Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Har folket upptäckt några buggar än med PS5?

Själv har jag enbart stött på att det inte går att ladda i främre USB port i viloläge.

Inte testat att ta ut skivan heller för spel, då de raderas från hårddisken och måste installeras om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av W-ae46:

Har läst på amazon och vi som beställde i fredags har gjort något som dom kallar för en "backorder" vilket betyder att dom har produkterna, men att de förtillfället inte är i lager. Det är då troligt att det är en order som en annan kund valt att skicka tillbaka eller att produkten fraktas från ett lager till ett annat.
Amazon kommer reservera beloppet så fort dom kan ge en uppskattad leveranstid och utöver det så måste en backorder skickas senast inom 30 dagar enligt deras policy.

Eftersom det inte finns någon källa som säger att amazons lager kommer fyllas på med fler ps5 i år så skulle jag tro att vi som beställde antagligen beställt ps5 som andra kunder avbeställt vilket gör prisreduceringen logisk. De flesta produkter som räknas som "begagnade" får ett reducerat pris genom deras system.

Fast nu var det ju produkter till ordinarie pris också så då är det väl inte backorders.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Såg att Gamestop i USA skulle ha minst 2st konsoler av både PS5 och Xbox Series X på Black friday i varje butik.

Vet inte om det ska tolkas som bra eller dåligt

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Angående AC Valhalla via ps4 skiva på ps5:an.

Stoppade i skivan och lät den installera och patcha spelet.
Körde igång min gamla save men märkte direkt att det fortfarande var 30 fps, snabb googling på det så hittade jag att man ska ladda hem ps5 versionen i ps store.

Nu har man 2 versioner på 40GB+ installerade på ssdn, som man kan toggla mellan om man vill.

PS5-versionen funkar så klart mycket bättre med 60 fps, snabbare laddning osv.
Dock är inga trophies man låst upp på ps4 (eller i ps4 versionen på ps5:an) upplåsta i ps5-versionen av spelet. Man får helt enkelt klara sig utan platinum i detta spel eller spela om det.

Antar att detta gäller alla ps4 spel på skiva som har en egen ps5 version man uppgradera till:
Om man avinstallerar ps4-versionen för att spara plats på disken, så kommer ps4-versionen auto-installeras vid varje uppstart av konsolen om skivan sitter i. Bugg eller feature?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Själv har jag enbart stött på att det inte går att ladda i främre USB port i viloläge.

Inte testat att ta ut skivan heller för spel, då de raderas från hårddisken och måste installeras om?

Inte en enda bugg, krasch eller problem under dessa få dagar jag spelat. Det enda jag märkt är att skivläsaren börjar låta efter en timme eller så, men tystnar fort igen, tror det beror på att den kollar licensen?

Permalänk
Skrivet av W-ae46:

Har läst på amazon och vi som beställde i fredags har gjort något som dom kallar för en "backorder" vilket betyder att dom har produkterna, men att de förtillfället inte är i lager. Det är då troligt att det är en order som en annan kund valt att skicka tillbaka eller att produkten fraktas från ett lager till ett annat.
Amazon kommer reservera beloppet så fort dom kan ge en uppskattad leveranstid och utöver det så måste en backorder skickas senast inom 30 dagar enligt deras policy.

Eftersom det inte finns någon källa som säger att amazons lager kommer fyllas på med fler ps5 i år så skulle jag tro att vi som beställde antagligen beställt ps5 som andra kunder avbeställt vilket gör prisreduceringen logisk. De flesta produkter som räknas som "begagnade" får ett reducerat pris genom deras system.

Känns optimistiskt! Var ganska nedslagen efter Webhallens besked i måndags och svårigheterna att få tag i en på torsdag. Visade sig vara en bra idé att ha amazon.se uppe i en tab och trycka F5 då och då.

Visa signatur

Main: Ryzen 9 7900X | ASUS X670-P | 64GB DDR5 | RX 6700 XT | Phanteks P600S | Endeavour
HTPC: Ryzen 5 7600 | ASRock B650M-HDV | 32GB DDR5 | RX 5500 XT | A3-mATX | Bazzite
NAS: Ryzen 7 5700G | Gigabyte B550 GX | 64GB DDR4 | 4x4TB | Enthoo II SE | TrueNAS Scale
Släpbar: Lenovo ThinkPad P52 | Xeon E-2176M | 32GB DDR4 | Quadro P2000 | Fedora/W11
Konsoler: GameCube | PS3 (Fet) | PS5 (Disc) Lur: Sony Xperia 10 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jag har två gånger haft problem med wifi samtidigt som jag spelar & laddar ner fler spel.
Har tyvärr inte kunnat testa mer i helgen men ska fortsätta kolla till veckan.

Skrivet av Wallen:

Fick min PS5 igår! Allt fungerar fint förutom en sak.
Det här inlägget kommer mest troligt att drunkna i allt annat.
Men är det någon som har haft problem med Wifi?
Det har nu hänt två gånger att själva konsolen verkar tappa Wifi helt.

