Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt så finns det två VRR problem, ett med G-Sync och ett kring Gamma.
Det senare verkar vara kopplat till panelen och går inte att fixa med firmware.

Rätta mig gärna om jag uppfattat det fel

Visa signatur

"Let the children of Zion be joyful in their King. Let them praise His name in the dance...sing unto God, sing praises to His name; exolt HIM that rideth on the heavens by His name JAH, and rejoice before HIM...sing unto HIM a new song; play skillfully with a loud noise..." Selah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Låter som en ganska bra deal om det är 85"-varianten. Närmast jämförbara är väl xh90 som finns för 24-25k nu. Beror lite på vad du söker tror jag. Samsung har inte Dolby vision-stöd t ex men tror den är något bättre för gaming om du värderar det.

Får jag fråga hur du kan få den för 25k? Letar också efter TV i denna prisklass och av denna kvalitet.

Ja det är 85” jag tänker på.
Kommer användas till sport samt film tittande.
Den finns på samsungs shop via Benify

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dolby Vision är HDR.

Du kanske menar HDR10+?

Det beror på vilka källor och tjänster du använder och hur de använder antingen det ena eller det andra formatet.

Tack. Ja det var nog det ja menade :). Vi TVns egna inbyggda appar är tanken och det handlar främst om Netflix 4K, HBO och eventuellt Disney +.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Skrivet av Jorentz:

Någon som köpt en Philips PUS81x5 och kan uttala sig om bilden? Köpte en på singles Day 58" för 5000 vilket känns rimligt. Den kommer imorgon men nu går jag igång. Det är en sovrumstv så toppklass är inte aktuellt och 5k är väl egentligen vad jag vill ge. Finns det något bättre för det priset? Kommer använda Chromecast så systemet har inte så stor betydelse.

Jag köpte en förra veckan. Initialt tyckte jag den var helt ok, men så kommer jag från en 42 tums billig datorskärm som tv-ersättare.

Efter testande av lite olika källor så upplevde jag att ljusa och mörka partier såg väldigt skumma ut. Efter lite pillande så blev bilden rätt vettig. Men när vi kör tex youtube eller liknande så blir bilden inte alls bra i skuggor och mörka scener. Vi skickar tillbaka den och kollar efter annat denna veckan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Skulle behöva tips av proffsen. Skaffar lägenhet i början av nästa år och kommer behöva fixa en bra TV att kolla på netflix och dylikt på. Väldigt låg chans att det skulle bli något spel på den. Har ganska låg inkomst men har OK summa på sparkonto så i teori så kan jag ha råd med en för 20k men helst mindre. Helst 65"+ och jag föredrar lyx känsla. Är det OLED ett måste för mig då? Tipsa gärna om specifika produkter

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shinzou:

Hur är det med LG CX serien och ljud (specifikt CX48 som jag är intresserad av som PC-monitor)? Låter högtalarna i TV ok mot en typisk PC-monitor, eller bör man ändå koppla in sina logitech-högtalare för 700 spänn i dem?..

Ljudet i en TV är generellt kasst. Ofta burkigt och hissande. Då är en CX ändå fantastiskt mycket bättre än en genomsnittlig datorskärm.

Logitech-högtalare för 700 spänn? Hrrm, nja, kanske? Testa och berätta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rickard:

Tack. Ja det var nog det ja menade :). Vi TVns egna inbyggda appar är tanken och det handlar främst om Netflix 4K, HBO och eventuellt Disney +.

Dolby Vision används av Netflix och Disney+ i premiumnivåerna. Så utan Dolby Vision går du miste om det bästa tillgängliga bildformatet. Tar upp det mer i detalj i detta svar: #18747236

Ja, planer på att göra artikel om det

HBO är ju något som tekniskt påminner om de första HD-sändningarna från 2006 med lite extra frame rateproblem som bonus. Så där finns inget mervärde av HDR10+ eller Dolby Vision.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Akandesh:

Skulle behöva tips av proffsen. Skaffar lägenhet i början av nästa år och kommer behöva fixa en bra TV att kolla på netflix och dylikt på. Väldigt låg chans att det skulle bli något spel på den. Har ganska låg inkomst men har OK summa på sparkonto så i teori så kan jag ha råd med en för 20k men helst mindre. Helst 65"+ och jag föredrar lyx känsla. Är det OLED ett måste för mig då? Tipsa gärna om specifika produkter

Toppklassen – läs på om vad du vill ha och berätta här så blir det enklare att ge "tips" på specifika produkter.

