Räcker 8gb ram för att redigera 4k video, och hur lösa lagring? (Inför köp av M1)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

edit: läste precis efter detta att 8GB inte kommer att räcka för att editera tex blackmagic raw i 4k.. så skaffa 16GB om du ska editera video.

Kommer aldrig redigera filer från en Blackmagic kamera. Jag vill endast kunna redigera 4K från Sony kameror (entumskompaktkamera eller ASP-C systemkamera) samt actionkamera eller DJI Pocket. Alla dessa kan spela in i 4K men det verkar som att alla Mac med M1 gör detta utan problem. Även sett de redigerar 6K eller 8K men fann det ganska ointressant så lyssnade inte så mycket.

När jag hör folk nämna Blackmagic kameror känner jag att det är extra viktigt att förtydliga att alla som videoredigerar inte ligger på den nivån. Att vilja kunna redigera 4K idag innebär inte att man är proffs utan det börjar bli standard i både kameror och mobiltelefoner. Så jag vill ha en dator som kan redigera denna nya standard.

Jag kommer således inte att använda något proffsprogram i början utan iMovie. Skulle jag uppgradera mig i framtiden lär det troligen bli FCP.

Permalänk

Bra tanke där @anon315148, 4k kan ha fler fördelar utöver absolut kvalitet. Lämnar utrymme för att beskära lite i efterhand osv, men framförallt slipper man ifrån mycket av den taggighet som exempelvis tegeltak osv gärna ger om upplösningen är för låg.

Tycker annars 1080p är helt ok som slutresultat, men trots allt brukar jag filma mina högst oviktiga projekt i 4k.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Bra tanke där @JaneDoe, 4k kan ha fler fördelar utöver absolut kvalitet. Lämnar utrymme för att beskära lite i efterhand osv, men framförallt slipper man ifrån mycket av den taggighet som exempelvis tegeltak osv gärna ger om upplösningen är för låg.

Tycker annars 1080p är helt ok som slutresultat, men trots allt brukar jag filma mina högst oviktiga projekt i 4k.

Håller med om att 1080p är helt ok också. Anledningen till att jag ändå vill filma i 4K är för att det börjar bli standard, och det känns lite tråkigt att inte filma i bästa kvalité när min kamera erbjuder det. Sen kan man som du skriver beskära mer i efterhand.

Dock känns det lite konstigt när 4K räknas som tungt när telefonerna både filmar och kan redigera det. Fast nu verkar det ju som att M1 också kan göra det. Hittills tyckt att det har varit märkligt att det kräver så dyr hårdvara i datorer för att åstadkomma något små telefoner och surfplattor kan göra...

Permalänk
Inaktiv

@bjorn_m_eriksson Du kanske redan har sett den men nu har han testat även MacBook Air basmodellen för videoredigering.

Inte förvånad att den skulle fixa det också dock.

Permalänk
Medlem

2500kr för 8GB extra ram minne? Snacka om att bli lurad.
Det där 8GB minnet ska inte bara räcka till datorn utan grafiken ska ha av det också.
MAC är datorvärldens bilskojare.

MAC har just utökat sin spyware i deras OS också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

MAC är datorvärldens bilskojare.

Ta ett djupt andetag. Räkna sedan till tio och titta på Youtube-filmen precis ovanför ditt inlägg.

Vem är det egentligen som borde känna sig lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ta ett djupt andetag. Räkna sedan till tio och titta på Youtube-filmen precis ovanför ditt inlägg.

Vem är det egentligen som borde känna sig lurad?

OK? En shill video som visar att man kan redigera video på en dator? Vad vill du säga med det?

2500kr för 8GB ram är en fet blåsning om du kan något som helst om priser på ram minne.
Du betalar för 64GB men får 8GB.

Du kan för övrigt köpa en likvärdig dator för halva priset och redigera video på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Du kan för övrigt köpa en likvärdig dator för halva priset och redigera video på.

Då får du gärna länka till en sådan. Önskvärt är en skärm med minst 226 PPI samt nära 100% Adobe RGB och över 400 nits. Vikt gärna under 1,5 kilo.