Nedladdningar stannar och när jag går in under nätverk så kan jag inte söka fram några andra nätverk förutom det jag redan anslutit till. (Som inte går att ansluta till)
Den hittar alltså inget annat nätverk, what so ever.
Allt hoppar igång igen som vanligt efter att jag startat om konsolen.

Det händer efter ca 1 timmes spelande samtidigt som jag håller på att ladda hem spel från PSN.
Routern jag använder är en Asus RT-AC68U med Merlin.
(Tror inte den är problemet då den fungerar helt klockrent för övriga enheter)

Det verkar finnas liknande trådar på Reddit:
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jtxgj1/is_anyone_else_h...
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jxlh6s/how_can_i_fix_th...
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jtvfq7/ps5_wifi_not_wor...
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jtvfii/system_keeps_dis...
https://www.reddit.com/r/Kuwait/comments/jxaacm/ps5_problem_w...

Så har ni någon aning?
Har ni hört något liknande?

Permalänk
Medlem

Någon som hittat lite information vad gäller SSD vs HDD som extern drive för att spela primärt alla PS4 spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Det enda jag stött på är att bakgrundsmusiken försvann när jag spelade Astro’s Playroom. Jag laddade om banan och då kom den tillbaka igen. Förutom det har jag inte drabbats av något (ta i trä) och om man skall vara ärlig så inträffade en hel del buggar när jag spelade på den gamla goda PS4 Pro tiden, kommer ni ihåg den, känns så länge sedan nu

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det enda jag stött på är att bakgrundsmusiken försvann när jag spelade Astro’s Playroom. Jag laddade om banan och då kom den tillbaka igen. Förutom det har jag inte drabbats av något (ta i trä) och om man skall vara ärlig så inträffade en hel del buggar när jag spelade på den gamla goda PS4 Pro tiden, kommer ni ihåg den, känns så länge sedan nu

Jag lämnade iväg mitt i morse. Var faktiskt lite ledsen. Men tog kort på honom innan han fick nya ägare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Någon som hittat lite information vad gäller SSD vs HDD som extern drive för att spela primärt alla PS4 spel?

Jag utgick videon där Digital Foundry undersökte detta på Series X och drog slutsatsen att en externa ssd är det bästa alternstivet (fram till att Sony öppnar möjligheten att utöka med en intern NWME) även till PS5.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jag lämnade iväg mitt i morse. Var faktiskt lite ledsen. Men tog kort på honom innan han fick nya ägare

Gav du bort din konsol?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nike54:

Angående AC Valhalla via ps4 skiva på ps5:an.

Stoppade i skivan och lät den installera och patcha spelet.
Körde igång min gamla save men märkte direkt att det fortfarande var 30 fps, snabb googling på det så hittade jag att man ska ladda hem ps5 versionen i ps store.

Nu har man 2 versioner på 40GB+ installerade på ssdn, som man kan toggla mellan om man vill.

PS5-versionen funkar så klart mycket bättre med 60 fps, snabbare laddning osv.
Dock är inga trophies man låst upp på ps4 (eller i ps4 versionen på ps5:an) upplåsta i ps5-versionen av spelet. Man får helt enkelt klara sig utan platinum i detta spel eller spela om det.

Antar att detta gäller alla ps4 spel på skiva som har en egen ps5 version man uppgradera till:
Om man avinstallerar ps4-versionen för att spara plats på disken, så kommer ps4-versionen auto-installeras vid varje uppstart av konsolen om skivan sitter i. Bugg eller feature?

Det här låter ju väldigt skräp tycker jag! Att man inte kan göra sig av med PS4-versionen efter att ha installerat den för PS5, det blir ju snabbt väldigt mycket lagringsutrymme taget i meningslöst syfte om man har säg 3 spel med PS4-disc och PSN-uppgradering... Känns verkligen som något de borde åtgärda snarast!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Gav du bort din konsol?

Haha nej.

Permalänk
Medlem

Väldigt glad nu att jag skaffat versionen med skivläsare. Valhalla PS4 kostar 448 kr på cdon, om sätter jag in den får jag PS5 versionen. Samtidigt kostar spelet 729 kr på ps store. Nästan 300 kr skillnad och man har möjlighet att sälja vidare osv. Förstår dock helt om man föredrar tillgängligheten med digitala spel men nja jag tar hellre mellanskillnaden och köper mer spel.

Om man fick sitt digitala för 4200 som vissa av er fick känns det dock mer överkomligt, tar en stund innan mellanskillnaden kommer ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Väldigt glad nu att jag skaffat versionen med skivläsare. Valhalla PS4 kostar 448 kr på cdon, om sätter jag in den får jag PS5 versionen. Samtidigt kostar spelet 729 kr på ps store. Nästan 300 kr skillnad och man har möjlighet att sälja vidare osv. Förstår dock helt om man föredrar tillgängligheten med digitala spel men nja jag tar hellre mellanskillnaden och köper mer spel.