Permalänk
Medlem

Hej Thomas,

Snabb fråga. Funderar på LG 55C9 men ställer mig lite frågande till hur jag på ett bra sätt kan streama mina PC-spel till den i 4K med HDR. Jämför jag med Samsung verkar de ha inbyggd app för Steam remote play men med LG verkar jag behöva köra separat hårdvara (Shield, steamlink etc.) Har du någon insikt i ämnet?

Kan f.ö säga att jag blir förvånad om inte Elgiganten kör LG55C9 för under 10 papp på fredag. De är de enda som listar C9 på prisjakt av de större och de står att de får in lager på just fredag. Håller i mina pengar tills dess

//mvh Daniel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Toppklassen – läs på om vad du vill ha och berätta här så blir det enklare att ge "tips" på specifika produkter.

Dolby vision, eARC och gärna bluetooth kanske? Vet ej om det är något annat man vill ha. Vill gärna kunna fixa schysst surround system i framtiden.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Planeto:

Snabb fråga. Funderar på LG 55C9 men ställer mig lite frågande till hur jag på ett bra sätt kan streama mina PC-spel till den i 4K med HDR. Jämför jag med Samsung verkar de ha inbyggd app för Steam remote play men med LG verkar jag behöva köra separat hårdvara (Shield, steamlink etc.) Har du någon insikt i ämnet?

Ditt problem behöver inte ha med TV:n att göra utan du kan alltid lösa det på annat sätt, likt då Nvidia Shield. Så det blir en fråga om hur man föredrar att lösa problem.

Ska man, kanske förgäves, försöka researcha hela marknaden efter en TV som svara på exakt ditt specifika krav och kanske köpa en sämre TV bara för att just den saken fungerar på just den modellen?

Eller ska man finna en lösning som alltid fungerar oavsett vilken TV men då kanske kräver att man betalar för en extra pryl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dolby Vision används av Netflix och Disney+ i premiumnivåerna. Så utan Dolby Vision går du miste om det bästa tillgängliga bildformatet. Tar upp det mer i detalj i detta svar: #18747236

Ja, planer på att göra artikel om det

HBO är ju något som tekniskt påminner om de första HD-sändningarna från 2006 med lite extra frame rateproblem som bonus. Så där finns inget mervärde av HDR10+ eller Dolby Vision.

Tack för ett jättebra svar och det var intressant att läsa lite mer i detalj om det i ditt andra svar. Känns nog som jag vill ha Dolby Vision faktiskt.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Akandesh:

Dolby vision, eARC och gärna bluetooth kanske? Vet ej om det är något annat man vill ha. Vill gärna kunna fixa schysst surround system i framtiden.

Precis det guiden svarar på – toppklassen – där har du TV-apparaterna du vill ha.

Permalänk
Medlem

Har lagt beställning på Samsung 65" Q80T för 11 990:- via Benifys BF-deals.

Det som får mig att fundera lite nu är avsaknad av Dolby Vision. Använder AppleTV (inte 4K-varianten ännu, men är inne på att köpa den nu när jag uppgraderar TV). Kollar på mycket Netflix och Disney+. Spelar även en del Nintentdo Switch, men blir mest film- och serie-tittande.

Vill därför höra om detta är ett bra köp för mig eller om det finns någon annan "bättre" TV i den prisklassen just nu under BF-hysterin? Alltså någon TV som har Dolby Vision och som är i stort sätt lika bra eller bättre än 65" Q80T i övrigt, för samma pris.

Permalänk
Medlem

Som @ghostie skriver så verkar detta bara fixa stutter inte gamma problemet

Permalänk
Medlem

Tv har nu i modern tid börjat bli en sjukt dyr grej, först kanske man vill ha en Oled tv för 20-40 lapp. Sedan dyra tv abonnemang för att få hd kvalitet + netflix + hbo disney + sportabonnemang. Måste vara vanligt nu för tiden att folk betalar >1000 kr månad numera för bredband + diverse olika tv abonnemang.

Är exceptionellt överraskad över att inte ännu fler protesterar och går över till "andra tjänster". Vad "andra tjänster" är censurerar jag för annars blir det väl liv i luckan, de insatta vet vad jag syftar på. Men jag antar att folk har pengar helt enkelt, mycket pengar. Själv tycker jag att det börjat bli på gränsen till olustigt. Jag vill se nya abonnemangsformer.

Permalänk
Medlem

Blir mer kluven nu om man ska slå till på LG CX 48' versionen som ser grym ut i och med att den nu gick ner i pris. Dessvärre har jag ju inte så mycket plats. Blir det för stort att ha det på denna vägg tro? Dessutom kanske man sitter för nära då det endast i princip endast kommer att gå att titta ifrån sängen. Väggen är typ 133 cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis det guiden svarar på – toppklassen – där har du TV-apparaterna du vill ha.