Varken Dell eller Lenovo har något motsvarande, så väntar med spänning på vad du kommer hitta

Edit: Vi pratar alltså om en dator som klarar att redigera 4k video i realtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns helt enkelt som att 8GB RAM räcker gott och väl även för DaVinci Resolve:

https://www.youtube.com/watch?v=XvUrYqOsOjQ

Ska ta mig till MediaMarkt idag för att klämma och känna lite på datorerna.

Utgick bla från den videon jag själv, när jag funderade om jag verkligen behöver 16GB ram. Nu är jag inte någon videoredigerare men tänkte att det skulle vara skönt att framtidssäkra med 16, köpte mig en M1 Pro 13" 8GB och kan inte vara mer nöjd. Kommer tidigare från en 13" i7 16GB mid 2014.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KLIONE:

Nu är jag inte någon videoredigerare men tänkte att det skulle vara skönt att framtidssäkra med 16, köpte mig en M1 Pro 13" 8GB och kan inte vara mer nöjd. Kommer tidigare från en 13" i7 16GB mid 2014.

Kul! Var iväg och kände på MacBook Air och MacBook Pro idag och för min del så lutar det mot en Air. Har en Dell XPS 13 (2019) idag som inte orkar med någon tyngre videoredigering. Även den har bara 8GB RAM, men minnet i sig har aldrig varit något problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RCA56:

OK? En shill video som visar att man kan redigera video på en dator? Vad vill du säga med det?

2500kr för 8GB ram är en fet blåsning om du kan något som helst om priser på ram minne.
Du betalar för 64GB men får 8GB.

Du kan för övrigt köpa en likvärdig dator för halva priset och redigera video på.

Nu verkar det som att 8 GB räcker men det du skriver stämmer ju inte. Halva priset? Var hittar du det?

Jag har genuint försökt att komma undan billigare (trots att jag föredrar macOS framför Windows).

Undersökt flertalet laptops med Ryzen 4000-serien som har blivit så hyllad. För spel verkar de visserligen leverera, men det är inte mitt användningsområde. När det gäller videoredigering kan den visserligen göra det också, åtminstone i 1080p utan problem. Fast helt ärligt, det kunde jag med en billig PC laptop som är flera år gammal med en Intel i3 processor. Så det säger inte så mycket.

När det kommer till 4K videoredigering finns det mycket kritik. Då är det enda folk kan rekommendera en speldator med Nvidia-grafik t.ex. HP Omen 15. Den kostar 13k! På vilket sätt är den jämförbar med en MacBook? Varför ska jag välja den med all bloat, Windows, klumpighet och sämre pekplatta? Billigare blir det ju inte heller.

På Mac slipper jag fundera på vilket videoredigeringsprogram jag ska använda då jag redan har bekantat mig med iMovie. Tycker iMovie är perfekt för nybörjare. Dessutom blir FCP billigare än att betala månadsvis för Adobe Premiere Pro.

Permalänk
Inaktiv

Tycker MacBook M1 speciellt Air är väldigt imponerande. Börjar tveka på om jag ska välja Mac mini eller köra på allt-i-ett och köpa en MacBook Air. Jag tar sällan med datorn ut men det händer att jag vill ta med mig datorn till en annan bostad, men främst gillar jag att jag kan sitta var som helst och inte bara vid ett bord.

Det enda som stressar mig med MacBooks är det inbyggda batteriet. Batteri är ju en förbrukningsvara, hur byter man det i framtiden? Man får ju inte öppna den själv (även om det kanske inte spelar roll efter garantitiden), men hur mycket kostar det att låta Apple byta batteriet? 1 295 kr?

Lite rädd att batteriet ska svullna också. Aldrig varit med om det själv i en laptop men då har jag aldrig haft en fläktlös laptop tidigare. Däremot sett folk på Internet visa upp äldre MacBooks med svullna batterier där chassit börjat bukta (äldre MacBooks har väl alla fläkt dock). Tycker sånt är läskigt.

