplett, men fick inte kortet i slutänden ändå.

Jag hade ändå avbeställt efter recensionerna, men det ändrar inte saken.

Man hör helt enkelt mest av de som fick ett kort här på forumet, och det är dessutom väldigt många här som gick in väldigt dedikerat för att få ett här, jämfört med de flesta som ville köpa ett kort.

Vilken tid kollade du?

Jag tittade så sent som 15:30 och då fanns modeller kvar, bla på Inet

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vilken tid kollade du?

Jag tittade så sent som 15:30 och då fanns modeller kvar, bla på Inet

Mvh

Kanske 6800 i så fall, men de flesta var inriktade på ett av korten och för de flesta var det 6800 XT. De tog slut på sekunder (även om de möjligtvis stod att de inte var slut). Och jag kollade då prick 15:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Kanske 6800 i så fall, men de flesta var inriktade på ett av korten och för de flesta var det 6800 XT. De tog slut på sekunder (även om de möjligtvis stod att de inte var slut). Och jag kollade då prick 15:00

Ja, precis som jag skrev så syftade jag på god tillgång för RX 6800, ej 6800XT.

Kommer partnerkort nästa vecka också med grymma kylare, kommer finnas avsevärt fler av dessa (om man ska tro på AMD)

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

För mig känns hela beställningsprocessen väldigt märklig. Att inte kunna ha ett fungerande IT-system där man lägger upp hur många varor som finns och när de är sålda så går det inte att beställa.

Som jämförelse kan jag ta Systembolaget som ganska regelbundet har webbsläpp. Då kan man på förhand se hur många varor som finns till försäljning och vid utsatt klockslag kan man beställa. Man kan då se om man fick någon vara eller ej och man kan sen i lugn och ro gå till kassan för att boka vart man vill hämta sin vara.

Det är ju ändå 2020 och fortfarande kan de inte hantera detta utan tar emot hur många beställningar som helst och får i efterhand manuellt sitta och makulera beställningar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

För mig känns hela beställningsprocessen väldigt märklig. Att inte kunna ha ett fungerande IT-system där man lägger upp hur många varor som finns och när de är sålda så går det inte att beställa.

Som jämförelse kan jag ta Systembolaget som ganska regelbundet har webbsläpp. Då kan man på förhand se hur många varor som finns till försäljning och vid utsatt klockslag kan man beställa. Man kan då se om man fick någon vara eller ej och man kan sen i lugn och ro gå till kassan för att boka vart man vill hämta sin vara.

Det är ju ändå 2020 och fortfarande kan de inte hantera detta utan tar emot hur många beställningar som helst och får i efterhand manuellt sitta och makulera beställningar.

Ja det är otroligt dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

För mig känns hela beställningsprocessen väldigt märklig. Att inte kunna ha ett fungerande IT-system där man lägger upp hur många varor som finns och när de är sålda så går det inte att beställa.

Som jämförelse kan jag ta Systembolaget som ganska regelbundet har webbsläpp. Då kan man på förhand se hur många varor som finns till försäljning och vid utsatt klockslag kan man beställa. Man kan då se om man fick någon vara eller ej och man kan sen i lugn och ro gå till kassan för att boka vart man vill hämta sin vara.

Det är ju ändå 2020 och fortfarande kan de inte hantera detta utan tar emot hur många beställningar som helst och får i efterhand manuellt sitta och makulera beställningar.

Jag hoppas det blir bättre, men anledningen till att det inte fungerar som det ska just nu, är väll ändå för att det är väldigt sällan det behövs. Det fungerar bra i stort sett för alla varor och dagar förutom då vissa specifika släpp som detta. Det är också otroligt högt tryck detta året, samtidigt som det är väldigt liten tillgång.

