Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

vad tycker ni om utseendet?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

För skrikigt. Jag vill ha något neutralt så lutar åt Sapphire Pulse för min del.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

får man inte veta priset på 3e parts förän dom släpps heller?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, jag vet att de kostar mycket mer men är det vad man behöver så skaffar man det. Visst, mindre enmansföretag kanske inte har den ekonomin till en början men jag tror ändå det är ett fåtal i sammanhanget. Proffskorten har helt enkelt sådana stora fördelar jämfört med spelkorten, till exempel vad gäller färgåtergivning och profiler, som spelkorten inte kommer i närheten av. Gör du film vill du ha exakthet som spelkorten helt enkelt inte kan leverera.

Så nej, jag tycker inte Linus argument håller i det sammanhanget. Det kanske duger för LTT och youtube men verkligen inte för filmproduktion. Hade spelkorten garanterat samma kvalité på produktionen så hade även proffsen kört med sådana och det skulle inte finnas en marknad för t.ex. Quadro eller Radeon Pro.

Finns det någon som helst dokumentation till vad korten används till? Annars killgisar ju både du och jag.
Ang. bild osv så spelas ju LTT in med samma utrustning som många filmer 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Finns det någon som helst dokumentation till vad korten används till? Annars killgisar ju både du och jag.
Ang. bild osv så spelas ju LTT in med samma utrustning som många filmer 🤷‍♂️

Klart det finns, bara söka. Nej, jag killgissar inte. Har jobbat i branschen tidigare så. Lika lite som jag skulle spela på ett proffskort skulle jag jobba professionellt på ett spelkort.

Ja, men de producerar för sig själva och lägger det på youtube. Du kan inte jämföra det med filmbolag, konstruktionsföretag som behöver bästa möjliga exakthet i sin CAD osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

får man inte veta priset på 3e parts förän dom släpps heller?

Den enda info jag sett är läckta priser från en finsk butik. Men dom priserna kan visa sig vara preliminära och inte stämma. Dessutom kan det skilja mellan priserna i Finland och Sverige. Nitro+ är Sapphires mer påkostade kort.

Sapphire Nitro+ 6800 XT OC 838 eur
Sapphire Nitro+ 6800 OC 732 eur

https://videocardz.com/newz/sapphire-radeon-rx-6800-xt-nitro-...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

tycker det ser helt ok ut! trevlig design, inga konstigheter som sticker ut eller färgglada detaljer. det här med "UNLEASH THE GAMING POWER ACCEPT NO COMPROMISE" dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

vad tycker ni om utseendet?

Jag gillar det! Jag är ännu mer nyfiken på hur 6900 modellen kommer se ut (och prestera såklart)!

Skrivet av Alphahanne:

För skrikigt. Jag vill ha något neutralt så lutar åt Sapphire Pulse för min del.

Inget illa menat i frågan men vad är det du tycker skriker?

Är det färgen så går det att stänga av helt och hållet om så önskas, deras mjukvara är väldigt enkel/bra.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Inget illa menat i frågan men vad är det du tycker skriker?

Är det färgen så går det att stänga av helt och hållet om så önskas, deras mjukvara är väldigt enkel/bra.

Accenterna, logotyperna, formen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

RT är fortfarande för dåligt för att vara relevant, i mitt tycke. När man måste sänka kvalitén (DLSS) för att det ska bli spelbart med RT på så tappar det liksom poängen.

Så nej, ännu så länge är det oväsentligt. Det kommer nog bli bra med tiden men där är vi inte än.

Väntat felaktigt svar. Nej, du "sänker" inte kvaliten.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk

Någon som snappat upp hur lång referensmodellen var (visst höll den sig under 310mm)?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7900 | Gigabyte B650M Gaming X AX | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengance | Corsair RM850e 850W | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | Lian Li LANCOOL 205M :: Mac Mini - M4 | 16GB | 512GB
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Väntat felaktigt svar. Nej, du "sänker" inte kvaliten.

Men snälla, klart du sänker kvalitén. Påstår du att kvalitén med DLSS är identisk med kvalitén i den oskalade upplösningen så är det du som far fram med osanning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Någon som snappat upp hur lång referensmodellen var (visst höll den sig under 310mm)?

267mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Men snälla, klart du sänker kvalitén. Påstår du att kvalitén med DLSS är identisk med kvalitén i den oskalade upplösningen så är det du som far fram med osanning.

Kvalitén är vad dina ögon ser på skärmen. Vad som händer bakom kulisserna för att leverera bilden är skitsamma. Du upplever ingen skillnad. Titta på LTT och deras video om just DLSS 2.0.