Det är faktiskt min främsta kritik mot Apple. Att batterierna inte är enkla att byta för användaren. Jag bryr mig inte om hot-swappable men jag tycker verkligen att Dell är bättre här. Även deras slimmade Dell XPS går att öppna och byta batteri på. Övriga komponenter kan jag leva med utan att uppgradera även om jag gärna hade sett att SSD gick att byta/uppgradera, då jag vet att dessa kan gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det enda som stressar mig med MacBooks är det inbyggda batteriet. Batteri är ju en förbrukningsvara, hur byter man det i framtiden? Man får ju inte öppna den själv (även om det kanske inte spelar roll efter garantitiden), men hur mycket kostar det att låta Apple byta batteriet? 1 295 kr?

Verkar som att det ska gå att byta batteri relativt enkelt (antar att det är samma design som 2018?):
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13%E2%80%9D+Retina+D...

Själv har jag bara haft en gammal vit MacBook 2010(?) där batteriet svällde upp. Numera körs den helt utan batteri och fungerar hur fint som helst.

Tycker dock att Apple brukar vara bra på att upptäcka detta tidigt och ger normalt utökad garanti när något sådant uppstår. Likt i fallet nedan:
https://support.apple.com/15-inch-macbook-pro-battery-recall

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tycker MacBook M1 speciellt Air är väldigt imponerande. Börjar tveka på om jag ska välja Mac mini eller köra på allt-i-ett och köpa en MacBook Air. Jag tar sällan med datorn ut men det händer att jag vill ta med mig datorn till en annan bostad, men främst gillar jag att jag kan sitta var som helst och inte bara vid ett bord.

Det enda som stressar mig med MacBooks är det inbyggda batteriet. Batteri är ju en förbrukningsvara, hur byter man det i framtiden? Man får ju inte öppna den själv (även om det kanske inte spelar roll efter garantitiden), men hur mycket kostar det att låta Apple byta batteriet? 1 295 kr?

Lite rädd att batteriet ska svullna också. Aldrig varit med om det själv i en laptop men då har jag aldrig haft en fläktlös laptop tidigare. Däremot sett folk på Internet visa upp äldre MacBooks med svullna batterier där chassit börjat bukta (äldre MacBooks har väl alla fläkt dock). Tycker sånt är läskigt.

Det är faktiskt min främsta kritik mot Apple. Att batterierna inte är enkla att byta för användaren. Jag bryr mig inte om hot-swappable men jag tycker verkligen att Dell är bättre här. Även deras slimmade Dell XPS går att öppna och byta batteri på. Övriga komponenter kan jag leva med utan att uppgradera även om jag gärna hade sett att SSD gick att byta/uppgradera, då jag vet att dessa kan gå sönder.

Har en MacBook 12" från när de släpptes 2015, batteritiden är ju långt ifrån toppen men inget svullet batteri. Råkade ut för svullet batteri på tiden när det var lösa batterier. Tror dels att tillverkningstekniken blivit bättre men även intelligensen vid laddning, lipo batterier svullnar om man låter de ligga full-laddade (egen erfarenhet från radiostyrda prylar... )

Apples utbyten är bra, har använt det några gånger, prylen blir som ny igen och priserna är för det mesta överkomliga, som du skriver 1295kr för MacBook Air.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Verkar som att det ska gå att byta batteri relativt enkelt (antar att det är samma design som 2018?):
https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13%E2%80%9D+Retina+D...

Själv har jag bara haft en gammal vit MacBook 2010(?) där batteriet svällde upp. Numera körs den helt utan batteri och fungerar hur fint som helst.

Tycker dock att Apple brukar vara bra på att upptäcka detta tidigt och ger normalt utökad garanti när något sådant uppstår. Likt i fallet nedan:
https://support.apple.com/15-inch-macbook-pro-battery-recall

Vet inte hur enkelt det är (trodde batteriet var fastlimmat och därför är svår att få ut?). Nu verkar ett batteribyte ganska överkomligt ändå så skulle nog inte ge mig på det själv.

Det var ju bra att din vita MacBook går att använda även utan batteri. Det visste jag inte. Inget aktuellt för mig men ändå.

Förhoppningsvis är batteriet inga bekymmer, men batterier är ju batterier så lite nojig kan jag känna mig.