Ingen bra ursäkt, men det har väll inte varit hög nog prioritet på det innan. Tror det dock kommer ändras efter detta. De som lyckas att få ett fungerande och bra IT-system för det här, kan få många konsumenter på sin sida (på mer än ett sett)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

För mig känns hela beställningsprocessen väldigt märklig. Att inte kunna ha ett fungerande IT-system där man lägger upp hur många varor som finns och när de är sålda så går det inte att beställa.

Som jämförelse kan jag ta Systembolaget som ganska regelbundet har webbsläpp. Då kan man på förhand se hur många varor som finns till försäljning och vid utsatt klockslag kan man beställa. Man kan då se om man fick någon vara eller ej och man kan sen i lugn och ro gå till kassan för att boka vart man vill hämta sin vara.

Det är ju ändå 2020 och fortfarande kan de inte hantera detta utan tar emot hur många beställningar som helst och får i efterhand manuellt sitta och makulera beställningar.

En till sak som stör mig är att dom vid betalning med kort inte släpper reservationen av pengarna utan genomför köpet trots att man inte får någon produkt.
Finns gott om webbshoppar som bara reserverar när man lägger orden, men som släpper reservationen om köpet avbryts.

Inet däremot har just nu 15398:- av mina pengarna bokfört på deras konto trots att ordrarna aldrig godkändes och jag måste vänta x antal dagar på att dom ska skickas tillbaka.

Borde rimligtvis vara ett kreditupplägg på samma sätt som om man väljer en kredit från dom. 249x2 plus ränta för de dagar de har mina pengar på sitt konto.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Nu är forumpolisen/like-jagaren igång igen.... Jag tror det finns belägg för detta, fakturaköp = risk, kort/swish etc = säker kund

EDIT: Förutsatt att du inte är moderator eller har polisbricka önskar jag att du avstår från liknande utspel mot folks inlägg framöver.

Det handlar bara om att diskussionen inte ska spåra ur och istället hålla sig till ämnet.

EDIT: Det är jag som startade tråden så det är jag som angett vad den handlar om. Konspirationsteorier utan pålitliga källor ingår inte i ämnesbeskrivningen.

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Och jag önskar att du håller lite mer koll på vad som skrivs.
Vi har redan vaskat den "teorin" på förra sidan.

P.S men du har som sagt rätt till utrycka ändå.

Puss och kram

Det handlar om att inte ens starta diskussionen om man inte har underlag för påståendet, eftersom att det går utanför trådens ämne.

”Var finns RDNA 2/Big navi i lager?”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

En till sak som stör mig är att dom vid betalning med kort inte släpper reservationen av pengarna utan genomför köpet trots att man inte får någon produkt.
Finns gott om webbshoppar som bara reserverar när man lägger orden, men som släpper reservationen om köpet avbryts.

Inet däremot har just nu 15398:- av mina pengarna bokfört på deras konto trots att ordrarna aldrig godkändes och jag måste vänta x antal dagar på att dom ska skickas tillbaka.

Borde rimligtvis vara ett kreditupplägg på samma sätt som om man väljer en kredit från dom. 249x2 plus ränta för de dagar de har mina pengar på sitt konto.

Dom har ju Qliro faktura. Går det snabbare att betala med bank eller kort? Om man tar på Qliro dras ju inga pengar förrän du betalar fakturan. Det gör du inte förrän du har varan i handen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Dom har ju Qliro faktura. Går det snabbare att betala med bank eller kort? Om man tar på Qliro dras ju inga pengar förrän du betalar fakturan. Det gör du inte förrän du har varan i handen.

Jaha?

Förändrar det verkligheten med att andra leverantörer klarar av att reservera ett belopp och inte genomföra transaktionen innan ordern är bekräftad?

Mitt klagomål är gällande deras undermåliga hantering av kortbetalningar, så förstår inte vad faktura från Qliro har med saken att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Fick igenom en beställning på Sapphire Radeon RX 6800 men var helst ute efter 6800XT och den jag fick igenom ska inte komma hem förens 27e. Tror ni det kommer gå bättre att knipa ett eftermarknads kort och kommer man undan under 8000kr?

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.