Jag undrar om du hade haft en likadan bakåtsträvande åsikt ifall det var AMD som hade varit först ut med denna teknik?

Stavfel
Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Kvaliteten är vad dina ögon ser på skärmen. Vad som händer bakom kulisserna för att leverera bilden är skitsamma. Du upplever ingen skillnad. Titta på LTT och deras video om just DLSS.

Jag undrar om du hade haft en likadan bakåtsträvande åsikt ifall det var AMD som hade varit först ut med denna teknik?

Det har inte med om det är AMD eller Nvidia att göra. Det är en kvalitetsförlust, påstår du något annat är det ren och skär lögn. Nu ska man inte utgå från youtube-videos heller eftersom det är känt att de kvalitetsförsämras så det är klart att där blir skillnaden mindre än i verkligheten.

Jag är inte intresserad av funktionen, oavsett vilket kort det stödjer. Jag vill ha bästa möjliga bildkvalité och då går en sådan funktion bort. DU kanske inte ser någon skillnad, det betyder inte att det är så för alla. Så, även om alla grafikkort i framtiden kommer ha en sådan funktion kommer jag inte använda den. Svårare än så är det inte.

Det är knappast bakåtsträvande att vilja ha så bra kvalité som det bara är möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent objektivt är DLSS en försämring av bildkvaliten, det är inget att diskutera om det. Men om man verkligen upplever det eller inte är däremot intressant, det är faktiskt inte så lätt att märka som man tror. Är det välgjort skulle jag personligen säga att det snarare är riktigt svårt att se nån skillnad, inte förrän man tar bilder och tittar i detalj brukar man märka nåt. Så för min del tycker jag det är en bra funktion eftersom ray tracing med realistisk skugga och ljus tycker jag tillför mycket till singleplayer spel och att det kostar mig subjektivt knappt nån förlust i bildkvalitet. Såklart YMMV osv.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det har inte med om det är AMD eller Nvidia att göra. Det är en kvalitetsförlust, påstår du något annat är det ren och skär lögn. Nu ska man inte utgå från youtube-videos heller eftersom det är känt att de kvalitetsförsämras så det är klart att där blir skillnaden mindre än i verkligheten.

Jag är inte intresserad av funktionen, oavsett vilket kort det stödjer. Jag vill ha bästa möjliga bildkvalité och då går en sådan funktion bort. DU kanske inte ser någon skillnad, det betyder inte att det är så för alla. Så, även om alla grafikkort i framtiden kommer ha en sådan funktion kommer jag inte använda den. Svårare än så är det inte.

Det är knappast bakåtsträvande att vilja ha så bra kvalité som det bara är möjligt.

Klart du tappar i kvalité genom Youtube och det påpekar även Linus i videon. Han själv däremot har svårt att se någon skillnad i realtid. Det är poängen.

Med bakåtsträvande menar jag att du hänger upp dig på det faktum att rent tekniskt är det lägre upplösning men när väl bilden levereras till din skärm så är det snudd på omöjligt att se skillnad. Rent objektivt får du en betydligt bättre upplevelse med RT & DLSS.

Nej, det är ingen lögn. Jag har personligen provat tekniken. Har du ens provat tekniken själv? Om inte och du sitter här och yttrar dig så bör du tänka om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Klart du tappar i kvalité genom Youtube och det påpekar även Linus i videon. Han själv däremot har svårt att se någon skillnad i realtid. Det är poängen.

Med bakåtsträvande menar jag att du hänger upp dig på det faktum att rent tekniskt är det lägre upplösning men när väl bilden levereras till din skärm så är det snudd på omöjligt att se skillnad. Rent objektivt får du en betydligt bättre upplevelse med RT & DLSS.

Har du ens provat tekniken själv? Om inte och du sitter här och yttrar dig så bör du tänka om.

Kanske nån sitter o pausar var 5e sekund o detaljstuderar bilden när de sitter o spelar sina spel? Kanske det är deras stil o spela? Vad vet jag? Nåja.. spelet räcker ju länge då innan man kört den klart, har väl sina fördelar... (ojojoj, nu går några i taket!!!)
Nä, DLSS 2.0 är ganska bra teknik faktiskt, visst försämras bildkvaliten en dutt men helt klart en bra teknik som gör raytracingspel spelbara med annat än 10K plus kort.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Nej, det är ingen lögn. Jag har personligen provat tekniken. Har du ens provat tekniken själv? Om inte och du sitter här och yttrar dig så bör du tänka om.

Det är ju kanon att du är nöjd med det. Det jag undrar är varför du har så svårt acceptera att jag inte vill ha det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Det är ju kanon att du är nöjd med det. Det jag undrar är varför du har så svårt acceptera att jag inte vill ha det?