Skrivet av Mindfighter:

Har en MacBook 12" från när de släpptes 2015, batteritiden är ju långt ifrån toppen men inget svullet batteri. Råkade ut för svullet batteri på tiden när det var lösa batterier. Tror dels att tillverkningstekniken blivit bättre men även intelligensen vid laddning, lipo batterier svullnar om man låter de ligga full-laddade (egen erfarenhet från radiostyrda prylar... )

Apples utbyten är bra, har använt det några gånger, prylen blir som ny igen och priserna är för det mesta överkomliga, som du skriver 1295kr för MacBook Air.

Det enda svullna batteri som jag personligen har råkat ut för var ett batteri som satt i en mobil router. Den bokstavligen poppade ut. Fick ett nytt batteri av operatören men efter ett tag började batteriet att svälla igen (höll ett öga på den så den hann inte bli lika svullen och poppa). Bytte då till en stationär router. Hade inget större behov av en mobil router (även om den faktiskt följde med ut ibland) men den ingick i ett mobilt bredband.

Kan nog hålla med om 1295 kr inte är så farligt. Skulle precis skriva att det kanske bara är batteribyte i iPhone som är dyrt men det var det ju inte heller (549-769 kr). Trodde det var mycket dyrare. Då måste det vara uteslutande skärmbyten som kostar mer, men det oroar mig inte. Aldrig haft sönder en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kan nog hålla med om 1295 kr inte är så farligt. Skulle precis skriva att det kanske bara är batteribyte i iPhone som är dyrt men det var det ju inte heller (549-769 kr). Trodde det var mycket dyrare. Då måste det vara uteslutande skärmbyten som kostar mer, men det oroar mig inte. Aldrig haft sönder en skärm.

Batteri-bytena är rimligt prissatta (de måste väl, annars skulle de inte kunna hävda att de tänker på miljön), men ja, skärmar och alla andra reparationer är trist dyra på iPhone, så kör apple-care numer efter jag tappade min X så kameran sprack, skulle ha kostat nästan som en ny telefon att "laga" (då är "lagning" att man får en ny telefon med några hundra i rabatt eftersom det inte går att göra annat än byta skärm och batteri numer på iphones...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Batteri-bytena är rimligt prissatta (de måste väl, annars skulle de inte kunna hävda att de tänker på miljön), men ja, skärmar och alla andra reparationer är trist dyra på iPhone, så kör apple-care numer efter jag tappade min X så kameran sprack, skulle ha kostat nästan som en ny telefon att "laga" (då är "lagning" att man får en ny telefon med några hundra i rabatt eftersom det inte går att göra annat än byta skärm och batteri numer på iphones...)

Kanske miljötänk med batterierna men uppenbarligen inte med reparationerna. Tröttnade på iPhones när Apple började med glasbaksida ihop med ett skyhögt pris (iPhone X och framåt). Testade ändå iPhone X och gillade verkligen gesterna och den större skärmen, men priset och glasbaksidan gjorde att jag lämnade tillbaka den.

Inte köpt deras flaggskepp sen dess. Inte ens om de gick tillbaka till aluminium skulle jag köpa då jag tycker att priserna är helt orimliga. Antar att många köper mobil på abonnemang och inte förstår slutsumman, jag som cashar allt ser ju vad det verkligen kostar. Får rysningar bara av tanken på att jag la ut 13k på iPhone X (eller jag fick ju tillbaka pengarna då jag lämnade tillbaka den).

Ber om ursäkt för OT. Vi kanske ska återgå till ämnet nu.

Jag tror faktiskt att 8 GB duger så jag kommer köra på det.

Permalänk

Den här videon besvarar RAM-frågan bra. 16 Gb ger ca 10% bättre prestanda i Lightroom (42 Mpix export genom Rosetta). Enda stora skillnaden var vid 8k-redigering. 8 Gb M1 verkar motsvarar minst 16 Gb i Intel-baserade datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Nameless One:

https://youtu.be/PP1_4wek4nI

Den här videon besvarar RAM-frågan bra. 16 Gb ger ca 10% bättre prestanda i Lightroom (42 Mpix export genom Rosetta). Enda stora skillnaden var vid 8k-redigering. 8 Gb M1 verkar motsvarar minst 16 Gb i Intel-baserade datorer.