Om man fick sitt digitala för 4200 som vissa av er fick känns det dock mer överkomligt, tar en stund innan mellanskillnaden kommer ikapp.

Digitalt kan man köpa från den amerikanska butiken. Blir lite billigare så.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns en hel del reapriser på PS5 spel nu så kan dra några av dem nedan:

Assassins Valhalla - 448 kr (PS4 men ska kunna uppgraderas på PS5)
https://cdon.se/spel/assassin-s-creed-valhalla-53240787

Watch Dogs: Legion - 399 kr (PS4 men ska kunna uppgraderas på PS5)
https://cdon.se/spel/watch-dogs-legion-47878190?

DIRT 5 (PS5) - 444 kr
https://cdon.se/spel/dirt-5-54917897

Borderlands 3 - 144 kr (PS4 men ska kunna uppgraderas på PS5)
https://cdon.se/spel/borderlands-3-31892154

Permalänk
Medlem

Någon mer som spelar Assassins Creed Valhalla och upplever att ljudet är kass? Dovt och väldigt obalanserat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Typ 2 av 8 gånger jag startat Demons souls (från skiva) så har det inte startat. Fastnar på den bilden som syns direkt efter tryck.

När det händer så funkar inte spelet att starta förrän jag startat om ps5, då funkar det direkt sen.

Nån som läst om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Läst på resetera att många märkt av en bugg efter de spelat ett fysiskt spel, att skivläsaren går igång och spinner 10 sekunder i timman trots man inte spelar något spel.

Permalänk
Medlem

Försökte läsa mig till i tråden men verkar inte riktigt som att jag ser något klart: Vet ni om man kan få tag på en PS5 innan juldagen? Inte från svarta marknaden nu utan från normala affärer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Försökte läsa mig till i tråden men verkar inte riktigt som att jag ser något klart: Vet ni om man kan få tag på en PS5 innan juldagen? Inte från svarta marknaden nu utan från normala affärer

Skulle nog säga att det är ytterst liten chans, många som förhandsbokat väntar fortfarande på sina. Allt som kommer in i lager kommer gå till dem som förhandsbokat i första hand.

Beställer du nu har du en i mars ca.

Permalänk
Skrivet av Romeon:

Jag skulle hålla ögonen på Amazon/Netonnet/Elgiganten eftersom de inte verkar boka upp sig flera månader framåt. Men det är nog liten chans att du får tag på en före jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BertilBesvärjaren:

Jag skulle hålla ögonen på Amazon/Netonnet/Elgiganten eftersom de inte verkar boka upp sig flera månader framåt. Men det är nog liten chans att du får tag på en före jul.

Ah! Vad synd, familjen kommer på besök så ville att de skulle få spela lite. Nåja. Vi har Fia med knuff, nästan likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Någon mer som spelar Assassins Creed Valhalla och upplever att ljudet är kass? Dovt och väldigt obalanserat..

Du är inte den enda som märkt detta!

https://www.reddit.com/r/Games/comments/jx8lpc/analysis_assas...

Permalänk
Medlem

Nyss vart in och köpt fysiska skivan till Miles morales! Så taggad på playstation imorgon!

Ska även uppgradera till ultimate för 200kr imorgon. Rekommenderar ni som kört båda att hålla mig med Miles morales och köra remastern först?

Permalänk
Medlem

Får min PS5 imorgon och har just nu inget PSN-konto, så har därför en fråga.
Är det värt att skaffa PS+ till ett US PSN-konto, för att ta del av bättre priser och rea genom PS+(12-månader PS+ kostar endast 290kr på cdkeys), men att sen spela från sitt svenska konto?

Eller är det istället mer värt att skaffa PS+ till sitt svenska konto(PS+ för 429kr nu under Black Friday på MM eller EG) för att kunna använda Cloud Storage och Auto Patch och endast använda US-kontot för att köpa billigare spel från Playstation store? Eller har ni något annat förslag?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av NorthBadass:

Nyss vart in och köpt fysiska skivan till Miles morales! Så taggad på playstation imorgon!

Ska även uppgradera till ultimate för 200kr imorgon. Rekommenderar ni som kört båda att hålla mig med Miles morales och köra remastern först?

Garanterat köra remastered först så du förstår vem Miles är

I början av Miles Morales kan du dock välja att se en recap på första spelet men det är ju bara helt dumt för dig som inte kört första ännu.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kanske stänga denna tråd och öppna en ny utan snack om leverans osv vilket större delen av tråden handlar om...?

Vadå, är du inte intresserad av att läsa att Peckas försändelse nu finns i Segeltorp och att Anders försändelse kommit till uthämtningsstället?!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1