De som lagt mycket pengar på något måste försvara det till varje pris. Enkelt kallat fanboyism.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

De som lagt mycket pengar på något måste försvara det till varje pris. Enkelt kallat fanboyism.

Är du säker på det? Är det inte lite drygt och utrycka sig sådär? Finns många orsaker man lägger ner pengar på diverse ting.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det var inte det vi diskuterade men ok vi sätter punkt här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Är du säker på det? Är det inte lite drygt och utrycka sig sådär? Finns många orsaker man lägger ner pengar på diverse ting.

Han är nog lite bitter över att inte ha lyckats få tag på ett 3080 kort. 😉 Har för mig att jag har sett han jaga inne på 3080 lagerstatus forumet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rykten: Navi22 har 64MB Infinity cache, navi23 48MB, och Navi24 32MB. (192-bitars för navi22, 128- bitars för navi23, och 64-bitars för navi24)

Även TGP-värden för Navi22. Helst hade jag nog velat köpa en sån här, om tiden tillät det.

Permalänk
Medlem

Steget ner från navi21 till navi22 verkar tyvärr rejält stort. navi21 går från 80 -> 72 -> 60 compute units. navi22 börjar som högst på 40cu, dvs ett stort hopp ner. Jag skulle misstänka de kommer få det tufft i kamp mot 3060ti.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Syftade ju då såklart på det snudd på fanatiska uttalandet kring AI uppskalning som skulle vara det bästa efter Jesus återuppståndelse: "Med bakåtsträvande menar jag att du hänger upp dig på det faktum att rent tekniskt är det lägre upplösning men när väl bilden levereras till din skärm så är det snudd på omöjligt att se skillnad. Rent objektivt får du en betydligt bättre upplevelse med RT & DLSS.

Nej, det är ingen lögn. Jag har personligen provat tekniken. Har du ens provat tekniken själv? Om inte och du sitter här och yttrar dig så bör du tänka om."

Det osar ju av ett sinne som köpt tekniken fullt ut och till varje pris vill framställa att en utsmetad 1080p på en 4k-skärm är minst lika bra, kanske till och med bättre i vissa fall. För det har ju reklamen sagt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EvonS:

Tror inte det kommer en hel del kort. En del ja.. men inte en hel del. januari-februari gissar jag det börjar öppna upp lite.

Kyle Bennett (ja, den Kyle) påstod någonstans, jag minns inte just nu var jag såg uttalandet, att mycket av GPU-produktionen skickats direkt till tredjepartstillverkare, och att utbudet av 6800-serien kommer öka avsevärt så fort dessa kort dyker upp hos ÅF. Så ett par veckor till eller något sånt typ?

Att AMD sagt att de bara ska tillverka referenskort till och med "tidigt" 2021 (gissningsvis första kvartalet ut?) tyder väl på att vi får se 6900XT även från tredjepartstillverkare förr eller senare. För det vore ju konstigt om de la ner flaggskeppet nästan direkt, särskilt som de lär fortsätta producera fullt fungerande GPUer som skulle kunna bli 6900-kort även efter Q1 eller när det nu blir de lägger ned referenskorten...

Skulle bra gärna ha ett ASUS 6900 TUF i min burk faktiskt. Utmärkt kylare (iallafall med en jätteblaffa till GPU som 3080 ), lågmälda fläktar, och inte helt överdrivet stor i formatet heller. Perfekt kombo! Och då med att big navi drar mindre ström än ampere bör ju innebära ännu tystare fläktar tycker man.

Permalänk
Medlem

Blir spännande imorgon se om det dyker upp nå Partnertillverkare kort.
Det skulle va roligt o få tag i ett Sapphire kort.
Man undrar om det är 15.00 det kommer visa i affärerna eller hur det kommer bli direkt på morgonen @inet kanske vet

på inet hemsida
Referensmodellerna av Radeon 6000-serien är slutsålda.
25 november släpps tredjepartsmodellerna av grafikkorten.

Vi kommer samla alla de nya modellerna på den här sidan vid release.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Amd pratar mer om ray traycing:

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk

Är det kl 15 idag med?

Inet satte precis upp att de inte har fått in några kort till idag.
Börjar luta mot ett RTX 2060 för min del i stället för att försöka ragga tag på ett kort som ändå behöver bytas ut om ett max två år för bättre DXR prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 7900 | Gigabyte B650M Gaming X AX | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengance | Corsair RM850e 850W | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | Lian Li LANCOOL 205M :: Mac Mini - M4 | 16GB | 512GB
Vilken var din första?