Då är stora frågan.. När tycker du jag ska slå till? Black week, cyber monday, mellandagsrea eller bara vänta tills jag flyttat in? Ingen press, vill bara ha eran gissning

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Har lagt beställning på Samsung 65" Q80T för 11 990:- via Benifys BF-deals.

Det som får mig att fundera lite nu är avsaknad av Dolby Vision. Använder AppleTV (inte 4K-varianten ännu, men är inne på att köpa den nu när jag uppgraderar TV). Kollar på mycket Netflix och Disney+. Spelar även en del Nintentdo Switch, men blir mest film- och serie-tittande.

Vill därför höra om detta är ett bra köp för mig eller om det finns någon annan "bättre" TV i den prisklassen just nu under BF-hysterin? Alltså någon TV som har Dolby Vision och som är i stort sätt lika bra eller bättre än 65" Q80T i övrigt, för samma pris.

Är i samma sits
Ju mer jag läser känner jag att jag vill ha Dolby Vision stöd.
Och om det finns någon likvärdig kvalitetsmässigt för samma pris 12k i 65" format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Jag köpte en förra veckan. Initialt tyckte jag den var helt ok, men så kommer jag från en 42 tums billig datorskärm som tv-ersättare.

Efter testande av lite olika källor så upplevde jag att ljusa och mörka partier såg väldigt skumma ut. Efter lite pillande så blev bilden rätt vettig. Men när vi kör tex youtube eller liknande så blir bilden inte alls bra i skuggor och mörka scener. Vi skickar tillbaka den och kollar efter annat denna veckan.

Har precis hängt upp den, kollat lite our planet på Netflix och spelat lite Destiny på Stadia. Netflix var långt över förväntan medan destiny inte var lika fint som på min xg95 där nere. Än så länge känns det dock bra, plastig och dann. Det märks att det är budget på allt runtomkring men jag blev ganska tagen av hur bra bilden var på Our planet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag utgår från den information jag fått direkt från LG själva. Snarare än alla de stackare som har som jobb att mata in produktinfo i databaser hos återförsäljarna. Det har länge varit en "tradition" att de enklaste budgetmodellerna får en traditionell fjärrkontroll men kan köpa till Magic Remote. Allt för att skära bort någon hundralapp för dem som köper på pris.

Detta är precis vad den här guiden är till för. Samsung Q60T är enklare mellanklass och UN71 är nästan på botten av LG:s budgetutbud.

Sedan måste förstås du dra gränsen för hur du värderar dina pengar och vad som är tillräckligt bra.

Tack för ditt svar, riktigt bra info. Det gör det en aning enklare att navigera detta träsk som man trots allt sjunker in i :D.

Permalänk
Medlem

Jag tittar på en LG 55UN7300 eller en Philips The One 58PUS8505
LG'n är en tusenlapp billigare. 4999kr vs 5999kr

Gillar verkligen LG's Magic Remote (Som ska ingå med TVn)
Tycker också Ambilight är schysst

Det viktigaste är väl förstås bildkvaliteten. Men är det verkligen någon större skillnad mellan dessa två budget TV's tro?

Helt enkelt: Vilken av dessa är bäst?

Det kommer bli lite långsamma PS4 games och mest Netflix.

Permalänk

Så, det blev till slut en LG CX 65" från Komplett till spelrummet. Ersätter en äldre Philips 55" av de första modellerna som hade 4k. Ska bli spännande, ser fram mot en trevlig upplevelse med Cyberpunk 2077. Om 55"-versionen sänks till typ 10k blir jag ledsen, men så länge den ligger kvar på 15k ett tag, och jag betalade 20k för 65" känns det bra

Permalänk
Medlem

Jmf två modeller som är på rea nu, LG CX65 och Philips 855 65.

Utifrån min egna preferenser har jag listat enligt nedan, är det något mer jag ska beakta tycker ni? Högtalare bryr jag mig inte om då jag kör allt via förstärkare. Kör egentligen bara iptv (iptv extreme) som app på min nuvarande philips så OS kanske inte spelar så stor roll.

LG CX
+ Billigare
+ Stödjer mer hdmi 2.1 egenskaper
- WebOs

Philips
+ Amblight
+ Android TV
- Dyrare

Permalänk
Medlem

Ser att 85" Q95T kan fås för bara några tusen mer än vad jag betalade för 85" XH95(29 900). Bortsett från att XH95 klarar DV, och att Q95T är bättre för spel iom VRR och ALLM, vilka mer argument finns det för att gå på Q95T istället?