Haha tänkte precis länka den videon, kollar på den atm! Kändes skönt att se då jag köpte 8GB-modellen. Grym jävla dator alltså.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Inaktiv

På den här kanalen hittar du svar på hur man får saker att lira bra i Davinci Resolve. Sen MP4 "4k" som dom flesta nallar och dslr kameror kör med borde funka på ganska gamla datorer om man kör med optimized media eller vad det nu heter i andra program.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon317915:

På den här kanalen hittar du svar på hur man får saker att lira bra i Davinci Resolve. Sen MP4 "4k" som dom flesta nallar och dslr kameror kör med borde funka på ganska gamla datorer om man kör med optimized media eller vad det nu heter i andra program.

https://www.youtube.com/watch?v=HxH3RabNWfE

I samma kanal görs en direkt jämförelse mellan 8 GB och 16 GB versionen av M1, slutsatsen är att man egentligen inte har någon nytta av 16 GB så länge man bara kör Davinci Resolve

Är själv mäkta förvånad hur MacOS kan klara sig med så lite RAM när den kör på M1. Är ändå nöjd att jag valde 16 GB versionen, men enda anledningen att jag faktiskt behöver >8 GB är att ett av mina kritiska use-case för denna dator är att köra ARM64/Linux under Docker. Vill ge 8 GB till Linux VM:en som Docker använder, så halva RAM försvinner potentiellt av enbart det.

Undantaget Docker-fallet har jag inte sett något fall som inte skulle ha klarat sig med 8 GB. Vill dock understryka att jag håller inte på med videoredigering utöver väldigt simpel nivå, så klarar mig med iMovie än så länge
Kör däremot XCode, VSCode och annat för programutveckling, där är 8GB RAM fullt tillräckligt även för riktigt stora projekt!

Köpte en MacMini (16 GB) till mig själv och två MBA 8 GB till frugan och dottern, de använder datorn som "svensson": d.v.s. surfa, MS Office (frugan måste ha MS Office till jobbet), kollar videos, spelar (minecraft flyter fint i alla fall...) etc

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

När det gäller4K så är det ju inte raw 4k utan max braw 4k och eller nån slags mp4 variant som dom flesta tillverkare av allt kör med och det är en jäkla skillnad mellan de olika formaten där riktig raw är det tyngsta att jobba i.

På min hackintosh med ett 1080 grafikkort (12 gig eller nåt minns inte) går det lätt att jobba med mp4 4k men den skriver ut videon till färdig fil med max halva fpsen som filmen är tagen med. Full HD raw är inget problem överhuvudtaget heller inte att skriva ut filen för det gör den ofta fortare än original fpsen. Jag skulle tro att en mac mini m1 spöar min eller ligger jämsides på vissa saker men att min i sin tur spöar den på annat.

Man måste jämföra äpplen med äpplen och det är inte fallet när det gäller alla dessa tankar om dom nya m1 macarna.

Permalänk
Medlem

ja, ram upgrade er dyrt som fan, men at sammenligna lpddr4x on chip vs en dimm på webhallen er vel inte precis samma sak. jag hadde en 8gb och den redigerade 4k utan issues, en iphone klarar jo av det.. dok om jag skulle haft datoren et bra tag skulle jag gått for 16 bara for at. tycker diskstorleken va det som bråkade mest, 256gb , det er riktig snålt. och 5k för ram och disk upgrade er faktisk sannsløst dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

När det gäller laptop förstår jag att det vore smidigare med en större intern disk som arbetsdisk och sen bara en extern backupdisk. Enda problemet som jag kan se är att den interna också kan bli för liten en dag. Då tvingas man att köpa en arbetsdisk oavsett. Personligen så räcker 256 GB för mig men det kan ju ändras, och det kan ju ändras för 512 GB också. När det gäller stationärt så ser jag ingen nackdel med att ha en extern arbetsdisk.

Vet inte vilka val som finns till denna nya, men jag köpte en på 2TB (MacBook Pro med i9-propp) och det är i minsta laget, skulle tagit en med 8 TB (RAW-redigering av bilder) Har redan 1,5 TB bilder på denna efter import av gamla bilderna. Extern disk är en lösning förvisso, men den önskar jag använda med Time Machine i framtiden.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K