Tunnare, så den sitter mer slimmat mot väggen? One-connect-box, finns för och nackdelar? Tizen vs Android OS? Peak nits i HDR?
Nackdelarna för Q95T övertid kan ju vara att den inte klarar DTS-HD MA eller DTS:X genom eARC, att den subjektivt har sämre färghantering än XH95:n.
I butik så jämförde jag med Q80T, fanns ingen Q90T att jämföra med då, och då vann XH95 i mina ögon. Jag tror itne XH95 kommer vara ett dåligt köp, men subjektivt, vad hade ni gjort, lagt 5k till på Q95T eller behållt XH95?

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Skrivet av frekish:

Ser att 85" Q95T kan fås för bara några tusen mer än vad jag betalade för 85" XH95(29 900). Bortsett från att XH95 klarar DV, och att Q95T är bättre för spel iom VRR och ALLM, vilka mer argument finns det för att gå på Q95T istället?

Tunnare, så den sitter mer slimmat mot väggen? One-connect-box, finns för och nackdelar? Tizen vs Android OS? Peak nits i HDR?
Nackdelarna för Q95T övertid kan ju vara att den inte klarar DTS-HD MA eller DTS:X genom eARC, att den subjektivt har sämre färghantering än XH95:n.
I butik så jämförde jag med Q80T, fanns ingen Q90T att jämföra med då, och då vann XH95 i mina ögon. Jag tror itne XH95 kommer vara ett dåligt köp, men subjektivt, vad hade ni gjort, lagt 5k till på Q95T eller behållt XH95?

Var kan man hitta 95T? Verkar vara slut, eller?

Är väl ungefär det du säger. Jag tycker denna deal är intressant då tanken är att ha TV:n i vardagsrummet. Det ger ambient mode och en snyggare och mer slimmad design. För mig står det också mellan dessa modeller om det går att finna q95t 85" d v s till förmånligt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Var kan man hitta 95T? Verkar vara slut, eller?

Är väl ungefär det du säger. Jag tycker denna deal är intressant då tanken är att ha TV:n i vardagsrummet. Det ger ambient mode och en snyggare och mer slimmad design. För mig står det också mellan dessa modeller om det går att finna q95t 85" d v s till förmånligt pris.

Du har rätt, den tog slut på Benify medans jag skrev. Iom att jag betalade 29 999 för XH95, så måste Q90/Q95T ner till ungefär samma för att jag skall kunna motivera det, av just formfaktorn på TVn. Färgmässigt dock lutar jag generellt mer mot Sony. Men utöver det jag listade kan jag inte komma på några fler objektiva större skillnader, men jag har säkert missat något.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Skrivet av frekish:

Du har rätt, den tog slut på Benify medans jag skrev. Iom att jag betalade 29 999 för XH95, så måste Q90/Q95T ner till ungefär samma för att jag skall kunna motivera det, av just formfaktorn på TVn. Färgmässigt dock lutar jag generellt mer mot Sony. Men utöver det jag listade kan jag inte komma på några fler objektiva större skillnader, men jag har säkert missat något.

Konstigt. För mig har det varit slut sedan jag började kolla på det, alltså flera timmar sedan. Men kanske var någon som ångrade köpet så att det dök upp ett exemplar under en kort stund.

Jo, det är klart att det är ett par tusenlappars skillnad för likvärdig produkt. Skulle absolut inte kunna motivera det rent tv-kvalitetsmässigt. Men om den har förmågan att ge en annan känsla i vardagsrummet så är det värt det. Nu vet jag i och för sig inte detta för jag har inte sett den irl och inte heller testat ambient mode så jag vet inte hur bra det fungerar, men jag gillar idén och som sagt 85" är jäkligt stort och jag är lite orolig för hur det kommer att se ut i rummet.

Permalänk

Tack!

Oh boy. Inte märkligt i dagens värld.
Sammanfattningsvis (utöver det jag visste redan; 60Hz): sämre HDR.

Undrar hur det ser ut i verkligheten, både film/serie och desktop. Nån här som testat den på nått av områdena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Produkt: Philips 55PUS9435
Länk: https://www.dustinhome.se/product/5011197451/55pus9435-55-4k-....
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264599
Pris: 9 990 kr

Är det här det bästa alternativet om man är sugen på 55-58 tum, lite nyfiken på ambilight (inget måste) och har ett maxtak på 10k?

Eller är det bättre att hoppas på en sänkning av en oled som C9 till samma pris? Är bilden klart bättre på en sån?

Skrivet av marukusu:

Lite sugen på denna med om bilden och ljudet är okej. Vore intressant om nån här vet mer om bildkvalitén, verkar mest vara det som är okänt i guiden här.

Verkar vara en riktigt bra deal!

Hade jag inte velat ha OLED så skulle jag köra på denna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X